Bij m'n XL600 lekte het asje van de nokkenaskettingspanner.
Volgens de boeken moet daar een O-ring in, zo'n zacht rubberachtig ding, zou je verwachten. Maar wat schetst mijn verbazing: er zit een hard nylon ring. Is dat normaal bij meneer Honda, of heeft er iemand zitten klooien (afgezien van de flinke hoeveelheid gebruikte blauwe kit)
Vreemde O-ring
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
Ik heb alleen een "Peters". Die heeft me tot nu toe niet in de steek gelaten. Daarin is sprake van een O-ring.KC schreef:weet je zeker dat er geen keerring in moet? die zijn keihardt!
en ook niet rond trouwens..
maar daar heb je toch wp boeken voor?
En nou je het zegt, het lijkt inderdaad op een keerring, (ongeveer) vierkant van doorsnede.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
Het vervolg:Gentle Giant schreef:Bij m'n XL600 lekte het asje van de nokkenaskettingspanner.
Volgens de boeken moet daar een O-ring in, zo'n zacht rubberachtig ding, zou je verwachten. Maar wat schetst mijn verbazing: er zit een hard nylon ring. Is dat normaal bij meneer Honda, of heeft er iemand zitten klooien (afgezien van de flinke hoeveelheid gebruikte blauwe kit)
http://blue.web2all.net/fotoboek/kettin ... index.html
behalve een verkeerde afdichtring, blijkt ook de veer gebroken.
Hoogstwaarschijnlijk ook a.g.v. prutswerk.
Hopelijk heeft het afgebroken stukje geen inwendige schade aangericht,
en ligt braaf onderin op de zeef.
Wordt vervolgd.
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
Er ligt dus helemaal niets onderin de zeef. Dus waar is dat stukje veer gebleven? Waar nog verder zoeken? Het is zelfs mogelijk dat de veer al veel eerder is gebroken, en het stukje er ook al eerder is uitgehaald. Dat betekend dat de spanner minder goed werkte, maar blijkbaar toch voldoende. Ik kan natuurlijk gewoon een nieuwe veer monteren, alles weer dichtmaken, en doen of er niets aan de hand is, met het risico dat het stukje alsnog ergens loskomt, en tussen de tandwielen slaat.Gentle Giant schreef: Het vervolg:
http://blue.web2all.net/fotoboek/kettin ... index.html
behalve een verkeerde afdichtring, blijkt ook de veer gebroken.
Hoogstwaarschijnlijk ook a.g.v. prutswerk.
Hopelijk heeft het afgebroken stukje geen inwendige schade aangericht,
en ligt braaf onderin op de zeef.
Wordt vervolgd.
Een beetje ten einde raad
Hoi,
ik zou zeggen: geen paniek, als er niets in het zeefje ligt, en je oliefilter zit niet vol ijzer en aluminium-schraapsel, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Vorige eigenaar heeft vermoedelijk bij het monteren die veer gebroken (is ook niet makkelijk) en dan, vermits het duidelijk een klooier is, gewoon de boel verder gemonteerd en het stukje eruit gevist. Een nieuwe nokkenasketting heeft inderdaad niet veel spanning nodig en slipt ook niet zo snel over het tandwiel.
Bart
ik zou zeggen: geen paniek, als er niets in het zeefje ligt, en je oliefilter zit niet vol ijzer en aluminium-schraapsel, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Vorige eigenaar heeft vermoedelijk bij het monteren die veer gebroken (is ook niet makkelijk) en dan, vermits het duidelijk een klooier is, gewoon de boel verder gemonteerd en het stukje eruit gevist. Een nieuwe nokkenasketting heeft inderdaad niet veel spanning nodig en slipt ook niet zo snel over het tandwiel.
Bart
-
- Berichten: 54
- Lid geworden op: do jan 09, 2003 10:21
- Contacteer:
Als ik zo zie wat er allemaal verder gemold is aan boutjes e.d. verbaasd het mij nix. Een kapot boutje zat gewoon met kit vastgeplakt, en kon ik er zo uittrekken. Een andere kwam los, met schroefdraad en al. Gelukkig ziet het blok er inwendig, voor zover ik kan zien, er nog goed uit. Ook het zeefje en filter zijn mooi schoon. Wat ik nog wel even doe: Een liter (schone) olie in de kop gooien, misschien dat er alsnog nog wat uitspoeld. Kost me slechts wat olie.Bart M schreef:Hoi,
ik zou zeggen: geen paniek, als er niets in het zeefje ligt, en je oliefilter zit niet vol ijzer en aluminium-schraapsel, dan is er waarschijnlijk niets aan de hand. Vorige eigenaar heeft vermoedelijk bij het monteren die veer gebroken (is ook niet makkelijk) en dan, vermits het duidelijk een klooier is, gewoon de boel verder gemonteerd en het stukje eruit gevist. Een nieuwe nokkenasketting heeft inderdaad niet veel spanning nodig en slipt ook niet zo snel over het tandwiel.
Bart