Poeder coaten.
Komt erop neer dat je een werkstuk negatief laadt en het verfpoeder dmv een speciaal “pistool” positief laadt. http://www.coating4all.nl/ daar heb ik hem gekocht, prima service.
Elk geleidend materiaal kan gepoederd worden. Het werkstuk moet 10 minuten een temperatuur van 180 graden C kunnen verdragen, doe dit niet in je keuken oven want dan kun je daarin geen appeltaart meer bakken. Of een oude oven op de kop tikken of voor grote delen (frame) zelf een oven bouwen. De mijne heeft 800 liter inhoud en dat ding heeft me 400 Euro gekost en een weekje werk.
Voorwaarden waar aan voldaan moet worden:
Geen verf of plamuur resten
Geen olie, vetten, vocht of vinger afdrukken
Droge perslucht (max 1 tot 1.5 atm), compressor op druk brengen en water afblazen, dan weer op druk brengen.
Maak het werkstuk schoon, zandstralen/schuren/slijpen/vijlen. Stralen is natuurlijk het simpelste.
Hang de te poederen werkstukken aan b.v. een stuk opgeschuurde waterleiding koperen buis door middel van ijzerdraad, plug eventuele schroefdraden af (oude boutjes of schroeven, aluminium tape of pluggen van silicone), om een goede “massa” te verkrijgen doe ik het ijzerdraad dubbel en hang het spul stevig aan de buis. Hang deze buis b.v. met haken (stomerij hangertjes verbuigen) aan een lat op werkhoogte zodat je overal het werkstuk kunt zien.
Even de buis met werkstukken “proef hangen” in de oven want als je iets stoot of raakt kun je het overdoen.
De oven voor verwarmen (op de poederzak staat de werk temperatuur.)
Huishoud handschoenen aan en de werkstukken schoonmaken met pluisvrije doek en alcohol/aceton oid.
Droog blazen met “droge” perslucht, vaak zitten er toch nog pluizen van je schoonmaak doek op het werkstuk.
De “massa” kabel op een schoon plekje van de buis klippen.
De luchtslang op de reducer en water afscheider aansluiten en de slang doorblazen. zodat je zeker weet dat er geen vocht in de lucht zit.
Stof masker op.
Maak een papieren trechter (versterkt met alu tape) want die zipper zakken strooien niet echt handig. Vul de poederbeker met ongeveer 3 cm poeder.
Leg het activerings voetpedaal handig neer zodat je de werkstukken niet kunt aanraken. Bij het schoonmaken heb je al gezien welke plekjes moeilijk te bereiken zijn dus daar ga je beginnen de poeder te verstuiven, hou het pistool met de beker omhoog, schakel de hoofdschakelaar in, druk op het voet pedaal en hou dit vast, druk op het pistoolventiel, de wolk die ontstaat hecht zich aan het werkstuk, hou het pistool op ongeveer 20 cm. Doe dit net zolang totdat er geen poeder meer aan het werkstuk wil blijven kleven, het valt gewoon omlaag en kan opgevangen / her gebruikt worden.
Na een grondige inspectie eventueel nog wat naspuiten. Zit er toch stof in, gewoon wegblazen of wegkwasten en opnieuw doen. Ga voor perfectie is hier het doel. Het poederen is zo snel gedaan dat je dat net zo goed perfect kunt doen, teveel poeder valt gewoon, te weinig laat kale plekken over.
Voet pedaal los, pistool ontladen door het midden van de blaaspijp tegen de massakabel te houden, pistool ophangen. Ik heb haken gemaakt die ik aan een keukentrapje hang zodat ik niet over de draden en luchtleiding kan struikelen
Oven opendoen, de werkstuk buis voorzichtig in de oven hangen. Deur sluiten en de oven verhitten tot de genoemde tempertuur. Ik heb een vlees thermometer in het midden van de oven gehangen en die temperatuur hou ik aan. Zodra de temperatuur b.v. 180 graden (staat op de poederzak) bereikt klok kijken en met de thermostaat de 180 graden zo dicht mogelijk zien te benaderen. Gewoon er bij blijven, trek een biertje open en rook evt. een peuk. Let wel, te koud: vloeit niet, te heet: blazen op het werkstuk. Ik heb heel wat geleerd doordat ik te heet bakte (vandaar die vlees thermometer), dagen van schuren, afbijten, gootsteen ontstopper, accu zuur en van alles en nog wat geprobeerd om de coating er weer af te krijgen. Zwaar k..
Na de vereiste bak tijd de oven uit zetten , de deur op een kier en langzaam laten afkoelen (niet laten schrikken) wat echt niet lang duurt. Als de temp onder de 100 graden is de deur wijd open.
Gebruik die tijd om het restje poeder uit de beker in de poederzak te schudden en alles schoon te blazen (let wel op je masker) en de spullen opruimen of de 2de serie klaar hangen.
Als het werkstuk koud is, met handschoenen de boutjes, plugjes, eventuele (aluminium) tape eraf peuteren en het spul laten liggen/hangen om goed uit te harden. Je kunt ook direct monteren maar loopt dan het risiko van vingersporen.
Investering: naast een oven/compressor/straalcabine: minder dan 200 Euro voor het apparaat. Poeder is echt niet duur en in alle kleuren (zelfs chroom, goud) te krijgen. Sommige kleuren moeten een transparante laag als bescherming krijgen, af laten koelen tot 100 graden, de buis weer op de lat en transparent op brengen, alles gewoon als voorheen. Als je besluit hiermee te beginnen dan merk je al gauw dat je alles wat je maakt direct even coat dus kun je de kosten over meerdere projecten verdelen. Temeer als je een frames of kleine delen doet voor vrienden / kennissen. De professionele coaters doen het ook niet voor niets.
Het voor bereidende werk is het belangrijkste, het poederen is makkelijk maar doe het precies, bakken is opletten op de goeie temperatuur. Het resultaat is prachtig en je hebt geen verf spuiten, spuit cabines, verdunner, verharder, schuren en plamuren, chemische troep en stank. Het mag wat kostten maar het is het waard, gaat echt lang mee en kan heel wat stoten / vallen verdragen.
Spot repair: als je toch wat plekjes hebt die “kaal” zijn, accu en CDI los maken, goed ontvetten, poederen en met een elektrische verfbrander de plek verhitten totdat de poeder gaat vloeien. Bijna onzichtbaar tenzij je het weet.
doe het zelf poeder coaten
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Pfffff.....
moet ik nog eens een nachtje over slapen.
denk dat ik mijn verfspuit maar weer tevoorschijn haal en in de "cabine" kruip, lekker thinner snuiven.
futurist
PS prima beschrijving en goed duidelijk uitgelegd. ook prima met deze hulp om bij vrije tijd te over er aan te beginnen.
moet ik nog eens een nachtje over slapen.
denk dat ik mijn verfspuit maar weer tevoorschijn haal en in de "cabine" kruip, lekker thinner snuiven.
futurist
PS prima beschrijving en goed duidelijk uitgelegd. ook prima met deze hulp om bij vrije tijd te over er aan te beginnen.
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thanks!
Mooie bijdrage, erg duidelijk, zal hem bij de sleuteltips zetten
Mooie bijdrage, erg duidelijk, zal hem bij de sleuteltips zetten
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997