Heb Zappa zn verhaal ter harte genomen en zocht wat leerzame documentatie:
http://www.chronicmx.com/best-tire-pres ... d-offroad/
http://motocrossactionmag.com/news/10-t ... r-pressure
Zodra ik uit de zandbak ben ga ik eens lekker met de TTR testen.
R
bandenspanning
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hoe hard heb jij je banden dan staan onder de TTR en een Big?
Onder mn Big zonder bandenklem rij ik offroad ergens rond de 1.5 Bar [22psi] op de KTM dus op 0.8 Bar [ 11.5], een zacht band is platter op de grond dus meer oppervlak en meer grip, plooit meer om obstakels dus meer grip en lost makkelijker modder uit het profiel.. wist je dat niet?
Onder mn Big zonder bandenklem rij ik offroad ergens rond de 1.5 Bar [22psi] op de KTM dus op 0.8 Bar [ 11.5], een zacht band is platter op de grond dus meer oppervlak en meer grip, plooit meer om obstakels dus meer grip en lost makkelijker modder uit het profiel.. wist je dat niet?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Pas sinds 2 jaar rij ik met "echte" noppen dus moet ook van alles leren.
Heb de meeste kms met Siracs gereden die op 1.8 stonden, rij nu met Mitas en Comp 4 op 1.4 maar zal de TTR (Stonemaster en Comp4) nu eens op rond de 1.0 zetten en zien of ik me er nog veilig op voel op verharde tussenstukken.
R
Heb de meeste kms met Siracs gereden die op 1.8 stonden, rij nu met Mitas en Comp 4 op 1.4 maar zal de TTR (Stonemaster en Comp4) nu eens op rond de 1.0 zetten en zien of ik me er nog veilig op voel op verharde tussenstukken.
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Als je een dikke binnenband achter hebt zet ze maar op 0.8 bar, is ff wennen op de weg maar als de banden warm zijn [ zijn ze heel snel als ze zo weinig druk hebben] dan heb je veel grip op de weg.
met de comp en een K760 als ze versleten zijn ga ik wel eens motorrijders dollen op de lekdijk, knal ze voorbij in de bochten [ je voelt misschien je achterband om klappen als je de bocht in duikt, merk ik niet meer maar mensen achter me zien het] bocht later duik ik de dijk af als er geen hek staat, rij weer omhoog en ga halverwege de dijk parallel op de dijk in gras weer aan ze voorbij [ ff zwaaien als je ze voorbij komt] en bij de volgende bocht weer omhoog de weg op en weer op t gas.. kijken ze je een beetje bleek aan als je halverwege de dijk aan ze voorbij komt nadat ze je eerst de dijk af zagen duiken
een noppen band heeft minder rubber op de weg maar aan de andere kant staat er op het rubber wat de weg raakt meer druk, dus de grip is niet de helft minder
Bij een korte bocht op de weg 2 ipv 1 tikkie terug in de versnelling, begint ie een beetje te stuiteren en te glijden van achter net zo als in t zand, beetje dwars laten glijden en zo wat driftend dwars de bocht in en weer op t gas
Als je de Bigs voor offroad hebt bandenklem er in, gat boren tegenover het ventiel, passende bandenklem er in en bij het ventiel lood on 2 spaken [uit mn hoofd 60 gram] en geen probleem met onbalans [ anders wel met 120 op de snelweg, voor de rest is uitbalanceren onzin op onze brommers, das voor de snelle jongens]
met de comp en een K760 als ze versleten zijn ga ik wel eens motorrijders dollen op de lekdijk, knal ze voorbij in de bochten [ je voelt misschien je achterband om klappen als je de bocht in duikt, merk ik niet meer maar mensen achter me zien het] bocht later duik ik de dijk af als er geen hek staat, rij weer omhoog en ga halverwege de dijk parallel op de dijk in gras weer aan ze voorbij [ ff zwaaien als je ze voorbij komt] en bij de volgende bocht weer omhoog de weg op en weer op t gas.. kijken ze je een beetje bleek aan als je halverwege de dijk aan ze voorbij komt nadat ze je eerst de dijk af zagen duiken

een noppen band heeft minder rubber op de weg maar aan de andere kant staat er op het rubber wat de weg raakt meer druk, dus de grip is niet de helft minder

