Prestaties en betrouwbaarheid verbeteren.

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Het blok van de de BIG is nagenoeg onverwoestbaar, afgezien van de bekende zwakke punten van de NAK en olietoevoer naar de kop. René heeft behoorlijk wat tijd besteed om vrijwel alle bekende punten te beschrijven om meer power (plezier) uit de BIG te halen en/of de betrouwbaarheid te vergroten. Verplicht leesvoer wat mij betreft!
DR BIG verbeteren.pdf
(63.68 KiB) 201 keer gedownload
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

:toost: René heeft een krat :toost: verdiend!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2051
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Wel kleintjes dan hé, die heeft die zo graag.

Is inderdaad een hoop waardevolle informatie, top!

:toost:
Assumption is the mother of all fuck ups
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Graag gedaan hoor. Zoals jullie weten heb ik een Beta 300 RR besteld om aan crosstraining te gaan doen, daar is zelfs mijn Big te zwaar voor. Denk niet dat de Big eruit gaat maar nu is er in ieder geval een leidraad voor de enthousiaste Bigger.

Proost (niet dus) 55 meter verwijderd van de moskee. Niog 3 jaar in de zandbak !!

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Noppy
Berichten: 2976
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

dhc6 schreef:Zoals jullie weten heb ik een Beta 300 RR besteld om aan crosstraining te gaan doen, daar is zelfs mijn Big te zwaar voor.

R
Goeie keuze! Gefeliciteerd!
:toost:
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Prachtig document en een mooie richtlijn om van iedere BIG een bulletproof machine te maken!
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Houthak
Berichten: 13
Lid geworden op: ma jul 13, 2015 20:17

Wist niet dat er zoveel te verbeteren valt :shock: Gaat wel ver voor een zondagsrijder als ik :D
djeeke
Berichten: 40
Lid geworden op: di jun 14, 2016 00:27

Geweldig dat deze informatie en ervaring vergaard en gedeeld wordt...
Ik heb mijn blauwe Big nog maar net dus ik sla de meeste dingen een tijdje over ;-)
Eerst veel lezen, informatie vergaren en van de BIG genieten, daarna beslissen of we hard aan het sleutelen gaan :P

Mijn batterij doet het goed maar indien ze sneuvelt vervang ik ze wel door een Li-Ion... Zeker aan €40 tot €50 zoals in het document vermeld staat, alleen waar halen jullie deze :?: Ik zie ze aan het dubbele te koop staan...
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

https://www.amazon.de/JMT-Lithium-Ionen ... B00BKY0NIY

maar: zoektochtje Google (of Leo ff vragen).

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Is 5Ah niet een beetje krap, 14Ah is toch standaard ?
En je hebt geloof ik een speciale lader nodig als hij onder spanning is.
Ik zal mij er eens in verdiepen, weet hier te weinig vanaf.
have BIG fun

D.F.M.T.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Heb 3 jaar een 24 euro accu in m'n Big gehad, als je regelmatig rijdt gaat dat prima,
En nou al 4 jaar een 29 euro accu, geen centje pijn ,2 x keer per jaar beetje water erbij zijn de kosten ook niet :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

http://www.mlmparts.com/nl/jmt-accu-lit ... 5l-fp.html

Op deze site kun je ook instructies voor deze accu als pdf downloaden.
Inderdaad speciale lader gebruiken, al weet ik nog niet waarom hij het laden van onze brommerts wel pikt.
Staat ook in dat hij niet nat mag worden en niet teveel schokken, wordt moeilijk denk ik :roll:
Ook niet geschikt voor winter doorrijders i.v.m. capaciteits problemen onder 0 Celsius, is ook lastig :?
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ik heb er voor mijn ziekenhuisdipje één gekocht (als test), morgen motorbeurs en dan zal ik vrijdag eens kijken welke ik heb. Na 13 weken niet bepaald vorstvrij te hebben gestaan had ik (de lion accu dus)nog prik genoeg om ff stevig door te starten.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6
Berichten: 804
Lid geworden op: ma okt 01, 2012 08:24
Locatie: Lapland Frankrijk

Gebruik deze kleine accuutjes al een hele tijd. Als de accu koud is heeft ie moeite maar na de 3de of 4de poging (dus intern opgewarmd) starten zonder probleem. Vroeger dacht ik dat ik de accu teveel belastte en gebruikte de auto accu voor koude start maar dan is ie binnen 1 seizoen op.

R.

Cor: goed je weer te lezen !!
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

TANX René, het gaat (hoewel heel eg voor mij veel te langzaam) naar beter.
Ga binnen kort in het café een updat plaatsen.

Ik heb overigens niet zo'n hele kleintjes als René gebruikt, die van mij is ruim de helf van de gewone accu en heeft daardoor beduidend veel meer en langer kracht. Kostte iets meer maar langzamerhand krijgen al mijn motoren deze Lion accu's. Heeft alleen maar voordelen, de nadelen prijs en speciale lader nodig vallen in het niet bij de voordelen. Ik weet niet eens wat zo'n lader kost. ik heb de mijne al eens weer op betere spanning gebracht na heel lang startten met de druppel lader maar dan maar kort er aan met <1 Amp laden..

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

Dus voor mijn gebruik een iets overmaat lion zou moeten voldoen.
Nog iemand ervaring met de vochtgevoeligheid uit de handleiding, zou niet de eerste keer zijn dat ik de accu onder water zet :oops:
have BIG fun

D.F.M.T.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ik heb een HJTX14AH-FP-SWIQ Lion van JM products.EU
bevalt prima, heeft veel start vermogen en houd lang kracht en je kan best flink lang doorstarten and last but not least hij weegt echt niks. Je kan hem in de SR41, SR42 en SR43 gebruiken alleen de andere bijgeleverde schuim pas blokjes gebruiken. Je kan eventueel voor de SR43 (dacht ik) wat de maten betreft nog een grotere kopen. Ik vond na een hoop gegoogel de accu ook best goedkoop bij een motorzaak die ook aan op sturen doet. (weet helaas niet meer waar)

futurist

PS de accu kan liggend gemonteerd worden maar van de waterdichtheid kan ik weinig toe voegen??
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Maar eh, waarom zou je lang moeten starten?
Alsie goed afgesteld is , plof en lopen toch? :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Die van mij (alle 2) startten sneller als mijn Joris driepitter (injectie) omdat die altijd alle cilinders 2 x rond moet hebben gehad.
Maar je moet wel eens wat langer starten als hij op zijn kant heeft gelegen (off raod, dat kan met die van ons nog.....) of als je aan de carburateurs heb liggen klooien of te laat er aan hebt gedacht dat je op rezerve over moet enz enz

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

Ah, idd, als het kind op z'n kant gelegen heeft kun je beter eerst een bakkie doen :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Plaats reactie