Mn Big lade niet lekker meer en maar de spanningsregelaar vervangen, nu heb ik een 97 model en heb er een pre 96 model aan gehangen, die heeft een snoer aan de regelaar met daar aan een stekker en de originele gaat een stekker in, stekkers komen wel overeen maar de pre 96 heeft 1 uitgaande draad extra, zit tussen de - en + en is oranje zwart, geen idee waar voor die is.. weet iemand dat?
Maar t belangrijkst, hij lade eerst net iets boven de 13 volt en bij gas geven minder, je zag t licht van de koplamp doffer worden.
Nu laad ie stationaire iets van 14 v maar bij flink gas gaat ie af en toe over de 16,5 heen en met licht uit soms over de 17 [ accu is vrij leeg nu]
ga ik nu mn accu koken?
Ben niet zo goed met draadjes en voltjes.....
Vraagje spanningsregelaar
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ja. Normale laadspanning mag bij de meeste motoren niet boven de 14.5V komen terwijl hij toeren maakt.zappa.suzuki schreef:Mn Big lade niet lekker meer en maar de spanningsregelaar vervangen, nu heb ik een 97 model en heb er een pre 96 model aan gehangen, die heeft een snoer aan de regelaar met daar aan een stekker en de originele gaat een stekker in, stekkers komen wel overeen maar de pre 96 heeft 1 uitgaande draad extra, zit tussen de - en + en is oranje zwart, geen idee waar voor die is.. weet iemand dat?
Maar t belangrijkst, hij lade eerst net iets boven de 13 volt en bij gas geven minder, je zag t licht van de koplamp doffer worden.
Nu laad ie stationaire iets van 14 v maar bij flink gas gaat ie af en toe over de 16,5 heen en met licht uit soms over de 17 [ accu is vrij leeg nu]
ga ik nu mn accu koken?
Ben niet zo goed met draadjes en voltjes.....
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
handboek zegt boven de 14-15.5v bij 5.000rpm
en metingen moeten eigenlijk ook bij een geladen accu zijn en mijne was redelijk laag
en metingen moeten eigenlijk ook bij een geladen accu zijn en mijne was redelijk laag
-
spanning kennelijkte hoog, koplamp door gebrand. kan ik de regelaar los kopelen om straks maar huis te rijden of gaat de dynamo dan kapot?
Grote kans datje andere problemen krijgt als je de regelaar loskoppelt, weinig toeren draaien misschien.
Vervelend voor je.
Suc6
R
Vervelend voor je.
Suc6
R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Ik zit even te spitten in de stroomdiagrammen van pre- en post '96.
pre '96
oranje/zwart: sluit aan op oranje welke naar je contactslot gaat en de hoofd voeding door de hele motor lijkt te zijn. In de 'aan' stand wordt dit oranje draad verbonden met het rode draad welke via de hoofdzekering direct naar je accu gaat.
rood: gaat via de hoofdzekering direct naar je accu en startmotor.
zwart/wit: aarde
post '96
oranje/zwart: staat nog wel in het diagram aan de regelaar, maar sluit nergens op aan.
rood: gaat direct naar de zekeringkast om de accu en de startmotor te voeden via een 20A zekering. De andere kant op gaat hij naar het contactslot. In de 'aan' stand wordt hij geschakeld naar een oranje draad welke weer terug gaat naar de zekeringkast. Daar verdeelt hij zich in een voeding voor je koplamp/achterlamp en een aparte voeding voor de rest in je motor.
Oke, in tekst valt het niet op, maar ik zit nu al een half uur naar die schema's te staren. De functie van de oranje/zwarte draad snap ik echt niet... Zou het stom toeval kunnen zijn dat je koplamp door brandt?
pre '96
oranje/zwart: sluit aan op oranje welke naar je contactslot gaat en de hoofd voeding door de hele motor lijkt te zijn. In de 'aan' stand wordt dit oranje draad verbonden met het rode draad welke via de hoofdzekering direct naar je accu gaat.
rood: gaat via de hoofdzekering direct naar je accu en startmotor.
post '96
oranje/zwart: staat nog wel in het diagram aan de regelaar, maar sluit nergens op aan.
rood: gaat direct naar de zekeringkast om de accu en de startmotor te voeden via een 20A zekering. De andere kant op gaat hij naar het contactslot. In de 'aan' stand wordt hij geschakeld naar een oranje draad welke weer terug gaat naar de zekeringkast. Daar verdeelt hij zich in een voeding voor je koplamp/achterlamp en een aparte voeding voor de rest in je motor.
Oke, in tekst valt het niet op, maar ik zit nu al een half uur naar die schema's te staren. De functie van de oranje/zwarte draad snap ik echt niet... Zou het stom toeval kunnen zijn dat je koplamp door brandt?

