prent. en nu ?

Oeverloos ouwehoeren of gewoon napraten over de laatste rit kan hier. (zelf voor het bier zorgen)

Moderator: ghulst

Plaats reactie
wixiban
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mar 10, 2003 23:54
Locatie: amsterdam

:?: Kom ik thuis van vakantie,ligt er een "transactievoorstel" op de mat. Feitcode:F250B, " zich buiten de wegen bevinden in met het oog op overlast of milieuschade gesloten gebied." ????? Maar ik had een gebroken ketting en ik zat te wachten op de openbare weg op de trailer. De anderen gingen gewoon via het wijd openstaande hek het terrrein op.
Ik heb van de agent geen bonnetje mogen ontvangen en hij heeft mij ook niets verteld over deze verrassing. Willekeur ? betalen of bezwaren ? Suggesties ?

Erik
Ad Ketelaars
Berichten: 439
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
Contacteer:

Aangezien dit strafbare feit onder art. 461 van het W.v.Strafrecht valt, dien je te zijn gehoord na het begaan van dit feit. Achteraf gehoord worden kan ook indien je een verzoek binnenkrijgt om alsnog een verklaring te ondertekenen. Hierin staat de omschrijving van het strafbare feit. De belgische politie werkt zo in ieder geval dikwijls. Bij verkeersovertredingen (wet Mulder) is men niet verplicht om een verklaring op te tekenen. Zodoende mag er ook verbaliseerd worden m.b.v. camera's enz. Je dient even na te gaan hoe het werkt als je bezwaar tegen deze bon aan wilt tekenen. Dit vervolgens zeker doen. :idea: Anders voor laten komen en je beroepen op willekeur. Dit werkt voor de rechtbank ook altijd heel goed.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
wixiban
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mar 10, 2003 23:54
Locatie: amsterdam

:D kan ik wat mee..
john b
Berichten: 205
Lid geworden op: ma okt 28, 2002 13:10
Locatie: westwoud

waar is het gebeurt ? in a'dam voor de benzine pomp oid
doe wat je niet laten kunt
wixiban
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mar 10, 2003 23:54
Locatie: amsterdam

:D in de buurt van hoofddorp, op een bouwterrein van de HSL in aanbouw.Ben bezig met een bezwaarschrift, is volgens mij willekeur, tip van Ad en ik heb zelf ook wel wat ideeen .

Erik t
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 33
Lid geworden op: vr sep 13, 2002 09:45
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ff kort, als je meer wil weten stuur dan ff een berichtje!

Grtzz Danielle
Danielle schreef:Op 8 maart 2003 was ik samen met nog eimand een ritje aan het uitzetten in het Vechtdalgebied.

Natuurlijk hebben wij de omgeving grondig geinspecteerd en ook goed gekeken waar we nu wel of niet mochten rijden. Wij zijn op een gegeven moment langs een of ander vaag bordje gereden van Natuurmonumenten of zo en jawel; daar stond een boswachter met zijn fiets dwars over de weg op ons te wachten. Braaf gestopt, ons van geen kwaad bewust (er stonden langs deze onverharde weg gewoon huizen en bij deze huizen stonden gewoon auto's geparkeerd) maar we waren dus volgens deze boswachter in overtreding.

Omdat hij vond dat we wel enigszins gelijk hadden vwb de wazige aanduidingen langs deze weg, heeft hij ons maar een bekeuring gegeven.

Gisteren lag dus de acceptgiro van het CJIB op de mat. €57 voor overtreding D537. Dat is op zich niet zo erg, maar ik ben wel voornemens me met hand en tand te verzetten. In de begeleidende brief staat namelijk;

Wanneer u ingaat op dit transactievoorstel kan dat ook gevolgen hebben voor toekomstige zaken. Wanneer u namelijk opnieuw wordt verdacht van een soortgelijk delict, zal bij de beoordeling door het openbaar ministerie ervan worden uitgegaan, dat er sprake is van recidive. Recidive betekent herhaling van een stfabaar feit binnen een bbepaalde termijn. Hierdoor komt u niet in aanmerking voor een transactievoorstel. Het BJIB zal uw zaak daarom overdragen aan het openbaar minsterie.

