hey hallo
ik heb een klein probleempje met mijn ktm.
teminste dat denk ik.
als ik de motor stationair laat draaien dan is mijn uitlaat rood gloeiend.
wie kan mij zeggen hoe als dit kan.
hij zuigt geen valse lucht. en de carb die staat nog op standje orgineel.
wie heeft hier een reden voor.
ik heb al eens vaker een onderwerp gestart met dit probleem.
dat de motor te warm werd maar dat de uitlaat rood word.
das toch wel extreem.
kan er iets met de kleppen zijn ofzo.
mvg henkie
ktm 520 exc
Moderator: ghulst
Als je bedoelt dat dit gebeurt
a) als je de motor laat warmlopen stationair
b) in het donker
--> dan is dat normaal... dat de uitlaatBOCHT roodgloeiend wordt.
Conclusie : motor NIET laten stationair warmdraaien !
Jo VdB
a) als je de motor laat warmlopen stationair
b) in het donker
--> dan is dat normaal... dat de uitlaatBOCHT roodgloeiend wordt.
Conclusie : motor NIET laten stationair warmdraaien !
Jo VdB
Mijn bocht gloeit ook rood op binnen 30 seconden. Is normaal. Mijn mengsel staat altijd goed want ik heb injectie en is gecontroleerd op de dynobank.
Lekker gaan rijden, bocht koelt dan lekker af in de rijwind.
Lekker gaan rijden, bocht koelt dan lekker af in de rijwind.
Ik zie het nu niet meer; heb mijn uitlaatbocht ingepakt met glasvezeltape. De boys bij HGS zagen dat en vonden dat heel erg goed. Huh goed?
Ja, met een hete bocht stromen de uitlaatgassen sneller en heb je meer vermogen;-) Die van mij is dus waarschijnlijk witheet, maar dat boeit dus niet.
Grappig detail is dat de hete glasvezelband vuilafstotend werkt. Waar ik normaal altijd moet bikken om de boel schoon te krijgen na een dagje baggeren, daar blijft deze bocht keurig schoon en de tape blijft zwart!
Ja, met een hete bocht stromen de uitlaatgassen sneller en heb je meer vermogen;-) Die van mij is dus waarschijnlijk witheet, maar dat boeit dus niet.
Grappig detail is dat de hete glasvezelband vuilafstotend werkt. Waar ik normaal altijd moet bikken om de boel schoon te krijgen na een dagje baggeren, daar blijft deze bocht keurig schoon en de tape blijft zwart!
Hmm daar heb je Folie weer..henkie119 schreef:o okee
dat weet ik genoeg,
en hoef ik mij nergens druk om te maken.
bedank
mvg henkie
Stap 1 is kijken of je stationairsproeier niet is verstopt, dat is namelijk nogal snel zo. Kun je meteen zien wat er in zit.
Kan wel zijn dat je bocht rood wordt bij een 'optimaal' mengsel. Maar degenen die wat hebben geexperimenteerd weten dat je motor langer leeft en fijner oppakt bij een iets rijker stationairmengsel.
Heb je ook niet wat last van naklappen in de uitlaat ?
Dat standaard motoren zo warm stationair lopen is omdat het stationairmengsel eigenlijk veel te arm is gemaakt om de milieu eisen te kunnen halen. Jouw KTM werd geloof ik afgeleverd met een .42 stationairsproeier en een ##DTN of DVR naald.
Ga maar eens naar een .45 stationair en een ##EMN, EMP, EMR of EKR naald, net wat je krijgen kunt, maakt niet zo heel veel uit.
Folie denkt dat je dan je motortje niet meer terug kent. Lees anders ff het andere KTM topicje hier.
O ja, en je vroeg nog iets over kleppen... Hou je je uitlaatkleppen een beetje bij ? Die komen steeds strakker te staan doordat de zittingen inslaan. Op den duur komen ze zo strak dat ze niet meer goed sluiten en dan kunnen ze hun warmte niet meer kwijt. Ook daarvan gaat je motor heet lopen. Uitlaatkleppen op een EXC gaan ongeveer 300 uur mee. Da's niet super lang.
hey folie
ik heb een stationair sproeier 48 en de naald is een obdtm.
maar ik heb laats de hele carb eens schoon gemaakt en alles stond zoals hij orgineel moet zijn kwa sproeiers.
behalve de naald die stond op de 3de van boven en die moest op 2de van boven.
die moest alleen op de derde als hij nog begrenst was in 12.5 kw uitvoering.
maar nu kan het daar niet aan liggen. omdat je dan alleen maar minder benzine inspuit. en dus zou hij weer warmer worden in het midden gebied toch?
ene over die kleppen hoe weet je dan dat je kleppen vervangen moeten worden. want ik stel ze wel maar ik kan niet de klep afdichting/zitting zien.
of moet alles dan gewoon los.
mvg henkie
ik heb een stationair sproeier 48 en de naald is een obdtm.
maar ik heb laats de hele carb eens schoon gemaakt en alles stond zoals hij orgineel moet zijn kwa sproeiers.
behalve de naald die stond op de 3de van boven en die moest op 2de van boven.
die moest alleen op de derde als hij nog begrenst was in 12.5 kw uitvoering.
maar nu kan het daar niet aan liggen. omdat je dan alleen maar minder benzine inspuit. en dus zou hij weer warmer worden in het midden gebied toch?
ene over die kleppen hoe weet je dan dat je kleppen vervangen moeten worden. want ik stel ze wel maar ik kan niet de klep afdichting/zitting zien.
of moet alles dan gewoon los.
mvg henkie
Heel simpel, hoor.henkie119 schreef:over die kleppen --> hoe weet je dan dat je kleppen vervangen moeten worden. want ik stel ze wel
Zo lang als je de kleppen kan stellen, is het (voor mij althans) in orde.
Op een bepaald moment is de klep zo ver ingeslagen, dat stellen niet meer lukt --> dan moeten er nieuwe klepzittingen in en tegelijk nieuwe klepjes.
Bij zo'n "oude" EXC zijn het stalen kleppen. Die kunnen wel wat hebben.
Jo VdB
Weet je heel zeker dat het niet een OBDMT is ?henkie119 schreef:hey folie
ik heb een stationair sproeier 48 en de naald is een obdtm.
maar ik heb laats de hele carb eens schoon gemaakt en alles stond zoals hij orgineel moet zijn kwa sproeiers.
behalve de naald die stond op de 3de van boven en die moest op 2de van boven.
die moest alleen op de derde als hij nog begrenst was in 12.5 kw uitvoering.
mvg henkie
hallo
ja ik weet zeker dat het een obdtm.
hoezo kan er zo veel verschil in die naalden zitten dan.
ik heb namelijk een cd rom met alle gegeven van ktm 520.
en daar staat ook op dat deze er in hoort te zitten.
groeten
ja ik weet zeker dat het een obdtm.
hoezo kan er zo veel verschil in die naalden zitten dan.
ik heb namelijk een cd rom met alle gegeven van ktm 520.
en daar staat ook op dat deze er in hoort te zitten.
groeten
Dan zou je motor niet te arm stationair mogen lopen.henkie119 schreef:hallo
ja ik weet zeker dat het een obdtm.
hoezo kan er zo veel verschil in die naalden zitten dan.
ik heb namelijk een cd rom met alle gegeven van ktm 520.
en daar staat ook op dat deze er in hoort te zitten.
groeten
Ja, er zit nogal wat verschil in welke naald. De drie laatste letters geven de taper, lengte en diameter aan. Bij een (bijna) gesloten gashandle hangt de naald nog helemaal in de emulsiebuis, en is dus vooral de naald diameter bepalend voor de doorlaat. De laatste letter dus.
Diameters lopen van H (2.675) tot W (2.805)
Een ##M is 2.715 en ongeveer wat ik je ook zou aanraden.
De 48 stationairsproeier vind ik aan de grote kant, ik geef de voorkeur aan een 45. (Wel zeker weten dat ie schoon is)
Dat brengt ons bij het volgende: de afstelschroef voor het stationairmengsel. (zit aan de voorkant van de vlotterkamer, vertikaal omhoog) Die is er toch niet toevallig uitgetrild ? Dat zou nl ook een te arm stationairmengsel geven.
Nog een tip: om die afstelschroef hoort een veertje met een ring en om de bovenkant van de schroef zit een miniscuul O ringetje. Dat ringetje wordt nog wel eens verloren, waardoor wederom valse lucht wordt aangezogen. Ook als het veertje niet meer genoeg kracht geeft.
De afstelschroef zou ongeveer tussen de 1 1/2 en 2 omwentelingen uitgedraaid moeten staan.