Pagina 1 van 1
4 tak rookt, wat te doen ?
Geplaatst: di jul 08, 2003 18:03
door No Limit YFZ
Mijn 660 ééncilinder rookt en het is bijna even erg qua stank als een 2 takt.
Heb zo'n 4000 km geleden laten uitboren naar 686cc, nieuwe kleppen gestoken, sluiting van de kleppen was ok, mooi gewreven tot ze dicht waren met rodagepoeder. Ook nieuwe dichtingen op de veren gestoken.
Bijna direct beginnen roken en steeds erger geworden. Verbruik ongeveer 100-150 cc per 100 km, terwijl er maar 2 liter olie inzit, dus bij een lange rit van 400 km, zit er maar 1,5 liter meer in en moet ik er een halve bij kippen.
Oorspronkelijk gebruikte ik volsynth. 10W40, daarna overgegaan naar 15W50, omdat we in de zomer komen en dus wat warmer is en verbruik is zeker niet gestegen, ietsje gedaald. Heb ook al diverse additieven getest maar zonder bevredigend resultaat.
Vermoed dat de persoon aan wie ik het boren en honen heb toevertrouwd niet te vertrouwen was en de boel naar kloten heeft geholpen. Ik zit echter al op het maximum van piston, dus kan niet nog een keer boren.
Wat zijn de mogelijkheden nog ?
Wat kost het me ?
Waar kan ik het doen, bij voorkeur in België, desnoods in Nederland ?
Geplaatst: di jul 08, 2003 18:23
door Rudy
powerseal.nl
Lijkt me op een olieschraapveer probleem (of gewoon echt verkeerde passingen).
Verbruik van 1:800 is erg veel vind ik....
olieverbruik
Geplaatst: di jul 08, 2003 19:32
door xrmanu
Ofwel is die boring slecht uitgevoerd
ofwel zijn de segmenten niet aangepast bij montage.Bij aftermarketzuigers(Wiseco,JE,Arias ...) moet je de slotspeling van de segmenten nog "custom" aanpassen d.w.z. nieuwe segmenten in de pas geboorde cilinder steken en de slotspeling meten met voelermaten EN de speling aanpassen aan die opgegeven door de fabrikant van de zuiger.Doe je dit niet hebben deze VEEL te weinig speling en wanneer de motor warm wordt( bij koud start) ,zullen deze direct uitzetten,veel te hard knellen en uitzetten richting cilinder: gevolg ze vreten aan je nieuwe cilinderwand met olieverbruik tot gevolg.
Ook moet je bij montage letten dat het slot van de segmenten niet onder mekaar zit,dus wel kruiselings, anders heb je veel "blow-by" DUS compressieverlies en olieverbruik..
Ken het merk zuiger niet anders zou ik kunnen kijken of er nog een overmaat bestaat.Enige oplossing is een nieuwe cilinder of goedkoper ...een nieuwe sleeve(cilinderbus)kopen.
Re: olieverbruik
Geplaatst: di jul 08, 2003 19:42
door Rudy
xrmanu schreef:Ofwel is die boring slecht uitgevoerd
ofwel zijn de segmenten niet aangepast bij montage.Bij aftermarketzuigers(Wiseco,JE,Arias ...) moet je de slotspeling van de segmenten nog "custom" aanpassen d.w.z. nieuwe segmenten in de pas geboorde cilinder steken en de slotspeling meten met voelermaten EN de speling aanpassen aan die opgegeven door de fabrikant van de zuiger.Doe je dit niet hebben deze VEEL te weinig speling en wanneer de motor warm wordt( bij koud start) ,zullen deze direct uitzetten,veel te hard knellen en uitzetten richting cilinder: gevolg ze vreten aan je nieuwe cilinderwand met olieverbruik tot gevolg.
Ook moet je bij montage letten dat het slot van de segmenten niet onder mekaar zit,dus wel kruiselings, anders heb je veel "blow-by" DUS compressieverlies en olieverbruik..
Ken het merk zuiger niet anders zou ik kunnen kijken of er nog een overmaat bestaat.Enige oplossing is een nieuwe cilinder of goedkoper ...een nieuwe sleeve(cilinderbus)kopen.
Er zit toch meestal geen slotje in een 4-takt zuiger? (neem aan dat je dat bedoel met segmenten
).
Als je last van blow-by heb krijg je ook problemen met temperatuur enz (denk maar aan uitlaatklep die lekt)
Geplaatst: di jul 08, 2003 19:56
door Gast
Een segment is een compressieveer(of olieschraapveer), een "stop-pin" (om te verhinderen dat het segment ronddraait)heeft een 4t niet ,een 2t heeft dit wel om te verhinderen dat het slot(waar de 2 eindjes bij mekaar komen)van je segment in je spoelkanalen terecht komt .Die speling tss die 2 eindjes van een segment moet dus kloppen anders drukken die te hard tegen mekaar en zet je segment (compressieveer dus) te hard uit.
Geplaatst: di jul 08, 2003 20:12
door Rudy
Anonymous schreef:Een segment is een compressieveer(of olieschraapveer), een "stop-pin" (om te verhinderen dat het segment ronddraait)heeft een 4t niet ,een 2t heeft dit wel om te verhinderen dat het slot(waar de 2 eindjes bij mekaar komen)van je segment in je spoelkanalen terecht komt .Die speling tss die 2 eindjes van een segment moet dus kloppen anders drukken die te hard tegen mekaar en zet je segment (compressieveer dus) te hard uit.
Slotspeling noemen ze dat
Geplaatst: di jul 08, 2003 21:24
door xrmanu
Zoiets ja
olieverbruik
Geplaatst: do jul 10, 2003 21:39
door xrmanu
Was ik vergeten: een karterontluchting die afgeknepen zit of verstopt is door modder o.i.d. kan bij een viertakt ook tot olieverbruik leiden.