Starten is de laatste tijd een crime geworden, en dwingt mij om spoedig een sleuteldagje in te plannen. Zouden jullie willen meedenken?
In maart de carbs ultrasoon gereinigd, nieuwe pakkingen en grotere sproeiers geplaatst ivm open lufi. En de vlotter en gasmengsel afgesteld. Was toen werkelijk wat je noemt "starten en lopen", maar na verloop van maanden ging koud starten steeds slechter. Nu ben ik geloof ik drie minuten bezig voordat de motor draait. En dan draait de motor maar 1000rpm en als 'ie eenmaal warm is ca 1400rpm. Met warme motor is een enkele druk op de rode knop voldoende om de stamper tot leven te wekken en loopt warm per-fect. Ik heb in maart wel de stationair(brandstof)sproeier vervangen voor een maatje groter. Starten lukt overigens alleen zonder gebruik van de choke. Motor staat altijd op de jiffy, ik weet niet of dat heel veel effect heeft op het vlotterniveau. DR komt iig geen peut uit de overloop.
De laatste maanden is er weinig gebeurd aan de BIG wat effect zou moeten hebben op het starten. Inwendige kettingen vervangen, een bobine vervangen, dikke olie (20W50) en lekkage van de uitlaatbocht verholpen. Ergens ook het gevoel dat benzine snel verdampt door de stalling in droge parkeerkelder met mechanische luchtstroming. Hierdoor heb ik het gevoel dat eerst de vlotterbakjes moeten worden volgepompt door de brandstofpomp. Maar dat verklaart niet het lage koude stationair toerental. Verder kijk ik ook voor een deel naar die dikkere olie. Accuspanning is overigens dik boven de 12V, ook na een 10-20 startpogingen (ook laadspanning met twee pitten aan). Startrelais klappert soms wel bij starten. Verbruik is ca 1:15 en temperatuur motorolie komt in de regel niet boven de 80 graden uit. Zou het een elektrisch euvel zijn? Met welk toerental behoort de startmotor het motorblok aan te zwengelen?
Zoals gezegd moet ik een sleuteldagje gaan plannen want dat doe ik buiten de deur. Wil de volgende zaken beetpakken:
- kleppen controleren
- bobines doormeten
- decompresseur controleren
- generatorspoel doormeten
- startrelais vervangen
- bougies controleren
- koolborstels startmotor nameten
- starten met een volle auto accu (thuisklus)
Dus stationair toerental wordt hoger naarmate de motor warmer wordt en lijkt wel alsof startmotor niet snel genoeg draait.
Hebben jullie een idee wat er loos is en wat ik verder moet checken?
Koude start is een ramp *Solved, THX*
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Afgaande op wat met SPGD zijn BIG veranderd is ( eerst lange startprocedure en nu bij aanraken startknop al lopen ) zou ik de draden van de lima zeker even in de checkup meenemen.Ouwe Reus schreef: Hebben jullie een idee wat er loos is en wat ik verder moet checken?
Was het bij SPGD wat betreft starten ook koud een "drama" en warm "nix aan de hand"?Leo schreef:Afgaande op wat met SPGD zijn BIG veranderd is ( eerst lange startprocedure en nu bij aanraken startknop al lopen ) zou ik de draden van de lima zeker even in de checkup meenemen.Ouwe Reus schreef: Hebben jullie een idee wat er loos is en wat ik verder moet checken?
Bij de weg: de oude bobine die ik een paar maanden geleden heb vervangen om dat de motor verzoop, even doorgemeten en de waarden liggen keurig binnen de grenzen die het WPHB aangeeft. Probleem is dus weer terug en ga idd maar met de multimeter zoeken naar een probleem

Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
- Edwin
- Contacteer:
Geen choke nodig bij het starten, wijst al op een (te) rijk mengsel. Probeer eens dat die wat minder benzine krijg bij het starten en draai de benzine/lucht schroef eens een halve slag in zodat die wat minder benzine krijgt. Gooi voor de zekerheid 2 nieuwe bougies erin, als één van de twee niet goed meer werkt, dan krijg je ook deze problemen (ervaringsdeskundige)
Assumption is the mother of all fuck ups
Zonder vonk geen klap boven de zuiger. Dat hoef ik mijn bijrijdster niet te vertellen, weet ze al langEdwin schreef:Geen choke nodig bij het starten, wijst al op een (te) rijk mengsel. Probeer eens dat die wat minder benzine krijg bij het starten en draai de benzine/lucht schroef eens een halve slag in zodat die wat minder benzine krijgt. Gooi voor de zekerheid 2 nieuwe bougies erin, als één van de twee niet goed meer werkt, dan krijg je ook deze problemen (ervaringsdeskundige)