Bij een korte bocht op de weg 2 ipv 1 tikkie terug in de versnelling, begint ie een beetje te stuiteren en te glijden van achter net zo als in t zand, beetje dwars laten glijden en zo wat driftend dwars de bocht in en weer op t gas

Als je de Bigs voor offroad hebt bandenklem er in, gat boren tegenover het ventiel, passende bandenklem er in en bij het ventiel lood on 2 spaken [uit mn hoofd 60 gram] en geen probleem met onbalans [ anders wel met 120 op de snelweg, voor de rest is uitbalanceren onzin op onze brommers, das voor de snelle jongens]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zal bandenklemmen bestellen !! Zitten niet in mijn brommers.
rijden in Lapland is anders, van asfalt direct op een harde zandweg (de witte weg) met klei stukken ertussen (als dat nat is.........!!!!) met nogal wat regen sporen en geulen, dan een steile hobbelende klim op bosgrond met stronken, stenen en gravel, paar minuten later diepe gras overgroeide trekker sporen en diepe moddersporen tot en met wasbord paden. En overal kun je houthakkers en machines tegenkomen dus....opletten.
Je zult het zelf zien, rustig aan als we maar geen overlast bezorgen zodat we nog jaren plezier kunnen hebben en geen ongelukken krijgen of veroorzaken, tis al link genoeg. (been there, done that!!).
R
rijden in Lapland is anders, van asfalt direct op een harde zandweg (de witte weg) met klei stukken ertussen (als dat nat is.........!!!!) met nogal wat regen sporen en geulen, dan een steile hobbelende klim op bosgrond met stronken, stenen en gravel, paar minuten later diepe gras overgroeide trekker sporen en diepe moddersporen tot en met wasbord paden. En overal kun je houthakkers en machines tegenkomen dus....opletten.
Je zult het zelf zien, rustig aan als we maar geen overlast bezorgen zodat we nog jaren plezier kunnen hebben en geen ongelukken krijgen of veroorzaken, tis al link genoeg. (been there, done that!!).
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ik begin toch een beetje te balen dat ik dat dit jaar niet zal meemaken. Maken jullie wel veel sfeerplaatjes en filmpjes?!dhc6 schreef:rijden in Lapland is anders, van asfalt direct op een harde zandweg (de witte weg) met klei stukken ertussen (als dat nat is.........!!!!) met nogal wat regen sporen en geulen, dan een steile hobbelende klim op bosgrond met stronken, stenen en gravel, paar minuten later diepe gras overgroeide trekker sporen en diepe moddersporen tot en met wasbord paden. En overal kun je houthakkers en machines tegenkomen dus....opletten.




-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
@ René, klinkt goed
je kan de keus maken om alleen achter een klem te plaatsen, heb ik ook ff gehad in de ktm en had er toen ook geen lood op, pas toen ik voor ook een klem er opzette begon t gehobbel op de snelweg, achter is de kans op slippen t hoogst maar voor kan t ook gebeuren bij hard remmen.
klemmen komen in verschillende maten ivm met de velg breedte.
@ rammel, t is jammer dat je niet mee gaat, bent goed gezelschap! heb geen filmcarmera maar al wat foto's maken

klemmen komen in verschillende maten ivm met de velg breedte.
@ rammel, t is jammer dat je niet mee gaat, bent goed gezelschap! heb geen filmcarmera maar al wat foto's maken

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Misschien niet bovenop de helm plakken, bij één bepaalde afdaling heb je best kans dat je die dan kwijt bent
Het BIG-weekend ben ik wel gewoon bij Zappa. Niet op noppen, maar op mijn asfaltmonster met al zijn 500cc en 60 hele Pony Krachten. Daar achteraan zal je Leo met zijn dubbel zo grote beest en een rood hoofd zien rijden



Het BIG-weekend ben ik wel gewoon bij Zappa. Niet op noppen, maar op mijn asfaltmonster met al zijn 500cc en 60 hele Pony Krachten. Daar achteraan zal je Leo met zijn dubbel zo grote beest en een rood hoofd zien rijden


