KTM 530 exc

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gebruikersavatar
allardcr250
Berichten: 69
Lid geworden op: do sep 27, 2007 21:25
Locatie: Drenthe

Hallo mensen ik ben van plan om een KTM 530 exc uit 2008 te gaan kopen.
Nou is mijn vraag waar moet ik vooral opletten bij de aanschaf van een KTM 530 exc ?
Met andere woorden wat zijn de minder goede punten van een KTM 530 exc uit 2008?

Alvast bedankt Allard
cr250
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Bij ons in de ploeg (en ik heb wel meer van die verhalen gehoord) zijn gevallen bekend van olieverbruik (uit het voorste gedeelte van het blok, dus daar waar de verbranding plaatsvindt, hetgeen niet zo fijn is als je daar maar pakkumbeet 0,6 liter hebt zitten).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Sjokske schreef:Bij ons in de ploeg (en ik heb wel meer van die verhalen gehoord) zijn gevallen bekend van olieverbruik (uit het voorste gedeelte van het blok, dus daar waar de verbranding plaatsvindt, hetgeen niet zo fijn is als je daar maar pakkumbeet 0,6 liter hebt zitten).
Inderdaad. 2008 is de eerste jaargang van het nieuwe model blok.
Daar zaten nog wat kinderziekten in, oa de keerring die het carter en de versnellingsbak scheidt. Dan zijn er issues geweest met klepgeleiders die lekten (buitenom) en de zuigerveer is veranderd.
Een nieuwe zuigerveer is nog niet zo'n probleem, maar het carter splitsen kan toch een pijnlijk dure reparatie opleveren, waarbij het nog maar de vraag is of het probleem structureel wordt opgelost.

Weet je iets van de historie ? Misschien kun je zien of het blok al open is geweest ?

Nou ja, om jouw vraag te beantwoorden: ik zou persoonlijk bij een 2008 530 uit de buurt blijven. Lees anders eens op KTM-talk.
B
Berichten: 19
Lid geworden op: wo feb 23, 2011 10:33
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Rij zelf met het nieuw model 2011 en hoop dat bij deze modellen alles is opgelost.
Toch nog niks opgemerkt en heb nu 2200km of over de 40 uren.
Volg mijn oliewissels wel goed op gelijk mijn dealer zegt.
Motorolie 500km en transmissieolie en oliefilter op 1000km.
KTM 530 EXC 2011
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

B schreef:Rij zelf met het nieuw model 2011 en hoop dat bij deze modellen alles is opgelost.
Toch nog niks opgemerkt en heb nu 2200km of over de 40 uren.
Volg mijn oliewissels wel goed op gelijk mijn dealer zegt.
Motorolie 500km en transmissieolie en oliefilter op 1000km.
Schijnbaar betreffen de kinderziekten alleen de eerste jaargang. (en gedeeltelijk de tweede)
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Volgens mij hebben de nieuwste types nog steeds wel last van het opboeren van olie langs de ventilatieslangetjes bij je carburateur.

Oliemigratie door de keering en olieverbruik door de zuigerveren is wel voorbij.

Ik heb trouwens zelf een 2008 maar die heeft nooit last gehad van verbruik, verlies of oliemigratie. Er zijn er dus wel die geen problemen hebben. Toen ik hem uit elkaar haalde bleek ook dat hij al dat nieuwe type keering had op de oliepomp.

De revisie bij mij was door mijn eigen schuld: Luchtfilter niet goed gemonteerd dus zand in de motor.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Plaats reactie