Goedendag, ik heb op de enduro een bandmaat 110-100-18 zitten maar volgens de boekjes hoort er 140-80-18 op te zitten. Nu zie ik dat wel meer op de off road ritten, en ik betwijfel zelfs of 140 breedte wel past.
Waarom zou de vorige eigenaar er een smaller exemplaar erop hebben gezet?
betreft een gg 450 fse
bvd
banden maat enduro
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 24
- Lid geworden op: wo sep 14, 2011 21:33
Welk merk? het ene merk meet de max nopbreedte en de ander meet de "karkas" breedte.
Als het een natte ondergrond betreft dan stuurt smaller net wat makkelijker door de sleuven ; jij stuurt ipv de band.
Zit iets meer wielspin op zodat de band niet zo snel vol raakt.
Breed is fijner op een hardere ondergrond, meer rubber op de grond en minder wielspin. Je hebt dan ook liefst zo weinig mogelijk wielspin.
Btw verkijk je idd niet op de maten die zijn opgegeven, ik heb hier een AC10 110 die net zo breed is als een 130 comp III.
Zit iets meer wielspin op zodat de band niet zo snel vol raakt.
Breed is fijner op een hardere ondergrond, meer rubber op de grond en minder wielspin. Je hebt dan ook liefst zo weinig mogelijk wielspin.
Btw verkijk je idd niet op de maten die zijn opgegeven, ik heb hier een AC10 110 die net zo breed is als een 130 comp III.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 18:20
Goedendag, ik heb ook een michelin ac 10. Dus die valt breed begrijp ik.
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: za mar 02, 2013 09:45
Yep, ik dacht eerst dat een 140 Michelin AC niet zo passen in mijn achterbrug,special gold limited schreef:Goedendag, ik heb ook een michelin ac 10. Dus die valt breed begrijp ik.
Maar t past netjes ( husaberg 450 )
Bandje komt na montage lekker rond te staan,
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 18:20
Bevalt 140 beter dan 110? of heb je er geen verschil in.
Mijn mening is dat wanneer zo'n motor ontwikkelt is met een 140 zullen de geleerden er het wel over eens zijn geweest dat dat beter zou zijn.
Mijn mening is dat wanneer zo'n motor ontwikkelt is met een 140 zullen de geleerden er het wel over eens zijn geweest dat dat beter zou zijn.
-
- Berichten: 234
- Lid geworden op: za mar 02, 2013 09:45
Ik ben een beetje piloot van :special gold limited schreef:Bevalt 140 beter dan 110? of heb je er geen verschil in.
* welke band is er voorradig bij mijn banden leverancier, voor een schappelijke prijs. ( kom toch meestal op deze AC10 uit)
* als ik maar fun / gereden km heb !!
verders rij ik altijd met dezelfde bandenspanning 1,6 Bar, laat ook nooit geen druk af.
Ik weet niet of ik een verschil met een andere achterband zou merken op de ritjes / fun die ik er mee doe ???
Mij bevalt de Michelin AC10 omdat ik voor een nette prijs een "legale straat" band krijg die geen rare dingen doet on / off-road, en ook nog een paar km-ers meegaat ( max 2000 km, maar dan is ie ook echt aan vellen)
Dus sorry ik kan je mijn ervaring/ verschil van 110 > 140 achterband niet vertellen ........
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.
AC10 heb ik nergens kunnen vinden in 140. Is het misschien een wat oudere band (DOT-code)?
Breedste wat ik kan vinden op het WWW is 120. Vergelijkbaar met oude 140? Who knows?
Breedste wat ik kan vinden op het WWW is 120. Vergelijkbaar met oude 140? Who knows?
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
120 valt idd uit als een 140 als je noppen mee telt.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: za sep 14, 2013 18:20
Nee, er zit nu een 110 op, maar in de boekjes word er gesproken over een 140 (wellicht een ander merk) motor is een gas gas 450gassen schreef:AC10 heb ik nergens kunnen vinden in 140. Is het misschien een wat oudere band (DOT-code)?
Breedste wat ik kan vinden op het WWW is 120. Vergelijkbaar met oude 140? Who knows?
