Inhouden, stotteren, uitvallen 'nieuwe' BIG
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Ik lees al een aantal weken dit forum en heb besloten maar te registreren. Heb gelijk een probleempje, misschien dat iemand me kan helpen?
Ik heb sinds kort een DR800 omdat ik verliefd ben geworden op grote 1-cilinders.
Tijdens de proefrit leek er niks aan de hand, however...
Tijdens een rit van 30km begon hij tijdens het rijden op de snelweg ineens te stotteren bij 140km/uur. Ik dacht dat ie uit ging vallen en ging gelijk naar de vluchtstrook. Maar hij bleef het wel doen alleen hij stotterde nog steeds maar als ik gas gaf trok hij normaal op. Alleen daarna gingen de toeren weer omlaag en ging ie weer stotteren.
Thuis gelijk de carburateurs doorgekeken. Zat wel wat fijnroest in maar niet enorme hoeveelheden. (tank was ook vrij roestig bij een nadere inspectie)
Ik las toen op dit forum dat de carburateurs na 50.000km vaak dit soort problemen geven en je ze dan even schoon moet maken en een 0-ring moet vervangen, daar bestaat je een speciaal carburateur'revisie'setje voor. Die gekocht, gebruikt en alles weer in elkaar gezet. Net weer een proefritje en precies hetzelfde....
Dit gebeurt er dus:
Motor start prima.
Ik rijd langzaam weg, gaat ook prima.
Ik geef iets meer gas, merk dat ie gaat inhouden en heeeeel licht stotteren.
Ik geef nog meer gas, merk dat ie heel erg gaat stotteren en valt uit.
Ik start hem weer, geef een klein beetje gas en laat de koppeling langzaam opkomen - > gaat gelijk stotteren en valt gelijk weer uit bij tegendruk. Soms doet ie het dan wel een paar tientallen meters maar hij valt ongetwijfeld weer uit.
Ik start hem weer etc etc.
Het vreemde is dat ie in z'n vrij wel aardig blijft lopen en ook altijd wel weer start. Hij gaat dan ook gelijk helemaal hoog in z'n toeren zitten. Ook pruttelt hij flink voor hij gaat uitvallen.
Hij valt alleen na een poos uit (aantal minuten) als ik hem stationair laat lopen maar dat is wel normaal volgens mij.
Weet iemand waar dit aan ligt? Ik dacht misschien nog aan de benzinepomp, anders is het misschien iets elektronisch niet waar? Maar dat lijkt me niet... Of toch gewoon nog iets in de carburateur?
Ik heb sinds kort een DR800 omdat ik verliefd ben geworden op grote 1-cilinders.
Tijdens de proefrit leek er niks aan de hand, however...
Tijdens een rit van 30km begon hij tijdens het rijden op de snelweg ineens te stotteren bij 140km/uur. Ik dacht dat ie uit ging vallen en ging gelijk naar de vluchtstrook. Maar hij bleef het wel doen alleen hij stotterde nog steeds maar als ik gas gaf trok hij normaal op. Alleen daarna gingen de toeren weer omlaag en ging ie weer stotteren.
Thuis gelijk de carburateurs doorgekeken. Zat wel wat fijnroest in maar niet enorme hoeveelheden. (tank was ook vrij roestig bij een nadere inspectie)
Ik las toen op dit forum dat de carburateurs na 50.000km vaak dit soort problemen geven en je ze dan even schoon moet maken en een 0-ring moet vervangen, daar bestaat je een speciaal carburateur'revisie'setje voor. Die gekocht, gebruikt en alles weer in elkaar gezet. Net weer een proefritje en precies hetzelfde....
Dit gebeurt er dus:
Motor start prima.
Ik rijd langzaam weg, gaat ook prima.
Ik geef iets meer gas, merk dat ie gaat inhouden en heeeeel licht stotteren.
Ik geef nog meer gas, merk dat ie heel erg gaat stotteren en valt uit.
Ik start hem weer, geef een klein beetje gas en laat de koppeling langzaam opkomen - > gaat gelijk stotteren en valt gelijk weer uit bij tegendruk. Soms doet ie het dan wel een paar tientallen meters maar hij valt ongetwijfeld weer uit.
Ik start hem weer etc etc.
Het vreemde is dat ie in z'n vrij wel aardig blijft lopen en ook altijd wel weer start. Hij gaat dan ook gelijk helemaal hoog in z'n toeren zitten. Ook pruttelt hij flink voor hij gaat uitvallen.
Hij valt alleen na een poos uit (aantal minuten) als ik hem stationair laat lopen maar dat is wel normaal volgens mij.
Weet iemand waar dit aan ligt? Ik dacht misschien nog aan de benzinepomp, anders is het misschien iets elektronisch niet waar? Maar dat lijkt me niet... Of toch gewoon nog iets in de carburateur?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hey welkom man, nop zitten geen pakkingen op de carb's of de rubbers zitten er niet goed op of zijn ingescheurd als ie valse lucht trekt..DanielBIG schreef:Hoe check ik de electronica? Valse lucht check ik door wat ontvlambare spray te spuiten rond de carburateurs en cilinderkop toch? Als ie hoger in toeren gaat - > pakkingen vervangen.
Heb je gekeken of je benzinefilter niet vol met roest zit?
Als die schoon is ff 1 van de doppen los halen onder op een carb en de kraan ff open zetten en kijk ff hoe de benzine door stroomt.
Lucht filter niet verstopt?
Als dat goed is voel ff aan de linker bougiedop of die strak op de bougie klemt, kijk ook ff rechts..
En als dat het het niet is ff kijken naaar de stekkertjes die op de bobines zitten echt strak zitten..
Als dat het niet is ff laten weten waar je woont
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
My guess to! Dat zou ook het langzaam stilvallen op stationair kunnen verklaren.zappa.suzuki schreef: Heb je gekeken of je benzinefilter niet vol met roest zit?
Bij de mijne heb ik het ondermaatse standaard benzinefiltertje ook al vervangen door een groter exemplaar uit een autoshop.
Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
Aprilia Caponord 2005
Ik heb er een grotere benzinefilter opgezet. Doet helaas nog steeds hetzelfde.
Valse lucht zuigen tussen het luchtfilter en de carburateurs lijkt mij niet de oorzaak, of wel? Hij zou juist prettiger moeten gaan lopen, het lijkt nu meer alsof ie verzuipt.
Ik ga morgenmiddag wel even de cilinderkop besprayen en kijken of ie dan hoger in toeren gaat.
Ook ga ik wel even kijken naar de lucht- en benzinemengselschroef en de kleur van de bougies.
Recente technische veranderingen zijn: Open uitlaat en 2 K&N luchtfilters i.p.v. die luchtfilterbak (ben voorlopig toch niet van plan te gaan offroaden).
En heeft net een beurt gehad. Olie + filter vervangen, koppelingsveren vervangen, bougies vervangen, remolievervangen, nieuwe pakkingen bij de dynamokap en koppelingskap en carburateurs 'gereviseerd'.
Vreemd is ook wel dat ik er ongeveer 2.5 liter in heb gegooid maar als ie even heeft gelopen het oliepikkie geen olieniveau ziet. Heb ik overigens pas opgemerkt na een kort ritje van een paar 100m, hoop dat dit niet heel erg is zolang ik er nu maar wel weer olie bij doe. :S
Voor de duidelijkheid hij deed ook al voor de nieuwe luchtfilters, open uitlaat en de beurt..
Valse lucht zuigen tussen het luchtfilter en de carburateurs lijkt mij niet de oorzaak, of wel? Hij zou juist prettiger moeten gaan lopen, het lijkt nu meer alsof ie verzuipt.
Ik ga morgenmiddag wel even de cilinderkop besprayen en kijken of ie dan hoger in toeren gaat.
Ook ga ik wel even kijken naar de lucht- en benzinemengselschroef en de kleur van de bougies.
Recente technische veranderingen zijn: Open uitlaat en 2 K&N luchtfilters i.p.v. die luchtfilterbak (ben voorlopig toch niet van plan te gaan offroaden).
En heeft net een beurt gehad. Olie + filter vervangen, koppelingsveren vervangen, bougies vervangen, remolievervangen, nieuwe pakkingen bij de dynamokap en koppelingskap en carburateurs 'gereviseerd'.
Vreemd is ook wel dat ik er ongeveer 2.5 liter in heb gegooid maar als ie even heeft gelopen het oliepikkie geen olieniveau ziet. Heb ik overigens pas opgemerkt na een kort ritje van een paar 100m, hoop dat dit niet heel erg is zolang ik er nu maar wel weer olie bij doe. :S
Voor de duidelijkheid hij deed ook al voor de nieuwe luchtfilters, open uitlaat en de beurt..
Ik heb met mijn big (open uitlaat + K&N) een dyno run gemaakt en daaruit bleek dat de originele #135 hoofd-sproeier te klein was.
Nu zit er een #144 in en loopt hij super.
Run kost 35-40 euri en je hebt meteen duidelijkheid.
Greetz sander
Nu zit er een #144 in en loopt hij super.
Run kost 35-40 euri en je hebt meteen duidelijkheid.
Greetz sander
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
als je hem net uitzet en peilt zit de olie nog verspreid door heel je blok, gun het een paar minuutjes om terug te komen..
2600 of 2700 moet goed zijn, dus die 2500ml moet ook op de stok komen..
ik heb ook wat gezeik gehad toen ik van normale set up naar open uitlaat + K&N filter ging, opgelost door de gasnaalden 1 stand hoger te zetten (beide)
en de luchtmengselschroef te verdraaien (spgoesdakar heeft daar zijn vingers voor op geofferd, geen leuk werk...)
2600 of 2700 moet goed zijn, dus die 2500ml moet ook op de stok komen..
ik heb ook wat gezeik gehad toen ik van normale set up naar open uitlaat + K&N filter ging, opgelost door de gasnaalden 1 stand hoger te zetten (beide)
en de luchtmengselschroef te verdraaien (spgoesdakar heeft daar zijn vingers voor op geofferd, geen leuk werk...)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Das maar 45km van mij vandaan
Vraagje, dat stotteren is dat aprupt? zo van aan uit?
Of geleidelijk? zo van inhouden als of je op reserve moet?
Vraagje, dat stotteren is dat aprupt? zo van aan uit?
Of geleidelijk? zo van inhouden als of je op reserve moet?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Wacht ff, hij ging stotteren na deze verandering? Daarmee wordt het mengsel namelijk nogal ingrijpend gewijzigd. CV-carburateurs hebben hebben een aanvoer van "schone", niet-turbulente lucht en een zekere onderdruk nodig om goed te kunnen functioneren. De airbox zorgt daar voor. Bekijk het zo: hoe kan jij beter ademhalen - als je met je kop uit het raam hangt bij 140km/h of als je in de auto zit?DanielBIG schreef: Recente technische veranderingen zijn: Open uitlaat en 2 K&N luchtfilters i.p.v. die luchtfilterbak (ben voorlopig toch niet van plan te gaan offroaden).
CV-carbs zijn vanwege de gasschuif gevoelig voor drukwisselingen en turbulentie, en dat is nou precies wat ze voor hun kiezen krijgen met die filters vol in de rijwind.
Ik heb nooit gelezen dat iemand meer vermogen behaalde met die losse conische filters, laat staan een betere powerband (vermogen "onder de streep" zegmaar) en het schijnt erg lastig af te stellen te zijn. Je gaat een luchtprobleem aanpakken door er benzine tegenaan te gooien. Misschien dat je uiteindelijk een fiets hebt die volgas goed trekt....maar verder....matig loopt.
Dus: ik zou de airbox er weer op zetten en de carbs (laten) afstellen op de open uitlaat.
Edit: oh, ik lees dat ie het al deed voor het plaatsen van de luchtfilters. Dan nog zou ik alles terug brengen in de oude staat en eerst het probleem verhelpen. Grote kans dat het nu rete-arm loopt....waarmee je zo'n dure zuiger kan smelten.
En ik zou de ontsteking doormeten aan de hand van het werkplaatshandboek. Stator, pickup-spoel, bobines, kabels, doppen etc.
Mijn statorproblemen begonnen met inhouden op hoge toeren en slechter starten.
Dus: systematisch werken en oorzaken/problemen uitsluiten in plaats van zoeken naar de oorzaak. Succes!
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
als hij nu echt zo arm zou lopen zou je het goed kunnen zien als je de uitlaatbocht er af pakt,
dan kun je een stukje de kop in kijken en zie je alles wit uit geslagen,
dan loopt hij inderdaad erg arm,
zelf best een tijd mee rond gereden veel te arm, liep niet lekker, maar heeft mij toen geen schade gegeven, wel hoog zomer..
dus zo rijk hoeft hij dan ook niet.
dan kun je een stukje de kop in kijken en zie je alles wit uit geslagen,
dan loopt hij inderdaad erg arm,
zelf best een tijd mee rond gereden veel te arm, liep niet lekker, maar heeft mij toen geen schade gegeven, wel hoog zomer..
dus zo rijk hoeft hij dan ook niet.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Bedankt voor de tips tot dusver!
Nog een onbeschreven symptoom:
Hij rijdt min of meer okee als ik de koppeling laat slippen terwijl ik rij. Echt een wereld van verschil. Ik kan de motor laten blijven lopen als ik de koppeling dus half intrek.
Hij blijft inmiddels stationair ook niet meer lopen.
Als ik hem start nadat hij is uitgevallen duurt het even voor ie weer start. Als hij gaat starten pruttelt ie eerst een beetje, valt ie weer uit, dan ga ik door en schiet hij ineens helemaal naar boven in z'n toeren.
Wegrijden gaat wel maar als ik de koppeling niet intrek valt ie gelijk weer uit.
Heb nog geen tijd gehad om de tips toe te passen. Ik had namelijk nog wat problemen met m'n vlotteroverloop. Na 3 uur kloten ben ik gaan googlen en kwam ik erachter dat als je een paar meppen tegen je vlotterbakje geeft met een schroevendraaier o.i.d. het stopt omdat de vlotterklepnaald dan op z'n plekkie schuift.... Irritant systeem.
Ik ga zaterdag wat tips toepassen!
Nog een onbeschreven symptoom:
Hij rijdt min of meer okee als ik de koppeling laat slippen terwijl ik rij. Echt een wereld van verschil. Ik kan de motor laten blijven lopen als ik de koppeling dus half intrek.
Hij blijft inmiddels stationair ook niet meer lopen.
Als ik hem start nadat hij is uitgevallen duurt het even voor ie weer start. Als hij gaat starten pruttelt ie eerst een beetje, valt ie weer uit, dan ga ik door en schiet hij ineens helemaal naar boven in z'n toeren.
Wegrijden gaat wel maar als ik de koppeling niet intrek valt ie gelijk weer uit.
Heb nog geen tijd gehad om de tips toe te passen. Ik had namelijk nog wat problemen met m'n vlotteroverloop. Na 3 uur kloten ben ik gaan googlen en kwam ik erachter dat als je een paar meppen tegen je vlotterbakje geeft met een schroevendraaier o.i.d. het stopt omdat de vlotterklepnaald dan op z'n plekkie schuift.... Irritant systeem.
Ik ga zaterdag wat tips toepassen!
vlotteroverloop en verzuipen gaan hand in hand.
en een verzopen motor heeft even nodig om weer aan te slaan en prutteld dan eerst even tot hij zijn overdosis benzine verwerkt heeft.
bij de big is het meestal niet de naald die met liefdevolle schroevendraaiertikken op zijn plek gaat maar het rubbertje.
dus carbjes uit elkaar trekken.
oude topics hier over:
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11502
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11361
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11423
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11366
en een verzopen motor heeft even nodig om weer aan te slaan en prutteld dan eerst even tot hij zijn overdosis benzine verwerkt heeft.
bij de big is het meestal niet de naald die met liefdevolle schroevendraaiertikken op zijn plek gaat maar het rubbertje.
dus carbjes uit elkaar trekken.
oude topics hier over:
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11502
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11361
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11423
http://alpha.messageboard.nl/182/viewtopic.php?t=11366
have BIG fun
D.F.M.T.
D.F.M.T.
Waar heb jij die dynarun laten doen?800S schreef:Ik heb met mijn big (open uitlaat + K&N) een dyno run gemaakt en daaruit bleek dat de originele #135 hoofd-sproeier te klein was.
Nu zit er een #144 in en loopt hij super.
Run kost 35-40 euri en je hebt meteen duidelijkheid.
Greetz sander
Bougiedoppen zitten er allemaal goed op, net als de stekkertjes op de bobines. Ik vermoed niet dat het de elektronica is omdat het pas na een paar 100 meter rijden optreedt. Als ie in z'n vrij staat kan ik gas geven wat ik wil zonder dat het een probleem oplevert...zappa.suzuki schreef:Hey welkom man, nop zitten geen pakkingen op de carb's of de rubbers zitten er niet goed op of zijn ingescheurd als ie valse lucht trekt..DanielBIG schreef:Hoe check ik de electronica? Valse lucht check ik door wat ontvlambare spray te spuiten rond de carburateurs en cilinderkop toch? Als ie hoger in toeren gaat - > pakkingen vervangen.
Heb je gekeken of je benzinefilter niet vol met roest zit?
Als die schoon is ff 1 van de doppen los halen onder op een carb en de kraan ff open zetten en kijk ff hoe de benzine door stroomt.
Lucht filter niet verstopt?
Als dat goed is voel ff aan de linker bougiedop of die strak op de bougie klemt, kijk ook ff rechts..
En als dat het het niet is ff kijken naaar de stekkertjes die op de bobines zitten echt strak zitten..
Als dat het niet is ff laten weten waar je woont
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Benzine toevoer al gecontroleerd en ff gereden met de tankdop open? [ tank kan mischien vacium trekken
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Hij moet ongeveer 20cl/minuut (iets minder) kunnen krijgen toch?zappa.suzuki schreef:Benzine toevoer al gecontroleerd en ff gereden met de tankdop open? [ tank kan mischien vacium trekken
Zonder tankdop al geprobeerd, maakt niet uit.
Jep.Andre schreef:Heb je de juiste bougies erin - 2 stuks NGK DPR9EA-9
Ik vermoed dat het een combinatie is tussen de carburateurafstelling en de uitlaat. Er zitten een door de vorige eigenaar in elkaar geknutselde demper onder nu (niet meer die open demper) maar ik denk dat die een te kleine inlaat heeft en dat de carburateur sowieso niet opnieuw is afgesteld.
Ben van plan een andere uitlaat ervoor te kopen, weer de originele luchtfilter er op te zetten en de carburateurs opnieuw af te stellen aan de hand van de uitlaat.
Maarja, eerst eventjes sparen...
-
- Berichten: 796
- Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01
Hey Daniel,
Welkom hier
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad alleen viel hij niet uit. Kijk ff of je ontluchtingsslang van je carb. niet klem komt te zitten of ergens knikt als jij op je zadel gaat zitten. Hij kan dan namelijk geen plek maken voor de benzine in je carb. ik heb zo ook heel wat kilometertjes van het ene op het andere moment stotterend gereden.
Suc6
mazzel
Frans
Welkom hier
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad alleen viel hij niet uit. Kijk ff of je ontluchtingsslang van je carb. niet klem komt te zitten of ergens knikt als jij op je zadel gaat zitten. Hij kan dan namelijk geen plek maken voor de benzine in je carb. ik heb zo ook heel wat kilometertjes van het ene op het andere moment stotterend gereden.
Suc6
mazzel
Frans
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
Update:
Hij heeft het een aantal kilometers gedaan. Rijdend weggezet, probeer hem nu weer te starten, lukt niet meer.... Ik word hier echt naar van.
Wat hij nu doet is het volgende:
Ik poog hem te starten
Hij slaat aan en je hoort een paar plofjes
Valt gelijk weer uit
Ik start hem door
Speel wat met gas en als ik gas geef en dan weer gas terug doe slaat hij ineens aan
Paar plofjes
Uit
Als ik gas - gaslos heel snel afwissel kan ik hem aan het pruttelen houden.
Met choke pruttelt ie, zonder choke doet ie vrijwel niks...
Hij heeft het een aantal kilometers gedaan. Rijdend weggezet, probeer hem nu weer te starten, lukt niet meer.... Ik word hier echt naar van.
Wat hij nu doet is het volgende:
Ik poog hem te starten
Hij slaat aan en je hoort een paar plofjes
Valt gelijk weer uit
Ik start hem door
Speel wat met gas en als ik gas geef en dan weer gas terug doe slaat hij ineens aan
Paar plofjes
Uit
Als ik gas - gaslos heel snel afwissel kan ik hem aan het pruttelen houden.
Met choke pruttelt ie, zonder choke doet ie vrijwel niks...