Olieverbruik
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Hoi Biggerijders, het is alweer een tijdje geleden dat ik me hier gemeld heb, maar ik heb een probleempje met mijn Big; hij verbruikt olie, en niet zo weinig ook...
Voorbeeldje; Ik heb +- 400km geleden een oliewissel gedaan (+ nieuw filter), zoveel in gegooid als er in het wphb stond, even nagemeten, en daarna gaan rijden. Laatst bedacht ik me voor een ritje om het oliepijl maar eens te checken, en tot mijn schrik bleef het pijlstokje gewoon droog. Dus maar snel wat olie er bij gegooid (+-300ml), toen stond het olieniveau op het minimum.
Nou is de vraag, is dit normaal? (750ml per 1000 km) Of moet ik binnenkort mijn blok reviseren?
En mbt reviseren, wat heb ik dan precies allemaal nodig?
Voorbeeldje; Ik heb +- 400km geleden een oliewissel gedaan (+ nieuw filter), zoveel in gegooid als er in het wphb stond, even nagemeten, en daarna gaan rijden. Laatst bedacht ik me voor een ritje om het oliepijl maar eens te checken, en tot mijn schrik bleef het pijlstokje gewoon droog. Dus maar snel wat olie er bij gegooid (+-300ml), toen stond het olieniveau op het minimum.
Nou is de vraag, is dit normaal? (750ml per 1000 km) Of moet ik binnenkort mijn blok reviseren?
En mbt reviseren, wat heb ik dan precies allemaal nodig?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey,
kan zijn dat het olie pijl toch te laag was als je hem niet had laten draaien na de wissel en meten..
ff in de gaten houden voor dat je in de stress schiet
zo ie zo goed voor de BIG om hem lekker heet te rijden en dan ff goed op z'n zodemieter te geven.. lekker vol gas sprinten terwijl je hem tegen het rood trekt.. gewoon een half uurtje lang.. brand ie lekker schoon
kan zijn dat het olie pijl toch te laag was als je hem niet had laten draaien na de wissel en meten..
ff in de gaten houden voor dat je in de stress schiet
zo ie zo goed voor de BIG om hem lekker heet te rijden en dan ff goed op z'n zodemieter te geven.. lekker vol gas sprinten terwijl je hem tegen het rood trekt.. gewoon een half uurtje lang.. brand ie lekker schoon
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
@leo, ik heb wel onlangs de kleppen gesteld, maar die zouden gewoon goed moeten staan (heb het laten nameten door lui met meer verstand dan ik)
@zappa, hem goed doortrekken heb ik al een aantal keer gedaan, maar hem een behoorlijke poos in het rode gebied laten lopen leek me niet zo'n heel goed plan.
Misschien handig om er bij te zeggen; kmstand van een lage 67k, en voor de oliewissel verbruikte ie ook al behoorlijk...
@zappa, hem goed doortrekken heb ik al een aantal keer gedaan, maar hem een behoorlijke poos in het rode gebied laten lopen leek me niet zo'n heel goed plan.
Misschien handig om er bij te zeggen; kmstand van een lage 67k, en voor de oliewissel verbruikte ie ook al behoorlijk...
Helaas komt dit vaker voor, zo ook met mijn big.
die verbruikte 1l op 1000km.
op zich sloop je er je motor niet mee als je er mee doorrijdt.
ik wilde mijn motor echter tip top hebben en heb de zuiger vervangen door een overmaat. kost je wel wat, nl 350 euro.
kan ook goedkoper, alleen de veren vervangen en honen, ben je met 100euro klaar, maar dat kan alleen als je cilinder niet te ver is versleten.
oorzaak van het probleem: luchtfilterkast sluit niet zo best af, waardoor er stof bij cilinder komt. oplossing, rand dik invetten waar papieren lucht filter op rust.
die verbruikte 1l op 1000km.
op zich sloop je er je motor niet mee als je er mee doorrijdt.
ik wilde mijn motor echter tip top hebben en heb de zuiger vervangen door een overmaat. kost je wel wat, nl 350 euro.
