Hoi Biggers,
Vooralsnog blijft de achterzijde orgineel omdat het budget nu geen spannende dingen toelaat.
Ik zit dus nog even aan de orginele achterveer vast maar die wil ik wel meer geschikt maken voor offroad gebruik.
Ik ken de progressieve wokkel van Stefan H maar heb ook andere oplossingen voorbij zien komen door de jaren heen maar heb geen zin om het hele forum door te spitten.
Kunt u hieronder uw oplossing posten + de ervaring en niet te vergeten de kostprijs ?
Alvast bedankt !
Achterveer upgrade gezocht
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Vorig jaar op de motorbeurs in Utrecht heb ik een tijdje staan praten met Hyperpro, die hebben een zgn "streetbox", deze bevat een emulsie schokbreker, en progressieve voorvorkvering en de bijbehorende olie. Nu bestaat deze box niet voor de DR800, maar de vertegenwoordiger had het er over dat zij voor +- 200 euro een schokbreker op maat kunnen maken (en afstellen) voor de BIG.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Maar ik houd dit topic ook even in de gaten, want na de injectie wordt het tijd voor een nieuwe achterveer in de BIG. Van't zomer er al een nieuwe vork in gezet met progressieve vering en een cartridge emulator, binnenkort er een andere achterveer bij en dan het spul op elkaar (en op weggebruik) laten inregelen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Uit Oss toevallig ?Thoran schreef: Van't zomer er al een nieuwe vork in gezet met progressieve vering en een cartridge emulator
Maar 200 euro voor een hagelnieuwe achterveer is zeker iets om op het lijstje te zetten.
De wokkel van Stefan H kost 100 maar die zet je dan op een basis die 20 jaar oud is.
Nog meer tips ?
Gooi ze er maar in jongens.
-
- Berichten: 8375
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Jan Droog past de originele demper aan en met een andere veer [ bij mij een CR500] en die hield de dure veer van Iwan prima bij zoniet beter tijdens een OTR 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Weet niet zeker of iet uit Oss kwam, maar stond hier ook op het forum te koop, inclusief voorwiel. Was van iemand die de vork had gebruikt om van zijn SV650 een allroad te maken. Ik had voornamelijk dat voorwiel nodig, maar een veringupgrade erbij is natuurlijk altijd mooiLeo schreef:Uit Oss toevallig ?Thoran schreef: Van't zomer er al een nieuwe vork in gezet met progressieve vering en een cartridge emulator
Maar 200 euro voor een hagelnieuwe achterveer is zeker iets om op het lijstje te zetten.
De wokkel van Stefan H kost 100 maar die zet je dan op een basis die 20 jaar oud is.
Nog meer tips ?
Gooi ze er maar in jongens.

En pin me niet vast op dat bedrag, is alweer bijna een jaar geleden

Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
- de antrapper
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn

die draagt de motor dus, een prog. veer zou bij een linksysteem dubbelop zijn , want de link is al prog.
de demping, en dan vooral de afstelling zou het stuurgedrag van de motor bepalen.
Hun advies was dan ook meestal, als je niet de hoofdprijs wilt betalen, laat de eigen schokbreker reviseren,
= uitelkaar, reinigen,nieuwe olie en opnieuw op druk brengen.
En dan vooral demping (laten) afstellen voor het gebruik wat je van plan bent.
hopende hiermee voldoende verwarring gesticht te hebben verblijf ik
hoogachtend
HansD
Laatst gewijzigd door de antrapper op za feb 16, 2013 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Big Bigger Tiger en weer Big 

de antrapper schreef:hopende hiermee voldoende verwarring gesticht te hebben verblijf ik, hoogachtend drs ir HansD


Gelukkig voor mij zitten degene die jou deze wijsheid bijgebracht hebben bij mij om de hoek in het plaatsje Mill(f) en zag ik dat ze ook aan USD revisie doen dus dat zou dan 2 vliegen in 1 klap kunnen worden.
Yep, that`s him.Thoran schreef: Was van iemand die de vork had gebruikt om van zijn SV650 een allroad te maken.
Zo`n blokje van zo`n SV650 loopt lekker hoor ( in vergelijking met die stamper van ons

