Advies nodig koppeling SR43 *PROBLEEM OPGELOST*

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Ouwe Reus

Al enige tijd heb ik kleine probleempjes met de koppeling in combinatie met een koude motor. Bij het wegrijden ervaar ik een soort van "verlopend aangrijppunt". Langzaam de koppeling laten aangrijpen geeft het gevoel alsof je bij de eerste rijles opeens de koppeling laat schieten. Met vrij veel slip optrekken is een remedie maar geen beste. Koppelingskabel is (al) nieuw. Olie is Shell VSX4 10W-40. Wel soms een héél klein beetje slip (80+ en volgas, zeg maar).

Tijd voor actie. Van Hessler vandaag een pakketje ontvangen met alles wat ik denk nodig te hebben. Heb dus wrijvingsplaten, metalen tussenplaten en sterkere veren klaarliggen, maar wil tegelijkertijd niets onnodig vervangen. Heb al gezocht op het forum, maar kan niet alle antwoorden terugvinden.

Heb jullie hulp nodig !

Tussenplaten vertonen sporen van slijtage, maar zijn niet verkleurd. Vervangen of lekker laten zitten :?:
DSC00688 - kopie.JPG
DSC00688 - kopie.JPG (146.15 KiB) 1419 keer bekeken
DSC00691 - kopie.JPG
DSC00691 - kopie.JPG (134.91 KiB) 1419 keer bekeken
Het meeste zit ik in mijn maag met de as welke de koppelingsplaten ontkoppeld. Hoort de verjonging op deze as? Zit namelijk een duidelijk voelbare speling op het verjongde deel..... :?:
DSC00685 - kopie.JPG
DSC00685 - kopie.JPG (103.68 KiB) 1419 keer bekeken
DSC00687 - kopie.JPG
DSC00687 - kopie.JPG (53.39 KiB) 1419 keer bekeken
Alvast bedankt voor het meedenken :wink:
Laatst gewijzigd door Ouwe Reus op zo sep 16, 2012 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
jurvooss

Ik had dat namelijk precies hetzelfde.. en toen liet ik mij vertellen dat dat hoorde ja... dus misschien wel :D
zappa.suzuki

waarom bestel je eerst spullen en stel je daarna je vraag?

ben nu aan mn 4 Big blok bezig, 2 hadden het en 2 niet, waar het in zit? geen idee, niet in de olie volgens mij..
Ook niet in de platen.. mischien weet iemand het hier?

orginele zooi laten zitten! koppelingsplaten geven bijna nooit problemen.. gaan eeuwig mee :wink:
wel olie keering in je carter vervangen aan de koppelingskant nu je de boel los hebt gehad :!:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

Zit nog steeds te denken wat nou toch verjongde deel betekent?
Assumption is the mother of all fuck ups
Ouwe Reus

waarom bestel je eerst spullen en stel je daarna je vraag?
Snap wat je bedoelt :wink: . Had de hele zooi besteld omdat ik de klus zo snel mogelijk weer in elkaar wil hebben en er niet van hou mis te grijpen. Had nog een beetje de laatste keer bij cmsnl in mijn hoofd en dat viel errug tegen. Dan maar het risico lopen dat er wat op de plank blijft liggen. Die beruchte oliekering vervang ik natuurlijk wel.
waar het in zit? geen idee.
Oh, als het zelf voor jou niet duidelijk is wat de oorzaak is, dan ben ik bang dat ik meer moet leren leven :( . Zag wel op de eerste stalen plaat "kleefsporen", je zag zeg maar de waar de wrijvingsplaten zouden hebben moeten zitten. Maar sporen zouden bij normaal gebruik moeten wegslijten zou je zeggen. De dikte van de platen was iig nog dik in orde. Deze set blijft dus >ook< even op de plank liggen. Er komt vast ook nog wel een andere BIG, haha.
Zit nog steeds te denken wat nou toch verjongde deel betekent?
Dan stukkie met een kleinere diameter :oops:. Vroeg mij af of meneer Suzuki dat zo bedoeld had of dat de boel wat versleten was. De speling van het vertande deel in het lager is veel kleiner. De kleiner diameter was mij bij de koppeling van de SR42 niet opgevallen....vandaar.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Ouwe Reus

**Hoop het euvel verholpen te hebben**
nummer16.jpg
nummer16.jpg (42.59 KiB) 1394 keer bekeken
Op basis van het onderdelenhandboek zou de as (nr 16) niet helemaal "recht" moeten zijn. Zal wel zo horen.
Deze weer gewoon gebruikt. Ook gelijk de oliekering (nr 19) vervangen.
DSC006932.jpg
DSC006932.jpg (77.01 KiB) 1394 keer bekeken
Die vreemde kleefsporen zaten op de eerste wrijvingsplaat (gok de originele wrijvingsplaten, gezien de afwijkende uitvoering tav de andere wrijvingsplaten). Deze kleefsporen zoveel mogelijk verwijderd, wat helemaal niet makkelijk ging trouwens. Ik mag niet twijfelen aan Zappa zijn ervaring, dus de oude tussenplaten gingen ook gewoon weer terug 8) . Wel de tussenplaten "gemixed" teruggeplaatst met het afgeronde kantje naar voren. De boel weer afgemonteerd met 10% sterkere koppelingsveren.

Ben er nog niet aan toegekomen op straat te rijden, maar met een koude motor en in de achtertuin werkt de koppeling (weer) goed :D :D .

Zal binnenkort nog laten weten of deze werkwijze écht een blijvende oplossing vormt.
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

waarom heb je de sterkere veren hebt gebruikt? niet nodig tenzij je dik boven de 90kg weegt en extreem zware modder\klei rijd..
Wel krijg je nu een erg sterke linkerhand :wink:
Ouwe Reus

Hey mannen (en dame :wink: ),

Probleem met de koppeling is opgelost. Voelt weer een stuk zekerder. Versnellingsbak schakelt ook wat lichter, in die zin dat het schakelen naar de 1e met wat minder "geweld" gepaard gaat. Houd het er voorlopig op dat het probleem te wijten was aan de klevende koppelingsplaat.
waarom heb je de sterkere veren hebt gebruikt? niet nodig tenzij je dik boven de 90kg weegt en extreem zware modder\klei rijd..
Wel krijg je nu een erg sterke linkerhand
Koppelingsveren heb ik vervangen omdat bij Hessler/ japparts/ eBay niets anders te krijgen is dan sterkere exemplaren...zal wel een reden voor zijn. En ik ben inderdaad 100 kg spiermassa 8) en gezien mijn bouw vang ik veel wind. De slip van de koppeling bij volgas op de snelweg is iig weg, En geen last van mijn rechterhand hoor :P
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
zappa.suzuki

Mooi!
Mare koppel jij met rechts? :lol:
Plaats reactie