Groot onderhoud

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
MANUS-3000

Ik heb een weekje vakantie en nu ik mijn ketting en tandwielen moet vervangen maar besloten de week grotendeels aan de big te besteden.

Ketting en tandwielen en een setje mooie rvs spanners heb ik bij Hessler besteld,olie en filter enz had ik al van motoport.

Vandaag begonnen met de demontage,eerst warm gereden toen olie afgetapt en lekker een tijdje laten lekken.
Ondertussen een bokje geknutseld waar ie op kan staan zodat de swingarm eruit kan.
Daarna linker carterdeksel verwijderd zodat ik de balansasketting kan spannen en de bedrading van de stator en de bdp sensor kan controleren.
Ben al is bij doc Zappa geweest met het probleem van inhouden,het is een tijdje weg geweest maar langzaam komt het weer terug.
Het dekseltje aan de onderkant losgemaakt en dit in het zeefje gevonden

Afbeelding

Afbeelding

In het topic van Lummelke gelukkig een goede verklaring hiervoor gelezen,morgen maar even een magneet van de koelkastdeur trekken om te kijken of het aluminium is.
Morgen ook alles netjes schoonmaken balansasketting spannen en dan rustig het blokje weer in elkaar schroeven.

Na al dit de big op de bok en begonnen z'n achterwerk te demonteren,gelukkig kwamen alle bouten goed los en alle link lagers zijn ook nog mooi alleen het vet is oud,goed schoonmaken en opnieuw invetten dus.
Wil ook de swing arm en alle link delen goed schoon maken en een kleurtje geven,ziet alles er ook weer een beetje knap uit.
Nu ziet het er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen meer ik ga m'n nest in,

grt Manus.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
lummelke

Maak je maar geen zorgen om die schilfers, het zou iid meer voorkomen en helemaal geen kwaad kunnen.
Voor de rest ben je goed bezig, de mijne is onlangs ook bijna helemaal 'gesloopt' en met de nodige vetjes, sapjes, lagertjes en ander spul opnieuw opgebouwd. En dat is goed te merken, hij rijdt nu weer als nieuw!
Een ding ga ik echter nog veranderen, en dat zijn de remblokjes. Ik wou ook eens zuinig zijn, en had bij Hessler de standaard remblokjes besteld ipv de keramische, maar daar ben ik niet tevreden van.
Ondertussen heb ik ongeveer een 1000-tal km gereden, maar de remwerking is nog steeds beduidend minder dan met de oude keramische remblokjes.

Veel sleutelplezier, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
MANUS-3000

Ik heb de schilfers net even aan de magnetische test onderworpen en het is wel ijzer.
Geen idee wat het zou kunnen zijn echt groot zijn ze niet en het zijn er ook niet echt veel

Afbeelding

Ik ga me er maar niet te druk om maken,ik heb geen rare bijgeluiden dus we gaan het wel zien.
Nu even wachten tot de regen over waait dan kan ik nog wat doen,

grt Manus.
MANUS-3000

Na een uurtje of wat schrobben ziet diverse onderdelen er zo uit

Afbeelding

Afbeelding

Toen de swingarm nog in het frame zat zag ie er veel beter uit,geld ook voor de rest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iemand toevallig nog een rijdende big staan voor heel weinig waar ik voorlopig mee kan rijden?
Ik denk namelijk niet dat ik dit in m'n weekje vakantie klaar krijg :P

Bij nadere inspectie is een van de naaldlagers in de achterbrug toch aan vervanging toe,ooit lomp gemonteerd denk ik een naald zit scheef en de kooi van de naalden is ook aardig beschadigd :x

Ik begrijp nu ook waar de big zijn naam aan dankt,waar je bij andere motoren van deze bouwjaren al heel veel aluminium ziet is hier echt alles van dik ijzer :o

The journey continues later meer,

grt Manus.
zappa.suzuki

Goed bezig!
maak je niet druk over die schilfers in je zeefje, zijn gewoon schilfers van je versnellingsbak..