kan ook goedkoper, alleen de veren vervangen en honen, ben je met 100euro klaar, maar dat kan alleen als je cilinder niet te ver is versleten.
oorzaak van het probleem: luchtfilterkast sluit niet zo best af, waardoor er stof bij cilinder komt. oplossing, rand dik invetten waar papieren lucht filter op rust.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:28
- Locatie: Amersfoort
Mijn DR lust ook wel een slokje, maar opvallend genoeg meer bij het korte ragwerk (op de weg) dan 450 km snelweg (a plm 100 km/u). Ik dacht dat het verbruik zou stijgen op de snelweg?
Dondor Big '93
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
wel als je hem vet het rood in jaagt....
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
niet als het je klepseals zijn, dan verbruikt je olie elke keer als je het gas dicht draait en dat is maar 1x op de snelweg (bij de afrit)
#777 - Mijn fotoboekenplank
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
ooit een cilinder er af getrokken vanwege het hoge verbruik maar zuiger en veren zaten nog net binnen de tolerantie waarde, dus het verbruik zat idd meer in versleten klepseals..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: zo okt 24, 2010 10:28
- Locatie: Amersfoort
Hm, klepseals vervangen, iemand tips of een vrije middag?
Ik heb nog een paar hertogjes en de bbq is weer ontdaan van de laatste vleesresten van vorig jaar ("Nee schat, er komt nog wel een mooie dag, dan maak ik 'm daarna wel schoon")
Ik heb nog een paar hertogjes en de bbq is weer ontdaan van de laatste vleesresten van vorig jaar ("Nee schat, er komt nog wel een mooie dag, dan maak ik 'm daarna wel schoon")
Dondor Big '93
As you all know my written Dutch is awful...so in English
If on start you have no white smoke - it is not valve seals problem. On DR valve seals can serve for looooong years/km.
It is rather simple: too much oil consumption with no much smoke on start = worn or deformed rings/cylinder. Or - lean mixture and overheating a bit. Nothing else.
Check for oil "steaming" through head cover and decompressor shaft seal - since there is no gasket there, just sealant.
But best - switch to 10w50 synthetic and check mixture. Cheap one available in Hein Gericke.
If on start you have no white smoke - it is not valve seals problem. On DR valve seals can serve for looooong years/km.
It is rather simple: too much oil consumption with no much smoke on start = worn or deformed rings/cylinder. Or - lean mixture and overheating a bit. Nothing else.
Check for oil "steaming" through head cover and decompressor shaft seal - since there is no gasket there, just sealant.
But best - switch to 10w50 synthetic and check mixture. Cheap one available in Hein Gericke.
Vandaag maar weer eens de olie bijgevuld, en nu ook bijgehouden hoeveel ik precies gereden heb. De uitkomst: 250ml op een gereden afstand van 210km, oftewel: 1.2L op 1000km.
Kan dit nog steeds door alleen de klepseals komen, of moet ik binnenkort uitgebreid (duur) onderhoud plegen?
Daarnaast lees ik net het antwoord van bluesman, wanneer ik de motor start zie je geen witte rook uit de uitlaat. Met rings, bedoel je daar de olieschraapveren? (De ringen die om je zuiger zitten) Olie die door de kop of de decompressor komt heb ik niet gezien (maar ook niet heel erg op gelet). Zo op het eerste gezicht ziet het er daar droog uit...
(If you can't understand what I just typed, I'll glady translate to English, bluesman )
Kan dit nog steeds door alleen de klepseals komen, of moet ik binnenkort uitgebreid (duur) onderhoud plegen?
Daarnaast lees ik net het antwoord van bluesman, wanneer ik de motor start zie je geen witte rook uit de uitlaat. Met rings, bedoel je daar de olieschraapveren? (De ringen die om je zuiger zitten) Olie die door de kop of de decompressor komt heb ik niet gezien (maar ook niet heel erg op gelet). Zo op het eerste gezicht ziet het er daar droog uit...
