Aandachtspunten 2de hands BIG

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
mike philippens

Ik ben aan het rondkijken naar een BIG en vraag me af of er punten zijn waar ik speciaal op moet letten. Ieder merk heeft zo zijn eigen zwakke punten die je zomaar voor onverwachte kosten kunnen stellen. Uiteraard zit ik daar niet op te wachten. Elke tip is welkom!

Zijn er ook in de verschillende modeljaren nog 'foute' types? Als je bv naar de Tenere kijkt, is de 1VJ (86/87) een 'mindere' in het rijtje. Te zwaar,te kleine tank en thermische problemen.
zappa.suzuki

Nop, geen slecht jaartal, alleen de 750 begint z'n nokkenas/tuimelaars op te vreten bij 50.000km.

Motorisch weinig problemen met een beetje redelijk onderhoud.

Maar zo als altijd ligen problemen vaak bij de eigenaar, als die het leuk vind om op te lage toeren te gassen is het blok minder blij, ook als het olie nivo niet op max word gehouden en er steilen hoeken worden gereden zo als stijle heuvels of wheelies..

frame roest fabrieks uit net zo als de uitlaat..

Dus gewoon naar het blok luisteren, proefrit maken en op standaard slijtage dingen letten :wink:

Jammer dat je niet wat sneller naar die van Frans bent wezen kijken, ding is door hem en mij van een rammelbak naar een fluisterstil goed rijdend ding gesleuteld..
Maar ja, dan koopt ie daarna een zelfde voor een prikie met maar 12000km op de teller en daarna een KTM Adventure :lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
mike philippens

zappa.suzuki schreef:Jammer dat je niet wat sneller naar die van Frans bent wezen kijken, ding is door hem en mij van een rammelbak naar een fluisterstil goed rijdend ding gesleuteld..
Helaas zat ik op wat geld te wachten, en wilde niemands tijd verknoeien door iets af te spreken wat ik niet na kan komen. Vandaar dus. Nou ja, het is niet de laatste goede motor natuurlijk. Alleen koop ik liever van een liefhebber/kenner. Maar goed, we zien wel wat het wordt.
Bedankt voor de tips iig.
mike philippens

Ik zie op Marktplaats het volgende staan:
DR 750S. Start moeilijk (vacuumslot zegt de verkoper)...moet ik daar nerveus van worden?
DR 800S. Ziet er dan weer helemaal toppie uit, gereviseerd enzo. Is dit een leuke prijs?
DR 800S. Ziet er ook goed uit, prijs lijkt ook ok.

Zo van het plaatje moeilijk te zeggen of het echt goed is natuurlijk, maar het gaat een beetje om de eerste indruk. Gevoelsmatig vind ik motoren die van een handelaar die er verder niets mee heeft niet echt betrouwbaar (die met het vacuumslot). De gereviseerde klinkt erg interessant; is een gereviseerde die prijs waard?

Het gaat mij eigenlijk om de eerste indruk die een kenner hiervan heeft.
zappa.suzuki

Vaciumslot?
Fazer uitlaat? draaiend gedeelte? is dat de wielen of de motor? laatste lijkt me stug..
80.000km tijd voor nieuwe balans- en nokkenasketting..

Maar ach, ben geen expert, zeker niet aan de hand van een foto :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
800S

henk is volgens mij een handelaar en geen bestuurder.(dus een betere onderhandelingspositie voor jou/je hebt een adres om te klagen)
met bonnen van revisie lijkt mij dit de beste keuze.....

andere moto`s:
of veel km die je liever zelf rijdt
of startproblemen op de oudste van het stel

greetz sander
Leo

zappa.suzuki schreef:Vaciumslot?
Mr. Z, moet ik jou nou vertellen wat een vacuumslot is ?
Dat weet toch iedereen die ooit een DR750 gehad heeft ?
Het staat bij technici ook bekend onder het BS syndrome. :wink:

LEO
mike philippens

Ik zie trouwens dat ik een foutje heb gemaakt. Er is er nog een die moeilijk start:
DR 750S. Liep eerst blijkbaar niet, had dus last van het 'vacuumslot' (wie heeft er geen last van?). Is een beetje stoffig en naar mijn idee te duur voor zijn conditie.

Dat vacuumslot zal wel een verkeerde term zijn voor iets gewoons. De man lijkt me een autohandelaar gezien zijn andere advertenties.

Die Henk is zo te zien geen handelaar, want er staan geen andere motoren van 'm te koop. Of het is een gelegenheidshandelaar. En als ie zegt dat het draaiend gedeelte is gereviseerd zal dat wel het blok zijn, dus alle dingen die daarin draaien. Wat die Fazer uitlaat erop moet vroeg ik me ook af, maar dat zal wel iets zijn wat ze mooi vonden staan. Lijkt me niet dat het kwaad kan, wel?

Ik zal eens wat vragen droppen bij de heren. Kijken wat ik terug krijg.
mike philippens

De meneer die deze Big verkoopt, heeft het volgende te melden over het vacuumslot:
Het vacuumslot is het gedeelte die de benzine toevoer afsluit als je stopt met rijden. Ik moet nu de benzine kraan op "off" zetten om zeker te zijn dat hij niet verzuipt.
Maar ik heb er nu ook een in België gevonden met maar 11.000km. Die zal dan wel een hele tijd hebben stil gestaan. Dat kan toch verder geen kwaad, als je alle vloeistoffen ververst (evt.sludge cleaner behandeling) carbs en tank reinigen en de rubbers nalopen en evt.vervangen?
BIG88

de big heeft geen vacuumslot op de benz.kraan.

als hij verzuipt bij stilstand sluit de vlotter niet af, ook niet ongewoon bij een oude big.
kwestie van 2 nieuwe o-ringetjes om de vlotternaaldzitting, is voor een paar cent te verhelpen.

en een big van 11.000 km lijkt mij geweldig 8), bij mij zit er meestal een nulletje meer achter
have BIG fun

D.F.M.T.
mike philippens

BIG88 schreef:en een big van 11.000 km lijkt mij geweldig 8), bij mij zit er meestal een nulletje meer achter
Ja, wel erg bijzonder voor een van die leeftijd. Volgens de verkoper (een autohandelaar) heeft de motor tot een maand geleden gewoon gelopen. Het zou te zien moeten zijn (denk ik) als ie meer gelopen zou hebben (andere teller erop ofzo).

Maar goed...ik heb meer ijzers in het vuur. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Plaats reactie