Mijn 660 ééncilinder rookt en het is bijna even erg qua stank als een 2 takt.
Heb zo'n 4000 km geleden laten uitboren naar 686cc, nieuwe kleppen gestoken, sluiting van de kleppen was ok, mooi gewreven tot ze dicht waren met rodagepoeder. Ook nieuwe dichtingen op de veren gestoken.
Bijna direct beginnen roken en steeds erger geworden. Verbruik ongeveer 100-150 cc per 100 km, terwijl er maar 2 liter olie inzit, dus bij een lange rit van 400 km, zit er maar 1,5 liter meer in en moet ik er een halve bij kippen.
Oorspronkelijk gebruikte ik volsynth. 10W40, daarna overgegaan naar 15W50, omdat we in de zomer komen en dus wat warmer is en verbruik is zeker niet gestegen, ietsje gedaald. Heb ook al diverse additieven getest maar zonder bevredigend resultaat.
Vermoed dat de persoon aan wie ik het boren en honen heb toevertrouwd niet te vertrouwen was en de boel naar kloten heeft geholpen. Ik zit echter al op het maximum van piston, dus kan niet nog een keer boren.
Wat zijn de mogelijkheden nog ?
Wat kost het me ?
Waar kan ik het doen, bij voorkeur in België, desnoods in Nederland ?
4 tak rookt, wat te doen ?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
- Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
- Contacteer:
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
powerseal.nl
Lijkt me op een olieschraapveer probleem (of gewoon echt verkeerde passingen).
Verbruik van 1:800 is erg veel vind ik....
Lijkt me op een olieschraapveer probleem (of gewoon echt verkeerde passingen).
Verbruik van 1:800 is erg veel vind ik....
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Ofwel is die boring slecht uitgevoerd ofwel zijn de segmenten niet aangepast bij montage.Bij aftermarketzuigers(Wiseco,JE,Arias ...) moet je de slotspeling van de segmenten nog "custom" aanpassen d.w.z. nieuwe segmenten in de pas geboorde cilinder steken en de slotspeling meten met voelermaten EN de speling aanpassen aan die opgegeven door de fabrikant van de zuiger.Doe je dit niet hebben deze VEEL te weinig speling en wanneer de motor warm wordt( bij koud start) ,zullen deze direct uitzetten,veel te hard knellen en uitzetten richting cilinder: gevolg ze vreten aan je nieuwe cilinderwand met olieverbruik tot gevolg.
Ook moet je bij montage letten dat het slot van de segmenten niet onder mekaar zit,dus wel kruiselings, anders heb je veel "blow-by" DUS compressieverlies en olieverbruik..
Ken het merk zuiger niet anders zou ik kunnen kijken of er nog een overmaat bestaat.Enige oplossing is een nieuwe cilinder of goedkoper ...een nieuwe sleeve(cilinderbus)kopen.
Ook moet je bij montage letten dat het slot van de segmenten niet onder mekaar zit,dus wel kruiselings, anders heb je veel "blow-by" DUS compressieverlies en olieverbruik..
Ken het merk zuiger niet anders zou ik kunnen kijken of er nog een overmaat bestaat.Enige oplossing is een nieuwe cilinder of goedkoper ...een nieuwe sleeve(cilinderbus)kopen.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Er zit toch meestal geen slotje in een 4-takt zuiger? (neem aan dat je dat bedoel met segmenten ).xrmanu schreef:Ofwel is die boring slecht uitgevoerd ofwel zijn de segmenten niet aangepast bij montage.Bij aftermarketzuigers(Wiseco,JE,Arias ...) moet je de slotspeling van de segmenten nog "custom" aanpassen d.w.z. nieuwe segmenten in de pas geboorde cilinder steken en de slotspeling meten met voelermaten EN de speling aanpassen aan die opgegeven door de fabrikant van de zuiger.Doe je dit niet hebben deze VEEL te weinig speling en wanneer de motor warm wordt( bij koud start) ,zullen deze direct uitzetten,veel te hard knellen en uitzetten richting cilinder: gevolg ze vreten aan je nieuwe cilinderwand met olieverbruik tot gevolg.
Ook moet je bij montage letten dat het slot van de segmenten niet onder mekaar zit,dus wel kruiselings, anders heb je veel "blow-by" DUS compressieverlies en olieverbruik..
Ken het merk zuiger niet anders zou ik kunnen kijken of er nog een overmaat bestaat.Enige oplossing is een nieuwe cilinder of goedkoper ...een nieuwe sleeve(cilinderbus)kopen.
Als je last van blow-by heb krijg je ook problemen met temperatuur enz (denk maar aan uitlaatklep die lekt)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Een segment is een compressieveer(of olieschraapveer), een "stop-pin" (om te verhinderen dat het segment ronddraait)heeft een 4t niet ,een 2t heeft dit wel om te verhinderen dat het slot(waar de 2 eindjes bij mekaar komen)van je segment in je spoelkanalen terecht komt .Die speling tss die 2 eindjes van een segment moet dus kloppen anders drukken die te hard tegen mekaar en zet je segment (compressieveer dus) te hard uit.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Slotspeling noemen ze datAnonymous schreef:Een segment is een compressieveer(of olieschraapveer), een "stop-pin" (om te verhinderen dat het segment ronddraait)heeft een 4t niet ,een 2t heeft dit wel om te verhinderen dat het slot(waar de 2 eindjes bij mekaar komen)van je segment in je spoelkanalen terecht komt .Die speling tss die 2 eindjes van een segment moet dus kloppen anders drukken die te hard tegen mekaar en zet je segment (compressieveer dus) te hard uit.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Was ik vergeten: een karterontluchting die afgeknepen zit of verstopt is door modder o.i.d. kan bij een viertakt ook tot olieverbruik leiden.