moet je een ktm rotax nou wel of niet ontluchten als alle olie er uit is geweest, ik dacht dat achter het oliefilter een schoef daar voor zit .
grt mark
rotax blok
Moderator: ghulst
na olie verversen ontluchten???
nog nooit van gehoort , het olie systeem is geen gesloten systeem , je hebt toch altijd je carter ontluchting waarlangs je eventuele lucht en onderdruk van de zuiger weg kan .
nog nooit van gehoort , het olie systeem is geen gesloten systeem , je hebt toch altijd je carter ontluchting waarlangs je eventuele lucht en onderdruk van de zuiger weg kan .
4 strokes only !!
op een xt 500 blok zit bij het olie filter een schroefje om te ontluchten ,heb er zelf een gehad .
bij een rotax blok ook olie in het frame zit ook een zelfde schroef op het filter maar ik hoorde dat je ook je oliepomp moet onluchten .
wie weet het ? ik vind het wel een groot risco om nu hem op te starten.
grt mark
bij een rotax blok ook olie in het frame zit ook een zelfde schroef op het filter maar ik hoorde dat je ook je oliepomp moet onluchten .
wie weet het ? ik vind het wel een groot risco om nu hem op te starten.
grt mark
Ik heb een paar KTM/Rotax gehad maar ik kan me niet herinneren dat ik ooits iets ontlucht heb bij het olieverversen Nu is het al wel 24 jaren geledenmark.l schreef:op een xt 500 blok zit bij het olie filter een schroefje om te ontluchten ,heb er zelf een gehad .
bij een rotax blok ook olie in het frame zit ook een zelfde schroef op het filter maar ik hoorde dat je ook je oliepomp moet onluchten .
wie weet het ? ik vind het wel een groot risco om nu hem op te starten.
grt mark
Ik heb het oude wph boek erop nageslagen. Ontluchten moet als de olieslangen van en naar het frame los zijn geweest. Met andere woorden, als het blok uit het frame is geweest. Bij gewoon olie verversen hoeft dat dus niet.
En ja, waar zijn ze gebleven die KTM, die Puch Frigerio, die Can Am, die SWM etc. Ik vond het in ieder geval een beresterk blok. Balansas eruit, kop flowen, Mikuni 40mm erchter en het ging sneller dan de brandweer! En bleef nog heel ook.
gr v Frans
En ja, waar zijn ze gebleven die KTM, die Puch Frigerio, die Can Am, die SWM etc. Ik vond het in ieder geval een beresterk blok. Balansas eruit, kop flowen, Mikuni 40mm erchter en het ging sneller dan de brandweer! En bleef nog heel ook.
gr v Frans
Dit was hem bij de rit in de wijk een jaar of 6 geleden, ivm ruimtegebrek verkocht en eigenlijk altijd spijt van gehad............
Buiten het seizoen maakte we de omgeving onveilig in de straat uitvoering (waren originele wielen van een weg uitvoering)
beresterk omdat er weinig PKtjes aan boord zijn in vergelijking tot een nieuwere KTM .frans schreef:Ik heb het oude wph boek erop nageslagen. Ontluchten moet als de olieslangen van en naar het frame los zijn geweest. Met andere woorden, als het blok uit het frame is geweest. Bij gewoon olie verversen hoeft dat dus niet.
En ja, waar zijn ze gebleven die KTM, die Puch Frigerio, die Can Am, die SWM etc. Ik vond het in ieder geval een beresterk blok. Balansas eruit, kop flowen, Mikuni 40mm erchter en het ging sneller dan de brandweer! En bleef nog heel ook.
gr v Frans
ik heb er ooit 1 gehad , enige dat me is bij gebleven is dat er op dat exemplaar een mooie Lectron race carb zat met doorzichtig vlotterbakje .
4 strokes only !!
Ik weet er nog 3 te staan.
Eén uit 1982, een 500 met een kenteken van een 495. (De KNMV heeft destijds een generaal pardon afgegeven voor een stel van deze dingen omdat eigenlijk de typegoedkeuring niet deugde.)
Eén 600 (okay 560) uit 1986. Nog een knap ding zo op het oog
De derde heb ik zo geen beeld bij.
Ze staan gebroederlijk (of is het zusterlijk?) bijeen in een schuur in Oudleusen. Insiders van de offroad wereld weten dan voldoende.