Slechte naaldlager is ook geen probleem, gewoon weer in elkaar met vet, lekker op vakantie en daarna vervangen.. als je dat niet wil kan je een brug en link lenen van me..
Dirty aan het slachten :cry: blok ligt er nu uit, blok van Shiny bijna los, morgen wisselen van blok..

Heb een carb van Siny gesloopt :evil: weet niet hoe maar de staionaire stelschroef was krom.. denk tik ik wel recht.. breekt de bevesteging uit de carb :evil:

jammer, die carbs liepen erg goed, nu ja, sproeiers over zetten in die van Dirty en die er op :roll:

Wel triest, Dirty slopen.. 1e x dat ik een tuf slacht :cry:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Edwin
Contacteer:

Lekker bezig ook Zappie :lol:

Trouwens, als je geen voorlicht meer hebt, dan is de tip dat je eerst even kijkt of het stekkertje nog op de H4 lamp zit héhé, was bij mij dus eraf gelopen/getrild. Maar goed, heb de lamp toch maar vervangen met zo'n Philips night vision geval. Alleen de lamp nog even stellen, heb de indruk dat die alles verlicht, behalve de weg voor mij :? (ja...de lamp zit er goed in)
Knipperlicht had alleen wat last van wat aanslag op het lampje, even schoongemaakt en brand weer.

Grz Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
MANUS-3000

Dat naaldlager draait op zich nog heel soepel en er zitten ook geen groeven in de bus maar mooi is het niet.
Ik heb nog een brug van een gsxr staan van ergens in de 90er bouwjaren,morgen even opzoeken misschien zijn de lagers hetzelfde dan zet ik ze gewoon over.

Blokje is weer klaar,zeefje schoon,nieuwe olie en filter,balansasketting gesteld.

Een brug lenen is een mooi aanbod maar ik schroef alles pas weer in elkaar als het helemaal goed is,dan hoef ik het maar een keer te doen.
Het is alleen jammer dat ik met dit weer niks anders heb om op te rijden :cry: ,de volgende keer doe ik dit in de winter ik heb vandaag al die filmpjes van belgie gekeken en dan gaat het wel kriebelen :? .

Maar Dirty ondergaat nu dus het lot wat je altijd al voor hem in gedachten had,donor voor Shiny?

R.I.P. Dirty,we gaan je missen.

p.s. ik had CW al ge pb't voor het kappenset dat ie ooit te koop had geen idee of hij het nog heeft?
Maar ga jij nu ook een kappenset over hebben?
Laatst gewijzigd door MANUS-3000 op za sep 04, 2010 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
MANUS-3000

Vandaag begonnen met het verder voor bereiden van de swingarm.
Helaas zag ik er na een half uur zo uit

Afbeelding

En de staalborstel van de karwei zo

Afbeelding

Das dus waardeloze :2gunfire: :schieten:

Ben dus maar zover gekomen

Afbeelding

Iemand ervaringen met roestomvormers?
Ik heb al gezien dat ik niet ieder hoekje en gaatje blank ga krijgen op deze manier maar heb ook geen zin om een straler te duur te gaan betalen.

@Zappa,ik had bericht van C.W. en heb zijn kappenset overgenomen,het is niet helemaal compleet misschien dat jij wat losse delen voor me hebt of weet?

Later meer,

grt Manus.
zappa.suzuki

de mooie set van Dirty hou ik zelf :wink:

maar heb een blauwe set liggen die lelijk mat zwart is gespoten.. wat zoek je?
MANUS-3000

Dat doe je goed :lol:

Ik geloof dat ik bij het set van C.W. de snavel,het voorspatbord en het kapje tussen de twee achterste zijdelen(wat onder het bagagerekje zit)mis.
Kleur en staat maakt me niet uit ik moet toch spuiten.

Als je daar vanaf wilt mag je me je prijs pbén.
Ik hoor het wel,

grt Manus.
MANUS-3000

Gister de staalborstel opgehaald en weer verder gegaan met ontroesten.
Toen de swingarm er zo uitzag was ik er klaar mee.

