Ik heb wat gezeur met mijn startmotor. Sinds mijn motor vorig jaar in de poeier liep tijdens de offroad rit in Hapert heb ik het idee dat ik toen even wat te fanatiek heb lopen doorstarten. Nu is de motor gereviseerd (kleppen, zuiger, veren, cylinder etc allemaal nieuw) maar de startmotor heeft veel moeite met hem rondtrekken. Er zit al een nieuwe accu in, de contacten zijn allemaal corrosie vrij en de decompressie werkt ook (is een bekend issue op vroege EXCR's). De motor staat bij mij dag en nacht aan de druppellader.
Als ik hem met de kickstarter start dan start hij eigenlijk altijd met 1 goede trap maar met de startmotor lijkt hij net te langzaam te draaien. Ik denk dat de startmotor dus niet goed meer is. Kun je die dingen nog uit elkaar halen om wat te repareren? Zo ja, wat kan er stuk zijn? Heeft iemand eventueel een startmotor te leen zodat ik kan testen of dat het probleem oplost? Ik had geruime tijd op marktplaats een advertentie staan waarin ik om een 2e hands startmotor vroeg maar dat heeft niets opgeleverd. Een nieuwe vinden ik net even wat te gortig als test.
Past er eventueel een startmotor van een ander model?
Problemen startmotor KTM 450 EXCR
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ik denk dat ik nog wat verder moet zoeken. Bij de laatste olie wissel was mijn klepspeling nog goed (10 uur geleden). Ik zal de klepspeling van het weekend nog eens nameten. Lijkt me sterk dat die nu ineens ruimer staat maar je weet nooit. Strakker kan wel.
De startmotor zag ik verder ook niets aan. De borstels zijn nog lang niet versleten maar ik heb de banen wel even opgepoetst. Waren niet echt vuil ofzo.
Helaas nog geen resultaat.
De startmotor zag ik verder ook niets aan. De borstels zijn nog lang niet versleten maar ik heb de banen wel even opgepoetst. Waren niet echt vuil ofzo.
Helaas nog geen resultaat.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
speedphreax schreef:Ik denk dat ik nog wat verder moet zoeken. Bij de laatste olie wissel was mijn klepspeling nog goed (10 uur geleden). Ik zal de klepspeling van het weekend nog eens nameten. Lijkt me sterk dat die nu ineens ruimer staat maar je weet nooit. Strakker kan wel.
De startmotor zag ik verder ook niets aan. De borstels zijn nog lang niet versleten maar ik heb de banen wel even opgepoetst. Waren niet echt vuil ofzo.
Helaas nog geen resultaat.
Maak alle contacten van de massa kabels eens schoon, misschien heeftie gewoon weinig spanning door vieze of slechte contacten. (zelfs blok op het frame, of startmotor op het blok, kan alles zijn)
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
De contacten zijn schoon en corrosievrij (zie ook openingspost). Massa ook gecontroleerd en op weerstand doorgemeten. Dat lijkt me vooralsnog niet het probleem.
Ik heb afgelopen weekend de autodeco met een tie wrap vastgezet en proberen te starten. Helaas geen ander resultaat dus die werkt ook goed.
Ik zag wel dat 1 uitlaat klep teveel speling heeft. Ik kan me voorstellen dat het dat is als het heel nauw komt.
Mensgel verdenk ik op zich nog niet van te rijk zijn omdat hij op de kickstarter prima start.
Ik heb afgelopen weekend de autodeco met een tie wrap vastgezet en proberen te starten. Helaas geen ander resultaat dus die werkt ook goed.
Ik zag wel dat 1 uitlaat klep teveel speling heeft. Ik kan me voorstellen dat het dat is als het heel nauw komt.
Mensgel verdenk ik op zich nog niet van te rijk zijn omdat hij op de kickstarter prima start.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Je hebt ook je batterij vervangen lees ik..... Door net dezelfde?
Als je motor warm is start hij dan goedmet de elec starter?
Ik heb een tijdje geleden een andere batterij gestoken en als hij koud stond: Niet te starten met de elec starter.
Met de kick 1 maal trappen en dan draaide hij onmiddelijk.
Bleek dat het vermogen dat de batterij leverde niet voldoende was. Vervangen door een "zwaardere" en sindsdien geen problemen meer gehad..
Misschien kan je eens proberen met een batterij van een kennis waarvan de motor wel goed start..
Als je motor warm is start hij dan goedmet de elec starter?
Ik heb een tijdje geleden een andere batterij gestoken en als hij koud stond: Niet te starten met de elec starter.
Met de kick 1 maal trappen en dan draaide hij onmiddelijk.
Bleek dat het vermogen dat de batterij leverde niet voldoende was. Vervangen door een "zwaardere" en sindsdien geen problemen meer gehad..
Misschien kan je eens proberen met een batterij van een kennis waarvan de motor wel goed start..
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Accu is inderaad door dit probleem net na de vorst vervangen. De oude was na afgelopen winter ook eigenlijk overleden dus die moest toch vervangen worden. Warm start hij net zo slecht als koud, misschien marginaal beter maar hij staat dan ook heel vaak tegen BDP aan te drukken. Accu is nieuw dus zou goed moeten zijn maar het vermogen is misschien wel een ding. Ik kan de auto of de BMW er wel eens naast zetten. Makkelijk zat om dat te testen.
Cilinder is overigens wel vervangen voor eentje met meer cc's maar de compressie zou volgens opgave gelijk moeten zijn (en ik heb geen reden om aan de kundigheid van de leverancier te twijfelen).
@Sjokske: Husa is nog steeds een optie maar deze moet tot die tijd gewoon zijn werk doen. Ik heb op dit moment nogal veel last van verschuivende prioriteiten en ook nieuwe hobbies. Niks motorisch overigens...
Cilinder is overigens wel vervangen voor eentje met meer cc's maar de compressie zou volgens opgave gelijk moeten zijn (en ik heb geen reden om aan de kundigheid van de leverancier te twijfelen).
@Sjokske: Husa is nog steeds een optie maar deze moet tot die tijd gewoon zijn werk doen. Ik heb op dit moment nogal veel last van verschuivende prioriteiten en ook nieuwe hobbies. Niks motorisch overigens...
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Aha! Maar een zelfde compressieverhouding zegt niks over het vermogen wat nodig is om te comprimeren, en dat is met die extra cc's zeker iets meer. Of het genoeg is om slecht aan te slaan betwijfel ik, een accu met lagere startcapaciteit zal waarschijnlijker zijn..
Toch niks met tieten zeker .................speedphreax schreef:Ik heb op dit moment nogal veel last van verschuivende prioriteiten en ook nieuwe hobbies. Niks motorisch overigens...
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Statische compressie is inderdaad iets heel anders dan de werkelijke einddruk want die is o.a. afhankelijk van de vullingsgraad.Boerr schreef:Aha! Maar een zelfde compressieverhouding zegt niks over het vermogen wat nodig is om te comprimeren, en dat is met die extra cc's zeker iets meer. Of het genoeg is om slecht aan te slaan betwijfel ik, een accu met lagere startcapaciteit zal waarschijnlijker zijn..
Met startkabels overigens nog steeds niet echt fanatiek starten. Wel lekker lang doorstarten.
@Sjokske: Die met tieten is geen probleem. Dat kleine gerelateerde product (van een andere fabrikant) ook niet want die zie ik toch haast niet Ik heb dit jaar veel geinvesteerd in mijn huis zodat ik dat de komende jaren niet hoef te doen. Ik kan slecht tegen achterstallig onderhoud van een vorige bewoner. Ik kan dat echt niet zo laten. Daarnaast ook een nieuwe gitaar-hobby opgepakt en dat kost toch ook even een jaartje investeren als je het een beetje wilt kunnen.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
En wat was je oplossing?
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Ik ken het, dochterlief begint door te groeien en is daarom toe aan een full-size akoestische en een nieuwe electrische, en voor mezelf meteen maar geïnvesteerd in een oude wens (dobro).speedphreax schreef:Daarnaast ook een nieuwe gitaar-hobby opgepakt en dat kost toch ook even een jaartje investeren als je het een beetje wilt kunnen.
Snaren met noppen erop zou heel mooi zijn
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Je kunt je gitaar zo laten bewerken,alsof er een noppenband overheen is gereden.
Ik begin bang te worden dat dat de oorzaak is geweest:speedphreax schreef:Ik heb wat gezeur met mijn startmotor. Sinds mijn motor vorig jaar in de poeier liep tijdens de offroad rit in Hapert heb ik het idee dat ik toen even wat te fanatiek heb lopen doorstarten.
Wikkelingen kortgesloten door gesmolten isolatie.
Zo'n klein motortje kan niet genoeg warmte kwijt om lang aan een stuk te draaien. Enfin, daar weet jij geloof ik zelf wel heteen en ander van.
Vergelijk de ohmse weerstand eens met een bekend goeie startmotor ?
Als je die niet hebt kun je ook eens naar je accuspanning kijken. Zou me niet verwonderen als die erg inzakt bij het starten als gevolg van de (bijna) kortstluiting.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Ga ik morgenavond wel even proberen. Ik heb al wel een keer de naald een standje zuiniger gezet (clip eentje omhoog) maar daar werd ie zeker niet beter van.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
De positie van de naald heeft hier helemaal niks mee te maken.speedphreax schreef:Ga ik morgenavond wel even proberen. Ik heb al wel een keer de naald een standje zuiniger gezet (clip eentje omhoog) maar daar werd ie zeker niet beter van.
Bij het starten hangt de naald over de hele lengte in de emulsiebuis.
Het enige wat daarbij enige invloed heeft is de diameter van de naald. Of ie een halve millimeter hoger of lager hangt maakt niks uit.
Ik denk echt dat het antwoord hierboven al staat. Daarom start ie ook wat langer op een auto-accu (meer lading).
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Zou ik ook denken van die naald. Ik weet zo uit mijn hoofd niet of de diameter van de rode JD naald ook anders is. Her en der natuurlijk wel... want anders is het geen andere naald.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Het bijzondere van de JD naalden is dat ze een 'DUAL taper' hebben.speedphreax schreef:Zou ik ook denken van die naald. Ik weet zo uit mijn hoofd niet of de diameter van de rode JD naald ook anders is. Her en der natuurlijk wel... want anders is het geen andere naald.
Het gedeelte aan de kant van de tip heeft wat meer taper dan verderop.
Daardoor verrijkt het mensel relatief meer bij kleine opening van de gashandle.
De grote viertakt KTM's vanaf 2003 hebben daar profijt bij omdat ze eigenlijk een SX kop gebruiken, waarvan de kanalen zijn bemeten op een 42mm carburateur met een hoog toerental (veel flow)
Daardoor stromen ze niet genoeg met een 39 carb bij lage toerentallen, met als gevolg slecht oppakken.
Nogmaals: heeft niks met starten te maken.
Folie denkt nog steeds dat je anker is doorgefikt...