Bobine vraag
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Mijn Big stottert nog steeds bij flink doorrijden. Met name als er vermogen gevraagd wordt (4e en 5e versnelling voorbij de 4500 toeren) loopt ie met horten en stoten. Hij komt op de snelweg ook niet voorbij de 100. Tijdens het voorjaarsritje opperde Hans dat het ook wel eens de bobines kunnen zijn. Nu had ik nog een setje liggen, maar eentje was stuk (want geen vonk) en de ander zit er nu in, maar het is niet veel beter.
Dus mijn vraag: valt er wat te meten aan een bobine? Ik meet 0,8 Ohm. Ook op die 'stukke'.
En wie heeft er misschien een goed setje liggen om even te lenen/proberen. Je komt ze op Ebay wel tegen, maar ik wil wel weten of het hier aan ligt.
OJ
Dus mijn vraag: valt er wat te meten aan een bobine? Ik meet 0,8 Ohm. Ook op die 'stukke'.
En wie heeft er misschien een goed setje liggen om even te lenen/proberen. Je komt ze op Ebay wel tegen, maar ik wil wel weten of het hier aan ligt.
OJ
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Bobine waardes heb ik wel gebruikt om door te meten, primaire en secondaire spoel,
maar waar ik die vandaan heb weet ik zo niet.
Bij mij bleek het een slechte verbinding te zijn
HansD
edit;
Primärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Masse = ca 0 - 1 Ohm.
Sekundärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Kerzenstecker = ca 10 bis 17 KiloOhm.
maar waar ik die vandaan heb weet ik zo niet.
Bij mij bleek het een slechte verbinding te zijn
HansD
edit;
Primärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Masse = ca 0 - 1 Ohm.
Sekundärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Kerzenstecker = ca 10 bis 17 KiloOhm.
Big Bigger Tiger en weer Big
Je kunt de mijne even gebruiken. Ze zijn van een DR 750 uit 1988 en werken prima. Volgens mij OK met een DR 800
Ik woon ook nog eens in de buurt, dus makkelijk. Ik heb al het nodige gereedschap dus we kunnen bij mij ombouwen
Stuur ff een PB dan spreken we wat af. Wellicht is Hemelvaartsdag een goed moment om te testen, lekker rustig op de weg enzo.
Ik woon ook nog eens in de buurt, dus makkelijk. Ik heb al het nodige gereedschap dus we kunnen bij mij ombouwen
Stuur ff een PB dan spreken we wat af. Wellicht is Hemelvaartsdag een goed moment om te testen, lekker rustig op de weg enzo.
huls
Dat zijn precies de waarden die ik meet. Ik ga met Huls maar eens kijken of een paar goede enig resultaat hebben.de antrapper schreef:
Primärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Masse = ca 0 - 1 Ohm.
Sekundärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Kerzenstecker = ca 10 bis 17 KiloOhm.
OJ
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Kijk ook ff of de stekkers op de bobines er strak op zitten, als ze een beetje los zitten geeft dat de zelfde klachten..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 433
- Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
- Locatie: Amsterdam
Hoi,
Kleine tip.. heb ook gereutel gehad met idd niet door lekker doorlopen van de Big..
Doe eens rondje rijden zonder filter.. (bij mij zat die helemaal dicht oid.. )
Guido♠
Kleine tip.. heb ook gereutel gehad met idd niet door lekker doorlopen van de Big..
Doe eens rondje rijden zonder filter.. (bij mij zat die helemaal dicht oid.. )
Guido♠
Ik heb nog een nieuw filter liggen, die zal ik er eens inzetten.
OJ
OJ
Gisteren weer aan de Big gwerkt. Luchtfilter is niet zo lang geleden vervangen, dus was nog nieuw. Bobines nogmaals nagekeken en de oude weer teruggeplaatst. Aansluitklemmetjes zitten er strak op. Een van de bougiedoppen van de oude klemde beter op de schroefdraad van de bougie. Gasschuiven eruit gehaald, rubbers gecheck, verdachte gasschuif uitgewisseld met een die ik nog had liggen, naalden één ringetje lager gezet (zit nu in de middelste), bougies schoongemaakt, benzine filter schoongemaakt en alles weer in elkaar.
Hij liep beter, mooier stationair, maar ivm het slechte weer nog niet geprobeerd.