(If you can't understand what I just typed, I'll glady translate to English, bluesman )
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
wat is de km stand eigenlijk? en hoe peil je de olie?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Een half uurtje...hee zo lang duurt mijn woon-werkroute ookzappa.suzuki schreef: zo ie zo goed voor de BIG om hem lekker heet te rijden en dan ff goed op z'n zodemieter te geven.. lekker vol gas sprinten terwijl je hem tegen het rood trekt.. gewoon een half uurtje lang.. brand ie lekker schoon
Zo was ik dinsdag ook even mijn DR aan het eh...schoonbranden op de A73. Koekblikken aan de kant, gaskraan open...nog even in de spiegel kijken...140....kruip achter het ruitje...met 150 langs een BMW....we gaan ha-hard jonge...160....en opeens word ik voorbij geblazen door een KLPD-wagen met (ik vermoed) dik over de 200.
Ze hadden gelukkig iets beters te doen.
Kmstand: boven in de 66xxx, volgens mij 66700 op het momentzappa.suzuki schreef:wat is de km stand eigenlijk? en hoe peil je de olie?
En olie pijlen doe ik door het stokje er uit te draaien, schoon te vegen, weer er in te draaien en na het er uit halen kijken hoeveel olie er op zit.
I can understand, but if I write...believe me, it is horribleThoran schreef:Vandaag maar weer eens de olie bijgevuld, en nu ook bijgehouden hoeveel ik precies gereden heb. De uitkomst: 250ml op een gereden afstand van 210km, oftewel: 1.2L op 1000km.
Kan dit nog steeds door alleen de klepseals komen, of moet ik binnenkort uitgebreid (duur) onderhoud plegen?
Daarnaast lees ik net het antwoord van bluesman, wanneer ik de motor start zie je geen witte rook uit de uitlaat. Met rings, bedoel je daar de olieschraapveren? (De ringen die om je zuiger zitten) Olie die door de kop of de decompressor komt heb ik niet gezien (maar ook niet heel erg op gelet). Zo op het eerste gezicht ziet het er daar droog uit...
(If you can't understand what I just typed, I'll glady translate to English, bluesman )
Yes, rings - I meant olieschraapveren. I found that DR is not that bad -because of large piston diameter usually after 60-70 000 km cylinder still OK unless somebody messed up air filter and sand got in.
Mine still OK after 110 000 km. E.g. in many cases it is enough to change rings and/or piston and all be OK again.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
M'n Shiny liep 180 op de teller in een sprint waar bij ik regelmatig nog ff op schakelde of ie nog niet in de 5 zat.. en kroop dan ook niet achter het ruitjeHLK schreef:Een half uurtje...hee zo lang duurt mijn woon-werkroute ookzappa.suzuki schreef: zo ie zo goed voor de BIG om hem lekker heet te rijden en dan ff goed op z'n zodemieter te geven.. lekker vol gas sprinten terwijl je hem tegen het rood trekt.. gewoon een half uurtje lang.. brand ie lekker schoon
Zo was ik dinsdag ook even mijn DR aan het eh...schoonbranden op de A73. Koekblikken aan de kant, gaskraan open...nog even in de spiegel kijken...140....kruip achter het ruitje...met 150 langs een BMW....we gaan ha-hard jonge...160....en opeens word ik voorbij geblazen door een KLPD-wagen met (ik vermoed) dik over de 200.
Ze hadden gelukkig iets beters te doen.
maar had het ook een tijdje terug, ff olie schoonblazen na veel korte winter ritjes ik vol op het gas, niks te zien dus gaan!
kijk ff later in de spiegel zit er een KLPD achter me
reed me ook vol gas voorbij toen ik opzij ging
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thoran schreef:Kmstand: boven in de 66xxx, volgens mij 66700 op het momentzappa.suzuki schreef:wat is de km stand eigenlijk? en hoe peil je de olie?
En olie pijlen doe ik door het stokje er uit te draaien, schoon te vegen, weer er in te draaien en na het er uit halen kijken hoeveel olie er op zit.
