Big vonkt niet, wat ga ik checken?

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
DR-Big
Contacteer:

Nou ja, zeg het maar.

Big wilde vanmorgen niet aanslaan. Vanmiddag na het werk nog steeds niet. Even sleutelen aan de andere motorfietsen (startte vanmorgen ook niet en uit de ander zeek ineens een liter olie, ja, was een topmorgen...)

Maar toen startte hij ineens in één keer... en tien minuten daarna niet meer...

Snelle check: geen vonk :-(

Wat kan ik checken? Ergens een los contact? Rotte bobine? (hoe check je die?) Verder weet ik ook niet. Hebben jullie ideeën waar ik naar kan kijken?

OJ
Ouwe Reus

Goedemorgen OJ (ondanks de tegenslagen),

Elektrische hickups zijn bij mij meestal te herleiden tot het "veiligheidssysteem" of na werkzaamheden aan de kabelboom waar (achteraf) een stekkertje is losgeschoten. Op basis van jouw beschrijving kan ik niet zeggen waar je precies moet zoeken. Als de startmotor wel draait, zou ik het in eerste instantie zoeken tussen de ontsteking en de bougies. Da's zo gebeurd. Ik heb geprobeerd de troubleshooting pages uit het WPHB te filteren, maar de 8 pagina's zijn bij elkaar meer dan 2Mb, en bij een bestandomvang van meer dan 200Kb gaat NF al piepen. Hoop dat jet het WPHB al hebt liggen, kijk dan ff naar Hoofdstuk 7.1 t/m 7.8. Hoop dat je hier wat mee kan, samen met het elektrisch schema wat onder de sleuteltips staat.

Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Edwin
Contacteer:

bougie kapot? kijk eens of je op beide bougies geen vonk krijg.
Assumption is the mother of all fuck ups
DR-Big
Contacteer:

Ik heb al even een andere bougie erin gehad en die vonkte ook niet. Ik heb dit vaker gehad en toen had ik het vermoeden dat de bougies 'vet' slaan doordat het mengsel zo rijk staat. Ze zijn ook pikzwart. Ik ga vanavond maar eens de tanken enzo eraf halen. Bedrading is nog geheel origineel, dus geen creabea oplossingen. Ik ga alle stekkers los halen (vooral die van die CDI afkomt) en inspuiten met contactspray. Dat heb ik vorige keer ook gedaan en toen vonkten ook de bougies weer.

Ik houd jullie op de hoogte :-)

OJ
DR-Big
Contacteer:

En weer opgelost :-)

Stekker van de CDI naar de kabelboom zat vol bagger (bedankt Leo :mrgreen: ) én er was een draad van die stekker afgebroken/lag er los in. Daarom deed hij het af en toe ineens wel. Nieuw stekkertje in gemaakt, schoongemaakt met contactspray en lopen!

Ook de andere motor loopt weer. Zelfde soort probleem, maar dan met de stekker van de benzine pomp. En mijn Yamaha had zijn oliekeerring van pushrod naar de koppeling uitgespuugd samen met een liter olie. Dit weekend nieuwe keerring halen en ook weer opgelost.

Nou nog dat zuipen van mijn Big aanpakken.

Bedankt voor het meedenken :-)

OJ
DR-Big
Contacteer:

En toch niet opgelost.

Die draad die los lag, zat aan mijn regelaar. Maar toch vreemd dat hij eerst probleemloos startte en nu geen schjoege meer geeft. Ik ga de bedrading/stekkers maar verder controleren. Die van de CDI komen, zien er als nieuw uit...

OJ
DR-Big
Contacteer:

Schiet mij maar lek...

Ter controle heb ik even een andere CDI eraan gehangen (had ik nog liggen :-)) en ja hoor, in een keer starten! Oude CDI aangesloten en ja hoor, ook weer starten... En ik had die stekkers al een keer los en weer vast gemaakt en ingespoten... Zit ergens in mijn schuur een motorduiveltje nu hard te lachen?

Morgen maar eens kijken of hij nog steeds wil starten.

Oh ja, ik had nog wel even WD40 in de stekkers gespoten (had daarvoor contactspray gebruikt) Is WD40 dan echt een wondermiddel?

OJ
Leo

DR-Big schreef:Is WD40 dan echt een wondermiddel?
Nope.

Dit wel
010313-800.jpg
zappa.suzuki

is je koppelingsbeveiliging nog aangesloten? dan maar ff kort sluiten..

en ff massa naar accu controleren, voor de rest succes met zoeken, is lastig als het dan wel en dan niet doet..

WD40 is nu ja laat maar...............
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Contacteer:

Die koppelingsschakelaar is al lang geleden permanent doorgesloten. Alle massakabels heb ik ook gecontroleerd. Ik verdenk de wit/blauwe draden ervan, die lopen direct naar de bobines.

En wat die biketits betreft, ik heb een ouder model... :roll:

OJ
zappa.suzuki

Weet niet of jij nog een oud type contactslot hebt 9 750 model] maar kijk dan is ff hoe de bedrading onder op het contactslot er uit zien, die vallen er op een gegeven moment vanaf :roll:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Contacteer:

Contactslot heb ik al een keer vervangen (de draadjes vielen er inderdaad af), maar ik zal het ook nog even checken.

OJ

Gechecked en alles zit nog op zijn plek.
DR-Big
Contacteer:

Starten, starten, starten, starten, starten en elke keer sloeg hij aan. Probleem opgelost? Nog even de tanken eraf om mijn carburateurs te inspecteren, carbs eraf, uit elkaar, weer in elkaar, tanken erop, even starten. K*T, weer geen vonk. Om gek van te worden. Andere CDI erin en weer lopen, bestaande CDI: niet lopen.

Ik heb de CDI dus maar omgewisseld. Hopelijk lag het daaraan, een draadbreuk of zoiets. Je kan het lastig meten want het zit helemaal ingegoten.

Vanaf vandaag elke dag even proberen, dat gezeik moet ik niet in Frankrijk hebben...

OJ
Plaats reactie