Ktm exc 250 2takt met leuk probleempje. Na het vernieuwen van een voortandwiel kom ik erachter (na 2 otr ritten) dat de spies op de uitgaande as redelijk weggesleten zijn. Tussen as en tandwiel zit nu een dikke mm aan radiale speling. Na het eerste uur rijden hoorde ik hem bij constante snelheid al zachtjes tikken, alleen ben ik ervan uitgegaan dat het mn bijna versleten kettingblok was.....
Oplossingen: Tandwiel vastlassen en nog een half jaartje doorrijden óf direct een nieuwe as monteren. Waarschijnlijk wordt het de 2e.
Maar de grote vraag is natuurlijk: Hoe komt dit? Ik heb een aantal tandwielen rechtstreeks bij de dealer gekocht (brouwer) zoals altijd, en bij montage heb ik geen speling gevoeld op tandwiel/as combinatie, maar heb er ook niet speciaal op gelet...
Wat ik wél anders heb gedaan is een dikkere circlip gebruiken, waardoor het tandwiel mooi strak tegen het achterliggende busje & keering kwam te liggen (de oude was wat gaar/dun gesleten). Hoort een tandwiel wat axiale speling te hebben?
Uitgaande as & voortandwiel weggevreten
Moderator: ghulst
als je m vastlast duurt t waarschijnlijk een uurtje voordat ie weer loszit...
tandwiel mag wel strak aanzitten, anders gaat ie ook langs het o-ringetje die achter het busje zit olie lekken.
ik weet uit eigen ervaring dat het wel lang aankan voordat de as echt versleten is.
tandwiel mag wel strak aanzitten, anders gaat ie ook langs het o-ringetje die achter het busje zit olie lekken.
ik weet uit eigen ervaring dat het wel lang aankan voordat de as echt versleten is.
Na het lezen van dit bericht ben ik ook eens ff gaan kijken bij mijn ktm.
en ja hoor ik heb het zelfde.
maar het is aan bijde zijde van de spiebanen het zelfde.en je zou zeggen dat hij aan een kand zou uitslijten om dat je niet achteruit rijd en de klappen er alleen op komen van het voor uitrijden.
dus ik rij gewoon zo door, knal er wel ff wat locktite tussen maar heb er ook niet echt last van.ik weet het niet maar mischien hoort het zo.
en ja hoor ik heb het zelfde.
maar het is aan bijde zijde van de spiebanen het zelfde.en je zou zeggen dat hij aan een kand zou uitslijten om dat je niet achteruit rijd en de klappen er alleen op komen van het voor uitrijden.
dus ik rij gewoon zo door, knal er wel ff wat locktite tussen maar heb er ook niet echt last van.ik weet het niet maar mischien hoort het zo.
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
lecram006:
Heb jij het wel over puur radiale speling? (dus niet in de lengterichting van de as) want het lijkt me dat er op den duur geen spie meer overblijft..
Een beetje beweging schuin/axiaal is er altijd, en bij mij was het onder het rijden hoorbaar (lichtjes).
En Raoul, idd, ik zal hem komend weekend proberen te fixen je hoort nog!
Bedankt voor de reacties alvast
Heb jij het wel over puur radiale speling? (dus niet in de lengterichting van de as) want het lijkt me dat er op den duur geen spie meer overblijft..
Een beetje beweging schuin/axiaal is er altijd, en bij mij was het onder het rijden hoorbaar (lichtjes).
En Raoul, idd, ik zal hem komend weekend proberen te fixen je hoort nog!
Bedankt voor de reacties alvast
hey boerr
sorry had niet goed gelezen dat het om radiale speling ging.
maar nee dat heeft die van mij niet.
heeft hij dat bij alle tandwielen, mischien heb je een mis druk en heeft hij het niet bij een ander tandwiel.
sorry had niet goed gelezen dat het om radiale speling ging.
maar nee dat heeft die van mij niet.
heeft hij dat bij alle tandwielen, mischien heb je een mis druk en heeft hij het niet bij een ander tandwiel.
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Alle tandwielen (ook nieuw) hebben dezelfde losse passing, niet goed dus!
Ik ben inmiddels wel min of meer achter de oorzaak, het vorige tandwiel is namelijk net zo weggesleten als de uitgaande as, deze hebben dus al een tijdje lopen vreten op elkaar. Waarom? Ik denk dat de circlip die hem vasthoud zó dun was dat er teveel beweging in kon komen.
Ik merkte het pas op na montage van het nieuwe tandwiel, omdat je dan natuurlijk een nieuw tandwiel op de gesleten spies zet. Dat past niet lekker soepel op elkaar: tik-tik-tik
Er zit nu een lading Locktite 271 tussen met een superstrakke circlip, nu maar net zo lang doorrijden tot die as glad is
Ik ben inmiddels wel min of meer achter de oorzaak, het vorige tandwiel is namelijk net zo weggesleten als de uitgaande as, deze hebben dus al een tijdje lopen vreten op elkaar. Waarom? Ik denk dat de circlip die hem vasthoud zó dun was dat er teveel beweging in kon komen.
Ik merkte het pas op na montage van het nieuwe tandwiel, omdat je dan natuurlijk een nieuw tandwiel op de gesleten spies zet. Dat past niet lekker soepel op elkaar: tik-tik-tik
Er zit nu een lading Locktite 271 tussen met een superstrakke circlip, nu maar net zo lang doorrijden tot die as glad is
hey boerr.
ik hoop voor je dat het werkt....
ik hoop voor je dat het werkt....
Honda XR600R (sold)
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016
Yamaha WR426F (sold)
Kawasaki Z1000 (sold)
KTM 250 EXC (sold)
Peugeot 100cc Speedfight 2 (sold)
Aprilia dorsoduro 1200 (sold)
Honda CRF450R (sold)
Husqvarna TE 300 MY016