Ik denk dat je er aan vast zit als je een reeel bod uitbrengt.
gr v Frans die destijds in 1982 zo'n Rotax heeft afgehaald in Mattighofen (Klopt, geduld was niet mijn sterkste kant.)
Eén uit 1982, een 500 met een kenteken van een 495. (De KNMV heeft destijds een generaal pardon afgegeven voor een stel van deze dingen omdat eigenlijk de typegoedkeuring niet deugde.)
Eén 600 (okay 560) uit 1986. Nog een knap ding zo op het oog
De derde heb ik zo geen beeld bij.
Ze staan gebroederlijk (of is het zusterlijk?) bijeen in een schuur in Oudleusen. Insiders van de offroad wereld weten dan voldoende.
Ik denk dat je er aan vast zit als je een reeel bod uitbrengt.
gr v Frans die destijds in 1982 zo'n Rotax heeft afgehaald in Mattighofen (Klopt, geduld was niet mijn sterkste kant.)
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do apr 14, 2011 22:35
- Locatie: in het Heuvelland
Heb zelf ook een Rotax 500 met orig. type-aanduiding als 495, en schijnt volgens KTM wel te kloppen.
Verder een Rotax 600 GS, om aan te prutsen wanneer de gezondheid dit toe laat.
Leuk topic BTW, en power genoeg voor de 50-ers onder ons
Verder een Rotax 600 GS, om aan te prutsen wanneer de gezondheid dit toe laat.
Leuk topic BTW, en power genoeg voor de 50-ers onder ons
Behoren wij tot de generatie met de geuzennaam "IJzeren mannen op houten fietsen" of doen we dan zo'n KTM -waar af-fabriek toen toch al WP onder zat- tekort? Zeide hij die binnenkort 53 lentes heeft volbracht.......
gr v Frans die z'n KLX650R in nieuwstaat veel te weinig uitlaat. (Gelukkig staan er nog 3 andere klaar die wel banden verslijten.)
gr v Frans die z'n KLX650R in nieuwstaat veel te weinig uitlaat. (Gelukkig staan er nog 3 andere klaar die wel banden verslijten.)
Quote: Heb zelf ook een Rotax 500 met orig. type-aanduiding als 495, en schijnt volgens KTM wel te kloppen.
Voor zover ik het nog op mijn netvlies heb staan heeft de toenmalige importeur uit Zwartebroek, ene G.B. de typegoedkeuring van de 495 tweetakt gebruikt om ook de viertakt te kentekenen.
Op het moment dat dat duidelijk werd bij de KNMV keuringen (waren het toen al Enduro's of nog Betrouwbaarheidsritten?) heeft de KNMV een generaal pardon hiervoor afgegeven voor alle eigenaren van vóór een bepaalde datum.(ergens in 1983) Zij wisten immers nergens van......... Wettelijk gezien is nog nog immer zo dat het feitelijk een vals kenteken is! Maar ach, wie weet dit nog. De menselijke memorie is (selectief) kort nietwaar?
Dat KTM zegt dat "Het klopt" is dus correct, het is inderdaad een tweetakt kenteken.......kwestie van de juiste vraag formulering.
gr v Frans
Voor zover ik het nog op mijn netvlies heb staan heeft de toenmalige importeur uit Zwartebroek, ene G.B. de typegoedkeuring van de 495 tweetakt gebruikt om ook de viertakt te kentekenen.
Op het moment dat dat duidelijk werd bij de KNMV keuringen (waren het toen al Enduro's of nog Betrouwbaarheidsritten?) heeft de KNMV een generaal pardon hiervoor afgegeven voor alle eigenaren van vóór een bepaalde datum.(ergens in 1983) Zij wisten immers nergens van......... Wettelijk gezien is nog nog immer zo dat het feitelijk een vals kenteken is! Maar ach, wie weet dit nog. De menselijke memorie is (selectief) kort nietwaar?
Dat KTM zegt dat "Het klopt" is dus correct, het is inderdaad een tweetakt kenteken.......kwestie van de juiste vraag formulering.
gr v Frans
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do apr 14, 2011 22:35
- Locatie: in het Heuvelland
@ Frans : " Dat KTM zegt dat "Het klopt" is dus correct, het is inderdaad een tweetakt kenteken.......kwestie van de juiste vraag formulering."