Als i de juiste vering eronder kan krijgen wordt het een heerlijk allroad fietsje. De voorkant zit nu een DRZ400 vork in. Achter is ie nog aan het puzzelen.
En wat de prijs van een achterveer betreft had ik rond de 200 in gedachte om hem strak te zetten.
Als ik iedere dag op het project zou gaan rijden zou ik wat verder gaan maar het blijft vooralsnog een erbij fiets / winteravonden projectenfiets.
Weet je of Jan ook nog de veer zelf nakijkt / reviseert / update ?zappa.suzuki schreef:Jan Droog past de originele demper aan en met een andere veer [ bij mij een CR500] en die hield de dure veer van Iwan prima bij zoniet beter tijdens een OTR
- de antrapper
- Berichten: 2200
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Leo schreef:de antrapper schreef:hopende hiermee voldoende verwarring gesticht te hebben verblijf ik, hoogachtend drs ir HansD![]()
Bedankt hè !
Gelukkig voor mij zitten degene die jou deze wijsheid bijgebracht hebben bij mij om de hoek in het plaatsje Mill(f) en zag ik dat ze ook aan USD revisie doen dus dat zou dan 2 vliegen in 1 klap kunnen worden.
drs ir???

ik heb wel AJLO alejezuslaagonderwijs
Big Bigger Tiger en weer Big 

Hoi Leo,Leo schreef:Weet je of Jan ook nog de veer zelf nakijkt / reviseert / update ?zappa.suzuki schreef:Jan Droog past de originele demper aan en met een andere veer [ bij mij een CR500] en die hield de dure veer van Iwan prima bij zoniet beter tijdens een OTR
De achterschokbreker van mijn Big heb ik door Jan Droog laten reviseren. Ik was voor 190 euro klaar. Daarvoor heeft hij de demping aangepast met een moderne crosser als voorbeeld. Hij heeft daar een leuk testbankje voor. Ik moet hierbij vermelden dat mijn schokbreker al een strakkere veer had bij aanschaf. Jan kan dat zelf ook erbij doen.
De schokbreker is origineel eigenlijk niet open te maken. Jan maakt de boel vakkundig open en past het zodanig aan dat hij in de toekomst ook weer te openen is zonder meteen de slijptol te moeten pakken. Bij mij was mijn zuigerstang ook versleten. Deze heeft hij ook vervangen.
Geef hem gerust een bel. Zie zijn website.
Edit: even een paar verschrikkelijke taalvaudten eruit gehaald

Laatst gewijzigd door Rammelbak op ma feb 18, 2013 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.

-
- Berichten: 8375
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zo als hier boven besproken, ja dusLeo schreef:Weet je of Jan ook nog de veer zelf nakijkt / reviseert / update ?zappa.suzuki schreef:Jan Droog past de originele demper aan en met een andere veer [ bij mij een CR500] en die hield de dure veer van Iwan prima bij zoniet beter tijdens een OTR

De veer is de wokkel die er omheen zit, die is bij mij dus vervangen door een cr500 veer, Jan Droog past dus ook de demping aan, das die buis met stang in de veer, en de demping is mischien nog wel belangrijker dan de veer

en die doet het dus best goed!pjlaurens schreef:Zappa, jij rijdt met mijn oude achterschokbreker met inderdaad een honda cr500 veer,
de zuiger is ook aangepast en nieuwe olie
groetjuhhhhhhhhs peter

