Beste mensen,
ik ben nieuw hier, heb gisteren het board doorgespit naar antwoorden op mijn vragen, maar ze maar gedeeltelijk gevonden.
Mijn technische kennis is niet enorm, maar onhandig ben ik ook niet. Ik zou jullie antwoorden op prijs stellen.
Mijn zoon heeft 2 weken geleden een oude GS350 (1988) gekocht bij Remoto in Leimuiden.
Weinig kilometers (6.000) en volgens de verkoper Rene nooit mee gecrost. De motor en alle delen zien er ook niet afgeragd uit.
Bij het eerste echte ritje over de weg afgelopen zondag hebben we een vastloper gekregen. In de 4, met gas erop.
Vriendelijke verkoper Rene zegt: "jammer dan, voor 800 euro mag je geen garantie verwachten, zoek het maar uit"
Tot op zekere hoogte snap ik dat wel, al had ik iets van coulance verwacht in de trant van: "laten we het samen op zien te lossen" maar met Rene van Remoto is verder niet te praten.
Maar goed, niet getreurd, we gaan hem zelf uit elkaar halen.
Ik heb 2 theorieën maar misschien zie ik van alles over het hoofd...
1- de motor heeft lang stilgestaan, een van de zuigerveren heeft vastgezeten in de zuiger waardoor bij het warm worden van de motor de zuiger is vastgelopen (bij Remoto heeft ie alleen maar steeds heel kort op het terrein heen en weer gereden, daarvoor heeft ie lang stilgestaan)
2- de koelwaterpomp heeft niet goed gewerkt
1- kan ik lijkt me zien als we de zuiger en cilinder eraf hebben? Waar moet ik op letten?
2- hoe kan ik dit controleren?
Ik hoor heel graag wat jullie ervan denken!
Alvast bedankt, Hein
KTM GS350 met vastloper
Moderator: ghulst
is dat die witte met een paars buddy overtrek? en een gebarsten koplampkuipje ?
dat van geen garantie voor die prijs , klinkt lullig , maar is vrij gewoon .
voor dat geld kun je weinig verwachtingen hebben , koop je dezelfde fiets van marktplaats dan kan dat ook gebeuren , en een dealer trekt nooit een occasion uitelkaar en voorziet m preventief van nieuwe onderdelen ...dan zou die geen 800 kosten.
eerlijk gezegt is dit niet een motor om lang op het gas te houden op een asfalt weg , geldt denk wel voor alle cross / enduro fietsen .
heeft er genoeg koelvloeistof in gezeten? hoe is de mengsmering ? de oude troep dat er nog inzat ? of heb je een nieuw tankje er in gegooit ?
je weet inderdaad meer als je hem even open maakt
dat van geen garantie voor die prijs , klinkt lullig , maar is vrij gewoon .
voor dat geld kun je weinig verwachtingen hebben , koop je dezelfde fiets van marktplaats dan kan dat ook gebeuren , en een dealer trekt nooit een occasion uitelkaar en voorziet m preventief van nieuwe onderdelen ...dan zou die geen 800 kosten.
eerlijk gezegt is dit niet een motor om lang op het gas te houden op een asfalt weg , geldt denk wel voor alle cross / enduro fietsen .
heeft er genoeg koelvloeistof in gezeten? hoe is de mengsmering ? de oude troep dat er nog inzat ? of heb je een nieuw tankje er in gegooit ?
je weet inderdaad meer als je hem even open maakt
4 strokes only !!
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo mar 14, 2012 00:24
Joebar,
inderdaad, dat is 'm
Snap het ook wel hoor van die garantie, maar het is wel heel lullig als een jongen van 17 z'n eerste motor koopt, van de verkoper te horen krijgt dat het een prima ding is waar ie nog veel plezier van gaat hebben en ie vervolgens bij het eerste het beste ritje vastloopt en dezelfde verkoper dan meteen roept "ja, je verwacht toch geen garantie he?"
Hij had ook aan kunnen bieden om het samen op te lossen.
Maar goed, daar gaan we niet over janken.
Koelvloeistof op peil, mengsmering 1:40...
Ik ga hem opentrekken.
Hoop dat ik nog wat reactie krijg op mijn vragen waar ik op met letten en hoe ik kan constateren of bijvoorbeeld het waterpompje werkt etc.
inderdaad, dat is 'm
Snap het ook wel hoor van die garantie, maar het is wel heel lullig als een jongen van 17 z'n eerste motor koopt, van de verkoper te horen krijgt dat het een prima ding is waar ie nog veel plezier van gaat hebben en ie vervolgens bij het eerste het beste ritje vastloopt en dezelfde verkoper dan meteen roept "ja, je verwacht toch geen garantie he?"
Hij had ook aan kunnen bieden om het samen op te lossen.
Maar goed, daar gaan we niet over janken.
Koelvloeistof op peil, mengsmering 1:40...
Ik ga hem opentrekken.
Hoop dat ik nog wat reactie krijg op mijn vragen waar ik op met letten en hoe ik kan constateren of bijvoorbeeld het waterpompje werkt etc.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo mar 14, 2012 00:24
Maar dat heb ik ook niet gedaan hoor, ik heb nog wel enige (al zij het wat oudere) ervaring op 2-takt gebied.
Met "met gas erop" bedoelde ik dat ik geen gas aan het terugnemen was.
Was aan het opschakelen en net in 4, op weg naar 5
Met "met gas erop" bedoelde ik dat ik geen gas aan het terugnemen was.
Was aan het opschakelen en net in 4, op weg naar 5
Hoeft natuurlijk allemaal niet. We laten elke 2takt volgas door een maisveld lopen, dus.....
Ligt natuurlijk allemaal aan de jettting... Als de zomer setting er in zit, en je rijdt volgas in de kou rond, dan loopt die vast.
Vraag maar aan Erwin, die weet nu ook beter
Ligt natuurlijk allemaal aan de jettting... Als de zomer setting er in zit, en je rijdt volgas in de kou rond, dan loopt die vast.
Vraag maar aan Erwin, die weet nu ook beter
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
zoon van 17???
ritje over de (openbare) weg???
ritje over de (openbare) weg???
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo mar 14, 2012 00:24
Vanavond de boel uit elkaar gehaald.
De zuiger is totaal verbrand, de randen zijn compleet weggesmolten, zie de foto's.
Ik ga de cylinder laten honen, nog tips welke zuiger ik het best kan bestellen ?
Het impellertje van de waterpomp ziet er helemaal niet jofel uit. Is heel hard en gegroefd in het dekseltje van de pomp zitten ook allemaal hele diepe groeven.
Is dit normaal ? Kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Hoe krijg ik overigens dat impellertje van het asje af ? Hij draait wel rond maar zit muurvast op het asje.
Het lijkt mij dat ie te weinig koeling heeft gehad, toch?
Er zat voldoende koelvloeistof in en de koelvloeistof zag er normaal uit.
Ik hoor graag jullie adviezen!
Groeten, Hein
De zuiger is totaal verbrand, de randen zijn compleet weggesmolten, zie de foto's.
Ik ga de cylinder laten honen, nog tips welke zuiger ik het best kan bestellen ?
Het impellertje van de waterpomp ziet er helemaal niet jofel uit. Is heel hard en gegroefd in het dekseltje van de pomp zitten ook allemaal hele diepe groeven.
Is dit normaal ? Kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Hoe krijg ik overigens dat impellertje van het asje af ? Hij draait wel rond maar zit muurvast op het asje.
Het lijkt mij dat ie te weinig koeling heeft gehad, toch?
Er zat voldoende koelvloeistof in en de koelvloeistof zag er normaal uit.
Ik hoor graag jullie adviezen!
Groeten, Hein
die groeven horen er niet in , fabrieks af is de binnenkant van de waterpomp gewoon glad , waarschijnlijk heeft er iets tussen gezeten of is het waaiertje losgelopen geweest , kwam je niets tegen bij het aftappen? dan is het waarschijnlijk al langer geleden gebeurt .
maar ik denk niet dat het de oorzaak is van de te warm geworden zuiger , daarin sluit ik me aan bij wat Husky al zei , dat waarschijnlijk de sproeier bezetting verkeerd is.
je waterpomp is geen drukpomp maar een circulatiepomp , die zorgt enkel voor stroming , de waaier hoeft daarbij niet perfect aan te sluiten op het pomphuis.
zuigertje zou ik goedkoop houden , Prox is prima spul .
ik weet niet waar je uit de buurt komt , maar als je in leimuiden een motor koopt zal het wel hier in de buurt zijn .
in nieuw vennep zit een cross zaak die prox zuigertjes levert . ( keimpema motoren )
maar ik denk niet dat het de oorzaak is van de te warm geworden zuiger , daarin sluit ik me aan bij wat Husky al zei , dat waarschijnlijk de sproeier bezetting verkeerd is.
je waterpomp is geen drukpomp maar een circulatiepomp , die zorgt enkel voor stroming , de waaier hoeft daarbij niet perfect aan te sluiten op het pomphuis.
zuigertje zou ik goedkoop houden , Prox is prima spul .
ik weet niet waar je uit de buurt komt , maar als je in leimuiden een motor koopt zal het wel hier in de buurt zijn .
in nieuw vennep zit een cross zaak die prox zuigertjes levert . ( keimpema motoren )
4 strokes only !!
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: wo mar 14, 2012 00:24
Ga waarschijnlijk de cylinder laten re-sleeven in Engeland, kost rond de 200 euro. De Nycasil coating is redelijk beschadigd, dit lijkt mij de beste oplossing.
En heb een Wiseco zuiger gevonden in Oostenrijk voor 210, in Amerika voor 185 dollar, maar moet nog even checken of die ook versturen naar Europa. Helaas maakt Prox geen zuigers voor dit model, de 555 motor. Is te oud.
Dan is het gevolg weggenomen, maar de oorzaak nog niet...
De sproeierbezetting waar jullie het over hebben lijkt me de meest aannemelijke oorzaak, maar hoe kom ik er achter wat de juiste sproeierbezetting is en waar ik aan sproeiers kan komen voor de Dellorto carburateur die er op zit? En hoe weet ik vervolgens wat de juiste sproeier is?
Ben een absolute leek op carburateur gebied, vandaar...
H
En heb een Wiseco zuiger gevonden in Oostenrijk voor 210, in Amerika voor 185 dollar, maar moet nog even checken of die ook versturen naar Europa. Helaas maakt Prox geen zuigers voor dit model, de 555 motor. Is te oud.
Dan is het gevolg weggenomen, maar de oorzaak nog niet...
De sproeierbezetting waar jullie het over hebben lijkt me de meest aannemelijke oorzaak, maar hoe kom ik er achter wat de juiste sproeierbezetting is en waar ik aan sproeiers kan komen voor de Dellorto carburateur die er op zit? En hoe weet ik vervolgens wat de juiste sproeier is?
Ben een absolute leek op carburateur gebied, vandaar...
H
Tip: Eigenlijk moet jij iemand zoeken in je omgeving die je vertrouwd en dan iemand met kennis van 2takten.
Anyway....re-sleeven is wel "old fashion".
Haal die zuiger ergens vandaan en lever de zaak in bij, of amt of nicaseal(of hoe heten die andere ook alweer )o ja ferro-seal
Zeg dat ze de boel netjes en bedrijfsklaar afleveren. Zit er een brug in je uitlaat poort? Ik zag hem niet zitten. Wanneer wel, dan zeker weten dat ze de brug iets terug leggen ivm heet worden.
Daar heb ik ooit goed leergeld voor betaald. Had hem niet genoeg terug gelegd
Anyway....re-sleeven is wel "old fashion".
Haal die zuiger ergens vandaan en lever de zaak in bij, of amt of nicaseal(of hoe heten die andere ook alweer )o ja ferro-seal
Zeg dat ze de boel netjes en bedrijfsklaar afleveren. Zit er een brug in je uitlaat poort? Ik zag hem niet zitten. Wanneer wel, dan zeker weten dat ze de brug iets terug leggen ivm heet worden.
Daar heb ik ooit goed leergeld voor betaald. Had hem niet genoeg terug gelegd
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Is dat zo ? Voor smokers dan misschien. Niet bij de viertakten. Op een (nodulair) gietijzeren voering gaan je zuigerveren veel langer mee dan op een nicasil wand. Is helemaal hot voor degenen die de oudere typen KTM blokken opboren en stroken. Nadeel is een iets mindere warmteoverdracht, maar dat zal bij een 2 takt niet gauw een issue zijn denk ik.huskie schreef:Tip: Eigenlijk moet jij iemand zoeken in je omgeving die je vertrouwd en dan iemand met kennis van 2takten.
Anyway....re-sleeven is wel "old fashion".
(ntb ATM in Oirschot, de andere is powerseal)