Sorry, had ik eerder moeten vragen..
Maar olie peilen doe je door hem recht te zetten, peilstok er uit en schoon, er in stopen maar er niet indraaien en dan meten..
je rijd nu met te veel olie rond, dit geeft te veel overdruk in het blok en perst hij er olie uit..
Dus kijk ff wat ie doet met de juiste olie stand, je kan het te veel aan olie er uit zuigen met een injectie spuit..
ook hoogwaardige synthetische olie zorgt voor olie verbruik, gewone Jaso half syntheet of minerale olie is goed genoeg [ beter dan de olie in 1993]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rechtop zetten doe ik natuurlijk ook. Ik zal morgen eens kijken hoe ver hij vol staat wanneer ik de pijlstok enkel er in stop.zappa.suzuki schreef:Thoran schreef:Kmstand: boven in de 66xxx, volgens mij 66700 op het momentzappa.suzuki schreef:wat is de km stand eigenlijk? en hoe peil je de olie?
En olie pijlen doe ik door het stokje er uit te draaien, schoon te vegen, weer er in te draaien en na het er uit halen kijken hoeveel olie er op zit.
Sorry, had ik eerder moeten vragen..
Maar olie peilen doe je door hem recht te zetten, peilstok er uit en schoon, er in stopen maar er niet indraaien en dan meten..
je rijd nu met te veel olie rond, dit geeft te veel overdruk in het blok en perst hij er olie uit..
Dus kijk ff wat ie doet met de juiste olie stand, je kan het te veel aan olie er uit zuigen met een injectie spuit..
ook hoogwaardige synthetische olie zorgt voor olie verbruik, gewone Jaso half syntheet of minerale olie is goed genoeg [ beter dan de olie in 1993]
Qua olie, op het moment zit er Castrol Power RS 10W40 in. Of die vol- of halfsyntheet is staat er niet op. Achterop staat dit: SAE 10W40; JASO MA2 (JASO T903: 2006); API SJ. (Ik had toevallig een fles hier naast mij staan )
Stiekem hoop ik dat het gewoon het resultaat is van verkeerd pijlen, maar ik ben bang dat het toch meer is. Heb niet de indruk dat de vorige eigenaar heel erg zuinig is geweest op zijn fiets.
Edit: Nog even nagezocht op internet, volgens de site van Castrol is het een half-syntheet
Hallo,
mischien een mogelijkheid..
Castrol RS is niet bedoeld voor dikke eencilinders maar meer voor racers en wil daarom wel eens gaan schuimen wat tot olieverbruik kangaan leiden, vrienden van mij hadden het met een Suzuki TL 1000s dat kon je zien achter het kijkglaasje.
Gr JarnoV
mischien een mogelijkheid..
Castrol RS is niet bedoeld voor dikke eencilinders maar meer voor racers en wil daarom wel eens gaan schuimen wat tot olieverbruik kangaan leiden, vrienden van mij hadden het met een Suzuki TL 1000s dat kon je zien achter het kijkglaasje.
Gr JarnoV
If you want good inexpensive synth. oil - go to Hein Gericke or Louis.
Hein Gericke have 10w50 full synth (IDEAL for DR) which is actually Motul, but sold under mark "Hein Gericke"
http://www.hein-gericke.de/technik/ol/m ... 0w-50.html
Louis have 10w50 full synth which is actually made by known germany oil maker but sold under name Louis.
http://www.louis.de/_3048362463f47dc392 ... r=10038452
I used both on my bike and it did cut oil consumption. I used 2,5 liter for 6200 km which I consider OK for my bike (110 000 + on the clock, engine never was touched except for regular maintenance).
BTW - 180 kmph on the speedo on DR means 165 kmph real speed. Tested using Trailtech and GPS. I removed original clocks because of that and switched to trailtech. 15 kmph is normal difference, on most bikes. Same with my VTR1000
- 270 kmph on the clock actually meant 250 kmph real speed - tested last october.
Hein Gericke have 10w50 full synth (IDEAL for DR) which is actually Motul, but sold under mark "Hein Gericke"
http://www.hein-gericke.de/technik/ol/m ... 0w-50.html
Louis have 10w50 full synth which is actually made by known germany oil maker but sold under name Louis.
http://www.louis.de/_3048362463f47dc392 ... r=10038452
I used both on my bike and it did cut oil consumption. I used 2,5 liter for 6200 km which I consider OK for my bike (110 000 + on the clock, engine never was touched except for regular maintenance).
BTW - 180 kmph on the speedo on DR means 165 kmph real speed. Tested using Trailtech and GPS. I removed original clocks because of that and switched to trailtech. 15 kmph is normal difference, on most bikes. Same with my VTR1000
- 270 kmph on the clock actually meant 250 kmph real speed - tested last october.
als je de peilstok er in schroeft heb je juist minder olie, want je peilstok komt dan dieper.zappa.suzuki schreef: Sorry, had ik eerder moeten vragen..
Maar olie peilen doe je door hem recht te zetten, peilstok er uit en schoon, er in stopen maar er niet indraaien en dan meten..
je rijd nu met te veel olie rond, dit geeft te veel overdruk in het blok en perst hij er olie uit..
met minder olie word de olie wel heter, dus dunner.
maar niet zo schokkend dat je het echt merkt bij semi normaal gebruik.
mijn big gebruikt soms (zo'n 1x per jaar) opeens een 1/2 liter in een week woon-werk en iets meer (400km)
de rest van het jaar een 1/2 op de 7.500km
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Mmm, volgens het WPHB verwissel je je olie, stop je er de benodigde hoeveelheid olie in, draai je peilstok in het gaatje, wacht je 5 minuten en draai je hem dan er uit om te controleren hoeveel olie er in het blok zit.zappa.suzuki schreef:Thoran schreef:Kmstand: boven in de 66xxx, volgens mij 66700 op het momentzappa.suzuki schreef:wat is de km stand eigenlijk? en hoe peil je de olie?
En olie pijlen doe ik door het stokje er uit te draaien, schoon te vegen, weer er in te draaien en na het er uit halen kijken hoeveel olie er op zit.
Sorry, had ik eerder moeten vragen..
Maar olie peilen doe je door hem recht te zetten, peilstok er uit en schoon, er in stopen maar er niet indraaien en dan meten..[\b]
je rijd nu met te veel olie rond, dit geeft te veel overdruk in het blok en perst hij er olie uit..
Dus kijk ff wat ie doet met de juiste olie stand, je kan het te veel aan olie er uit zuigen met een injectie spuit..
ook hoogwaardige synthetische olie zorgt voor olie verbruik, gewone Jaso half syntheet of minerale olie is goed genoeg [ beter dan de olie in 1993]
Dit is dus verschillende per motor en bij de DR800 lijkt het juist wel nodig hem er in te draaien om het peil te kunnen meten.
Last trip report: 4000 km, 1.5 liter oil, DR800SR43A with 125 000 km on the clock. Reason: it was not so hot in may as usual in my trips.
10W50 from Hein Gericke, full synthetic. So far best choice of oil type for DR in my experience - 20w50 a bit heavy on cold days startup, 5w50 a bit too thin on hot days startup, w60 is too heavy for DR.
Synthetic are much better in withstanding evaporation and keeps properties better in re-heating sequence on air cooled bikes. Apart from that it does not really matter what kind of oil it is as long as it does not have friction modifiers which is never case for cheap synthetic - auto or bike.
10W50 from Hein Gericke, full synthetic. So far best choice of oil type for DR in my experience - 20w50 a bit heavy on cold days startup, 5w50 a bit too thin on hot days startup, w60 is too heavy for DR.
Synthetic are much better in withstanding evaporation and keeps properties better in re-heating sequence on air cooled bikes. Apart from that it does not really matter what kind of oil it is as long as it does not have friction modifiers which is never case for cheap synthetic - auto or bike.