Vandaag even naar Scheveningen. Hij trekt in alle versnellingen lekker door, komt met horten en stoten net aan de 120, maar.... toen gebeurde er wat vreemds, hij ging ineens soepel lopen en ik kon tot 120 doortrekken zonder hapering. Even maar, want ik moest voor een stoplicht wachten, paar honderd meter verder was mijn tank leeg... (inclusief luide knal in de Hubertustunnel
Snel op de reserve en even tanken, daarna was het stotteren in zijn vijf rond de 100 weer terug.
Dat bracht me aan het denken... met een bijna tekort aan benzine liep hij een probleemloos. Kan dat betekenen dat de sproeier te groot is (130 ipv 120), dat mijn vlotterniveau niet goed is, dat de vlotter misschien lek is? Ik heb die 'Schwimmernädeln' wel eens bekeken en die was niet ingesleten.
Morgen maar de carbs weer uit elkaar halen
Huls, ik kom morgen even langs, maar ik ga geen bobines uitwisselen, daar ligt het volgens mij niet aan.
OJ
Hij liep beter, mooier stationair, maar ivm het slechte weer nog niet geprobeerd.
Vandaag even naar Scheveningen. Hij trekt in alle versnellingen lekker door, komt met horten en stoten net aan de 120, maar.... toen gebeurde er wat vreemds, hij ging ineens soepel lopen en ik kon tot 120 doortrekken zonder hapering. Even maar, want ik moest voor een stoplicht wachten, paar honderd meter verder was mijn tank leeg... (inclusief luide knal in de Hubertustunnel
Snel op de reserve en even tanken, daarna was het stotteren in zijn vijf rond de 100 weer terug.
Dat bracht me aan het denken... met een bijna tekort aan benzine liep hij een probleemloos. Kan dat betekenen dat de sproeier te groot is (130 ipv 120), dat mijn vlotterniveau niet goed is, dat de vlotter misschien lek is? Ik heb die 'Schwimmernädeln' wel eens bekeken en die was niet ingesleten.
Morgen maar de carbs weer uit elkaar halen
Huls, ik kom morgen even langs, maar ik ga geen bobines uitwisselen, daar ligt het volgens mij niet aan.
OJ
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Ik denk aan vlotter niveau te hoog
HansD
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hmm, raar..
Ontluchtingsslang van de carbs niet afgekneld? [ slang boven op de carbs, geeft de zelfde klachten]
Als hij hier voor goed liep kan het niet zo zijn dat hij ineens te rijk staat, ook vlotter nivo veranderd niet zo maar tenzij een vlotter lek is maar dat merk je niet alleen in de 5..
Je zou bijna denken nokkenasketting niet goed getimd of cdi stuk maar dan rijd ie weer goed als de benzine bijna op is.. zou dat ff testen, kraan dicht en gas er op
Doet ie het dan weer ff goed dan weet je zeker dat het in de benzine toevoer zit..
Ontluchtingsslang van de carbs niet afgekneld? [ slang boven op de carbs, geeft de zelfde klachten]
Als hij hier voor goed liep kan het niet zo zijn dat hij ineens te rijk staat, ook vlotter nivo veranderd niet zo maar tenzij een vlotter lek is maar dat merk je niet alleen in de 5..
Je zou bijna denken nokkenasketting niet goed getimd of cdi stuk maar dan rijd ie weer goed als de benzine bijna op is.. zou dat ff testen, kraan dicht en gas er op
Doet ie het dan weer ff goed dan weet je zeker dat het in de benzine toevoer zit..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Eigenlijk loopt hij al jaren niet goed. Alleen rijd ik er niet zoveel op... Afgelopen dagen meer km gemaakt op de big dan in de afgelopen 6 jaar
Nokkenasketting zit goed, heb ik dubbel dubbel gechecked (heb het blok namelijk speciaal hiervoor weer opengemaakt, 2 jaar geleden om hem een tandje te verzetten. Slangenzooi heb ik gisteren gecontroleerd, liggen allemaal vrij.
Ik ga voorlopig voor een te hoog vlotterniveau. Ik lees in het Grote Boek dat het 14,6 mm moet zijn. Zou best wel eens kunnen, als hij scheef op de jiffy staat, wil hij ook wel eens langzaam lekken.
