Is een lichte enduro motor geschikt voor ......?

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
nopopweg
Berichten: 11
Lid geworden op: za apr 30, 2011 13:13
Locatie: arnhem

Ik heb uiteraard de zoek functie meerdere malen gebruikt maar helaas zonder succes,
Hoewel ik vrijwel zeker weet dat hier al meerdere topic's over zijn geweest.
Zo ja, mij excuus, kan iemand me even door verwijzen.

De vraag luidt;
Is een lichte enduro motor, denk aan een 300/450, geschikt voor woon en werk verkeer?

Ivm met slijtage en dat soort ongein, ik bedoel dat ik niet om het halfjaar een nieuwe cilinder moet halen omdat me zuiger is vastgenaait.

Is het verbruikt nog binnen perken te houden en tevens onderhoud's kosten,
ik bedoel ze zijn niet gemaakt voor de weg dus kan zijn dat er ook niet goed op functioneren.


Aangezien ik wegens persoonlijke omstandigheden niet kan crossen, maar wel smelt van binnen bij het horen van een jankende 2 takt, waarom niet gewoon een "crossmotor" de weg op gaan?
ik heb een tijdje op een 125 gereden maar daar ga je maar 100 Km/h mee, is dus niks,

ik zat te denken aan een leuke TM 300 EN of CRF 450.
Koop een leuk setje sm velgjes erbij en voila!

Mijn gevoel wijst direct naar een 2 takt, maar een 4 takt zou voor weg gebruik zeker nog wel eens een goede keuze kunnen zijn,



ik laat het jullie mij maar wijs maken!

Alvast bedankt.

nop op weg.
Maar gevoel
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

De Honda CRF450X heeft geen zuiger tijd in het boekje staan [ dus niet zoals bij een echte enduro na 40/80 uren nieuwe zuiger en dit en dat]
DRZ is ook een leuke keuze

en de WR250R..

Zwaarder maar ook leuk de KTM 640 LC4 E en 690
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
lecram006
Berichten: 55
Lid geworden op: vr dec 03, 2010 16:31
Locatie: leeuwarden

hey nop.

ik zelf heb jaren lang op een xr600r gereden voor woon werk verkeer
met gewoon grote wielen met allroad banden.
je kan de snelweg op en super goed in de stad rijden en hij is goedkoop.ik had een van 1986 heb er 10000 km mee gereden zonder enig onderhoud alleen 2 X olie gewisseld.
het was mijn eerste motor en ik wilde hem oprijden maar hij ging maar niet stuk. dus op het laatst heb ik hem maar verkocht .

ik heb nu een motor scooter voor wwv maar denk vaak terug aan mijn xr.
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
nopopweg
Berichten: 11
Lid geworden op: za apr 30, 2011 13:13
Locatie: arnhem

Bedankt voor de reactie's

WR250R, pracht motor inderdaad, maar wat is het verschil tussen de WR250R en de WR250F? heb het nergens kunnen vinden.

Een CRF450X weet ik niet, ik ben niet zo'n grote honda fan, dan ga ik denk ik eerder voor de Yamaha, is de 450 trouwens op 25kw rijbewijs te zetten?

en wil ik trouwens graag eentje met passagier mogelijkheid, zijn die er ook?
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

http://www.yamaha-motor.nl/nl/producten ... &pmc=tzr50

Gewicht, handelbaarheid, onderhoudsintervallen, prestaties.
WR250R is een Ofroadmotor (adventure segment) WR250F is een enduro (competitie motor) ; een crosser met een lampie :wink:

De HM450X is helemaal geen verkeerde fiets, en ook veel meer competitie gericht dan de WR250R. Maar als je geen Honda fan bent houdt het op.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Bij de Honda moet er ook gewoon bij 80 uur een nieuwe zuiger in hoor.

Het probleem is dat type sportenduro's dusdanig snel accelereren dat je al snel aan hogere zuigersnelheden zit.

De meeste motoren van dit type hebben een gesmeedde zuiger, die onderhevig is aan metaalmoeheid en ineens de geest kan geven. Daarom staan die uren er bij in het boekje (of niet, maar dat is kop in zand).

Die zuiger moet er gewoon uit na 100 uur en er zijn vast gevallen die er 200 of 300 op gezet hebben.

