Bobine vraag

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Mijn Big stottert nog steeds bij flink doorrijden. Met name als er vermogen gevraagd wordt (4e en 5e versnelling voorbij de 4500 toeren) loopt ie met horten en stoten. Hij komt op de snelweg ook niet voorbij de 100. Tijdens het voorjaarsritje opperde Hans dat het ook wel eens de bobines kunnen zijn. Nu had ik nog een setje liggen, maar eentje was stuk (want geen vonk) en de ander zit er nu in, maar het is niet veel beter.

Dus mijn vraag: valt er wat te meten aan een bobine? Ik meet 0,8 Ohm. Ook op die 'stukke'.
En wie heeft er misschien een goed setje liggen om even te lenen/proberen. Je komt ze op Ebay wel tegen, maar ik wil wel weten of het hier aan ligt.


OJ
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Bobine waardes heb ik wel gebruikt om door te meten, primaire en secondaire spoel,
maar waar ik die vandaan heb weet ik zo niet.
Bij mij bleek het een slechte verbinding te zijn :D
HansD

edit;
Primärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Masse = ca 0 - 1 Ohm.
Sekundärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Kerzenstecker = ca 10 bis 17 KiloOhm.
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
huls
Berichten: 87
Lid geworden op: za jun 25, 2011 14:53

Je kunt de mijne even gebruiken. Ze zijn van een DR 750 uit 1988 en werken prima. Volgens mij OK met een DR 800
Ik woon ook nog eens in de buurt, dus makkelijk. Ik heb al het nodige gereedschap dus we kunnen bij mij ombouwen

Stuur ff een PB dan spreken we wat af. Wellicht is Hemelvaartsdag een goed moment om te testen, lekker rustig op de weg enzo.
huls
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

de antrapper schreef:8)
Primärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Masse = ca 0 - 1 Ohm.
Sekundärwicklung (zwischen Leitungs-Steckkontakt und Kerzenstecker = ca 10 bis 17 KiloOhm.
Dat zijn precies de waarden die ik meet. Ik ga met Huls maar eens kijken of een paar goede enig resultaat hebben.


OJ
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Kijk ook ff of de stekkers op de bobines er strak op zitten, als ze een beetje los zitten geeft dat de zelfde klachten..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Monstersmurf
Berichten: 433
Lid geworden op: di aug 18, 2009 16:49
Locatie: Amsterdam

Hoi,

Kleine tip.. heb ook gereutel gehad met idd niet door lekker doorlopen van de Big..
Doe eens rondje rijden zonder filter.. (bij mij zat die helemaal dicht oid.. )

Guido♠
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Ik heb nog een nieuw filter liggen, die zal ik er eens inzetten.

OJ
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Gisteren weer aan de Big gwerkt. Luchtfilter is niet zo lang geleden vervangen, dus was nog nieuw. Bobines nogmaals nagekeken en de oude weer teruggeplaatst. Aansluitklemmetjes zitten er strak op. Een van de bougiedoppen van de oude klemde beter op de schroefdraad van de bougie. Gasschuiven eruit gehaald, rubbers gecheck, verdachte gasschuif uitgewisseld met een die ik nog had liggen, naalden één ringetje lager gezet (zit nu in de middelste), bougies schoongemaakt, benzine filter schoongemaakt en alles weer in elkaar.

Hij liep beter, mooier stationair, maar ivm het slechte weer nog niet geprobeerd.

Vandaag even naar Scheveningen. Hij trekt in alle versnellingen lekker door, komt met horten en stoten net aan de 120, maar.... toen gebeurde er wat vreemds, hij ging ineens soepel lopen en ik kon tot 120 doortrekken zonder hapering. Even maar, want ik moest voor een stoplicht wachten, paar honderd meter verder was mijn tank leeg... (inclusief luide knal in de Hubertustunnel :-)

Snel op de reserve en even tanken, daarna was het stotteren in zijn vijf rond de 100 weer terug.

Dat bracht me aan het denken... met een bijna tekort aan benzine liep hij een probleemloos. Kan dat betekenen dat de sproeier te groot is (130 ipv 120), dat mijn vlotterniveau niet goed is, dat de vlotter misschien lek is? Ik heb die 'Schwimmernädeln' wel eens bekeken en die was niet ingesleten.

