Geluidsproblematiek op wereldniveau

voor algemene onderwerpen die wel iets met motoren te maken hebben, maar die niet in de onderstaande categorieën thuishoren.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

:toost:
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Ik heb het niet helemaal gelezen. maar ik heb her en der al wel gelezen dat de strengere geluidsnormen voor 2011 niet alleen voor nederland geld maar ook in amerika en andere landen steeds meer komt of al is.
verstand op nul en nadenken
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Klopt. De AMA heeft ook al de norm naar 94 dB gedaan. De geluidsnorm van de FIM is nog onduidelijk; daar snap ik niets van.
:toost:
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

AMA geluidsnorm is 94dB met +2dB goedkeur. Stationair gemeten met 4500 toeren. Dit houdt in dat die bij 2m Max 118 tot 120 dB hebben.

Dit is dus precies waarom ik het een onzin regel vind die ze in nederland aan het invoeren zijn. Er is geen vaste regel. AMA zwabbert al jaren alle kanten op dus dat is al helemaal geen maat.

Wat ze in nederland willen 94dB langs de baan op 7,5m afstand gemeten kan gewoon niet. Je kan niet langs de baan meten.
Je moet een goede stationair test hebben die je goed en simpel uit kan voeren. 2m max geeft ook al genoeg problemen, met dezelfde uitlaat op de zelfde dag heb je bij 3 officials van de FIM 4-6 dB spreiding in de meting, dat is belachelijk veel.
Gewoon hoger in stationair keuren op zuigersnelheid en dan + dB toekennen aan de hand van temperatuur waar 20C als richtlijn geld.
FIM enduro regels zijn nu 2m Max 112dB en als je die niet haalt dan keuren ze op de oude 13m/s test op 94dB

Bij 2m Max bij 4takt heb je soms dat de begrenser pieken produceerd die niet in werkelijkheid voorkomen, stationair heb je die pieken weer bij een 2takt.
Er is gewoon geen goede test op dit moment maar als je ooit op een wk enduro bent geweest en op een NK enduro dan hoor je het verschil duidelijk. Als iedereen met WK enduro dempers rijdt cross of enduro heb je geen probleem met geluid en niet met vermogen.
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Maar onbelast testen is toch weer anders dan belast?

Ik heb er over nagedacht om zo'n neuswielbeugel met pinnen in de grond vast te zetten. Dan voorwiel er in, vastclicken, in 2 zetten en dan ingraven volgas totdat de as gelijk is met de grond. Test klaar.

Zeg maar een soort dynotest, stationair maar wel belast. Zou dat wat zijn?
:toost:
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

De test kan nog meer in ons nadeel zijn, ze kunnen ook bij het uitkomen van een bocht gaan staan...

Nou dan gaat de 4takt helemaal los :)
verstand op nul en nadenken
Frank!
Berichten: 227
Lid geworden op: do dec 09, 2004 11:33
Locatie: Enschede
Contacteer:

barry! schreef:De test kan nog meer in ons nadeel zijn, ze kunnen ook bij het uitkomen van een bocht gaan staan...

Nou dan gaat de 4takt helemaal los :)
KNMV meet toch bij een recht stuk?
Maar anyway, de dynamische KNMV eisen (dus de eisen in NL) zijn idd. strenger dan de statische eisen elders in Europa en de VS.
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Hier een tabelletje van FIM op welke toerentallen welke motor 94Db moet hebben. (helemaal achteraan in het technisch regelement)
http://www.knmv.nl/uploads/Multimedia/K ... t_2011.pdf
Hier staat ook de gehele keuringsprocedure in die FIM hanteerd voor Enduro.
Zitten wel wat uitzonderingen aan voor buiten temperatuur.
Deze methode maakt de motor echt stil.

Er zit alleen een nadeel aan waardoor het niet een eerlijke methode is voor competitie, als je een korte slag motor hebt zoals alle Japanse 450's van rond de 60mm dan wordt je tov van een KTM/Beta/Husaberg, etc.. die een slag hebben van rond de 65mm meteen 500 toeren hoger gedraaid met de keuring, dus meer geluid dus moet je meer knijpen en verlies je dus tov een KTM vermogen. Hierdoor klinken die japanse motoren ook meteen als een stofzuiger waarbij een KTM nog steeds een beetje karakter heeft.

Voor een 2 takt is het probleem wat ik al eerder aanhaalde het pingen in de uitlaat bij een contstant toerental, dit geeft piekjes die funest zijn met de keuring. Maar omdat ze bij de FIM ook wel weten dat een 2 takt rijdend al veel stiller is zijn de hier vaak heel coulant, zie ook zelden een 2 takt rijder met een strafpunt voor geluid.

Eigenlijk is het geluidsprobleem voor 90% op te lossen als iedereen die 4-takten op de brandstapel gooit en de fabrikanten met een injectie 2takt komen. Dan heb je een schone stille motor. Alleen dan moeten er wel weer een hoop opnieuw leren motor rijden want van een 4takt wordt je lui.
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

:D
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

mech schreef:
Eigenlijk is het geluidsprobleem voor 90% op te lossen als iedereen die 4-takten op de brandstapel gooit en de fabrikanten met een injectie 2takt komen. Dan heb je een schone stille motor. Alleen dan moeten er wel weer een hoop opnieuw leren motor rijden want van een 4takt wordt je lui.
Reed jij niet een 4takt :twisted:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Ja want ik ben lui en ik kan niet motor rijden :D :D :D
Ik rijd tenminste nog met een brommertje en niet met zo'n dikke knol!!
henkzelf
Berichten: 422
Lid geworden op: zo nov 17, 2002 21:20
Locatie: Brabant
Contacteer:

mech schreef:.........

Er zit alleen een nadeel aan waardoor het niet een eerlijke methode is voor competitie, als je een korte slag motor hebt zoals alle Japanse 450's van rond de 60mm dan wordt je tov van een KTM/Beta/Husaberg, etc.. die een slag hebben van rond de 65mm meteen 500 toeren hoger gedraaid met de keuring, dus meer geluid dus moet je meer knijpen en verlies je dus tov een KTM vermogen. .....
Ik vind dat niet oneerlijk want die dingen klimmen in het veld ook sneller in toeren en maken dus sneller (en vaker) hun hardste geluid.

Ook de Volgas-meetmethode sluit aan bij wat ik hoor tijdens een wedstrijd want die mannen gaan waar het kan meteen tegen de stuit.

Offtopic: tijd over mech, moet je niet trainen?
Noppy
Berichten: 2958
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

mech schreef: Er is gewoon geen goede test op dit moment maar als je ooit op een wk enduro bent geweest en op een NK enduro dan hoor je het verschil duidelijk. Als iedereen met WK enduro dempers rijdt cross of enduro heb je geen probleem met geluid en niet met vermogen.
Een keer een WK enduro bezoeken staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Wie weet dit voorjaar?

Maar vertel, wat voor verschil hoor je dan precies en waarom?
:toost:
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

henkzelf schreef:
mech schreef:.........

Er zit alleen een nadeel aan waardoor het niet een eerlijke methode is voor competitie, als je een korte slag motor hebt zoals alle Japanse 450's van rond de 60mm dan wordt je tov van een KTM/Beta/Husaberg, etc.. die een slag hebben van rond de 65mm meteen 500 toeren hoger gedraaid met de keuring, dus meer geluid dus moet je meer knijpen en verlies je dus tov een KTM vermogen. .....
Ik vind dat niet oneerlijk want die dingen klimmen in het veld ook sneller in toeren en maken dus sneller (en vaker) hun hardste geluid.

Ook de Volgas-meetmethode sluit aan bij wat ik hoor tijdens een wedstrijd want die mannen gaan waar het kan meteen tegen de stuit.

Offtopic: tijd over mech, moet je niet trainen?
Wat is dat trainen, is stap over op de Henkzelf trainings methode, die bevalt me wel. Gewoon af en toe een wedstrijdje mee pikken en een beetje met de mannen uit de buurt rijden.
mech
Berichten: 429
Lid geworden op: za jan 08, 2005 17:30
Locatie: Brabant

Noppy schreef:
mech schreef: Er is gewoon geen goede test op dit moment maar als je ooit op een wk enduro bent geweest en op een NK enduro dan hoor je het verschil duidelijk. Als iedereen met WK enduro dempers rijdt cross of enduro heb je geen probleem met geluid en niet met vermogen.
Een keer een WK enduro bezoeken staat nog steeds op mijn verlanglijstje. Wie weet dit voorjaar?

Maar vertel, wat voor verschil hoor je dan precies en waarom?
Het overall geluidsnivo is gewoon veel lager. Je kan langs een proef gewoon een gesprek voeren, in Nederland is dat een uitzondering.
Bij een WK wordt ook iedereen elke wedstrijd gemeten en in Nederland misschien 1x per jaar. Dit komt in Nederland natuurlijk ook omdat de capaciteit van de officials niet toekomt. Als je 300-400 man moet keuren in een uur dan kan je ook niet alles controleren.
Plaats reactie