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 554
- Lid geworden op: za jan 21, 2012 20:47
- Locatie: Hoorn NH
Ik heb nog zo'n wokkel van Hessler liggen. Maagdelijk nieuw.
Mocht je interesse hebben, stuur me maar een BP.
Mocht je interesse hebben, stuur me maar een BP.
Greetz,
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hans
KTM 990 Adventure White 2013
KTM 530 EXC 2008
Hey jongens,
Ben al een paar dagen aan het lezen over revisie van de voorvork, iets wat na 20 jaar dienst wel zinvol lijkt. Progressieve drukveren gelijk plaatsen is aan te raden. Leuk klusje voor de komende zomer, lijkt goed zelf te doen en kosten vallen mee zo te zien.
De schokdemper aan de achterkant is een ander verhaal, want deze is standaard niet te reviseren. Ik begrijp dan Jan Droog etc. deze wel kan reviseren. Kennelijk wordt de demper op de een of andere manier opengemaakt én weer mooi afgedicht na de revisie. Rammelbak was net geen 200 euro kwijt voor revisie. Bij Brook Suspension doen ze het zelfs voor minder, maar weer een hoop gedoe met verzenden enzo. Sowieso zou je de schokbreker dan ook uiterlijk een beetje moeten opfrissen, want dat hoort standaard niet bij de revisie (mooi spuiten etc). En terecht wordt er aangeven dat de Suz-techniek inmiddels óók is gedateerd. Ook hier kan je een nieuwe "wokkel" monteren, deze kosten bij Hessler ca 100 euro. Nu heb ik een dilemma. Waarom de boel reviseren als je bv een spiksplinternieuwe Wilbers nieuwe kan kopen voor 359 euro (bak met geld, bij Hessler wordt deze ook verkocht, maar wel een stuk duurder)?
Wat is jullie gevoel wat betreft de achter schokdemper? Originele OEM laten opfrissen of een nieuwe aftermarket? Ervaringen met Wilbers?
Marco
Ben al een paar dagen aan het lezen over revisie van de voorvork, iets wat na 20 jaar dienst wel zinvol lijkt. Progressieve drukveren gelijk plaatsen is aan te raden. Leuk klusje voor de komende zomer, lijkt goed zelf te doen en kosten vallen mee zo te zien.
De schokdemper aan de achterkant is een ander verhaal, want deze is standaard niet te reviseren. Ik begrijp dan Jan Droog etc. deze wel kan reviseren. Kennelijk wordt de demper op de een of andere manier opengemaakt én weer mooi afgedicht na de revisie. Rammelbak was net geen 200 euro kwijt voor revisie. Bij Brook Suspension doen ze het zelfs voor minder, maar weer een hoop gedoe met verzenden enzo. Sowieso zou je de schokbreker dan ook uiterlijk een beetje moeten opfrissen, want dat hoort standaard niet bij de revisie (mooi spuiten etc). En terecht wordt er aangeven dat de Suz-techniek inmiddels óók is gedateerd. Ook hier kan je een nieuwe "wokkel" monteren, deze kosten bij Hessler ca 100 euro. Nu heb ik een dilemma. Waarom de boel reviseren als je bv een spiksplinternieuwe Wilbers nieuwe kan kopen voor 359 euro (bak met geld, bij Hessler wordt deze ook verkocht, maar wel een stuk duurder)?
Wat is jullie gevoel wat betreft de achter schokdemper? Originele OEM laten opfrissen of een nieuwe aftermarket? Ervaringen met Wilbers?
Marco
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Bij beide adressen heb je nog steeds veren die niet instelbaar zijn, tenminste, bij die wilbers staat het er niet bij en de (gereviseerde) OEM vering is sowieso niet instelbaar. Dus je moet er maar vanuit gaan dat de gereviseerde versie meteen perfect afgesteld is. Gereviseerde vering zal sowieso beter zijn dan 20 jaar oude vering, dus wat dat betreft kan je je er geen buil aan vallen.Ouwe Reus schreef:Hey jongens,
Ben al een paar dagen aan het lezen over revisie van de voorvork, iets wat na 20 jaar dienst wel zinvol lijkt. Progressieve drukveren gelijk plaatsen is aan te raden. Leuk klusje voor de komende zomer, lijkt goed zelf te doen en kosten vallen mee zo te zien.
De schokdemper aan de achterkant is een ander verhaal, want deze is standaard niet te reviseren. Ik begrijp dan Jan Droog etc. deze wel kan reviseren. Kennelijk wordt de demper op de een of andere manier opengemaakt én weer mooi afgedicht na de revisie. Rammelbak was net geen 200 euro kwijt voor revisie. Bij Brook Suspension doen ze het zelfs voor minder, maar weer een hoop gedoe met verzenden enzo. Sowieso zou je de schokbreker dan ook uiterlijk een beetje moeten opfrissen, want dat hoort standaard niet bij de revisie (mooi spuiten etc). En terecht wordt er aangeven dat de Suz-techniek inmiddels óók is gedateerd. Ook hier kan je een nieuwe "wokkel" monteren, deze kosten bij Hessler ca 100 euro. Nu heb ik een dilemma. Waarom de boel reviseren als je bv een spiksplinternieuwe Wilbers nieuwe kan kopen voor 359 euro (bak met geld, bij Hessler wordt deze ook verkocht, maar wel een stuk duurder)?
Wat is jullie gevoel wat betreft de achter schokdemper? Originele OEM laten opfrissen of een nieuwe aftermarket? Ervaringen met Wilbers?
Marco
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8375
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Wilbers veert misschien beter, revisie heeft weinig zin, jan Droog bouwt een goede voor jou en je gebruik, das aan te raden in combi met je andere voorvork denk ik 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Sorry voor de topic vervuiling, maar over vering gesproken...
http://www.youtube.com/watch?v=MLejkyXbJlc
http://www.youtube.com/watch?v=MLejkyXbJlc
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
-
- Berichten: 8375
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ziek he
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997