Offroad tips en trics

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
zappa.suzuki

Topic over offroad rijden.

Dit topic is bedoeld voor wat spelregels voor het rijden in een groep, wat mee te nemen tijdens een rit en rijtechniek tips. Heb je tips post ze :wink:

- Voor mij de belangrijkste regel als er in een groep gereden word; je bent verantwoordelijk voor de man achter je!
Dus kijk of de man achter je er nog is als je een afslag neemt, is hij niet is zicht stop en wacht, duurt het te lang rij terug en let goed op dat je niet in een blinde bocht op de gehaast deelnemer die achter je reed klapt..

Heb niks met het D-systeem, duurt te lang voor dat de voorrijder merkt dat iemand in de problemen zit en duurt te lang voor er iemand bij de deelnemer met problemen is.

Op deze manier valt de groep snel stil en is er iemand snel bij de achterblijver.

- Afstand houden, zorg dat je voldoende afstand houd op je voorligger zo dat je op tijd stil staat mocht je voorligger hard remmen of onder uit gaan.
Deze afstand varieert naar gelang de snelheid, ondergrond [ op zand/modder/gras is je remweg langer dan op straat] banden [grove nop remt beter] remmen en ervaring.
Het ge sssssgggrrkkkkkkkkkkkkkkkkkk van blokkerende noppen die je inhalen is niet iets waar je vrolijk van wordt :wink:

Dus probeer op diverse ondergronden hoe hard je kan remmen met je banden en verschillende snelheden en baseer daarop je afstand op je voorligger.

Voor de beginners geld blokkeer je achterrem [ let op bij gladde zooi zoals modder en gras] en blijf van je voorrem af in het terrein, oefen rustig met je voorrem, met grove noppenbanden kan je erg hard remmen met je voorrem maar je moet wel weten wat je doet :wink:

- Inhalen binnen de groep mag van mij altijd, doe het op een plek met genoeg ruimte voor jou ervaring.

Heb gemerkt dat de groep het snelst rijd als ieder zn eigen tempo rijd, snelle rijders komen dan vooraan en de langzame achter aan, zo heeft ieder zn lol en zo lang ieder zn achter rijder in de gaten houd raken we niemand kwijt.

Voor de niet ervaren zand rijders is het wel aan te raden op de weg wat meer gas te geven en het gat dicht te rijden terwijl de snelle jongens op de weg juist wat rustiger rijden, zo blijft de groep lekker bij elkaar :wink:

- Geef de aanwijzingen van de voorrijder door aan diegene achter je.

Gebalde vuist in de lucht, aan de kant, stoppen en motor uit.

Gestrekte hand in de lucht, naar de kant en stoppen.

vlakke hand gebarend naar de grond, rustig aan.

Hand draaiend in de lucht, omkeren.

Hand over de keel, motor uit.

Work in progress :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Leo

zappa.suzuki schreef:... Voor mij de belangrijkste regel als er in een groep gereden word; je bent verantwoordelijk voor de man achter je!
Dus kijk of de man achter je er nog is als je een afslag neemt, is hij niet is zicht stop en wacht, duurt het te lang rij terug en let goed op dat je niet in een blinde bocht op de gehaast deelnemer die achter je reed klapt..
Aanvulling:
Herhaal bovenstaande voor vertrek ten overstaan van de gehele groep terwijl iedereen je aankijkt en voordat iedereen zijn helm op heeft.
Eventueel vragen of ze bovenstaande hardop willen herhalen tov iedereen.
Mocht iemand zich tijdens de rit toch niet aan bovenstaande gehouden hebben betaalt hij die dag de lunch van de groep waar hij inzit.

Max 5 personen in iedere goep.
Bij meer bekenden meerdere groepen maken met gelijke aantallen met max 5 weer als uitgangspunt.

Deze is voor mijzelf :oops: : ga sparen voor een goede offroad GPS en zorg dat je dat ding goed kent kwa gebruik en zorg dat je ten alle tijde de route zelf hebt of in iedergeval de belangrijkste punten zodat je je zelf kan redden zodat je de route uit kan rijden wat er ook gebeurd.
celsa
Contacteer:

Belangrijk, neem ALTIJD een papieren landkaart mee in je rugzak :wink:
zappa.suzuki

@ leo, dit vertel ik altijd aan de groep als er nieuwelingen bij zitten, met de Big club rij ik rustig met tot 15 man zonder problemen, maar 1 x de groep bijna uit elkaar gehad dankzij jonge hond CW maar reed toen achter dus kon de groep weer bij elkaar rijden :wink:

@ Celsa, das een goede tip! doe het nooit maar zou ik moeten doen ondanks mn Garmin :wink:

openingspost aangevuld..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zwaailicht

Vaak moeilijk te onthouden wie wie ook al weer is.
Crepe-band en stift meenemen en je naam op het schermpje zetten helpt hierbij.
naam op fiets.jpg
naam op fiets.jpg (77.7 KiB) 1089 keer bekeken
Ik was altijd kampioen in het meenemen van spullen :mrgreen: . Had bijna de halve garage mee ..... Maar heb geleerd dat je dus kilo's meeneemt aan zooi die je nooit nodig hebt.
Maar wat ik altijd bij me heb is pijnstillers, druivensuiker en water! Natuurlijk mag de verbanddoos ook niet ontbreken.

Ook goed om even te kijken naar het gedrag offroad. We maken er niet alleen gebruik van en we kunnen veel goodwill krijgen door andere gebruikers te respecteren.
http://www.codegroen.com
Ik heb in Belgie de Transwallonie gereden en zelfs de mensen met paard en wagen deden ons bedanken omdat we stopten en motor uit en wachtten totdat ze voorbij waren.
Greetz,
Hans

KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Plaats reactie