Maar de schade is 10 x zo groot als het fout gaat.
:toost:
Frenkie h
Berichten: 43
Lid geworden op: do nov 06, 2008 13:13
Locatie: bij nijmegen

@noppy vergeet je nu reclame te maken voor de drz? is toch precies goed en staan er een bult te koop nu her en der.

frank
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik ben de DRZ niet vergeten hoor;-)

Ik zou voor woonwerkverkeer toch een 6-bak adviseren; die heb ik jarenlang gemist op mijn DRZ (maar ik gebruikte 'm dan ook niet voor woon-werkverkeer).

Een WR250R heeft een topsnelheid van 160 km/u en een DRZ 135. Dat scheelt toch flink in de toeren. Door lagere toeren, minder kans op breuk zuiger.
:toost:
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

nopopweg schreef:Bedankt voor de reactie's

WR250R, pracht motor inderdaad, maar wat is het verschil tussen de WR250R en de WR250F? heb het nergens kunnen vinden

....

en wil ik trouwens graag eentje met passagier mogelijkheid, zijn die er ook?
De WRF is de wedstrijdmotor, met de bekende zuigerintervallen, etc. etc.

De WRR is een z.g. 'dualsport'. Heeft idd een stalen subframe voor passagier en een 1/4 motor van een FZ1. De klepinspectieintervallen zijn elke 50.000 km (geen typfout). Door zijn injectie gebruikt hij 1:25.

Maar hij zit vol met milieurestrictietroep; een airboxflapper en een uitlaat met kat (gewicht). Dit is echter allemaal te verwijderen. Hoe je dit doet, zie forum: http://wr250rforum.forumotion.com/f28-p ... rogrammers

Door de milieurestricties heeft hij een flauw middengebied. Dit is fors bij te schaven met een fuel programmer en een andere eindpijp. Kost je zo €750 en het brandstofverbruik gaat iets omhoog. Maar wel veel meer rijplezier en betrouwbaarheid hoeft niet te lijden onder meer brandstof.

De vering is al heel modern: Kayaba imitatie van Yamaha zelf, maar door een veringtuner heel goed te modificeren naar jouw rijstijl/gewicht.

Ander nadeel is 'zwaar'. Weegt zomaar 130 kg volgetankt, maar rijdend merk je daar weinig tot niets van.

Samenvattend: een betrouwbare kilometervreter die er uitziet als een moderne sportenduro. Met veringupgrade zou je de sportenduro's gewoon bij kunnen houden in het terrein. En je vrouw kan tijdens een OTR gewoon achterop 8)
:toost:
nopopweg
Berichten: 11
Lid geworden op: za apr 30, 2011 13:13
Locatie: arnhem

Bedankt voor jullie reactie's.

@gassen, Dan zou mijn keuze bij de WR250R liggen uiteraard, en raar genoeg vind ik de honda HM wel prachtig spul,
wat is eigenlijk het verschil tussen de CRF series en de HM series.
Ik weet wel dat de HM in italie word gemaakt.


@Frenkie h, de DRZ is volgens mij een beetje in hetzelfde straatje als een XR, (maar dat kan ik fout hebben).
Net niet hetgeen waar ik naar zoek.

@noppy, dat vermoeden had ik al, en aangezien er dan toch weer meer onderhouds kosten bij komen kijken, leun ik dan ook weer een beetje naar een 2 takt, die zijn daar gewoon wat goedkoper in,

En bedankt voor de info! heel erg handig, maar ik blijf nog wel even verder kijken, wil wel weten wat er allemaal te krijgen is!

Ik heb nog niemand gehoord over een 300cc 2 takt, jammer genoeg,
Mario2t waar blijf je?!
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

nopopweg schreef:

@Frenkie h, de DRZ is volgens mij een beetje in hetzelfde straatje als een XR, (maar dat kan ik fout hebben).
Net niet hetgeen waar ik naar zoek.

...

Ik heb nog niemand gehoord over een 300cc 2 takt, jammer genoeg,
Mario2t waar blijf je?!
De DRZ-E heeft 49 krukas PK's en droog 119 kg. Dat is écht niet slecht hoor. En de zuiger gaat ook eindeloos mee. Er zijn geen gevallen bekend van zuigers met kort rokje die spontaan doormidden gingen. Maar geen subframe voor duopassagier. Dan kom je uit op de DRZ400S.

