Heey mensen,
Na mij even te hebben voorgesteld kom ik meteen met een paar vragen aanzetten.
Ik heb een Honda crf 250 uit 2004 op kenteken die ik gebruik voor de enduro.
Toen ik de motor kocht was de motor altijd goed onderhouden bij de zaak waar ik hem gekocht had.
Alleen had de vorige eigenaar nooit met een uren/km teller gereden dus de staat van de zuiger en lagers was onbekend, het was nog wel goed maar niemand wist voor hoelang nog.
Ik heb er inmiddels tot mijn spijt niet veel op gereden, daar komt volgend jaar zeker verandering in daarom wil ik graag in de onderhoud wat duidelijkheid scheppen.
Ik heb iedere 5 uur de olie vervangen die van de motor en de versnellingsbak, iedere 10 uur de oliefilter en ik maak regelmatig de luchtfilter schoon.
Ik heb er in totaal nu 15 uur opgezet, Ik heb sinds kort een nieuwe teller omdat mijn oude urenteller kapot was gegaan.
Nou zou ik graag mijn motor na willen laten kijken op slijtage van de zuiger en het big end en dergelijke, is dit mogelijk kan ik er dus mee naar de motor zaak en zouden ze mij dan een schatting kunnen geven van hoelang ik nog met de zuiger / big end kan rijden?
Verder ben ik van het crossen van de motor overgestapt op het enduro rijden met de motor.
Zouden jullie mij kunnen helpen met het samenstellen van een onderhoudsschema voor de motor in uren / km's
Dit heb ik al.
Olie vervangen: iedere 500 km ( klopt dit? )
Oliefilter vervangen: iedere 1000 km ( klopt dit? )
Verder ontbreekt daaraan nog het stellen van de kleppen, de zuiger, het big end en ketting en tandwielen ( misschien ben ik nog wel wat vergeten? )
Ik ben maar een hobby rijder maar op de open plak houd ik toch graag het gas er goed op.
Ik hoop dat jullie me hiermee vooruit kunnen helpen zodat ik volgend jaar met een gerust ( en goed onderhouden motor ) het enduro seizoen in kan gaan.
Alvast bedankt.
Nakijken honda crf 250.
Moderator: ghulst
Welkom.
Je zou een leaktest kunnen laten doen om je zuiger/zuigerveren/kleppen te testen , dan heb je een indicatie van die twee dingen.
De rest is een wilde gok. Als het ding goed loopt en geen rare geluiden maakt , zou ik niet gaan sleutelen.
Gebruikershandleiding http://www.hondamc.com/upload/Download/ ... onsbok.pdf met serviceschema
Je zou een leaktest kunnen laten doen om je zuiger/zuigerveren/kleppen te testen , dan heb je een indicatie van die twee dingen.
De rest is een wilde gok. Als het ding goed loopt en geen rare geluiden maakt , zou ik niet gaan sleutelen.
Gebruikershandleiding http://www.hondamc.com/upload/Download/ ... onsbok.pdf met serviceschema
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Bedankt voor de tip, zo'n boek heb ik al maar dan in het nederlands, het probleem is alleen dat het hier in uren staat en niet km's
Ik hoor altijd dat mensen hun onderhoud doen op de km's en niet op de uren dat is namelijk meer voor een crosser en ik heb een enduro.
en ik zie hier bij het onderhoud schema ook staan dat de olie om de 6 races of 15 uur vervangen moet worden, en de zuiger ook bij 6 races of 15 uur, en de ketting om de 3 races of 7,5 uur.
Dat is voor de olie veel te laat en voor de zuiger en ketting juist te vroeg, als ik alles precies volgens het boekje zou doen dan ga ik onderdelen vervangen nog lang voordat ze versleten zijn, en dan wordt het wel een erg dure hobby
Groeten Tvdh.
Ik hoor altijd dat mensen hun onderhoud doen op de km's en niet op de uren dat is namelijk meer voor een crosser en ik heb een enduro.
en ik zie hier bij het onderhoud schema ook staan dat de olie om de 6 races of 15 uur vervangen moet worden, en de zuiger ook bij 6 races of 15 uur, en de ketting om de 3 races of 7,5 uur.
Dat is voor de olie veel te laat en voor de zuiger en ketting juist te vroeg, als ik alles precies volgens het boekje zou doen dan ga ik onderdelen vervangen nog lang voordat ze versleten zijn, en dan wordt het wel een erg dure hobby
Groeten Tvdh.
Oh ik hoor juist dat km's nauwkeuriger zijn.
Maar ik hou ook niet de uren van het boekje aan, maar gewoon van wat de dealer mij verteld heeft, maar ik dacht misschien is er hier iemand die ervaring heeft met het uren / km onderhoud van een 250 4 takt, maar het lijkt erop dat ik beter gewoon een keer kan gaan kletsen met mijn dealer.
Groeten.
Maar ik hou ook niet de uren van het boekje aan, maar gewoon van wat de dealer mij verteld heeft, maar ik dacht misschien is er hier iemand die ervaring heeft met het uren / km onderhoud van een 250 4 takt, maar het lijkt erop dat ik beter gewoon een keer kan gaan kletsen met mijn dealer.
Groeten.