Pagina 1 van 1

Inrijden van nieuwe motor

Geplaatst: zo okt 05, 2003 13:46
door Bartie
Graag jullie mening over de inrijmethode op onderstaande link.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Iemand al ervaring met deze methode ?

Of gebruiken we deze methode onbewust omdat we eenmaal we ons nieuw speelgoedje hebben deze meteen even goed gaan testen :D

Ik vind wel da zijn methode steek houdt.

Bartie

Geplaatst: zo okt 05, 2003 18:23
door jofa
Is inderdaad een controversieele methode,

maar ik moet zeggen dat het wel erg aannemelijk klinkt.


al met al zou ik het best met iemand anders zijn motor
willen uitproberen :wink:

Geplaatst: ma okt 06, 2003 11:30
door Sjokske
Qua O-liever-verse heeft hij zonder meer gelijk denk ik, zo snel mogelijk na de eerste rondjes. Weg met alle troep die in den beginne loskomt.
En meteen het gas erop kan volgens mij ook geen kwaad, daar zijn ze toch voor gemaakt :!:
Binnenkort mag ik het (gelukkig) weer een keer gaan proberen :D

Geplaatst: ma okt 06, 2003 19:05
door pruus
Grote larie, er zijn meer dingen in een motor belangrijk dan gasdichtheid. Na 20 km is een vloeistofgekoelde sportmotor nog niet eens warm, ware dit wel zo dan zou hij in z'n latere leven gigantische thermische problemen hebben. Gewoon niet te bang maar soepel inrijden is goed voor primair-aandrijving en alle andere bewegende onderdelen.

Geplaatst: ma okt 06, 2003 19:13
door Rudy
pruus schreef:Grote larie, er zijn meer dingen in een motor belangrijk dan gasdichtheid. Na 20 km is een vloeistofgekoelde sportmotor nog niet eens warm, ware dit wel zo dan zou hij in z'n latere leven gigantische thermische problemen hebben. Gewoon niet te bang maar soepel inrijden is goed voor primair-aandrijving en alle andere bewegende onderdelen.
Opzich klopt de theorie best wel. In de moto73 heeft er een poosje geleden een artikel over ingestaan. Bij gewone wegmotoren blijkt het zin te hebben (o.a. omdat ze met slappere zuigerveren blijken te rijden). Maar bij competitie motoren is het gewoon onzin, zeer zeker omdat je bij een crf oid de zuigers zowizo erg snel vervang. 1000km inrijden slaat bij een moderne werdstijd crosser dus nergens op. Helemaal niet is ook niet wat. Dus samenvatting: de gulden middenweg?.
Verder moet je niet vergeten dat de zuiger/ cilinder bij een moderne motor nog amper in hoeven te lopen door de nicasil wand.

maar ik ben benieuwd naar andere meningen :D

Geplaatst: ma okt 06, 2003 21:05
door X men
Rudy schreef:
pruus schreef:Grote larie, er zijn meer dingen in een motor belangrijk dan gasdichtheid. Na 20 km is een vloeistofgekoelde sportmotor nog niet eens warm, ware dit wel zo dan zou hij in z'n latere leven gigantische thermische problemen hebben. Gewoon niet te bang maar soepel inrijden is goed voor primair-aandrijving en alle andere bewegende onderdelen.
Opzich klopt de theorie best wel. In de moto73 heeft er een poosje geleden een artikel over ingestaan. Bij gewone wegmotoren blijkt het zin te hebben (o.a. omdat ze met slappere zuigerveren blijken te rijden). Maar bij competitie motoren is het gewoon onzin, zeer zeker omdat je bij een crf oid de zuigers zowizo erg snel vervang. 1000km inrijden slaat bij een moderne werdstijd crosser dus nergens op. Helemaal niet is ook niet wat. Dus samenvatting: de gulden middenweg?.
Verder moet je niet vergeten dat de zuiger/ cilinder bij een moderne motor nog amper in hoeven te lopen door de nicasil wand.

maar ik ben benieuwd naar andere meningen :D
Honda schrijft voor dat een zuiger van een 450 crf na 15 of 20 uur dient vervangen te worden. Lees dit maar zondermeer als deel uitmakende van hun taktiek tegen procesvoering bv. wegens "gebrek aan de zaak".
Er zijn voldoende gebruikers die de crf veeel langer dan 15 uurtjes met dezelfde zuiger probleemloos houden.

Zou het mogelijk zijn het artikel in moto 73 waarvan sprake in te scannen ? Ik heb dat nummer blijkbaar gemist en het interesseert me wel. Zoals alle controversiële theorietjes :D

Geplaatst: ma okt 06, 2003 21:06
door Rudy
Ik scan hem strax wel ff , op deze pc werkt de scanner niet :(

Geplaatst: ma okt 06, 2003 21:18
door Bartie
Na 20 km is een vloeistofgekoelde sportmotor nog niet eens warm


Men wijst er wel op dat het zéér belangrijk is dat de motor goed opgewarmd is.

@Sjokske Laat het ons weten welke methode jij hebt gebruikt.

Het feit van de olie zo snel mogelijk te verversen daarben ik ook rotsvast van overtuigd.

Ben benieuwd naar andere meningen. :roll:

Geplaatst: do okt 09, 2003 17:09
door Rudy
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het duurde een beetje langer dan geplanned , was het vergeten :oops: