Hallo
Ik wil een enduro met kenteken gaan kopen om wat door de bossen te gaan hobbelen. De kans is groot dat ik zo nu en dan tegen een bekeuring aan ga krijgen voor het rijden op een weg waar ik niet mag rijden. Nagenoeg alle enduro's die je op internet tegenkomt hebben geen spiegels, richtingaanwijzers enz. Is het zo dat als oom agent onaardig wil zijn dat hij voor al deze tekortkomingen een bekeuring mag uitschrijven? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alvast bedankt.
Wettelijk technische vereisten motor
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Voor motoren van voor 1997 geleden andere regels dan voor die er na, die moeten verlichting, knippers, spiegels en een claxon hebben.
En ja voor t ontbreken kan je een boete krijgen, bij mijn KTM ontbreekt dat allemaal behalve 1 spiegel.
daar heb ik nog nooit een boete voor gehad, rij er al 25.000km mee rond zo maar ben er nooit mee in t bos aangehouden.
Als je pech hebt en je word in t bos gepakt proberen ze meestal 3 boetes uit te schrijven en dan doen ze hun best om er 3 te vinden
En ja voor t ontbreken kan je een boete krijgen, bij mijn KTM ontbreekt dat allemaal behalve 1 spiegel.
daar heb ik nog nooit een boete voor gehad, rij er al 25.000km mee rond zo maar ben er nooit mee in t bos aangehouden.
Als je pech hebt en je word in t bos gepakt proberen ze meestal 3 boetes uit te schrijven en dan doen ze hun best om er 3 te vinden
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Je kunt relatief makkelijk een spiegeltje monteren van bijv. Acerbis. Wil je ook nog wat zien op de weg dan zijn er duurdere (betere) opties.
Dan knipperlichten; achter kan je de standaard knipperlichten makkelijk laten zitten. Voor niet, dat gaat snel stuk. Bij een quadwinkel kan je ze kopen met knippers geintegreerd in de handkappen. Kost niet veel. Claxon is sowiso handig.
Dan blijft er natuurlijk altijd de kentekenplaat over; onmogelijk om die in de juiste hoek te krijgen. Daar krijg je een bekeuring voor of dat hij onder de modder zit.
Je kunt maximaal 3 bekeuringen krijgen, zorg dat je er maar eentje krijgt! Die laatste krijg je vaak niet vanwege het feit dat je daar niet mag rijden, vaak is het een 'zoekertje'. Maak het ze dus niet te makkelijk door op 3 punten in gebreke te zijn!
Dan knipperlichten; achter kan je de standaard knipperlichten makkelijk laten zitten. Voor niet, dat gaat snel stuk. Bij een quadwinkel kan je ze kopen met knippers geintegreerd in de handkappen. Kost niet veel. Claxon is sowiso handig.
Dan blijft er natuurlijk altijd de kentekenplaat over; onmogelijk om die in de juiste hoek te krijgen. Daar krijg je een bekeuring voor of dat hij onder de modder zit.
Je kunt maximaal 3 bekeuringen krijgen, zorg dat je er maar eentje krijgt! Die laatste krijg je vaak niet vanwege het feit dat je daar niet mag rijden, vaak is het een 'zoekertje'. Maak het ze dus niet te makkelijk door op 3 punten in gebreke te zijn!
Was laatst bij de motodealer, bleek één van zijn klanten de WOK-status aan de broek gekregen te hebben.
Klant heeft heerlijk legaal gereden, gaat met motor onder de modder staan tanken bij een tankstation aan de secundaire weg (Limburg). Politieauto komt aanrijden en heren houden hem aan, ze bekijken zijn motor, met onleesbaar smerig kenteken (uiteraard ook in de verkeerde hoek), open uitlaat geen knippers en geen spiegel.
Eind van het verhaal; ze verklaren hem onwaardig voor de weg en zijn kenteken werd ter plekke ingenomen. WOK-status, Wacht Op Keuring.
Klant heeft heerlijk legaal gereden, gaat met motor onder de modder staan tanken bij een tankstation aan de secundaire weg (Limburg). Politieauto komt aanrijden en heren houden hem aan, ze bekijken zijn motor, met onleesbaar smerig kenteken (uiteraard ook in de verkeerde hoek), open uitlaat geen knippers en geen spiegel.
Eind van het verhaal; ze verklaren hem onwaardig voor de weg en zijn kenteken werd ter plekke ingenomen. WOK-status, Wacht Op Keuring.