Hallo,
ik ga voor de eerste keer banden wisselen op mijn Honda XR 500 uit 1983 die ik een aantal weken geleden kocht
Deze banden en velgen staan er nu op:
- Voor: 3.00-21 (band) en 1,60-21 (velg)
- Achter: 110/90-18 en 4.00/4.25-18 (zowel maat in inch als mm op band) en 2,15-18 (velg)
Nu tast ik echter in het duister welke maten van banden allemaal mogelijk zijn op deze velgen....
Moet ik vanvoor echt op zoek naar een 3.00-21 of is iets van 80/90-21 ook goed?
Moet het vanachter ook net hetzelfde zijn of is iets met breedte 4.00 of bijvoorbeeld 120/90 ook haalbaar?
Over keuze van bandenprofiel vond ik al heel wat informatie op het forum (all road banden), maar over bandenmaten minder.
Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen.
Ik zoek de zaken immers graag zelf uit zodat ik het ook zelf kan doen ipv altijd naar de motorwinkel te stappen
Groeten,
Stijn
banden- en velgmaten voor beginners...
Moderator: ghulst
www.google.nlStijn schreef: Ik zoek de zaken immers graag zelf uit
ik heb er al redelijk op los gegoogeld de laatste 2 avonden en ook al raad gevraagd bij Heidenau, bandenonline, etc.
echter zonder duidelijk antwoord
met deze zin bedoel ik vooral dat ik liever iets bijleer en de banden er daarna zelf op leg ipv de motorwinkel binnen te stappen en te zeggen "leg er maar 2 nieuwe op"
echter zonder duidelijk antwoord
met deze zin bedoel ik vooral dat ik liever iets bijleer en de banden er daarna zelf op leg ipv de motorwinkel binnen te stappen en te zeggen "leg er maar 2 nieuwe op"
bedankt voor je reactie thumper
van wat ik nu 'weet' is 120 de breedte en 80 wilt zeggen dat de hoogte 80% is van de breedte
mijn voornaamste vraag is welke breedtes allemaal mogelijk zijn op de velgen
op het internet vind ik wel tabellen hierover (bvb http://www.dropbears.com/u/utilities/tyrerim.htm) en dan lijkt er veel mogelijk
als ik andere hoor is dit echter toch niet zo vrijblijvend en wordt er van technische keuringen enzo gesproken...
ik neem aan dat de breedte van de band ook wel impact heeft op baanligging enzo...
de hoogte zou dan weer belangrijk zijn voor 'rolomtrek' (kilometerteller, maar die heb ik niet), en vermoedelijk ook wel voor baanligging...
kortom, veel mogelijkheden of juist niet,
zoek wat advies uit de praktijk op dit forum
heb voor jou nog een foto's genomen daarnet
ik heb ook nog een 2de xr500 uit '83, maar daar is nog wat meer werk aan (motor draait nochtans wel OK)
die op de foto is mechanisch volledig in orde, misschien later nog wat opsmukken (nieuwe plastiek, kader zandstralen en herspuiten in originele kleur etc.)
groeten
van wat ik nu 'weet' is 120 de breedte en 80 wilt zeggen dat de hoogte 80% is van de breedte
mijn voornaamste vraag is welke breedtes allemaal mogelijk zijn op de velgen
op het internet vind ik wel tabellen hierover (bvb http://www.dropbears.com/u/utilities/tyrerim.htm) en dan lijkt er veel mogelijk
als ik andere hoor is dit echter toch niet zo vrijblijvend en wordt er van technische keuringen enzo gesproken...
ik neem aan dat de breedte van de band ook wel impact heeft op baanligging enzo...
de hoogte zou dan weer belangrijk zijn voor 'rolomtrek' (kilometerteller, maar die heb ik niet), en vermoedelijk ook wel voor baanligging...
kortom, veel mogelijkheden of juist niet,
zoek wat advies uit de praktijk op dit forum
heb voor jou nog een foto's genomen daarnet
ik heb ook nog een 2de xr500 uit '83, maar daar is nog wat meer werk aan (motor draait nochtans wel OK)
die op de foto is mechanisch volledig in orde, misschien later nog wat opsmukken (nieuwe plastiek, kader zandstralen en herspuiten in originele kleur etc.)
groeten
- Bijlagen
-
- xr.jpg (191.93 KiB) 3350 keer bekeken
je kunt ook een motorzaak in stappen en vragen stellen. Of is dat te duur?Stijn schreef:ik heb er al redelijk op los gegoogeld de laatste 2 avonden en ook al raad gevraagd bij Heidenau, bandenonline, etc.
echter zonder duidelijk antwoord
met deze zin bedoel ik vooral dat ik liever iets bijleer en de banden er daarna zelf op leg ipv de motorwinkel binnen te stappen en te zeggen "leg er maar 2 nieuwe op"
Jongens, volgens mij maakt het allemaal geen zak uit hoor.
21" velg, koop een 21" enduro band en het zal gewoon passen.
18" velg, koop een 18" enduro band, zelfde verhaal.
Heb zelf ook zo'n XR gehad en daar gewoon de "reguliere" enduro banden op gezet. Banden als Michelin, Pirelli, Metzeler. Wel de echte (FIM) enduro banden. Te koop bij elke cross zaak.
Ik heb nog nooit gekeken naar breedte-hoogte verhoudingen.
Achterbandje 140 breed zou ik zelf kiezen. Gooi ik op elke enduro eigenlijk.
Voorband... Naar mijn weten is daar zelfs weinig of geen keuze in.
21" velg, koop een 21" enduro band en het zal gewoon passen.
18" velg, koop een 18" enduro band, zelfde verhaal.
Heb zelf ook zo'n XR gehad en daar gewoon de "reguliere" enduro banden op gezet. Banden als Michelin, Pirelli, Metzeler. Wel de echte (FIM) enduro banden. Te koop bij elke cross zaak.
Ik heb nog nooit gekeken naar breedte-hoogte verhoudingen.
Achterbandje 140 breed zou ik zelf kiezen. Gooi ik op elke enduro eigenlijk.
Voorband... Naar mijn weten is daar zelfs weinig of geen keuze in.
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Met 140 geen ervaring maar ik doe hetzelfde als jwr.
Leuk idee als je een nieuwe motor wilt kopen zot.
Hier in de buurt hoef je voor kleine dingen voor oude motors niet bij de motorzaken te komen.
Uitzonderingen daargelaten, daarom rijden wij ook meerdere zaken voorbij voor degene die dat wel wil.
Leuk idee als je een nieuwe motor wilt kopen zot.
Hier in de buurt hoef je voor kleine dingen voor oude motors niet bij de motorzaken te komen.
Uitzonderingen daargelaten, daarom rijden wij ook meerdere zaken voorbij voor degene die dat wel wil.