Pilotproject in Baarle tegen wildcrossers
door Riet Pijnappels. woensdag 28 juli 2010 | 08:19 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 28 juli 2010 | 08:21
Baarle-Nassau - De gemeente Baarle-Nassau gaat zo snel mogelijk alle zandpaden in het natuurgebied 't Merkske in Zondereigen afsluiten voor gemotoriseerd verkeer, met uitzondering van het bestemmingsverkeer.
Het gaat om het gebied ten zuiden van de Hoogstratensebaan.
Het verbod, dat als een pilotproject geldt, is bedoeld om illegale crossers uit het kwetsbare natuurgebied te weren, zegt wethouder Peter Anthonis. Vooral in het voorjaar kwamen er veel klachten binnen van wandelaars die last hadden van de wildcrossers. Ook omwonenden klaagden over geluidsoverlast en intimidatie.
Door de zandpaden af te sluiten voor motorvoertuigen, krijgen politie en opsporingsambtenaren de bevoegdheid om te handhaven.
Vanwege de vele, kilometerslange zandpaden in het uitgestrekte buitengebied is Baarle-Nassau de laatste jaren steeds meer een trekpleister geworden voor liefhebbers van scheuren door het zand met motoren, quads en jeeps.
Boswachter Marcel Douma van Staatsbosbeheer zegt blij te zijn met de maatregel. "Hier vragen wij al jaren om." De crossers veroorzaken niet alleen overlast, maar brengen volgens hem ook veel schade toe aan de natuur.
Illegale crossers zijn niet alleen Baarle-Nassau een doorn in het oog, maar ook de omliggende gemeenten, zoals Alphen-Chaam, Rucphen en Zundert hebben er last van. Baarle wil dan ook regionale afspraken maken om te voorkomen dat het probleem zich naar andere natuurgebieden verplaatst.
Bron: http://www.bndestem.nl/regio/breda/7043 ... ossers.ece
Afsluitingen in Nederland
Moderator: ghulst
BAARLE-HERTOG/HOOGSTRATEN - Het gemeentebestuur van Baarle-Nassau gaat zo snel mogelijk gemotoriseerd verkeer verbieden op de zandwegen in natuurgebied 'tMerkske.
Het natuurgebied ligt grotendeels in Nederland, maar strekt zich uit tot in België. Het domein Wortel Kolonie en het buitengebied van Zondereigen, een gehucht van Baarle-Hertog, maken er deel van uit. Aan de zandwegen ten zuiden van de Hoogstratensebaan worden binnenkort borden geplaatst om gemotoriseerd verkeer weg te houden. Op die manier wil men het wildcrossen met motoren en quads in het natuurgebied een halt toe roepen.
'Vooral in het voor- en in het najaar is het probleem heel groot', zegt boswachter Marcel Douma van Staatsbosbeheer Nederland. 'Jeeps, motoren en quads maken dan veelvuldig gebruik van de zandwegen en houden vaak amper rekening met de wandelaars of ruiters. Er zijn zelfs al enkele incidenten geweest. Het is niet de bedoeling om de zandwegen fysiek af te sluiten, want landbouwverkeer blijft toegelaten. Het verbod voor gemotoriseerd verkeer is een eerste stap in de goede richting.'
De maatregel is een pilootproject en geeft de politie of boswachters de bevoegdheid om op te treden tegen illegale crossers. Het gaat om een grensoverschrijdende samenwerking. 'Het probleem doet zich aan beide kanten van de grens voor. We hebben daarom met verschillende partijen uit België en Nederland rond de tafel gezeten om het op te lossen. De gemeentebesturen van Hoogstraten, Merksplas en Baarle-Hertog hebben mee overlegd.'
Naast de geluidsoverlast heeft ook de natuur schade van het illegale crossverkeer. 'De beekvallei van 'tMerkske is een van de grootste natuurgebieden in Nederland', zegt Douma. 'Bovendien is het een kwetsbaar gebied. De zandwegen liggen langs een aantal oude houtwallen waar zeldzame vogels broeden. Motoren die meer dan honderd decibel produceren, horen hier niet thuis. We hebben niets tegen motorcrossers op zich, maar wel tegen personen die niet willen begrijpen dat dit in natuurgebied niet thuishoort.'
Ook in de Nederlandse buurgemeenten van Baarle is er overlast van illegaal crossverkeer. Er zullen dan ook regionale afspraken gemaakt worden om te voorkomen dat het probleem zich verplaatst naar andere natuurgebieden.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AO2TN240
P.S. Grappig dat men geluid noemt als de grote boosdoener. En dan ook een norm erbij van 100 dB. Waar zou dat toch vandaan komen?
Het natuurgebied ligt grotendeels in Nederland, maar strekt zich uit tot in België. Het domein Wortel Kolonie en het buitengebied van Zondereigen, een gehucht van Baarle-Hertog, maken er deel van uit. Aan de zandwegen ten zuiden van de Hoogstratensebaan worden binnenkort borden geplaatst om gemotoriseerd verkeer weg te houden. Op die manier wil men het wildcrossen met motoren en quads in het natuurgebied een halt toe roepen.
'Vooral in het voor- en in het najaar is het probleem heel groot', zegt boswachter Marcel Douma van Staatsbosbeheer Nederland. 'Jeeps, motoren en quads maken dan veelvuldig gebruik van de zandwegen en houden vaak amper rekening met de wandelaars of ruiters. Er zijn zelfs al enkele incidenten geweest. Het is niet de bedoeling om de zandwegen fysiek af te sluiten, want landbouwverkeer blijft toegelaten. Het verbod voor gemotoriseerd verkeer is een eerste stap in de goede richting.'
De maatregel is een pilootproject en geeft de politie of boswachters de bevoegdheid om op te treden tegen illegale crossers. Het gaat om een grensoverschrijdende samenwerking. 'Het probleem doet zich aan beide kanten van de grens voor. We hebben daarom met verschillende partijen uit België en Nederland rond de tafel gezeten om het op te lossen. De gemeentebesturen van Hoogstraten, Merksplas en Baarle-Hertog hebben mee overlegd.'
Naast de geluidsoverlast heeft ook de natuur schade van het illegale crossverkeer. 'De beekvallei van 'tMerkske is een van de grootste natuurgebieden in Nederland', zegt Douma. 'Bovendien is het een kwetsbaar gebied. De zandwegen liggen langs een aantal oude houtwallen waar zeldzame vogels broeden. Motoren die meer dan honderd decibel produceren, horen hier niet thuis. We hebben niets tegen motorcrossers op zich, maar wel tegen personen die niet willen begrijpen dat dit in natuurgebied niet thuishoort.'
Ook in de Nederlandse buurgemeenten van Baarle is er overlast van illegaal crossverkeer. Er zullen dan ook regionale afspraken gemaakt worden om te voorkomen dat het probleem zich verplaatst naar andere natuurgebieden.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=AO2TN240
P.S. Grappig dat men geluid noemt als de grote boosdoener. En dan ook een norm erbij van 100 dB. Waar zou dat toch vandaan komen?