Ik moet dus wel in beklag gaan want afgelopen zondag werd ik ergens anders weer aangehouden. (ik moet toch een oefenen met draaien op een been... :oops: )
Dat was een weg met een mooi wit bord met rode rand en rode streep in het midden met boven die streep een zwart autootje en onder die streep een zwart motortje (mijn motor is geel dus ik dacht; wat kan mij gebeuren ;-)) en daaronder een bord met 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'.

Ik ben dus op zoek naar mensen die weten hoe je een bezwaarschrift schrijft, hoe de procedures precies verlopen (eerst betalen en gelijk bezwaarschrift of gewoon niet betalen en bezwaarschrift) en goede argumenten voor in dat bezwaarschrift zijn ook errug welkom.

I need all the help I can get here!!

Alvast bedankt!!

Danielle

Euh, de vervaldatum is 4 juli 2003 ;-)
Danielle schreef:Ik heb het CJIB gebeld met mijn voornemen om bezwaar aan te tekenn. Ik kreeg te horen dat je bij een transactievoorstel geen bezwaar aan kunt tekenen. Als je niet betaalt, komt het automatisch voor de rechter.

Ik heb het CJIB een brief geschreven met daarin de aankodiging dat ik niet voornemens ben te betalen, de redenen waarom en een verzoek het alsnog te seponeren.

Deze brief zal bij mij dossier gevoegd worden en mee gestuurd worden naar het parket.

Ik ben benieuwd...
Morituri te salutant
wixiban
Berichten: 20
Lid geworden op: ma mar 10, 2003 23:54
Locatie: amsterdam

:D Ik snap ´m helemaal (denk ik.. ) Bij een transactievoorstel gen bezwaar mogelijk maar bij de beschikking bezwaar indienen envoor laten komen. Wel een goed verhaal hebben; en dat heb ik volgens mij. :twisted:

Onderstaand via http://www.tuftufclub.com/startforum/ onder de kop juridisch gevonden. Gaat over snelheid, maar procedure is hetzelfde

erik.




Er zijn twee soorten snelheidsovertredingen. De ‘lichtere’ die met een wet Mulder beschikking worden afgedaan. En de ‘zwaardere’ overtredingen waarvoor je eerst een transactievoorstel en, als je die niet betaalt, een dagvaarding krijgt Soms wordt er ook direct gedagvaard als je een ‘zware’ voorgeschiedenis hebt. Grofweg gaat het snelheidsovertredingen van meer dan 30 km/u te hard binnen de bebouwde kom en op 80 km wegen en 100km/u autowegen, en van meer dan 40 km/u te hard op 100 km/u autosnelwegen en 120 km/u wegen.

Meestal stuurt het CJIB ook nog een formulier waarop je kan invullen wie de bestuurder was ten tijde van de overtreding. Hierop hoef je niet te reageren. Reageer je toch, bijvoorbeeld omdat je in de auto van iemand anders reed, streep dan het woord snelheidsovertreding door en zet er met pen bij: “ten tijde van de vermeende overtreding had ik de auto tot mijn beschikking maar ik ontken de overtreding.”

Soms word je ook telefonisch benaderd door een CJIB medewerker die je de ‘kans’ wil geven een verklaring af te leggen. Dit is een valstrik. De CJIB-er zal je een bekentenis proberen te ontlokken die hij vervolgens opschrijft in een proces-verbaal dat hij in het dossier doet. Na zo’n bekentenis is eigenlijk het bewijs rond en heb je op een zitting helemaal geen verhaal meer. Als je dus wordt gebeld door zo iemand kan je je niks maar dan ook helemaal niks herinneren. Je enige verklaring is dat je de overtreding ontkent.

Als je het transactievoorstel dus niet betaalt krijg je in de regel een dagvaarding. Een veelgehoord misverstand is dat je er ‘vanaf’ bent als je het transactievoorstel betaalt. Dat is niet waar. Weliswaar krijg je dan geen dagvaarding en hoef je niet voor te komen, maar je naam komt wel in de ‘boeken’. Bega je binnen een jaar nadat je het transactievoorstel hebt betaald nog eens zo’n overtreding, dan val je in de recidiveregeling en kom je in aanmerking voor hogere straffen en eventueel een (voorwaardelijke) ontzegging van je rijbevoegdheid. Als je het transactievoorstel dus betaalt heb je dus ook geen kans meer om de dans helemaal te ontspringen, bijvoorbeeld omdat je wordt vrijgesproken (bijv. geen foto in het dossier) of omdat je niet binnen 2 jaar hoeft voor te komen.

