Zo...
Vanochtend Madelief uit elkaar gehaald - met enige hulp van Zappa, dank daarvoor, een magneto-cover is inderdaad magnetisch. De eerste blik in het blok was niet zo frustrerend, alleen de nokkenasketting hangt erg slap. Zeg maar heel slap.
Maar.. hoe kom je bij de kleppen / de nokkenas? Dan moet vast de cilinderkop eraf, toch? Als er nog ervaringsdeskundologen aanwezig zijn / dorstigen met twee rechter handen in de omgeving Amersfoort, dan hoor ik 't graag.
Sleutelen aan Madelief (Iets met de nokken)
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Bijlagen
-
- Afbeelding 21.png (94.02 KiB) 1160 keer bekeken
Dondor Big '93
-
Geen dank voor de telefonische hulp
Om bij de nokkenas te komen moet de cilinderkopdeksel er af, dus niet de hele kop en kan er af met het blok in de BIG.
Maar daar schiet je niks mee op als de veer gebroken is, om die te vervangen moet de cilinder er af en dan dus het blok er uit.
Probeer ff de spanner handmatig te spannen, links onderop de cilinder net naast de staande frame buis zit een dikke bout, draai deze er uit.
Hier achter zit de nokkenaskettingspanner.
Neem een lange dunne schroevendraaier met blad breedte rond de 4mm en steek die licht omhoog in het gat, even zoeken tot je voelt dat ie in de gleuf valt van de spanner...
Draai links om, dus draad is anders om.
Ben ff druk, meisje komt terug van vakantie, werk, KTM klaar maken voor Brabo 600 [accu vervangen en stroom naar accu aanpassen] Brabo 600 rijden [ 2 dagen 2 x 300km offroad] dan KTM kaar maken voor Handel [ nieuwe banden] dus pas tijd na de 30e om eens langs te wippen
Om bij de nokkenas te komen moet de cilinderkopdeksel er af, dus niet de hele kop en kan er af met het blok in de BIG.
Maar daar schiet je niks mee op als de veer gebroken is, om die te vervangen moet de cilinder er af en dan dus het blok er uit.
Probeer ff de spanner handmatig te spannen, links onderop de cilinder net naast de staande frame buis zit een dikke bout, draai deze er uit.
Hier achter zit de nokkenaskettingspanner.
Neem een lange dunne schroevendraaier met blad breedte rond de 4mm en steek die licht omhoog in het gat, even zoeken tot je voelt dat ie in de gleuf valt van de spanner...
Draai links om, dus draad is anders om.
Ben ff druk, meisje komt terug van vakantie, werk, KTM klaar maken voor Brabo 600 [accu vervangen en stroom naar accu aanpassen] Brabo 600 rijden [ 2 dagen 2 x 300km offroad] dan KTM kaar maken voor Handel [ nieuwe banden] dus pas tijd na de 30e om eens langs te wippen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Slappen nokkenasketting:
- nokkenasketting versleten (kan eventueel met alleen het kleppendeksel eraf)
Of
- nokkenaskettingspannerveertje stuk
Of
- nokkenaskettinggeleider(s) stuk
Of
- nokkenasspanner verkeerd gemonteerd. Niet waarschijnlijk als het nog nooit open is geeest.
In alle gevallen moet het blok eruit en moet de kop van de cilinder af. Om het veertje te vervangen, moet ook de cilinder eraf. ( ik kan het inmiddels met mijn ogen dicht...)
OJ
- nokkenasketting versleten (kan eventueel met alleen het kleppendeksel eraf)
Of
- nokkenaskettingspannerveertje stuk
Of
- nokkenaskettinggeleider(s) stuk
Of
- nokkenasspanner verkeerd gemonteerd. Niet waarschijnlijk als het nog nooit open is geeest.
In alle gevallen moet het blok eruit en moet de kop van de cilinder af. Om het veertje te vervangen, moet ook de cilinder eraf. ( ik kan het inmiddels met mijn ogen dicht...)
OJ
-
Dank voor alle tips! Ik zal eens kijken wat ik er aan kan doen om haar weer aan het pruttelen te krijgen.
Als ik het goed heb, kan ik de ketting aanspannen - mits niet gebroken - en controleren of er compressie is door de krukas te draaien. Ben benieuwd!
Als ik het goed heb, kan ik de ketting aanspannen - mits niet gebroken - en controleren of er compressie is door de krukas te draaien. Ben benieuwd!
Dondor Big '93
Bij DR-Big staat hij altijd gespannen en zoniet, dan is ie stuk.
OJ
OJ
Als het niet lukt kan ik een avondje met mn biggetje langskomen.De dr800 heeft een automatische nokkenaskettingspanner (wat een lang woord zeg) dus ik ben bang dat je ketting op is.Wat je ksn doen is ketting eraf halen en opmeten met een schuifmaat.
Dr 800 S SR43 1993