Morgen maar de carbs weer uit elkaar halen :-)

Huls, ik kom morgen even langs, maar ik ga geen bobines uitwisselen, daar ligt het volgens mij niet aan.

OJ
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Ik denk aan vlotter niveau te hoog

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hmm, raar..

Ontluchtingsslang van de carbs niet afgekneld? [ slang boven op de carbs, geeft de zelfde klachten]

Als hij hier voor goed liep kan het niet zo zijn dat hij ineens te rijk staat, ook vlotter nivo veranderd niet zo maar tenzij een vlotter lek is maar dat merk je niet alleen in de 5..
Je zou bijna denken nokkenasketting niet goed getimd of cdi stuk maar dan rijd ie weer goed als de benzine bijna op is.. zou dat ff testen, kraan dicht en gas er op :wink:
Doet ie het dan weer ff goed dan weet je zeker dat het in de benzine toevoer zit..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Eigenlijk loopt hij al jaren niet goed. Alleen rijd ik er niet zoveel op... Afgelopen dagen meer km gemaakt op de big dan in de afgelopen 6 jaar :oops:

Nokkenasketting zit goed, heb ik dubbel dubbel gechecked (heb het blok namelijk speciaal hiervoor weer opengemaakt, 2 jaar geleden om hem een tandje te verzetten. Slangenzooi heb ik gisteren gecontroleerd, liggen allemaal vrij.

Ik ga voorlopig voor een te hoog vlotterniveau. Ik lees in het Grote Boek dat het 14,6 mm moet zijn. Zou best wel eens kunnen, als hij scheef op de jiffy staat, wil hij ook wel eens langzaam lekken.

OJ
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) We hangen aan je lippen :mrgreen:
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

als je daar aan gaat beginnen dan zou ik ook maar de ringen van de vlotternaald houder ??? (hoe heet dat ding eigenlijk precies) vervangen en de vlotternaalden zelf ook gelijk doen. ooit moet dat toch en als je het gaat open maken gelijk in orde brengen lijkt het meest logisch. kan je setjes voor bestellen.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Yessssss!!!!!! De queeste is over! De jarenlange zoektocht naar de reden van het horten en stoten is gevonden. Er waren maar 2 mm voor nodig. A small step for man, a giant leap for mankind! Dit is een historisch moment.

Ik ga het jullie vertellen!

Ik heb de lipjes die het vlotterniveau regelen een klein beetje verbogen. Daardoor kwam het vlotterniveau aan de waarde van 14,6 mm. Het niveau was slecht de helft. De vlotterkamers vulden zich met veels te veel benzine. Dit zwelgen kon dr-Big niet aan, net een mens, als je teveel zuipt, ga je lullen met horten en stoten...

Maar nu loopt het weer zoals het hoort! Ik hoop dat de verkeersgod het me vergeeft dat ik 130 reed, waar je maar 80 mocht, maar geen camera's, geen gevolgen.

Zo, nu maar een biertje...



OJ
BIG88
Berichten: 1702
Lid geworden op: di okt 29, 2002 22:41
Locatie: Limboland

:toost:
have BIG fun

D.F.M.T.
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

8) Zallie ook wel wat zuiniger zijn denk ik :D
alsof dat belangrijk is natuurlijk :shock:

HansD
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Kwam een boekje tegen wat ik twintig jaar geleden heb gekocht over het bouwen van (auto)motoren en bij het hoofdstuk over ontsteking vroeg ik mij wat af waarom ik nergens wat lees op de BIG fora over alternatieve bobines. Misschien is het wel mogelijk met heel weinig ingrepen een betere verbranding en/of mooiere motorloop te realiseren door een krachtiger vonk te genereren.

Want ons BIGgetje is vrij gevoelig wat de "vonk" betreft, want op één pit loopt ie nauwelijks. Wel gelezen dat Reuver de Iridium bougie aanraad, da's een tip die ik binnenkort zal uitproberen. Als ik zo her en der lees dat met aftermarket ignition coils van bijvoorbeeld accel, dynatek of accel een krachtiger vonk kunnen leveren, lijkt het interessant.