Weliswaar staat er in het transactievoorstel meestal wel dat de Officier tijdens de zitting een hogere boete dan het bedrag in het transactievoorstel zal eisen, dit wordt zelden ook toegewezen en sowieso geven de rechters, als ze al straf opleggen, meestal een ‘korting’ als je op de zitting verschijnt en je je behoorlijk gedraagt. Wil je een idee krijgen van wat er mogelijk boven je hoofd hangt, kijk dan op de boetebase van het OM.

Hieronder volgen de tips voor de aanloop naar en tijdens de zitting. Hoewel sommige stukken tekst soms een beetje formeel of overbodig lijken staan ze er niet zonder reden. Geven rechters er in hun schriftelijke vonnis geen reactie op, dan gaat hun vonnis in hoger beroep onherroepelijk onderuit!

1) Schrijf een maand van tevoren aan de Officier van Justitie de volgende brief:
“Parket van het OM,
adres,
datum:………
betreft: parketnummer……………./CJIB nummer…………………….
Edelachtbare Heer,
Op (zittingsdatum) ben ik gedagvaard wegens een vermeende snelheidsovertreding. Om mij deugdelijk op de zitting voor te bereiden dien ik tijdig te beschikken over een kopie van het volledige procesdossier, ik verzoek u mij dit dan ook toe te zenden uiterlijk een week voor de zittingsdatum. Wellicht ten overvloede wijs ik u op art. 6 EVRM en de volgende uitspraak: WAHV 02/00197T Gerechtshof Leeuwarden d.d. 16 augustus 2002.
In afwachting,
Hoogachtend,
………………….

Krijg je de stukken, kijk dan wat er wel, maar vooral, wat er niet (foto’s, ijkrapport,ambtsedig procesverbaal,CJIB zaaksoverzicht) in zit. Krijg je ze niet, neem dan in je notitie nr. 6 op (zie onder).
2) ga zeker naar de zitting, want als je wegblijft ga je zeker voor de bijl;
3) gedraag je netjes, kleed je netjes. Een potje bekvechten met de Officier of de rechter werkt tegen je en sowieso kan je altijd nog in hoger beroep, er is dus geen reden je drukker te maken dan nodig is.
4) typ je verhaal, dat je aan de hand van het onderstaande gaat maken, helemaal uit, maak drie kopieën, eentje voor jezelf, eentje voor de griffier (rechts van de rechter, zorg dat de griffier hem krijgt!) en eentje voor de Officier (links van de rechter, maar alleen als hij erom vraagt); zet links bovenin de datum, welke rechter (bv kantonrechter te Amsterdam) en het parketnummer+CJIB nummer.
5) zet aan het begin of aan het einde in ieder geval de volgende tekst:
- ik verzoek u om een schriftelijk vonnis;
- ik verzoek u om deze notitie op te nemen in het proces-verbaal van de zitting;
- Ik doe geen afstand van het recht hoger beroep in te stellen;
6) Heb je geen kopie van het dossier ontvangen, neem dan het volgende op:
- Hoewel ik daarom heb verzocht heeft de Officier mij niet het procesdossier toegestuurd. Ik heb mij hierdoor niet deugdelijk op de zitting kunnen voorbereiden, kan mij niet behoorlijk verdedigen en ben onevenredig in mijn belangen geschaad. Het OM dient daarom niet ontvankelijk te worden verklaard.
7) Zijn er (bijna) twee jaar verlopen na de overtreding, neem dan de volgende tekst op:
- de Officier is niet binnen een redelijke termijn tot vervolging overgegaan en dient daarom niet ontvankelijk te worden verklaard, althans dient er eventueel een lagere straf te worden opgelegd.
Zet in je verhaal verder het volgende:
- Ben je niet staande gehouden, ontken dan ter plaatse te hebben gereden, je was immers in ………………. (zelf verzinnen).
- je ontkent nadrukkelijk de snelheidsovertreding te hebben gepleegd, je rijdt immers nooit te hard, althans nooit harder dan een paar km/u (dit mag je best een beetje aandikken met je eigen verhaal) en er moet dus sprake zijn van een vergissing of van een onbetrouwbare snelheidsmeting; vraag om de foto/de verklaring van onderzoek van het Nmi(=ijkrapport)/het ambtsedig procesverbaal (voorzover je ze niet al hebt ontvangen).
9) ben je staande gehouden na te zijn gevolgd door een politieauto:
- de agent moet achter een andere auto hebben aangereden en moet deze auto naderhand met die van jou hebben verwisseld; ook hier mag je best een beetje een verhaal van maken;
- maar zelfs als hij wel achter jou aan zou hebben gereden, dan nog is er geen bewijs. Je bestrijdt uitdrukkelijk de betrouwbaarheid van de snelheidsmeting. De agent heeft geen geldige snelheidsmeting verricht, hij heeft niet lang genoeg achter je aan gereden, hij heeft niet op een gelijkblijvende afstand en ook niet recht achter je gereden, en zijn auto was niet voorzien van een betrouwbare snelheidsmeter.
10) Ben je gelaserd:
- jouw kenteken is verkeerd opgeschreven, in ieder geval is er een verkeerde rijsnelheid bij jouw kenteken neergezet, dit is heel gebruikelijk bij zogenaamde laserverzamelstaten; de laserende agent is niet dezelfde als degene die het proces verbaal heeft opgemaakt;
- De snelheidsmeting was onbetrouwbaar, omdat de lasergun kapot of in ieder geval niet betrouwbaar was;
- de agent heeft door een ruit of in de regen geschoten zodat de laserstraal is ‘verbogen’. Kijk ook even bij het laserbezwaarschrift voor tips (bezwaarhulp).
11) Ben je geflitst:
- er is geen foto;
- de radarapparatuur was defect of in ieder geval onbetrouwbaar;
- de radarapparatuur stond verkeerd opgesteld en werd verkeerd bediend;