Reactie was eigenlijk op bericht van joebar2dakar gericht, misschien dat hij een band heeft met de "oude meetmethode/maataanduiding.
Ik wilde er een smallere band op hebben, kreeg deze AC10 in huis en is nog net zo breed als hetgeen wat er op lag.
Ik wilde er een smallere band op hebben, kreeg deze AC10 in huis en is nog net zo breed als hetgeen wat er op lag.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik heb ook de ervaring dat elk merk een verschillende afmeting gebruikt, ik had 3 merken staan om eens te testen maar zag in de nieuw staat dat er in de breedte al een groot verschil was. Neem nu een Dunlop geomax enduro, Michelin competition 3 en een Kenda trackmaster elk met de zelfde maat voering 120/90/18. De Dunlop heeft 800km gedraaid en er was nauwelijks iets aan te zien, de Michelin ligt er nu zeker 1500km op en is bijna op maar de zoon rijd nu dagelijks mee naar zijn werk on road tot dat zijn WRF een revisie heeft gehad. Ik heb wel gemerkt dat de Dunlop en de Michelin veel meer wielspin geven in het losse zand van de Kempen net of je met een slippende koppeling rijdt, hopelijk is dat gedaan als er de trackmaster op ligt. Let er wel op da teen brede band niet tegen de demper komt als hij diep in de vering gaat, misschien kan je deze dan wel iets naar buiten halen.
Jos
Jos
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
[quote]"verders rij ik altijd met dezelfde bandenspanning 1,6 Bar, laat ook nooit geen druk af."
Bandendruk van 1.6 bar lijkt mij wel wat hoog.
Ik rijd altijd met gemiddeld 1.0 bar.
Bandendruk van 1.6 bar lijkt mij wel wat hoog.
Ik rijd altijd met gemiddeld 1.0 bar.
In NL rij ik voor 1,0-1,1 en achter 0,7-0,8 bar. In Spanje rij ik altijd met ± 1.4 bar voor en achter.j. buikema schreef:"verders rij ik altijd met dezelfde bandenspanning 1,6 Bar, laat ook nooit geen druk af."
Bandendruk van 1.6 bar lijkt mij wel wat hoog.
Ik rijd altijd met gemiddeld 1.0 bar.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
0.8 voor en achter onder een fiets van 140kg, nooit snake bite en prima grip
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Voor 1.0-1.2
Achter 0.8-1.0
Sinds 1 jaar mousse en dat schijnt 1.4 te zijn of zo? Bevalt in iedergeval super.
Qua slijtage zou ik genoeg moeten kunnen vertellen maar let er eigenlijk nooit zo op. Vind al vrij snel dat elke band 'versleten' is. We willen allemaal scherpe kantjes en die zijn er na 2 ritten ook wel af .
Wel vraag ik me altijd af waarom de FIM banden altijd een lagere nop hebben.
Rijd altijd met DOT met als reden dat ik het idee heb dat deze langer mee gaat door de hogere nop
Qua grip was ik verrast dat de FIM banden minstens zo goed zijn!
Achter 0.8-1.0
Sinds 1 jaar mousse en dat schijnt 1.4 te zijn of zo? Bevalt in iedergeval super.
Qua slijtage zou ik genoeg moeten kunnen vertellen maar let er eigenlijk nooit zo op. Vind al vrij snel dat elke band 'versleten' is. We willen allemaal scherpe kantjes en die zijn er na 2 ritten ook wel af .
Wel vraag ik me altijd af waarom de FIM banden altijd een lagere nop hebben.
Rijd altijd met DOT met als reden dat ik het idee heb dat deze langer mee gaat door de hogere nop
Qua grip was ik verrast dat de FIM banden minstens zo goed zijn!
verstand op nul en nadenken
FIM banden zijn nodig voor wedstrijden enduro en DOT banden worden geaccepteerd voor Off the Road ritten en niet voor enduro's.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Op een GG fse450 hoort gewoon een 140 op te zitten, jarenlang mee gereden Michelin competition 3 prima grip en duurzaamheid.
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl