Ik heb een Honda XR650R uit 2001 met kickstarter. Normaal geen problemen met starten, zowel koud als warm niet. Maar als ik bijvoorbeeld een keer onderuit ga en de motor plat heeft gelegen, is ie niet meer aan te trappen, alleen als ik een tijdje(10 min.) wacht, maar dat is niet de bedoeling.
Weet iemand of hier een foefje voor is of weet iemand een oplossing?
Ik hoor het graag!
Gr. Daniël.
startproblemen xr650r
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Ben geen specialist, heb brommers met een knopje maar het komt doordat de XR verzopen is toen ie op z'n zij lag..
Als ik het me goed herriner een aantal keren trappen met de decompressie hendel in en dan pas starten..
Als ik het me goed herriner een aantal keren trappen met de decompressie hendel in en dan pas starten..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 336
- Lid geworden op: wo apr 29, 2009 20:59
Misschien heb je hier iets aan:
Geplaatst: Za okt 13, 2007 11:39 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
M'n oude XR600 zette ik tegen de compressie aan (voel je wel aan de kickstarter) dan kleplichter in en ca 3/4 slag doorkicken (klein beetje dus maar) zodat ie net voorbij de compressie staat. Dan een goede trap tot onderaan en geen gas, dan moet ie lopen. Dit ging bij m'n XR zelfs gewoon met de hand, regelmatig gedaan om anderen de mond te snoeren, no problem. WR400 evenzo, WR450 en m'n huidige KTM525 is lastiger vanwege automatisch kleplichtsysteem en ontbreken van de kleplichter.
Mocht ie nog niet makkelijk aan starten kun je het volgende proberen (als ie verzopen is): gas vol open en open houden en met de kleplichter in ca 5 a 10 x leeg stampen, gas helemaal open houden tijdens deze procedure. Gedachte hierachter is dat de onderdruk die in de carburateur door het kicken opgebouwd te laag is om benzine mee te zuigen omdat de gasschuif helemaal open staat.
Het hierboven geschreven verhaal staat volgens mij ongeveer letterlijk in het instructieboekje van de XR600 en maakt volgens mij weinig verschil met 'n TT.
Trouwens het niet door de compressie heen drukken maar juist 'op' het compressiepunt zetten resulteerde bij m'n nog oudere XR (met 2 caburateurs nog) in terug slaan van de kickstarter. Kost trouwens ook nog eens onnodig veel kracht.
Geplaatst: Za okt 13, 2007 11:39 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
M'n oude XR600 zette ik tegen de compressie aan (voel je wel aan de kickstarter) dan kleplichter in en ca 3/4 slag doorkicken (klein beetje dus maar) zodat ie net voorbij de compressie staat. Dan een goede trap tot onderaan en geen gas, dan moet ie lopen. Dit ging bij m'n XR zelfs gewoon met de hand, regelmatig gedaan om anderen de mond te snoeren, no problem. WR400 evenzo, WR450 en m'n huidige KTM525 is lastiger vanwege automatisch kleplichtsysteem en ontbreken van de kleplichter.
Mocht ie nog niet makkelijk aan starten kun je het volgende proberen (als ie verzopen is): gas vol open en open houden en met de kleplichter in ca 5 a 10 x leeg stampen, gas helemaal open houden tijdens deze procedure. Gedachte hierachter is dat de onderdruk die in de carburateur door het kicken opgebouwd te laag is om benzine mee te zuigen omdat de gasschuif helemaal open staat.
Het hierboven geschreven verhaal staat volgens mij ongeveer letterlijk in het instructieboekje van de XR600 en maakt volgens mij weinig verschil met 'n TT.
Trouwens het niet door de compressie heen drukken maar juist 'op' het compressiepunt zetten resulteerde bij m'n nog oudere XR (met 2 caburateurs nog) in terug slaan van de kickstarter. Kost trouwens ook nog eens onnodig veel kracht.
EXC300
En daarna starte i bij de 1e stamp. Dit was de enige juiste procedure voor mijn XR650R als ik er weer eens langs / onder gelegen hadHerr DRénérZéele schreef: gas vol open en open houden en met de kleplichter in ca 5 a 10 x leeg stampen, gas helemaal open houden tijdens deze procedure.
LEO
Als je een contactslot hebt is het wel een goed idee om dat uit te zetten bij het leegtrappen.Leo schreef:En daarna starte i bij de 1e stamp. Dit was de enige juiste procedure voor mijn XR650R als ik er weer eens langs / onder gelegen hadHerr DRénérZéele schreef: gas vol open en open houden en met de kleplichter in ca 5 a 10 x leeg stampen, gas helemaal open houden tijdens deze procedure.
LEO
Bij m'n XR drukte ik op de dodemansknop tijden het 'leeg stampen'.
Handmatig te bedienen kleplichter vervangen door een automatische kleplichter is het stomste wat ze ooit bij de moderne viertaken hebben gedaan in mijn ogen.
Hoe vaak zie je iedereen wel niet stampen om 'm weer aan de praat te krijgen, zeker als je effe plat gelegen hebt. Klepspeling en juiste afstelling wordt er dan gezegd als oplossing voor het 'wel' beter starten. Zal best wel wat helpen maar er gaat niks boven een handmatig te bedienen decompressie hendel die het zoeken naar de juiste slag makkelijk maakt.
Handmatig te bedienen kleplichter vervangen door een automatische kleplichter is het stomste wat ze ooit bij de moderne viertaken hebben gedaan in mijn ogen.
Hoe vaak zie je iedereen wel niet stampen om 'm weer aan de praat te krijgen, zeker als je effe plat gelegen hebt. Klepspeling en juiste afstelling wordt er dan gezegd als oplossing voor het 'wel' beter starten. Zal best wel wat helpen maar er gaat niks boven een handmatig te bedienen decompressie hendel die het zoeken naar de juiste slag makkelijk maakt.
KTM 250 EXC, 250 SX
Als de motor plat ligt loopt de benzine uit de vlotterkamer rechtstreeks de cilinderkop in.
Het lucht/benzine mengsel wordt hierdoor te rijk.De motor start er niet op
De juiste oplossing is al beschreven.
Decompresseur intrekken,gas vol open,5 a 10x trappen.
Hiermee spoel je schone lucht door de kop,het te rijke mengsel verdwijnt
Het lucht/benzine mengsel wordt hierdoor te rijk.De motor start er niet op
De juiste oplossing is al beschreven.
Decompresseur intrekken,gas vol open,5 a 10x trappen.
Hiermee spoel je schone lucht door de kop,het te rijke mengsel verdwijnt