Tweetakt voor woon-werkverkeer? Dan mag je wel een reservetankje op je rug knopen :D
:toost:
Zot
Berichten: 914
Lid geworden op: ma jun 10, 2002 22:27
Contacteer:

Noppy schreef:Bij de Honda moet er ook gewoon bij 80 uur een nieuwe zuiger in hoor.
waar staat dat?

Het probleem is dat type sportenduro's dusdanig snel accelereren dat je al snel aan hogere zuigersnelheden zit.

De meeste motoren van dit type hebben een gesmeedde zuiger, die onderhevig is aan metaalmoeheid en ineens de geest kan geven. Daarom staan die uren er bij in het boekje (of niet, maar dat is kop in zand).

Die zuiger moet er gewoon uit na 100 uur en er zijn vast gevallen die er 200 of 300 op gezet hebben.

Maar de schade is 10 x zo groot als het fout gaat.
iets met klok horen luiden en zelf verkeerde conclusies trekken.

http://jaredtyrrell.com/blog/wp-content ... Manual.pdf
Afbeelding
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Pagina 28 , 15hrs?? Wel heul erg snel. dat is nog veul minder dan 1000kms met een zuiger?! (voor offroad).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Herr DRénérZéele
Berichten: 336
Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59

nopopweg schreef:Bedankt voor jullie reactie's.


Ik heb nog niemand gehoord over een 300cc 2 takt, jammer genoeg,
Mario2t waar blijf je?!
Ik ben helemaal dolverliefd op mijn 300cc 2T, maar ik moet er niet aan
denken om daar woonwerkverkeer mee te moeten doen.
Dat wil mijn vriend helemaal niet. Alles kreunt en steunt en klaagt als hij een tijdje een constante snelheid moet aanhouden.
Daar istie helemaal niet voor gemaakt. Hij kent grofweg gezegd twee standen: Aan en UIt. En verder geen gelul.
En dat is mooi en dat is goed.
In het terrein. In de bagger.
Wat nou woonwerken.... :x :x :x

Groet,
Dick.
:wink:
EXC300
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Werkplaatshandboek:

DR400Z-S: geen melding van zuigerinterval
RM400Z: elke 12 uur (R) bij wedstrijdgebruik
:toost:
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

Het antwoord op je vraag is heel simpel: Nee!

Ik rij een HM CRF 450 en ook ik zou er niet aan moeten denken om daar woon/werk mee te doen.

Ook is deze motor niet geschikt voor een duo.

Je kunt niet het beste van beide werelden hebben.

Wil je woon/werk moet je iets zwaarders gaan rijden wil je offroad moet je iets lichters hebben. Wil je alles in 1 dan moet je compromissen sluiten.
CRF450X '08
nopopweg
Berichten: 11
Lid geworden op: za apr 30, 2011 13:13
Locatie: arnhem

Super! 2 duidelijke antwoorden.
Helaas niet wat ik wil horen,

nog meer advies?


Ik ben nu ondertussen research aan het doen naar de WR250R, ik denk dat dat wel wat is!
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

nopopweg schreef:Super! 2 duidelijke antwoorden.
Helaas niet wat ik wil horen,

nog meer advies?


Ik ben nu ondertussen research aan het doen naar de WR250R, ik denk dat dat wel wat is!
Fijne en betrouwbare motor, ik heb er mee gereden in Zweden.

Geen motor voor een duo passagier.
CRF450X '08
nopopweg
Berichten: 11
Lid geworden op: za apr 30, 2011 13:13
Locatie: arnhem

Maar hij heeft wel de mogelijkheid om een passagier achterop te nemen,
Waarom is de motor niet geschikt hiervoor?

Bedoel je alleen offroad of ook op de weg.
wr450f'05
Berichten: 501
Lid geworden op: zo aug 26, 2007 22:29
Locatie: rechts

De vering is daar niet op berekent en het staat heel duidelijk voor in de handleiding van enduro motoren.
CRF450X '08
nopopweg
Berichten: 11
Lid geworden op: za apr 30, 2011 13:13
Locatie: arnhem

Is dat niet gewoon een Kwestie van veer vervangen voor een Aftermarket veer?

En een XR650R,

hoe houd de het op tegen de suzuki of yamaha?
Plaats reactie