prutsers

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
dhc6

Vandaag Toms mooie 750 uit elkaar gehaald, ik ben geschrokken van de hoeveelheid prutswerk op zowel het frame als het blok. 1 van de vorige eigenaren heeft er het een en ander mee gedaan waar ik in ieder geval "niet blij" mee ben:

Frame:
alle lasmoeren in het frame zijn dol, bouten zaten met kit "vast".
bouten die vast moeten zitten zaten los, andere bouten waren met OEF Tq vast gezet
de middenstandaard is krom maar richtbaar
de bedrading heeft liggen schuren doordat de boom niet goed op zn plek lag
vele schroeven zijn verwisseld door bouwmarkt materiaal van lage kwaliteit
kroonplaat lagers zat geen vet in
vorkpoten nooit ververst

blok:
geen O ring achter het oliefilter
geen pakking maar vloeibare prut op zijdeksels
krukas moer vast "gebeiteld"
vliegwiel beschadigd en centrale bout zat los
geen borgplaatje op het nokkenas tandwiel
spie bovenste balansas van Gamma blik
linker nokkenas lager zat dicht gekit
zowel de kop als de voetpakking zaten met kit gemonteerd
fikse stootrand in de cilinder

Het was sowieso de bedoeling om de motor in zn geheel onder handen te nemen en in nieuw staat terug te brengen maar dit "verborgen gekloot" had ik niet verwacht bij een zo goed uitziende Big die goed loopt.

Dus: pas op als je een mooie Big op het oog hebt waarvan de onderhouds historie niet bekend is.

Zo, moest ik ff kwijt

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ouwe Reus

Ben geschrokken van jouw bericht(en) René.

Een BIG die er zo goed uitziet, gaf bij mij de indruk dat er iemand er met gevoel mee is omgegaan. Wij wisten al dat het motorblok was "professioneel" gereviseerd en dat er helicoils waren toegepast, maar juist door de revisie van het motorblok verwacht je dat juist het motorblok WEL goed op orde is. Nu is het ECHT zaak alles goed na te lopen. Dat nalopen is aan jou wel besteed, maar je had je tijd beter kunnen besteden. Bij de aankoop heb ik geen gekke dingen gezien. Afgezien van brandstoflekkage bij geopende brandstofkraan, nog geen druppie olie onderin de carterplaat. Starte goed, geen rook, olie goed van kleur, tanks ongeroest etc. Jammer voor Tom dat zijn eerste motor niet helemaal is wat hij ervan had verwacht, maar goed dat jij de BIG op de pijnbank legt.

Succes met herstel, en als ik je kan helpen aan (goede) onderdelen die ik nog heb liggen van het (monster) prutsblok....
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op vr aug 28, 2015 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki

Teun de Beun dus.. balen :(
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
bert55

Das goed bale,denk je wat leuks in handen te hebben kom je dit soort ellende tegen.
Heb precies het tegenovergestelde meegemaakt met de aanschaf van mijn tweede big die ik zou gaan demonteren voor de bruikbare "reserve"onderdelen voor als ........
Maar na 150 km op weg naar huis bleek het blok zo mooi te lopen en na alles eens te bekijken was het gewoon zonde om het op de plank te gaan zetten voor als,en zo staat er nu een tweede big in de schuur. :D
dhc6

Elk nadeel heeft zn voordeel, dat zei Cruyff ooit.

Toms Big wordt een SuperOerBig want nu wordt echt ALLES 100%, tot op de laatste RVS schroef. Zodra JVA de 108 spullen klaar heeft komt er ook een "potent" 780 blok met HRT nok in. Dan houden we het huidige blok gewoon als reserve, wel ff nw zuigerveren ed erin voor de eerste maanden om blauwe walm te vermijden.

Alu carter bescherming met gereedschapskastje
Valbeugel (de goeie)
Dubbele koplamp
Renthal stuur met Pro beschermers, handvat verwarming (thx Leo)
Oliedruk lamp, USB en GPS voeding
Koffer dragers (oranje) topdrager (oranje)
Alu koffers
Stepjes oranje
Nw buddy bekleding (zoewart)
SR 43 achtervork met wave schijf, SR 43 voorvork met wave schijf, gevlochten remleidingen
Voorvork stablizer
Holeshot voorpijp
Demper ???
RVS grille oliekoeler/kettingkast/voortandwiel
Oranje velgen met Siracs
Alarm
Open luchtfilter

Ik denk dat deze Big erg gaat opvallen door de kleuren zodat Tom veiliger kan rijden.

OR en Leo: alles wat ik tegen kwam waren "verborgen gebreken" en ik ben je /jullie erkentelijk voor de keuring en aankoop.

De spullen van Hessler zijn inmiddels binnen dus zodra het frame is gerepareerd en gecoat kan er weer opgebouwd worden.

Thx voor jullie medeleven.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Leo

Dju zeg.

Denken de vorige eigenaar en ik een op en top brommer te adverteren obv een factuur van enkele honderden euroos blijkt er gewoon een chimpansee aan "gesleuteld" te hebben.

Ben heel blij dat i meteen op de aanhanger is gegaan en er geen bijvende schade aan berijder en /of motor is berokkend.
dhc6

Als je een Big koopt weet je ZELDEN wat er mee gebeurt is, wij hebben gewoon ff pech gehad. Maar niet getreurt, komt allemaal weer in orde en we moeten in het oog houden dat het een HOBBY is, in ieder geval voor de Franse afdeling.

Ut blijft een machtige brommer ook als ze (bijna) historisch zijn.

R
de antrapper

En toch liepie goed :mrgreen: toch?
gewoon een taai ding
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
futurist

dhc6 schreef:
De spullen van Hessler zijn inmiddels binnen dus zodra het frame is gerepareerd en gecoat kan er weer opgebouwd worden.

R
Eeeeh zijn de naks veertjes er ook weer dan.....

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
bert55

Zou er nu een handmatig spannertje in doen. :D
futurist

ik heb geen probleem met de3 originele constructie.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6

Hessler heeft de veertjes NOG steeds niet, zegt dat ie met de fabrikant aan het worstelen is (prijs en aantal).

R
dhc6

We zitten op onderdelen te wachten,.............................etc.

Vandaag de kop uit elkaar gehaald, wat denk je??

De tuimelaar as kan er op 2 manieren in: de goeie kant naar voren zodat je die er met een M6 boutje uit kan trekken, of verkeerd met de dichte kant naar buiten. Was dus ook verkeerd gedaan zodat je loopt te wurgen om die as eruit te schudden, lukte na een lange tijd vloeken!!

Deze persoon (vakman volgens faktuur) mag wel ff wat jaren terug naar school of in de vluchtelingen opvang gaan werken!! Als iemand hem kent : vermijden. Was ook erg on-nauwkeurig met het wegslijpen van plaatjes en het "vergeten" van bouten/moeren ed.

Ben het vertrouwen in dit blok helemaal verloren dus gaat de 825 (90x108) erin totdat ik komende winter een goed korte slag blok kan bouwen met een JVA kop.

Ons plan om deTBig deze week af te krijgen gaat niet op, zoon gaat met de auto naar NL en komt het weekend erop terug om hem dan samen naar NL te rijden.

R
Plaats reactie