volsynthetischolie vs halfsynthetischolie

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
lecram006

hallo..
Waarom gebruiken sommige mensen verschillende olie soorten in het motor blok.
Bv zuiger kant vol synthetische olie en de versnellingsbak een half synthetische olie.
Ik doe aan beide kanten het zelfde (Castrol power rs)
En ik kan uit mijn boekwerken ook niet echt halen dat er 2 verschillende olie soorten in moeten.
Ik heb wel een gehoord dat het komt door de prijs van de olie maar dat lijkt me sterk.

:D
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
barry!
Contacteer:

Als je olie aan de geldende normen voldoet (JASO MA b.v.) dan kun je deze er altijd in mikken.
Tis meer een kwestie van gevoel waar je je goed bij voelt.

Ik rijd met pure versnellingsbak olie Putoline GP10 aan kopp.zijde a €10,- de fles en AGIP 10W60 voll syntheet aan zuiger zijde a €4,50 de fles.
Aan de kopp.zijde zou ik ook de 10W50 voll sysntheeth kunnen mikken, veel goedkoper ook. Maar mijn ervaring leert mij dat mijn bak soepeler schakelt met de GP10. Dat wil niet zeggen dat de 10W60 direct troep is, dat kan ook prima en loopt goed.

Reed voorheen Castrol en andere duurdere merken. Toen maar eens een onderzoekje gestart en blijkt dat de ‘ onbekendere ‘ merken ook oliën verkopen met dezelfde specificaties maar dan goedkoper. En tevens is het ook een kwestie van slim inkopen.

Zelfde verhaaltje geld ook voor half of vol syntheet. Er is geen motorfiets die plots kapot loopt bij half syntheet of andersom.
Je kunt bakken met prachtige en droevige verhalen vinden incl gratis veel theoretisch onderbouwingen.
Dan uiteindelijk kiest met toch voorde olie die bij de plaatselijke motorzaak verkrijgbaar is en wordt al dat internet gelul weer te niet gedaan ;).

Belangrijker is nog altijd de keuze van de viscositeit.
verstand op nul en nadenken
Plaats reactie