OJ
Nokkenasketting zit goed, heb ik dubbel dubbel gechecked (heb het blok namelijk speciaal hiervoor weer opengemaakt, 2 jaar geleden om hem een tandje te verzetten. Slangenzooi heb ik gisteren gecontroleerd, liggen allemaal vrij.
Ik ga voorlopig voor een te hoog vlotterniveau. Ik lees in het Grote Boek dat het 14,6 mm moet zijn. Zou best wel eens kunnen, als hij scheef op de jiffy staat, wil hij ook wel eens langzaam lekken.
OJ
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
We hangen aan je lippen
Big Bigger Tiger en weer Big
als je daar aan gaat beginnen dan zou ik ook maar de ringen van de vlotternaald houder ??? (hoe heet dat ding eigenlijk precies) vervangen en de vlotternaalden zelf ook gelijk doen. ooit moet dat toch en als je het gaat open maken gelijk in orde brengen lijkt het meest logisch. kan je setjes voor bestellen.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Yessssss!!!!!! De queeste is over! De jarenlange zoektocht naar de reden van het horten en stoten is gevonden. Er waren maar 2 mm voor nodig. A small step for man, a giant leap for mankind! Dit is een historisch moment.
Ik ga het jullie vertellen!
Ik heb de lipjes die het vlotterniveau regelen een klein beetje verbogen. Daardoor kwam het vlotterniveau aan de waarde van 14,6 mm. Het niveau was slecht de helft. De vlotterkamers vulden zich met veels te veel benzine. Dit zwelgen kon dr-Big niet aan, net een mens, als je teveel zuipt, ga je lullen met horten en stoten...
Maar nu loopt het weer zoals het hoort! Ik hoop dat de verkeersgod het me vergeeft dat ik 130 reed, waar je maar 80 mocht, maar geen camera's, geen gevolgen.
Zo, nu maar een biertje...
OJ
Ik ga het jullie vertellen!
Ik heb de lipjes die het vlotterniveau regelen een klein beetje verbogen. Daardoor kwam het vlotterniveau aan de waarde van 14,6 mm. Het niveau was slecht de helft. De vlotterkamers vulden zich met veels te veel benzine. Dit zwelgen kon dr-Big niet aan, net een mens, als je teveel zuipt, ga je lullen met horten en stoten...
Maar nu loopt het weer zoals het hoort! Ik hoop dat de verkeersgod het me vergeeft dat ik 130 reed, waar je maar 80 mocht, maar geen camera's, geen gevolgen.
Zo, nu maar een biertje...
OJ
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Zallie ook wel wat zuiniger zijn denk ik
alsof dat belangrijk is natuurlijk
HansD
alsof dat belangrijk is natuurlijk
HansD
Big Bigger Tiger en weer Big
Kwam een boekje tegen wat ik twintig jaar geleden heb gekocht over het bouwen van (auto)motoren en bij het hoofdstuk over ontsteking vroeg ik mij wat af waarom ik nergens wat lees op de BIG fora over alternatieve bobines. Misschien is het wel mogelijk met heel weinig ingrepen een betere verbranding en/of mooiere motorloop te realiseren door een krachtiger vonk te genereren.
Want ons BIGgetje is vrij gevoelig wat de "vonk" betreft, want op één pit loopt ie nauwelijks. Wel gelezen dat Reuver de Iridium bougie aanraad, da's een tip die ik binnenkort zal uitproberen. Als ik zo her en der lees dat met aftermarket ignition coils van bijvoorbeeld accel, dynatek of accel een krachtiger vonk kunnen leveren, lijkt het interessant.
Iemand hier ervaring mee
Want ons BIGgetje is vrij gevoelig wat de "vonk" betreft, want op één pit loopt ie nauwelijks. Wel gelezen dat Reuver de Iridium bougie aanraad, da's een tip die ik binnenkort zal uitproberen. Als ik zo her en der lees dat met aftermarket ignition coils van bijvoorbeeld accel, dynatek of accel een krachtiger vonk kunnen leveren, lijkt het interessant.