Die kaarsen zijn nog niet oud, en daarom zelf niet aan ged8t. Maar ga ik binnenkort zeker vervangen. THX Edwin! Heb dan ook net een paar IRIDIUM kaarsen gescoord ipv de standaard versie en verw8 die volgende week. Hoop dat met een paar nieuwe kaarsen de boel is opgelost, en hoop niet dat ik spoelen of CDI moet gaan (laten) repareren.
Het vreemdste vind ik dat het toerental bij warmer wordende motor 400-500rpm stijgt. Kan dat herleid worden tot de carbs (afstelling) of tot een elektrisch probleem? Neig naar de elektriek. Durfde er vanavond iig niet mee te rijden, ook al had ik errrug veel zin an gezien die mooie blauwe hemel. Hoop komende week met nieuwe kaarsen, nieuw startrelais en multimeter naar mijn sleutelplek te rijden.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
-
Tja hoger toerental als ie warm is is normaal maar 400a 500 is wel een groot verschil, 20W50 olie is wel wat dik vooral als t wat kouder is, zou wat kunnen schelen.
Je hebt veel verandert aan je tuf, zou hem eens op een dynobank zetten voor een testrun, kan met jou set up geen zinnig advies geven over de carb afstelling en zou zeker ff andere kaarsen proberen
Je hebt veel verandert aan je tuf, zou hem eens op een dynobank zetten voor een testrun, kan met jou set up geen zinnig advies geven over de carb afstelling en zou zeker ff andere kaarsen proberen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Weerstand pickup coil: check
Weerstand power source coil: check
Weerstand charging wires onderling: check, check, check
Weerstand charging wires met massa: check, check, check
Weerstand bobines primair: check, check
Weerstand bobines secundair: check, check
Startrelais: preventief vervangen
Bougies: donker maar kurkdroog En bij het terugplaatsen van een bougiedop sloeg de vonk (bij mij) over!
WTF, de linker bougiedop klemde niet op de bougie, kennelijk door een versleten (?!) pluspool van de bougie. Raadsel hoe het koppie van de bougie zo toegetakeld is. Standaard bougie DR ingeschroefd met een maagdelijk koppie, en weer ouderwets Starten & Lopen. Edwin, you were f*cking right
@Leo, ik heb die Motobatt #12, en ik heb het startknopje de afgelopen dagen heeeeul veel ingedrukt, maar de drie jaar oude gele accu heeft nog steeds heeeeeeul veel prik.
Weerstand power source coil: check
Weerstand charging wires onderling: check, check, check
Weerstand charging wires met massa: check, check, check
Weerstand bobines primair: check, check
Weerstand bobines secundair: check, check
Startrelais: preventief vervangen
Bougies: donker maar kurkdroog En bij het terugplaatsen van een bougiedop sloeg de vonk (bij mij) over!
WTF, de linker bougiedop klemde niet op de bougie, kennelijk door een versleten (?!) pluspool van de bougie. Raadsel hoe het koppie van de bougie zo toegetakeld is. Standaard bougie DR ingeschroefd met een maagdelijk koppie, en weer ouderwets Starten & Lopen. Edwin, you were f*cking right

@Leo, ik heb die Motobatt #12, en ik heb het startknopje de afgelopen dagen heeeeul veel ingedrukt, maar de drie jaar oude gele accu heeft nog steeds heeeeeeul veel prik.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
En de taart gaat deze week naarrrrrrrrrrrrrrrrrr...........................roffel............... EDWIN !Ouwe Reus schreef: Edwin, you were f*cking right
Ze trekt nu haar mooiste lingerie aan en komt hem vanavond brengen als je vrouw aan het sporten is.
Veel plezier namens de weekkrantlezers.

Is genoteerdOuwe Reus schreef: @Leo, ik heb die Motobatt #12, en ik heb het startknopje de afgelopen dagen heeeeul veel ingedrukt, maar de drie jaar oude gele accu heeft nog steeds heeeeeeul veel prik. [/i]
- Edwin
- Contacteer:
Ha lekker Leo!! Maak mij niet uit joh, gat is...ehm ik bedoel:
taart is taart
Mooi dat het opgelost is. Ik heb ook een tijd bij de buren het irritatieniveau boven de 10 gekregen, omdat de Big zeer moeilijk startte. Bleek dus gewoon aan één niet goed werkende bougie te liggen. Zo simpel af en toe.

Mooi dat het opgelost is. Ik heb ook een tijd bij de buren het irritatieniveau boven de 10 gekregen, omdat de Big zeer moeilijk startte. Bleek dus gewoon aan één niet goed werkende bougie te liggen. Zo simpel af en toe.
Assumption is the mother of all fuck ups