12. In alle gevallen: je vraagt om de verbaliserende agent als getuige te laten horen omdat zijn verhaal niet klopt.

13. In alle gevallen: omdat er geen bewijs is van de snelheidsovertreding moet je worden vrijgesproken.

14. Als er al straf zou worden opgelegd, dan kan je bijvoorbeeld erop wijzen dat dit je eerste overtreding is, en je je rijbewijs nodig hebt voor je werk (verklaring van de werkgever is altijd handig). Dit kan je natuurlijk helemaal zelf aandikken.

Einde verweer

15. Neem je paspoort mee. Als je toch door de kantonrechter wordt veroordeeld, dan kan je gelijk hoger beroep instellen bij de griffie. Het instellen van hoger beroep betekent dat het zojuist uitgesproken vonnis wordt opgeschort, je hoeft dus niet te betalen en eventuele rij ontzeggingen zijn nog niet van kracht. Sommige kantonrechters hebben de gewoonte om je na hun vonnis dreigend aan te kijken en te vragen of je nog in hoger beroep wilt. De meesten zijn dan al zo blij dat ze er vanaf zijn dat ze gelijk maar afstand doen van hun recht op hoger beroep. Doe dat dus niet ! Je kan later altijd nog in alle rust beslissen of je wel of niet in hoger beroep wilt. De beroepstermijn is 14 dagen. In hoger beroep is het gewoon weer nieuwe ronden nieuwe kansen. Zo slagen sommige griffies er niet in om binnen 2 jaar een nieuwe hoger beroepszitting te organiseren, wat weer killing is voor het kantonrechtersvonnis.

16. Reken op enige commotie bij rechter en OvJ als je je verweer voordraagt, de meeste zondaars komen nl. alleen naar de zitting om hun spijt te betuigen en hun boete te incasseren. Laat je dus niet intimideren !

17. Mocht je geluk hebben en de dans ontspringen, dan kan je een schadeclaim neerleggen bij de kantonrechter, waarin je een vergoeding vraagt van alle kosten, bijv. reiskosten en je vrije dag.
_________________
Die pet pakt ons allemaal !!
john b
Berichten: 205
Lid geworden op: ma okt 28, 2002 13:10
Locatie: westwoud

hier kunnen we wat mee (meneer de rechter) :twisted:
doe wat je niet laten kunt
Plaats reactie