Iemand hier ervaring mee
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Wat heb je eigenlijk betaald voor een setje iridiums?Leo schreef:Stom toevallig gisteren een irridium in de XR125L geschroefd en precies hetzelfde resultaat als bij mijn 1100GS : beter oppakken en steviger middengebied.Ouwe Reus schreef: Iemand hier ervaring mee
Ik heb er ook wel eens over zitten denken, maar ik kon voor mezelf het niet verantwoorden dat die iridiums 3x zo duur zijn met een niet bewezen verbetering in prestaties...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Tientje per stuk, maar je hoeft ze nooooooit meer te vervangen
Echt een keihard bewijs dat ze het geld waard zijn, is er niet. Volgens RGV-DR 750 zijn ze beter, hij kan het weten
Echt een keihard bewijs dat ze het geld waard zijn, is er niet. Volgens RGV-DR 750 zijn ze beter, hij kan het weten
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
iridium bougie's blijven bij veel (japanse) moderne auto's maar liefst 90000km zitten en dan werkt het allemaal nog ook.
Vaak ivm de wens van de klant voor minder onderhoud maar als één van de eersten bij de Toyota Picnic (als een soort van noodzaak) omdat de motor zo moeilijk geplaatst is dat regelmatig bougies vervangen duurder zou zijn als bougie"s van toen Fl45,=
Bewezen beter, oke moelijk te bewijzen. Zeker duurzamer en volgens mij hebben iridium bougie's ook een sterkere vonk vanwege de grotere opening waartussen de vonk toch over springt omdat het een heel dun puntje is. Bij gewoon metaal zou dit weg "fikken" maar het iridium kan daar blijkbaar tegen. Sterkere vonk voor een sneller en sterker vlamfront (en daar heeft onze Big moeite mee, vandaar de 2 bougie's) en dus een hoger rendement en minder kans op pingelen.
greetz Futurist
Vaak ivm de wens van de klant voor minder onderhoud maar als één van de eersten bij de Toyota Picnic (als een soort van noodzaak) omdat de motor zo moeilijk geplaatst is dat regelmatig bougies vervangen duurder zou zijn als bougie"s van toen Fl45,=
Bewezen beter, oke moelijk te bewijzen. Zeker duurzamer en volgens mij hebben iridium bougie's ook een sterkere vonk vanwege de grotere opening waartussen de vonk toch over springt omdat het een heel dun puntje is. Bij gewoon metaal zou dit weg "fikken" maar het iridium kan daar blijkbaar tegen. Sterkere vonk voor een sneller en sterker vlamfront (en daar heeft onze Big moeite mee, vandaar de 2 bougie's) en dus een hoger rendement en minder kans op pingelen.
greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Waar zijn ze te vinden voor een tientje? Ik moet binnenkort meehelpen met het geven van een sleutelcursus, dan kan ik mooi die cursisten mijn bougies laten wisselenOuwe Reus schreef:Tientje per stuk, maar je hoeft ze nooooooit meer te vervangen
Echt een keihard bewijs dat ze het geld waard zijn, is er niet. Volgens RGV-DR 750 zijn ze beter, hij kan het weten
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
een tientje is een koopje , ze zitten meestal eerder tegen de 2 tientjes , reken maar 4 x de prijs van een gewone.
maar dan zal in dit Big leven geen bougie wissel meer nodig zijn want min 90k gaan ze altijd mee.
maar als je brommer verder goed is zou hij prima op gewone pitten moeten rijden, maar mocht het
allemaal wat minder zijn kan een duurdere pit wel wat voordelen brengen.
maar dan zal in dit Big leven geen bougie wissel meer nodig zijn want min 90k gaan ze altijd mee.
maar als je brommer verder goed is zou hij prima op gewone pitten moeten rijden, maar mocht het
allemaal wat minder zijn kan een duurdere pit wel wat voordelen brengen.
Big Bigger Tiger en weer Big
Ik had er maar 1 nodig voor de XR en was 13,95 kwijt ex verzendkosten vanuit ebay.de ( zat bij een grotere bestelling in ) en zou ook graag het adresje voor een tientje willen weten want dan gaak ze voor de vlaflip ook bestellenThoran schreef: Wat heb je eigenlijk betaald voor een setje iridiums?
ik ben al aan het kijken wat via mijn vaste leverancier een doosje kost, minimaal 10, misschien dat een group buy interessant kan zijn. Ik kreeg al het technisch werkblad van hem gemaild en voor auto's 90000km maar voor motor fietsen 65000km............. dat blijkt te komen dat heel veel motorfietsen 1 keer per arbeidsslag voor niks vonken. Bij mijn Bandit was dit ook zo 1 bobine voor 2 bougie's met maar 1 lage spanning draad, dus de bougie die niet aan de arbeidslag bezig was vonkt dan ook.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06