Afbeelding

Vandaag met de kwast in de weer en nu ziet het er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Dit gaat ff 2 dagen drogen want we gaan morgen een dagje naar die heimat en overnachten in een hotelletje in winterswijk en dan nog een dagje de achterhoek onveilig maken.
Het is wel vakantie he :wink:

Gister ook bericht van Hessler dat m'n bestelling verzonden is,ik had het pas maandag betaald via paypal dus dat ging lekker snel.
zappa.suzuki

MANUS-3000 schreef:Dat doe je goed :lol:

Ik geloof dat ik bij het set van C.W. de snavel,het voorspatbord en het kapje tussen de twee achterste zijdelen(wat onder het bagagerekje zit)mis.
Kleur en staat maakt me niet uit ik moet toch spuiten.

Als je daar vanaf wilt mag je me je prijs pbén.
Ik hoor het wel,

grt Manus.
Snavel heb ik, rest niet..
MANUS-3000

Er is weer een updeet.

Vanavond iets na 6en thuis gearriveerd en gelijk de gegronde delen gaan schuren.

Tussendoor ff een hapje gegeten en toen met verf gaan spelen.
Nu ziet het er in het schemerduister zo uit door de lens van een Nokia.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen ik net thuis was kwam de buurman een pakketje afleveren,en ik ben volgende week vrijdag pas jarig :D

Afbeelding

En via een maatje een vers lager voor de swingarm geleverd gekregen,de swingarm lagers zijn dus ook gewoon via de universele weg verkrijgbaar,het lager wat ik heb is exact hetzelfde als het lager wat eruit komt.

Afbeelding

Nu maar weer wachten tot de verf droog is,kan ik ondertussen mooi wat afgebroken boutjes uit het frame en de achterremcilinder boren :x
MANUS-3000

De BIG is weer mobiel!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol: :lol:

Vandaag ongeveer 7 uur druk geweest met alles weer in elkaar te draaien hier en daar wat schoonmaken,afgebroken boutjes uitboren en zo'n beetje ieder m5 en m6 boutje wat eruit is gekomen vervangen door rvs exemplaren met flink wat kopervet aan schroefdraad om te garanderen dat het ook ooit weer los wil en daarna de welverdiende proefrit en wat rijd het weer lekker :D :D

Moest wel ff wennen,ik heb nu een week op m'n nieuwe aanwinst rond gereden en die remt veeeeeel harder maar is daarintegen wel veel minder wendbaar dus daar waar ik eigenlijk te laat remde :shock: maakte de wendbaarheid weer een heel stuk goed 8)

FF wat plaatjes

Ongeveer halverwege de middag

Afbeelding

Afbeelding

En net voor de proefrit

Afbeelding

Afbeelding

Ik had ff geen zin meer om het wiel ook schoon te maken.
Ik heb ongeveer 1¡½¡ fles Dasty van de Wibra(wat een hele fijne ontvetter is) leeggespoten op diverse onderdelen en was er toen wel ff klaar mee maar als je ziet hoe de tandwieldrager en de remklauw er nu uit zien was het ook wel de moeite waard,ze waren allebei pikzwart.

Ik ben ook wel blij met het 48 tands tandwiel achter,de BIG is net iets levendiger nu en ik vraag me nu af hoe veel plezier een 50 tands achter me wel niet zal geven.
Voorlopig ga ik maar even stoppen met geld uitgeven zodat ik wat kan sparen en de uitrusting voor in het zand compleet kan maken want ik ben weer helemaal wijs met m'n biggetje :D
zappa.suzuki

Bling bling ! 8)

dat van dat remmen ken ik.. alleen is de KTM ook minstens net zo wendbaar.. dat gaf wat echt leuke momenten :wink:

Hoop dat Zot een simpele oplossing heeft voor de v-rem :wink:
lummelke

Wat een verschil, dat ziet er weer netjes uit!

Ik merk ook net op dat de achterste remklauw en leiding heel anders zijn dan op mijn 90-er model. Weer wat bij geleerd! :D

Groeten, Freddy
DR800Big 1990
Aprilia Caponord 2005
CrazyWezel
Contacteer:

@zappa, heb je het nu niet over de v-rem van Leo?

verders: goed bezig dennis!
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Plaats reactie