Iemand hier ervaring mee :?:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Ouwe Reus schreef: Iemand hier ervaring mee :?:
Stom toevallig gisteren een irridium in de XR125L geschroefd en precies hetzelfde resultaat als bij mijn 1100GS : beter oppakken en steviger middengebied.
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Leo schreef:
Ouwe Reus schreef: Iemand hier ervaring mee :?:
Stom toevallig gisteren een irridium in de XR125L geschroefd en precies hetzelfde resultaat als bij mijn 1100GS : beter oppakken en steviger middengebied.
Wat heb je eigenlijk betaald voor een setje iridiums?
Ik heb er ook wel eens over zitten denken, maar ik kon voor mezelf het niet verantwoorden dat die iridiums 3x zo duur zijn met een niet bewezen verbetering in prestaties...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Tientje per stuk, maar je hoeft ze nooooooit meer te vervangen :lol:
Echt een keihard bewijs dat ze het geld waard zijn, is er niet. Volgens RGV-DR 750 zijn ze beter, hij kan het weten :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

iridium bougie's blijven bij veel (japanse) moderne auto's maar liefst 90000km zitten en dan werkt het allemaal nog ook.
Vaak ivm de wens van de klant voor minder onderhoud maar als één van de eersten bij de Toyota Picnic (als een soort van noodzaak) omdat de motor zo moeilijk geplaatst is dat regelmatig bougies vervangen duurder zou zijn als bougie"s van toen Fl45,=

Bewezen beter, oke moelijk te bewijzen. Zeker duurzamer en volgens mij hebben iridium bougie's ook een sterkere vonk vanwege de grotere opening waartussen de vonk toch over springt omdat het een heel dun puntje is. Bij gewoon metaal zou dit weg "fikken" maar het iridium kan daar blijkbaar tegen. Sterkere vonk voor een sneller en sterker vlamfront (en daar heeft onze Big moeite mee, vandaar de 2 bougie's) en dus een hoger rendement en minder kans op pingelen.

greetz Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran
Berichten: 821
Lid geworden op: di okt 26, 2010 19:04
Locatie: Enschede

Ouwe Reus schreef:Tientje per stuk, maar je hoeft ze nooooooit meer te vervangen :lol:
Echt een keihard bewijs dat ze het geld waard zijn, is er niet. Volgens RGV-DR 750 zijn ze beter, hij kan het weten :wink:
Waar zijn ze te vinden voor een tientje? Ik moet binnenkort meehelpen met het geven van een sleutelcursus, dan kan ik mooi die cursisten mijn bougies laten wisselen :P
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Gebruikersavatar
de antrapper
Berichten: 2199
Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
Locatie: Apeldoorn

een tientje is een koopje , ze zitten meestal eerder tegen de 2 tientjes , reken maar 4 x de prijs van een gewone.
maar dan zal in dit Big leven geen bougie wissel meer nodig zijn want min 90k gaan ze altijd mee.
maar als je brommer verder goed is zou hij prima op gewone pitten moeten rijden, maar mocht het
allemaal wat minder zijn kan een duurdere pit wel wat voordelen brengen.
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Leo
Berichten: 5846
Lid geworden op: zo mar 20, 2005 01:31

Thoran schreef: Wat heb je eigenlijk betaald voor een setje iridiums?
Ik had er maar 1 nodig voor de XR en was 13,95 kwijt ex verzendkosten vanuit ebay.de ( zat bij een grotere bestelling in ) en zou ook graag het adresje voor een tientje willen weten want dan gaak ze voor de vlaflip ook bestellen
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

ik ben al aan het kijken wat via mijn vaste leverancier een doosje kost, minimaal 10, misschien dat een group buy interessant kan zijn. Ik kreeg al het technisch werkblad van hem gemaild en voor auto's 90000km maar voor motor fietsen 65000km............. dat blijkt te komen dat heel veel motorfietsen 1 keer per arbeidsslag voor niks vonken. Bij mijn Bandit was dit ook zo 1 bobine voor 2 bougie's met maar 1 lage spanning draad, dus de bougie die niet aan de arbeidslag bezig was vonkt dan ook.
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie