probleem met starten dr 650

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
mark-1

Goedendag, ik ben mark en helemaal nieuw hier.
Sinds zaterdag heb ik een suzuki dr650 rs uit 1990 . Deze is net gereviseerd, nwe zuiger, gehoond, nwe kleppen en tuimelaars en en andere kop. Moet dus helemaal nieuw zijn, echter.... kan het zijn dat de motor zoveel compressie heeft dat hij niet aan gekickt kan worden? Ik trek de decompressie hendel in, langzaam kicken, hendel schiet los kiskstart omhoog en dan trappen. Maar hij heeft zoveel compressie dat de kickstart maar driekwart komt, pfffff. aanduwen is ook niet te doen met zijn 2, achterwiel slipt meteen. Vorige eigenaar heeft na revisie niet gereden en zegt dat de motor (halfgas) moet worden ingereden en naar een paar 100 km minder compresie heeft en dan normaal aangekickt kan worden. Heeft iemand hier ervaring mee, of een idee hoe ik hem normaal kan starten?

Groeten Mark
Laatst gewijzigd door mark-1 op di okt 19, 2010 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
zappa.suzuki

Eerst een paar x trappen met de deco in om er wat benz in te spoelen [ koude motor, evt met wat choke]
Dan deco los en rustig door trappen tot dat ie niet verder wil , zit dat op z,n compressieslag dan deco in en klein stukje door duwen.. hendel los en helemaal door trappen.. [ bij m'n KTM]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
mark-1

volgens mij heeft de motor een aut. deco. je knijpt hem in kickt naar beneden en dan schiet hij los. maar kan het idd zo zijn dat hij na de revisie zoveel compressie heeft dat hij niet normaal te starten is?
Zeeuwse Klei

Hee, een DR...
Die dingen moet je kennen.

Decompressiehendel intrekken en heel heel langzaam zover trappen dat dat het hendeltje net losschiet. Als het goed is (decompressiehendel werkt via een palletje rechtstreeks op de tuimelaar van de uitlaatkleppen) staat de boel dan precies goed. Dan kickstarter op laten komen en trappen. Ik heb verschillende DR 650 blokken, maar 1 daarvan start nooit heel makkelijk, daarvan komt de decompressie er pas te laat af waardoor je steeds "mis" trapt en het kreng dus niet start.
Als je hem start zonder decompressiehendel (moet je wel heel geduldig de zuiger naar het BDP trappen, dat gaat heel zwaar) en dan vanuit het BDP een flinke stamp geven. Met originele carburateur kunnen het ontzettende rotzakken zijn omdat ie dan niet meteen bij de eerste trap benzine krijgt en je jezelf goed leegstampt...

Kan zijn dat er wat olie rond de zuigerveren enz. zit voor montage ed. die de boel wat moeilijker maakt. Eventueel aanslepen in zijn 3e of 4e versnelling, met kleplichter ingetrokken. Zo moest ik de mijne ooit ook starten toen ik m'n kickstarter verloor :oops:

Die van mij liep ooit bij volgas (ca. 170 km/h, in zijn 5e) zonder benzine. Carburateur vol open, maximale compressie, maar ineens geen benzine meer -> het achterwiel blokkeerde door de compressie. Compressie is best fiks bij die dingen :wink:
mark-1

Inmiddels al 100x geprobeerd met de kickstarter op alle mogelijke manieren.
Blijft een probleem om met trappen de kickstarter helemaal beneden te krijgen, zoveel compressie heeft dat kreng. Iemand nog een goed idee om hem aan te krijgen?
iron gonzo

krijgt hij wel benzine?

staat de bougie nat als je een paar keer hebt proberen aantrappen?
heeft de motor wel ontsteking?
dus bougie uitdraaien en eens op het blok leggen. dan aantrappen en kijken of de bougie vonkt.

misschien dat het probleem dus ergens anders zit?

als je zeker bent van de ontsteking, kan je een beetje benzine in het bougiegat gieten, bougie indraaien en aantrappen.
als hij dan wel ploft of in gang schiet, zal je dus moeten verder kijken naar de carbus om te zien waar het probleem zich voor doet.
ontstekingstijdstip kan ook verkeerd staan.
droom van oude GS 2klepper
mark-1

De motor heeft na de revisie 20km gereden en is bij een motor zaak ook helemaal afgesteld. het probleem is volgens mij dat hij zoveel compressie heeft vanwege het hoonen en de nwe zuiger die gemonteerd is dat je hem gewoon niet helemaal rondkrijgt.
Noppy

Je kunt ook startgas van een spuitbusje, verkrijgbaar bij de pom, in de luchtfilterkast spuiten. Mocht je een carbu probleem hebben dan wordt dat ook duidelijk.

