Ik hoor wel eens mensen die een enduro hebben gekocht op de zaak.
Ik ben ook ondernemer en BTW + BPM verrekenen maakt een fors verschil op de aanschafprijs. Die enduro heeft natuurlijk helemaal nix met mijn winkel te maken, maar als het wettelijk gezien kan, tja gebruik van maken lijkt me.
Iemand ervaring? Ben benieuwd of het mogelijk is zonder achteraf gezeik te krijgen met de fiscus.
kun je jezelf sponsoren
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Wat ik begrepen heb, is het beroep niet belangrijk. Prive' kilometers moet je wel bijhouden en aftikken bij de fiscus a' 19 cent p/kilometer. Meende zelfs dat je geen bijtelling hebt.
Echter helpt het wel als er werk uit voortvloeit met het bezit hiervan (aantonen). De beste vragen kan je aan de belastingdienst zelf stellen en je boekhouder.
Echter helpt het wel als er werk uit voortvloeit met het bezit hiervan (aantonen). De beste vragen kan je aan de belastingdienst zelf stellen en je boekhouder.
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
Een motor op de zaak zetten zou alleen kunnen als je die motor ook zakelijk gaat gebruiken. Ook moet er een winstverwachting zijn.
Als je zo'n motor alleen voor hobby gebruikt is er geen winstverwachting.
Een wegmotor zakelijk gebruiken zou nog kunnen (bijvoorbeeld een journalist die met de motor naar een nieuwsfeit gaat), maar een enduro wordt lastiger.
Een busje en aanhanger (die je ook voor de onderneming gebruikt) met reklameteksten, die je ook voor de enduro gebruikt, zou weer wel kunnen.
En btw verrekenen kan alleen als de motor/busje zakelijk is en dus op de zakelijke balans komt.
BPM verrekenen kan sowieso niet; dit is een kostprijs verhogende belasting; je kunt alleen bpm terug krijgen bij export.
Wat wel zou kunnen is de kosten van de motor opvoeren als reklame kosten.
Denk ook aan kleding, busje en aanhanger met reklame teksten.
De btw daarop is wel weer te verrekenen.
In hoeverre de belastingdienst een correctie maakt voor prive gebruik, bijvoorbeeld door te zeggen dat de helft van de kosten een prive karakter heeft en dus niet zakelijk kan, is altijd afwachten.
Als je zo'n motor alleen voor hobby gebruikt is er geen winstverwachting.
Een wegmotor zakelijk gebruiken zou nog kunnen (bijvoorbeeld een journalist die met de motor naar een nieuwsfeit gaat), maar een enduro wordt lastiger.
Een busje en aanhanger (die je ook voor de onderneming gebruikt) met reklameteksten, die je ook voor de enduro gebruikt, zou weer wel kunnen.
En btw verrekenen kan alleen als de motor/busje zakelijk is en dus op de zakelijke balans komt.
BPM verrekenen kan sowieso niet; dit is een kostprijs verhogende belasting; je kunt alleen bpm terug krijgen bij export.
Wat wel zou kunnen is de kosten van de motor opvoeren als reklame kosten.
Denk ook aan kleding, busje en aanhanger met reklame teksten.
De btw daarop is wel weer te verrekenen.
In hoeverre de belastingdienst een correctie maakt voor prive gebruik, bijvoorbeeld door te zeggen dat de helft van de kosten een prive karakter heeft en dus niet zakelijk kan, is altijd afwachten.
ik heb ook een motor op de zaak gekocht, maar ik heb dan ook een motoronderdelen webwinkel.
Een collega motorrijder heeft zijn motor ook op de zaak gekocht en die heeft een bouwbedrijf.
Denk niet dat het erg is.
Mag wel ruiken, maar het moet niet stinken.
Een collega motorrijder heeft zijn motor ook op de zaak gekocht en die heeft een bouwbedrijf.
Denk niet dat het erg is.
Mag wel ruiken, maar het moet niet stinken.