- Edwin
- Contacteer:
Tja, ik ben ook niet goed in draadjes, maar had een tijdje geleden hetzelfde als jij hebt. Na het rijden een warm aanvoelende accu, zo'n beetje alle lampjes die er op de motor zit doorgebrand. Spanningsregelaar vervangen (van een '92 naar een '96), maar dit maakte niets uit, nog steeds een te hoge spanning. Bleek bij mij in de kabelboom onder de accubak een gele draad compleet doorgeschuurd te zijn. De scherpe rand van de onderkant accubak had zijn werk goed gedaan. Misschien dat je het eens in die hoek moet zoeken? Altijd lastig dit soort problemen pff.
Assumption is the mother of all fuck ups
-
Tja, met de meetwaarde die ik betwijfelde en dacht dat t aan de multimeter lag en de lamp die net een maand oud is en een dure Philips met meer licht special voor de motor denk ik toch sterk aan de regelaar..Oke, in tekst valt het niet op, maar ik zit nu al een half uur naar die schema's te staren. De functie van de oranje/zwarte draad snap ik echt niet... Zou het stom toeval kunnen zijn dat je koplamp door brandt?
@Edwin, thanks voor de tip maar met de oude laade hij te weinig en nu te veel dus gok echt op de regelaar maar zal eens kijken

bedank voor het meedenken jongens!

ps zoek nu een '96 regelaar, die is zonder snoer er aan, stekker gaat er direct op
-
Weer ff gemeten, idd over de 17v bij 5000rpm daarna deed de multimeter weer vaag, is van t werk ga er zelf maar ff een kopen.
Oude er maar opgezet, als ik een goede meter heb maar weer ff meten en ook ff kijken wat de dynamo doet.
Dimlicht was idd doorgebrand, oude lamp er weer in.
Hier de 2 schema's van de verschillende spanningregelaars, zouden andere meetwaarde moeten geven maar waarom dat zo is?
en meet niks maar dat ligt aan die
multimeter
En de dynamo blijft t zelfde in alle jaren dus waarom de laadspanning bij de oude regelaar te hoog is snap ik niet
pre 96

vanaf 96

en deze zoek ik

Oude er maar opgezet, als ik een goede meter heb maar weer ff meten en ook ff kijken wat de dynamo doet.
Dimlicht was idd doorgebrand, oude lamp er weer in.
Hier de 2 schema's van de verschillende spanningregelaars, zouden andere meetwaarde moeten geven maar waarom dat zo is?
en meet niks maar dat ligt aan die

En de dynamo blijft t zelfde in alle jaren dus waarom de laadspanning bij de oude regelaar te hoog is snap ik niet

pre 96

vanaf 96

en deze zoek ik

- Edwin
- Contacteer:
Als ik op de site van Hessler kijk,
Der Regler ist bei allen DR´s mechanisch und elektrisch sehr stabil und geht fast nie kaputt
... außer vielleicht bei Defekten am Kabelbaum oder schlimmen Elektrikbasteleien
Zubehörteil in Originalqualität!
ACHTUNG die SP44 und SP45 haben einen Regler unter dem Scheinwerfer. Unser Regler passt elektrisch, mechanisch ist er aber anders aufgebaut. Also auch unter die Sitzbank damit wie bei allen anderen Modellen oder uns nach einem Gebrauchtteil fragen.
Oftewel, electrisch allemaal hetzelfde, alleen mechanisch is deze verschillend . De stekker zit idd bij jou anders, maar maakt volgens mij geen verschil. Ik heb er hier nog één liggen van een '96'er, test die eens voor de zekerheid. Zal hem morgen op de pr.bak neerleggen.
Laterrrr
Der Regler ist bei allen DR´s mechanisch und elektrisch sehr stabil und geht fast nie kaputt
... außer vielleicht bei Defekten am Kabelbaum oder schlimmen Elektrikbasteleien

Zubehörteil in Originalqualität!
ACHTUNG die SP44 und SP45 haben einen Regler unter dem Scheinwerfer. Unser Regler passt elektrisch, mechanisch ist er aber anders aufgebaut. Also auch unter die Sitzbank damit wie bei allen anderen Modellen oder uns nach einem Gebrauchtteil fragen.
Oftewel, electrisch allemaal hetzelfde, alleen mechanisch is deze verschillend . De stekker zit idd bij jou anders, maar maakt volgens mij geen verschil. Ik heb er hier nog één liggen van een '96'er, test die eens voor de zekerheid. Zal hem morgen op de pr.bak neerleggen.
Laterrrr
Assumption is the mother of all fuck ups
-
thanks!
-
Alle massa aansluitingen in orde? Als je een slechte massa verbinding hebt krijg je een overgangsweerstand.
Spanningsregelaar meet een verkeerde spanning en schroeft de zaak te hoog op.
Spanningsregelaar meet een verkeerde spanning en schroeft de zaak te hoog op.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
Tja met de originele 13v stationaire en daalde met gas geven, met de ander tot over de 17v dus vandaar dat ik denk dat t aan regelaar ligt,
de pre 96 heeft ook 1 aansluiting meer.
maar zonder betrouwbare multimeter durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
de pre 96 heeft ook 1 aansluiting meer.
maar zonder betrouwbare multimeter durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Die extra draad kan er wel eens mee te maken hebben dat het dezelfde functie heeft als het controle lampje bij een auto, dit geeft een "tegen EMK" (ik heb de term uit mijn schooltijd onthouden maar weet niet meer wat het betekend) die is nodig om de dynamo op spanning te laten komen. Als die andere nu een andere electrische werking heeft om de dynamo op spanning te laten komen dan zou je hier een oorzaak kunnen vinden. Tevens wil ik je er op wijzen dat ergens anders toch de oorzaak kan liggen, stroom is een raar goedje, er stroomt namelijk niks maar alle moleculen botsen elkaar de stroom door zeg maar. "stroom" zoekt altijd de weg van de minste weerstand. Daarom lijkt het dat het alleen aan de regelaar ligt maar (miss vanwege de mindere draad) kunnen beide regelaars anders reageren op de ergens anders ontstane storing. Je mag dus niet zomaar stellen ""ik heb alleen de regelaar verandert waardoor de gemeten waarden veranderen dus ligt het aan de regelaar"".
de rest van je kabelboom even bekijken kan volgens mij geen kwaad.
futurist
PS ik heb nu wat andere verplichtingen maar zal de schema's vanmiddag even bekijken. heb beide modellen liggen als je wil vergelijken. voor €6,75 kan je je misschien een hoop zoeken en kosten besparen.
oh ja op toeren met verbruikers aan is 14,8 wel zo'n beetje het maximum hoor, daar ben ik echt zeker van anders zit je zo met een lege accu en meer lampen kapot.
de rest van je kabelboom even bekijken kan volgens mij geen kwaad.
futurist
PS ik heb nu wat andere verplichtingen maar zal de schema's vanmiddag even bekijken. heb beide modellen liggen als je wil vergelijken. voor €6,75 kan je je misschien een hoop zoeken en kosten besparen.
oh ja op toeren met verbruikers aan is 14,8 wel zo'n beetje het maximum hoor, daar ben ik echt zeker van anders zit je zo met een lege accu en meer lampen kapot.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
Ik heb een multimeter besteld en Edwin dropt een originele af vandaag, dus kan binnenkort ff kijken hoe t zit.
van de oude heb ik 2, die gaven beide de zelfde waarde.
van de oude heb ik 2, die gaven beide de zelfde waarde.
dat laatste doet dus vermoedden dat het niet aan de regelaar ligt!!!! 2 x dezelfde storing uit 2 verschillende gelijkrichters is een beetje vreemd toch, als je zoveel ""geluk"" hebt dan zou ik maar een eindejaars staatslot gaan kopen
futurist
lijkt me dat ze dus niet echt uitwisselbaar zijn
futurist
lijkt me dat ze dus niet echt uitwisselbaar zijn