De vorige eigenaar heeft dit uitgezocht via KTM, en framenummer en kenteken klopt als een bus
Ook de originaliteit van de motor laat niets te wensen over.
Maar of idd ook een 2takt 495 motorblok op de rotax-frame-opnamepunten past zou ik niet weten
Alleen onderdelen verzamelen is soms een hele kunst
De vorige eigenaar heeft dit uitgezocht via KTM, en framenummer en kenteken klopt als een bus
Ook de originaliteit van de motor laat niets te wensen over.
Maar of idd ook een 2takt 495 motorblok op de rotax-frame-opnamepunten past zou ik niet weten
Alleen onderdelen verzamelen is soms een hele kunst
leuk dat er nog liefhebbers zijn ,heb zelf altijd een xt500 gehad die had geen uren teller maar een jaren teller ,heb er 20 jaar meegedaan maar toen was hij echt op, vandaar die ktm rotax ,was in mijn top [1987] jaren onbetaalbaar.
en nu wel
grt mark
en nu wel
grt mark
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: do apr 14, 2011 22:35
- Locatie: in het Heuvelland
@Mark, mijn eerste motor was een XT500 model 1979, met zwart op de tank en rode letters, koste toen ruim 5000 gulden nieuw.
De KTM bijna het dubbele in die jaren
Hopelijk is hij dan 2 keer zo goed als de XT toendertijd
De KTM bijna het dubbele in die jaren
Hopelijk is hij dan 2 keer zo goed als de XT toendertijd
Even kort proberen uit te leggen hoe dit werkte:De vorige eigenaar heeft dit uitgezocht via KTM, en framenummer en kenteken klopt als een bus
Ook de originaliteit van de motor laat niets te wensen over.
Maar of idd ook een 2takt 495 motorblok op de rotax-frame-opnamepunten past zou ik niet weten
Voor de KTM 495 bezat de importeur destijds een typegoedkeuring. Dit hield in dat er zo'n motor gekeurd was door de RDW en goed was bevonden voor afgifte van een kenteken. Vervolgens kon de importeur dan voor elke 495 die hij uit Oostenrijk haalde simpelweg een kenteken aanvragen (het unieke framenummer doorgeven aan de RDW volstond dan) zonder dat elke motor opnieuw gekeurd hoefde te worden.
Toen kwam in 1982 de KTM500 Rotax. De importeur heeft deze motor niet aangeboden voor een typegoedkeuring maar heeft gedaan alsof het een 495 was. Dus, framenummer doorgeven, kenteken ontvangen en motor afleveren aan de klant.
Op de kenteken papieren staat immers niet of het een twee- of viertakt motor betreft. Alleen de cilinderinhoud (wie doet er moeilijk over die 5cc verschil?) plus het framenummer. Het afgegeven kenteken heeft dus inderdaad niets van doen met de originaliteit of dat er ook een tweetaktblok in hetzelfde frame past. Het betrof slechts een papieren constructie die financieel interessant was omdat een typegoedkeuring verkrijgen nogal wat kosten en tijd met zich meenamen.
Ik hoop dat ik nu duidelijk heb kunnen maken hoe het kwam dat die eerste serie viertakten een vals kenteken hadden.
gr v Frans die ook de XT en de TT van Yamaha nog goed kan herinneren
Yamaha 500 en 600 blokken heb ik in behoorlijk veel verschillende frames zien hangen, al dan niet professioneel gemaakt. Dus waarom niet in een KTM?
Zelf heb ik nog zo'n 500 blok gehad in een "Martin" frame, destijds werden die franse frames geleverd door de gebroeders Selling in A'dam. Een vriend van me reed met een XT-blok in een Suzuki 250 frame. Was redelijk makkelijk te doen met behulp van een aantal zelfgemaakte schetsplaten.
Je kunt er een mooi ding van maken met enige creativiteit.
gr v Frans
Zelf heb ik nog zo'n 500 blok gehad in een "Martin" frame, destijds werden die franse frames geleverd door de gebroeders Selling in A'dam. Een vriend van me reed met een XT-blok in een Suzuki 250 frame. Was redelijk makkelijk te doen met behulp van een aantal zelfgemaakte schetsplaten.
Je kunt er een mooi ding van maken met enige creativiteit.
gr v Frans