Hallo,
Ik heb net een dr gekocht en zoek iemand die wat preventief onderhoud kan doen.
Nokkenas veertje en balansasketting etc.
Is hier iemand dit dat kan doen of is er een dr motorzaak specialist?
Dr big onderhoud
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Heb dat klusje de afgelopen 2 dagen bij mijn BIG uitgevoerd.
Is goed zelf te doen, naast een goede doppendoos en een rotortrekker heb je niet veel bijzonder gereedschap nodig.
Werkplaatshandboek zwerf wel ergens op het internet, ook de technische info op dit forum helpt je wel op weg.
Mocht je vastlopen dan is er raad the vinden op dit forum.
Motorzaak...... ik weet het niet (ik kom er enkel voor originele onderdelen)bij mijn BIG lag de balansketting 1 tand verkeerd
Waar woon je?
Is goed zelf te doen, naast een goede doppendoos en een rotortrekker heb je niet veel bijzonder gereedschap nodig.
Werkplaatshandboek zwerf wel ergens op het internet, ook de technische info op dit forum helpt je wel op weg.
Mocht je vastlopen dan is er raad the vinden op dit forum.
Motorzaak...... ik weet het niet (ik kom er enkel voor originele onderdelen)bij mijn BIG lag de balansketting 1 tand verkeerd

Waar woon je?
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
De versterkte veertjes voor de nokkenaskettingspanner ("NAKS") kan je bestellen bij HRT, zou volgens Rene komende maand weer op voorraad komen.
Een motorzaak rekent als snel €60 per uur, dus zelf sleutelen verdient zichzelf snel terug. En een BIG is juist heel erg geschikt om zelf te onderhouden.
Heb je enige sleutelervaring? Vervangen van de NAK lijkt een hele klus, maar stelt achteraf niet veel voor. Goede gelegenheid om je motor beter te leren kennen en de staat van het inwendige te inspecteren. Voor het verwijderen van het vliegwiel zou ik naast de trekker ook in een slagmoersleutel investeren. Er is maar een (commerciële) DR specialist en dat is HRT. De rest van de specialisten zwerft hier rond
.
Oh ja, stel jezelf en je DR ff voor
Een motorzaak rekent als snel €60 per uur, dus zelf sleutelen verdient zichzelf snel terug. En een BIG is juist heel erg geschikt om zelf te onderhouden.
Heb je enige sleutelervaring? Vervangen van de NAK lijkt een hele klus, maar stelt achteraf niet veel voor. Goede gelegenheid om je motor beter te leren kennen en de staat van het inwendige te inspecteren. Voor het verwijderen van het vliegwiel zou ik naast de trekker ook in een slagmoersleutel investeren. Er is maar een (commerciële) DR specialist en dat is HRT. De rest van de specialisten zwerft hier rond

Oh ja, stel jezelf en je DR ff voor

Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
- Berichten: 373
- Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
- Locatie: Aarle - Rixtel
Slagmoersleutel is een goede tip, je moet er wel mee uitkijken. Neem aan dat hij enkel geschikt is voor de rotor bevestiging bout.
Wat mij wel hielp is een "rotor blokkeertool". Oude fiets voorvork met 2 pennen erin gelast, vallen in de gaten van de rotor.
Nu krijg je de rotor bout makkelijk los.
60 euro per uur, bespaar je op dit klusje al gauw 500 euro
Wat mij wel hielp is een "rotor blokkeertool". Oude fiets voorvork met 2 pennen erin gelast, vallen in de gaten van de rotor.
Nu krijg je de rotor bout makkelijk los.
60 euro per uur, bespaar je op dit klusje al gauw 500 euro

DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
Ik heb geen sleutelervaring. Het enige wat ik gedaan heb is olie en filterwissel en dan houd het op.
Over mij. ik heb nog een oude klr650 uit 1988 maar zocht net iets meer comfort en een big heeft me altijd erg aangetrokken. Heb in 2009 alto turia gereden op een drz400 en dat was direct mijn eerste offroad ervaring.
Daarna nog maar heel weinig gereden. Wil nu weer vaker gaan rijden. Ook wel allroad ritten.
Zit zelfs te denken om naar Polen te gaan voor een allroad tour. Daar ben ik 2 keer geweest met een clubje voor offroad ritten.Kom regelmatig in Polen ivm werk en heb er een mooie uitvalbasis.
Dit sleutelwerk zelf doen zie ik niet zo zitten. Wil de boel niet slopen. Tijd speelt ook wel een rol.
Over mij. ik heb nog een oude klr650 uit 1988 maar zocht net iets meer comfort en een big heeft me altijd erg aangetrokken. Heb in 2009 alto turia gereden op een drz400 en dat was direct mijn eerste offroad ervaring.
Daarna nog maar heel weinig gereden. Wil nu weer vaker gaan rijden. Ook wel allroad ritten.
Zit zelfs te denken om naar Polen te gaan voor een allroad tour. Daar ben ik 2 keer geweest met een clubje voor offroad ritten.Kom regelmatig in Polen ivm werk en heb er een mooie uitvalbasis.
Dit sleutelwerk zelf doen zie ik niet zo zitten. Wil de boel niet slopen. Tijd speelt ook wel een rol.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Welkom
waar woon je?

waar woon je?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Dicht bij dus, even voor de duidelijkheid, ik wil je best eens helpen met sleutelen maar ik ben geen motorzaak en je kan hem niet bij me neerzetten en later ophalen en de rekening betalen 
Dus je helpen en je wat leren kan wel.
Hoe oud is je motor, wat is de km stand en wat moet er gebeuren?
Groet Zappa

Dus je helpen en je wat leren kan wel.
Hoe oud is je motor, wat is de km stand en wat moet er gebeuren?
Groet Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hallo Zappa, dat is een mooi aanbod waar ik graag gebruik van maak.
En ik wil juist helpen en leren.
Het is een 94er met behoorlijke gebruiksporen en 42000 km.
Helaas is de snavel vervangen door een 650 front. Misstaat ook niet maar origineel had ik liever.
Zoals ik het kan beoordelen loopt hij goed.
En ik wil juist helpen en leren.
Het is een 94er met behoorlijke gebruiksporen en 42000 km.
Helaas is de snavel vervangen door een 650 front. Misstaat ook niet maar origineel had ik liever.
Zoals ik het kan beoordelen loopt hij goed.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Bij 42.000km is het vervangen van de balansasketting eigenlijk nog niet nodig, bij mij is ie op rond de 70.000km, bij veel andere dan nog lang niet.
Voor het spanner veertje moet het blok eruit en de cilinder er af... das een boel werk...
Je kan eens langs komen, lopen we een rondje om je Big en schop ik ff tegen de banden
Voor het spanner veertje moet het blok eruit en de cilinder er af... das een boel werk...
Je kan eens langs komen, lopen we een rondje om je Big en schop ik ff tegen de banden

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Je conclusie is niet geheel juist, het is geen 650 voorkant maar een speciaal voor de Dr 800 gemaakte snuit zonder snavel. Daar kon je toen ook nog een puntbak van dezelfde leverancier van krijgen ipv de standaard plastic keienvanger. Het kwam geloof ik van een spaanse fabrikant die dat soort spul voor veel motoren maakte en is in Duitsland het meeste verkocht (waarschijnlijk door een actieve importeur). Een originele snavel past dus gewoon aan de tank zij kappen. Ik denk dat het gewei misschien anders is maar hij is niet moeilijk naar origineel te maken, de gewone delen zijn genoeg te vinden op oa e bay. Je kan eens een foto plaatsen zonder het kuipje dan zijn er hier genoeg om te zien wat er onder zit origineel is.mundi schreef: Helaas is de snavel vervangen door een 650 front. Misstaat ook niet maar origineel had ik liever.
futurist
http://img0112.popscreencdn.com/1631157 ... 50-rse.jpg
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe reus, deze neus zit er bij mij ook op! Bedankt voor de info
Vandaag 1ste keer wat langer gereden. Snelweg geeft behoorlijk wat turbulentie. Wat verder opviel.
Vering is wel erg slap. Bij 140 draai ik 6000 toeren. Is dat normaal? Blijft een 1 cilinder natuurlijk.Maar in vergelijk met mijn klr maak ik meer toeren. Is de tandwielverhouding misschien aangepast?
Verder een heerlijke fiets. Stukken comfortabeler dan de Klr.
Zappa ik hou me aanbevolen! Als je een keer tijd hebt rij ik graag een keer langs.
Vandaag 1ste keer wat langer gereden. Snelweg geeft behoorlijk wat turbulentie. Wat verder opviel.
Vering is wel erg slap. Bij 140 draai ik 6000 toeren. Is dat normaal? Blijft een 1 cilinder natuurlijk.Maar in vergelijk met mijn klr maak ik meer toeren. Is de tandwielverhouding misschien aangepast?
Verder een heerlijke fiets. Stukken comfortabeler dan de Klr.
Zappa ik hou me aanbevolen! Als je een keer tijd hebt rij ik graag een keer langs.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Volgende week zondag vroeg in de middag?
En met 160 kruipt die van mij in t rood dus zou kunnen dat je niet standaard bent of dat je km teller niet klopt.
En met 160 kruipt die van mij in t rood dus zou kunnen dat je niet standaard bent of dat je km teller niet klopt.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Je hebt een PB
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997