Ik zag laatst een foto voorbij komen van een verstelbare stationair sproeier die Hessler verkoopt. Ik kan die foto alleen niet meer vinden. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb er overigens eentje besteld.
OJ
Verstelbare stationair sproeier van Hessler. Ervaringen?
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ik heb hem nu 1,5 slag uitgedraaid. Daarmee loopt die netjes stationair, maar ik moet hem wel afregelen met die stelknop die je gasklep een beetje openzet. Moet hij eigenlijk goed stationair lopen op alleen die sproeier?
En wat is het effect? Uitdraaien is harder lopen? Die sproeier doet toch ook mee in het halfgastoerengebied?
OJ
En wat is het effect? Uitdraaien is harder lopen? Die sproeier doet toch ook mee in het halfgastoerengebied?
OJ
uitdraaien is harder lopen als hij te arm staat, en langzamer als hij te rijk staat.
ik weet niet of ik het hier duidelijker mee maak ?
als je gasklep helemaal dicht staat loopt hij zeker niet stationair, op benzine zonder lucht loopt hij niet.
en ja, die sproeier doet ook mee bij het eerste optrekken.
m.a.w. alles heeft uiteindelijk met alles te maken, niets werkt alleen
ik weet niet of ik het hier duidelijker mee maak ?
als je gasklep helemaal dicht staat loopt hij zeker niet stationair, op benzine zonder lucht loopt hij niet.
en ja, die sproeier doet ook mee bij het eerste optrekken.
m.a.w. alles heeft uiteindelijk met alles te maken, niets werkt alleen

have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
Zonder benzine en met lucht ook niet. Dan moet je zélf lopen naast de BIG.BIG88 schreef: op benzine zonder lucht loopt hij niet

Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Hij is binnen:

hij ziet er dus anders uit. Op die zeskant staan nummers, wel zo handig voor het verdraaien. Dat veertje en rubbertje had ik niet in mijn sproeier, maar moet er volgens het wphb wel in.

hij ziet er dus anders uit. Op die zeskant staan nummers, wel zo handig voor het verdraaien. Dat veertje en rubbertje had ik niet in mijn sproeier, maar moet er volgens het wphb wel in.
Ziet er goed uit, en in ieder geval een stuk practischer dan op de HRT site staat afgebeeld. Ga bij de eerstvolgende gelegenheid er voor mijn BIGgetje ook een kopen.
Maar weet je zeker dat het O-ringetje en drukveertje niet nog in je carb vast zitten? Want zonder afdichting zou jouw BIG lekken op die mengselschroef en zonder veer(druk) trilt de mengselschroef er in no-time uit.
Maar weet je zeker dat het O-ringetje en drukveertje niet nog in je carb vast zitten? Want zonder afdichting zou jouw BIG lekken op die mengselschroef en zonder veer(druk) trilt de mengselschroef er in no-time uit.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Tomorrow is a mystery.
Ik weet het niet. Ik heb er niet in kunnen kijken. Ik had de carb niet gedemonteerd, maar in mijn kapotte reserve carb zat volgens mij ook geen ring en veertje.
Maar ik zal voor montage eens even voelen met een dun schroevendraaiertje en een spiegeltje.
OJ
Maar ik zal voor montage eens even voelen met een dun schroevendraaiertje en een spiegeltje.
OJ
Inmiddels de sproeier erin gezet. Hij liep meteen mooi rond. (na moeizaam starten...) Ik denk dat met name dat ringetje veel verschil maakt. Hij ligt nu weer uit elkaar omdat ik die andere cilinder erop ga zetten.

OJ
Edit: foto is een beetje groot, effe kleiner maken... zo is het beter.

OJ
Edit: foto is een beetje groot, effe kleiner maken... zo is het beter.
De Big loopt lekker, maar.... hij zuipt als een tempelier... 1:9 lijkt mij een beetje te rijk... Bougies zijn ook zwart. Nou is het gekke dat die stationair sproeier helemaal geen effect lijkt te hebben op het stationair lopen. Ik kan hem zelfs helemaal dicht of open draaien en dan blijft de motor gewoon doorlopen in hetzelfde toerental.
Komt dat omdat hij zo rijk staat dat er toch wel benzine genoeg binnen komt? Is dicht draaien van die sproeier trouwens minder benzine of minder lucht of een minder mengsel van benzine en lucht? Blijft mijn choke misschien hangen? Als ik de choke uittrek, gaat hij langzamer lopen, ik start ook zonder choke. Helpt misschien een kleinere sproeier? Er zitten volgens mij 120'ers in.
Met mijn vorig setje carburateurs liep hij een stuk zuiniger (1:20), maar die gingen stuk. Deze komen van een franse big, ook een SR42.
Wie heeft er ideeën?
OJ
Komt dat omdat hij zo rijk staat dat er toch wel benzine genoeg binnen komt? Is dicht draaien van die sproeier trouwens minder benzine of minder lucht of een minder mengsel van benzine en lucht? Blijft mijn choke misschien hangen? Als ik de choke uittrek, gaat hij langzamer lopen, ik start ook zonder choke. Helpt misschien een kleinere sproeier? Er zitten volgens mij 120'ers in.
Met mijn vorig setje carburateurs liep hij een stuk zuiniger (1:20), maar die gingen stuk. Deze komen van een franse big, ook een SR42.
Wie heeft er ideeën?
OJ
-
staat veel te rijk en zou goed de choke kunnen zijn die blijft hangen, 1 op 16 is al redelijk zuipen voor een big, ik rij 1 op 18
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik heb mijn Big nooit boven de 1:16 gekregen. Gemiddeld is het zelfs 1:13...
Ik heb me er eigenijk nooit druk om gemaakt, omdat ik dacht dat ik ergens gelezen had dat 1:16 vrij normaal zou zijn. Als ik jullie zo lees, dan moet dat dus een stuk beter kunnen.
Volgens mij moet ik wat meer haast zetten achter een beter cilinderset en meteen de carb's even onder handen nemen

Volgens mij moet ik wat meer haast zetten achter een beter cilinderset en meteen de carb's even onder handen nemen

Hoi hoi,
Normaal moet het zo zijn,
als je de sproeier uit draait krijgt hij meer lucht.
Je moet net zo lang uitdraaien dat de motor harder gaat lopen en dan met de aanslag vd gasschuif weer iets indraaien zodat de motor weer netjes 1500 toeren stationair draait.
Staan je naalden ook goed, vlotter aanslag goed??
Geen valse lucht ofzo??
En een franse big heeft op wijn gereden, dus wellicht
groetjes peter
Normaal moet het zo zijn,
als je de sproeier uit draait krijgt hij meer lucht.
Je moet net zo lang uitdraaien dat de motor harder gaat lopen en dan met de aanslag vd gasschuif weer iets indraaien zodat de motor weer netjes 1500 toeren stationair draait.
Staan je naalden ook goed, vlotter aanslag goed??
Geen valse lucht ofzo??
En een franse big heeft op wijn gereden, dus wellicht
groetjes peter