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
Volgens mij zijn de BIG dynamo's zoals op de meeste motoren van het onbekrachtigd type.
Dat genoemde tegen emk is niks anders dan stroompje dat door de bekrachtigingswikkeling en controle lampje van een auto dynamo loopt.
Deze wekt een klein magnetisch veld op dat daarna door het draaien versterkt wordt, op dat moment begint het laden en gat het lampje uit.
Op onze motoren is het een spoel met 3 aansluitingen, magneten van de rotor draaien er langs en wekken stroom op.
Eenvoudig te testen met multimeter, stat in wphb. Draaiend moet je rond de 4000 toeren 70 volt wisselspanning meten tussen 2 draden.
Komt geen bekrachtiging of tegen emk bij kijken.
De genoemde spanningsregelaar heeft 2 functies, 1 het omzetten van de opgewekte wisselspanning naar gelijkspanning, 2 het regelen van de spanning rond de 13,5 volt. Doormeten van een spanningsregelaar met een gewone huis tuin en keuken multimeter heeft niet zo veel zin.
Dat genoemde tegen emk is niks anders dan stroompje dat door de bekrachtigingswikkeling en controle lampje van een auto dynamo loopt.
Deze wekt een klein magnetisch veld op dat daarna door het draaien versterkt wordt, op dat moment begint het laden en gat het lampje uit.
Op onze motoren is het een spoel met 3 aansluitingen, magneten van de rotor draaien er langs en wekken stroom op.
Eenvoudig te testen met multimeter, stat in wphb. Draaiend moet je rond de 4000 toeren 70 volt wisselspanning meten tussen 2 draden.
Komt geen bekrachtiging of tegen emk bij kijken.
De genoemde spanningsregelaar heeft 2 functies, 1 het omzetten van de opgewekte wisselspanning naar gelijkspanning, 2 het regelen van de spanning rond de 13,5 volt. Doormeten van een spanningsregelaar met een gewone huis tuin en keuken multimeter heeft niet zo veel zin.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
hey Zappa hoe staat het met het laad probleem??
futurist
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
spanningsmeter net binnen.morgen ff gaan meten.
nu bij t meisje..
nu bij t meisje..
even off topic, doen we hier nooit toch, wordt het niet eens tijd geld te gaan besparen en bij het meissie intrekken??
futurist
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
das toch zo geregeld...................hahahaha
laat ze dat hiet thuis maar niet horen hier lopen er drie rond en een swiffer
futurist
laat ze dat hiet thuis maar niet horen hier lopen er drie rond en een swiffer
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
Ff bezig geweest maar laad spanning op de accu met originele regelaar onder de 13v, met het oude type over de 15.5v.
Laad spanning op de dynamo met regelaar los op alle 3 de draden over de 60v [ dat is volgens het boekje]
Dus blijf bij een kapotte regelaar hangen, heeft niemand een nieuw type regelaar [ die zonder snoer] liggen?
Ow en hoe het nu is bevalt me eigenlijk wel, af en toe een dagje zonder meisje is best ok
Laad spanning op de dynamo met regelaar los op alle 3 de draden over de 60v [ dat is volgens het boekje]
Dus blijf bij een kapotte regelaar hangen, heeft niemand een nieuw type regelaar [ die zonder snoer] liggen?
Ow en hoe het nu is bevalt me eigenlijk wel, af en toe een dagje zonder meisje is best ok

Heb laatst twee spanningsregelaars doorgemeten. Een is gans afgebrand, de ander geeft met mijn DIY+ multimeter vrij consequente waarden, maar van een totaal andere orde dan de waarden zoals genoemd in het WPHB. En bij het doormeten van een CDI heb ik ook weer totaal andere waarden
.
Is jullie de omcirkelde opmerking in het WPHB ook al eens opgevallen ??

Is jullie de omcirkelde opmerking in het WPHB ook al eens opgevallen ??
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
-
Ja en daar loop ik ook op vast, ga er binnenkort maar weer eens voor zitten als ik me verveel