Op het BDP kun je ook gewoon 50 kg druk uitoefenen op de kickstarter. Alhoewel het ultra langzaam gaat hoort hij gewoon door dat punt heen te zakken. Ik heb geen handmatige kleplichter en mijn compressie is ook niet mals op de RMZ 450. Toch lukt dat.
:toost:
Zeeuwse Klei

Waarschijnlijk doe je iets niet goed.

Zet de motor met het stuur tegen de muur en ga op de steppies staan. Nu druk zetten op kickstarter, net zo lang tot je voelt dat de zuiger in BDP staat, dat voel je vlug genoeg, dan valt de kickstarter vanzelf een stukje door. Van daarvandaan trap je namelijk de zuiger eerst helemaal naar beneden.

Een DR 650 door zijn compressie heen trappen (zoals een tweetaktje of een motor met auto-decompressie) kun je gerust vergeten.
Als mijn decompressiekabeltje breekt (doet het weleens...) kan ik gerust 10-15 seconden met mijn volle gewicht op de kickstarter gaan hangen om hem op BDP te krijgen... Gaat wel de standaard krom van, maarja, je mot toch rijden met dat ding hè..
mark-1

Na al jullie tips te hebben opgevolg. bougie eruit (1 vd 2) vonk netjes, was ook nat na aantal x kicken. Maar dat kreng geeft geen teken van leven. ook op bdp gezet en dan kicken, ook niks :( Nog enige suggesties? moet ik nog een kickstart curcus volgen of gewoon afscheid nemen van dat apparaat? NU wel als voordeel dat mijn conditie iets vooruit is gegaan, pffff
Noppy

Het je al het ether startgas uit spuitbus gebruikt?

Hiermee kan je eventjes 1 sec starten met benzinekraantje dicht. Als dat werkt dan kan je een ontstekings en compressieprobleem uitsluiten en ligt het aan de carburatie.

Anders zijn er gewoon té veel variabelelen in het spel.
Zeeuwse Klei

mark-1 schreef:Na al jullie tips te hebben opgevolg. bougie eruit (1 vd 2) vonk netjes, was ook nat na aantal x kicken. Maar dat kreng geeft geen teken van leven. ook op bdp gezet en dan kicken, ook niks :( Nog enige suggesties? moet ik nog een kickstart curcus volgen of gewoon afscheid nemen van dat apparaat? NU wel als voordeel dat mijn conditie iets vooruit is gegaan, pffff
Als je er afscheid van wilt nemen, moet je eerst mij even mailen, ik zoek altijd nog wel een goed blok....

Maar als je hem op BDP zet en dat trapt, krijg je er wel beweging in?

Zit er de originele Mikuni carburateur op? Die wil nooit meteen bij de 1e trap. Als ie een poos heeft stil gestaan, tap dan maar wat benzine uit de carburateur om zeker te weten dat er goede verse benzine in de vlotterbak zit. Dan met choke en maar trappen. Als hij verzopen is, trap hem dan droog door de kleplichter ingetrokken te houden en vol gas te geven. Dan kicken en zo droogspoelen.
Noppy

Je kunt, als je de benzinekraan per ongeluk open hebt laten staan, ook de motor even op zijn linker oor leggen. Dan spoelt de oude benzine uit de vlotterbak weg en start hij veel gemakkelijker.

Wel even eerst leegtrappen met het gas helemaal open.
mark-1

ik ga het nog ff proberen vd week met snelstart. Als ik hem in bdp zet trap hij gewoon goed naar beneden, hij heeft ook een mooie vonk. bij de vorige eigenaar heeft hij ook gewoon gereden na de revisie, maar moest hem met een paar man aanduwen en liep dan perfect. hij heeft een week of 2-3 voor het laast gelopen
Zeeuwse Klei

Probeer eens een fractie voordat je het BDP voelt aankomen te stoppen en van daaruit te kicken. Kan zijn dat ie nét te ver gaat en je dus alleen maar loos aan het trappen bent. Zoals gezegd, ik heb er ook 1 blok bij dat er een handje van heeft beslist niet te starten als je ook maar de kleinste fractie te ver gaat bij het in BDP zetten.
Plaats reactie