Ook koppelingsvraag

Moderators: zappa.suzuki, Shifty-PK, DR-Big

Plaats reactie
biggie
Berichten: 217
Lid geworden op: do aug 29, 2013 23:35
Locatie: arnhem

Ook koppelingsvraag

Bericht door biggie »

Beetje getriggerd door het topic over de te korte kabel maar een nieuw topicje gemaakt, wil niet iemand anders zijn topic kapen.
Ik heb het probleem dat ik niet van die hele grote klauwen heb, relatief korte vingertjes. Ik vind voor mijn situatie dat het hendel ver van het stuur staat.
Kan de koppeling net pakken zeg maar. doseren is zo wat lastig soms. Als het hendel 0,5 cm dichter op het stuur zou staan zou dat al heel wat uitmaken.
Is dat aan te passen ? Liefst smart & cheap
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1183
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door frankn »

biggie schreef: wil niet iemand anders zijn topic kapen.
Dan ben je een van de weinigen. :wink:

Als het om 5 mm. gaat kan je de hendel toch wel een beetje naar het stuur toe buigen?
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5847
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door Leo »

biggie schreef: wil niet iemand anders zijn topic kapen.
Newbee :mrgreen:

Ik weet niet wat het materiaal is waar je hendel van gemaakt is maar zou een stukje inzagen, lichtjes openbuigen en de opening dichtlassen een optie zijn ?
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1183
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door frankn »

Simpelste oplossing is wellicht om de kabelspeling wat groter te maken.
Zelfde effect als de boel verbuigen en sneller gedaan.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Leo
Berichten: 5847
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door Leo »

frankn schreef: en sneller gedaan.
Niet als ik het mag doen :twisted:
Afbeelding
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door futurist »

dat buigen (wel met de industrie föhn een beetje op warmen) in combinatie met iets meer vrije slag op de kabel moet the trick wel wezen denk ik. dat inzagen en lassen kan je beter laten, vaak ik het materiaal van de handles een soort "nep" alu, buigt weinig, breekt gauw en is vanwege de rare legering moeilijk te lassen. Tevens is dat onnodig duur, gewoon wat buigen en als het mislukt heb je gelijk geoefend voor de 2e keer want zo'n handletje kost imitatie €9,= of zo
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
loek de kort
Berichten: 373
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 12:08
Locatie: Aarle - Rixtel

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door loek de kort »

Stuur naar hendel toe buigen misschien een optie? :D
Buigen van hendel wordt gauw breken, flink verwarmen is echt noodzakelijk, beetje gek want bij vallen buigt de hendel wel in koude toestand....

Kan simpel opgelost worden door een klein plaatje metaal. Knijp de koppeling een klein stukje in, je ziet dan een spleetje tussen vast gedeelte en de hendel, vul die spleet op met stukje metaal, maak gleufje voor koppelingskabel en klaar.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
biggie
Berichten: 217
Lid geworden op: do aug 29, 2013 23:35
Locatie: arnhem

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door biggie »

Leo schreef:
biggie schreef: wil niet iemand anders zijn topic kapen.
Newbee :mrgreen:
Ik weet niet wat het materiaal is waar je hendel van gemaakt is maar zou een stukje inzagen, lichtjes openbuigen en de opening dichtlassen een optie zijn ?
Niks Newbee, gewoon netjes, haha
Het materiaal is van hetzelfde materiaal als de hendels op andere bigs. Origineel hendel dus.

De laatste oplossing is wellicht wel wat . In de vorm van een soort busje met een gleufje erin tussen hendel en stuurarmatuur (nieuw woord ?)
Moet er alleen niet tussen uit vallen. Lijkt me wel dat ik dan ergens de vrije speling weer bij moet stellen.

Bijbuigen, zagen, lassen. weet het niet hoor. Speling ruimer stellen ook niet. Dan krijg je zo'n bungelend hendeltje en door de veer bij de hevel op het blok wordt het hendel op het stuur toch nog steeds naar voren getrokken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: Ook koppelingsvraag

Bericht door zappa.suzuki »

Je zou ff kunnen kijken of je bij de koppelingsbeveiligingschakelaar niet wat kan bevestigen wat de hendel tegenhoud op de afstand die je wilt.

Of naar een goede motorzaak gaan [ das niet zo'n glimmende nette] met je koppelingshendel met de vraag of ze een andere weten die of dichter bij t stuur komt of verstelbaar is
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Plaats reactie