(Opnieuw geplaatst vanwege veranderingen en sterk verlaagde prijs!)
TE KOOP!
De eerste fabrieks rally KTM uit de Dakar-geschiedenis, origineel, GEEN replica. Prijs.... Nu 5000 euro.
Vanuit Oostenrijk een bod ontvangen van 5000 euro, en daar mag hij voor weg... De motor is op verzoek van deze potentiele koper inmiddels terug gebracht in originele staat, dus originele motorblok terug gemonteerd. Maar er zijn nog geen afspraken gemaakt dus hij is nog te koop. Wie gaat hem in Nederland houden??
Dit is de eerste fabrieks-rally KTM die ooit de Dakar gereden heeft. Er bestaat er slechts 1 van en hij is in 1989 speciaal gebouwd voor Jacky Martens, die er in 1991 (Parijs-Tripoli-Dakar) 24ste algemeen mee werd, en 6de in het motorklassement.
In 1994 door Jaap vd. Kooij opnieuw ingezet in de Dakar, hij viel toen en moest opgeven.
De mallen, en de rechten op deze mallen zijn in handen van Jacky Martens. Er zal dus ook nooit een tweede van (na)gemaakt worden. Enkel en alleen op vertoon van het originele kentekenbewijs zijn de mallen beschikbaar voor reproductie van delen, indien nodig. Deze motor heeft model gestaan voor alle moderne rallymachines van KTM.
Een paar links waarop je iets kan terug vinden:
http://www.chinapdf.com/PDF-samples/pro ... -rally.pdf
(je kunt doorbladeren tot pag. 11 waar je een stukje historie vindt)
http://www.rssp.eu/downloads/dakar/1991.pdf
Zie pag. 6 voor de einduitslag.
De gehele opbouw is van carbon/kevlar, dus geen goedkope nep. Achtertank en carterplaat hebben bovenop het carbon/kevlar nog extra polyester versterking.
Oud taxatierapport is aanwezig, destijds getaxeerd op 15.000 ouderwetse guldens, kort na eerdere, gebrekkige, restauratie. Indien gewenst kan er in overleg opnieuw een rapport gemaakt worden. 54 liter benzine inhoud, verdeeld over 28 liter voortank en 28 liter achtertank (achtertank, spatbord en zadeldrager in 1 onderdeel geintegreerd). Tevens 2 keer 3 liter drinkwatertank in de bodemplaat.
De basis is een LC4 600. Het originele blok is dus terug geplaatst en heeft na een totale revisie ongeveer 1500 km gelopen. Loopt als een klok.(Om de originaliteit te bewaren heb ik er destijds een splinternieuw 620 Supercompetitie blok in gezet, wat zonder enige aanpassingen past.) Originele blok kon dus zo weer terug geplaatst worden. Meer over dit blok hieronder, want het is los te koop of tegen geringe meerprijs samen met de motor.
Deze motorfiets is door Lemmens Motorsport in 1994 (optisch) gerestaureerd en door mijzelf liefdevol opnieuw gedaan in de periode tussen 2005-2011. Het carbon/Kevlarwerk is volledig professioneel aangepakt door Rep-Air Composites in Den Haag, zonder gebruikmaking van overbodig plamuur, wat bij voornoemde eerdere restauratie helaas wel het geval was (toen strakgezet door autoschadeherstellers zonder specifieke kennis). Foto’s van de restauratie zijn voorhanden. Het frame is professioneel gepoedercoat op een speciale hechtlaag. De kabelboom is ook geheel opnieuw gemaakt volgens origineel schema en geheel uitgevoerd met waterdichte connectors.
Vernieuwd zijn de roadbookhouder en de tripcomputer. (de oude ICO was overleden en heeft plaats gemaakt voor een IMO50R100, die op het boordnet opereert in plaats van een batterij.)
Deze motor is geheel rijklaar en echt ontzettend netjes. Voor meer inlichtingen en een afspraak kunt u per mail contact met mij opnemen. De prijs? 5000 euro en dat is voor deze bijzondere motor een spotkoopje! Ik wil geen hoofdprijs, ik wil alleen dat hij goed terecht komt. Zelf heb ik al een andere aanschaf bijna rond.
Waar ik NIET op zit te wachten zijn personen die zomaar even een ritje komen maken. Of hem even komen aftrappen. Bij een proefrit rij ik zelf mee op een andere motor om er zeker van te zijn dat hij netjes behandeld wordt. Enkel reageren dus bij serieuze belangstelling!
Dan meer over het 620-blok.
Ik kocht dit onderblok zelf splinternieuw bij een KTM-dealer in Frankfurt. De cilinder en kop komen van een gebruikte 620, maar...
De cilinder werd opgeboord naar 101,5 mm en kreeg een cilinderbehandeling bij Ferroseal en een nieuwe overmaatse Woessner zuiger.
De kop werd volledig gereviseerd bij ABP, waar hij ook meteen een volledige tuning kreeg.
(http://supermoto-umbauten.de/821/Zylind ... eines.html)
Hier werden de in- en uitlaatkanalen geoptimaliseerd en de klepzittingen vergroot voor grotere uitlaatkleppen, 32 mm tegen 30 mm origineel.
Het blok heeft nu ongeveer 640 cc en hij loopt bijzonder gelijkmatig, soepel en netjes. Het enige gebruikte deel in dit blok is de koppeling, die zat er bij aanschaf niet bij. Het motorblok wordt verder verkocht zonder ontsteking en zonder carburateur. Het gaat dus om een kaal maar rijklaar nieuw blok.
In totaal ongeveer 900 km gelopen dus nog bijna nieuw. Als los blok wil ik hier 500 euro voor hebben, maar in 1 koop met de motor mag hij voor 350 euro meerprijs weg.
Als je meer wilt weten, stuur me even een PB.