Biggers,
Zwartje, mijn nieuwe aanwinst, maakt met een koude motor en stationair toerental een raar tok geluid.
Als de motor warm is of boven stationair toeren draait dan hoor je het geluid niet meer.
Verder:
- Geluid blijft onveranderd als je iets met de koppling/versnelling doet.
- Koppeling gecontroleerd op slijtage/lager. Geen vreemde dingen ondekt.
- Kleppen staan goed
- Geluid blijft onveranderd als je langzaam rijdt of stilstaat.
- Olieverbruik laag
- 55k km
- Geen stotteringen oid tijdens het rijden.
- Ik durf niet te zeggen waar het geluid precies vandaan komt. Van de zijkant zou je denken dat het onderuit het blok komt maar als je van voren luisterd zou het ook uit de kop kunnen komen.
Ik wil de nokkenas eens gaan bekijken op slijtage, want deze wilt nog wel eens 'geluiden' gaan maken als deze versleten is, schijnt het. Iemand die bovenstaande symptonen kan bevestigen (frans?).
Maar het zou mooi zijn als iemand nog andere ideeen heeft over dingen die moet controleren.
Ik dank u vriendelijk!
Vreemd geluid bij stationair
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
Laatst gewijzigd door Shifty-PK op za mei 15, 2010 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
omdat er niet bij staat:
-balans en nokkenasketting staan op goede spanning
eh, staan de balans en nokkenas ketting strak genoeg?
-balans en nokkenasketting staan op goede spanning
eh, staan de balans en nokkenas ketting strak genoeg?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
had mijn 2e blok ook en bleek het BIG - end lager.
er zal nu al snel koperkleurige rommel bij je olie te vinden zijn.
Futurist
er zal nu al snel koperkleurige rommel bij je olie te vinden zijn.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
@ Crazy: Balansketting is gespannen en nokkenasketting stond ook nog strak.
Ik heb het motorblok van binnen schoon gespoeld, dus ik zal zeker moeten zien als er metaal deeltjes door de olie zitten dat er een probleem is.
Bedankt tot dusver voor jullie input.
Kan iemand nog wat vertellen over de symptonen van een versleten nokkenas?
En een versleten lager, hoor je dat beter bij stationaire toeren of is daar niets over te zeggen?
Ik heb het motorblok van binnen schoon gespoeld, dus ik zal zeker moeten zien als er metaal deeltjes door de olie zitten dat er een probleem is.
Bedankt tot dusver voor jullie input.
Kan iemand nog wat vertellen over de symptonen van een versleten nokkenas?
En een versleten lager, hoor je dat beter bij stationaire toeren of is daar niets over te zeggen?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Beetje summiere omschrijving Josja...
Hoor je 1 tok, een onregelmatige tok of een regelmatige tok die gelijk loopt met het toerental?

Hoor je 1 tok, een onregelmatige tok of een regelmatige tok die gelijk loopt met het toerental?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Een versleten lager hoor je het best bij stationair tot hij er helemaal uit ligt. Als je het toerental omhoog laat gaan dan "draait het mooier rond" zodat het geluid minder wordt. Dit komt omdat de krachten op het bdp en odp het grootst zijn op stationair. De primaire onbalans krachten zijn dan het grootst. Als het lager verder verslijt ga je ook het geluid horen van de leibaangrachten die ook op het BIG end lager komen. Als je er mee blijft rijden komt dit vrij snel.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Klinkt aannemelijk.
Nog een verklaring waarom het bij een warme motor weg gaat?
Zijn er verder nog manieren om vast te stellen of het idd om een (big end) lager gaat, anders dan het blok te splitsen? Bijvoorbeeld vliegwiel/krukas op en neer te bewegen en zo speling te voelen?
Wat zijn de kosten van zo'n revisie? Cylinder pakkingen á80 euro. Lagers big end 2x ?
Welke lagers beter nog meer vervangen?
@Zappa. Regelmatig tokje, gaat volgens mij mee met de slagen van de motor. Bij gas verdwijnt het, ik durf nu niet te zeggen of het helemaal gelijk loopt met toerental maar ik vermoed van wel.
Bedankt voor het meedenken heren!
Nog een verklaring waarom het bij een warme motor weg gaat?
Zijn er verder nog manieren om vast te stellen of het idd om een (big end) lager gaat, anders dan het blok te splitsen? Bijvoorbeeld vliegwiel/krukas op en neer te bewegen en zo speling te voelen?
Wat zijn de kosten van zo'n revisie? Cylinder pakkingen á80 euro. Lagers big end 2x ?
Welke lagers beter nog meer vervangen?
@Zappa. Regelmatig tokje, gaat volgens mij mee met de slagen van de motor. Bij gas verdwijnt het, ik durf nu niet te zeggen of het helemaal gelijk loopt met toerental maar ik vermoed van wel.
Bedankt voor het meedenken heren!
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Zolang de speling nog klein is wordt de speling minder omdat de toleranties bij warm blok kleiner worden.
idd is vaak te voelen aan de zuiger.
krukas lager vervangen is duur want je moet naar een bedrijf die de krukas kan uit elkaar persen en dus ook volledig recht weer in elkaar kan persen.
Futurist
idd is vaak te voelen aan de zuiger.
krukas lager vervangen is duur want je moet naar een bedrijf die de krukas kan uit elkaar persen en dus ook volledig recht weer in elkaar kan persen.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Die tok ken ik niet persoonlijk, lijkt niet op m'n eigen tikken/tokken en ratels dus blijft er eigenlijk alleen de krukaslagers over..Zappa. Regelmatig tokje, gaat volgens mij mee met de slagen van de motor. Bij gas verdwijnt het, ik durf nu niet te zeggen of het helemaal gelijk loopt met toerental maar ik vermoed van wel.

Of ze er op geperst moeten worden?
Volgens mij niet, zijn gewoon grote rollagers, bij m'n kappote blok en het blok waarvan ik de 3e versnelling gerepareerd heb zaten de lagers los op de krukas en in hun behuizing.. vielen er gewoon af/uit..
Toen het glijlager van de drijstang in de krukas kapot lipe hoorde ik het als een regelmatige tok in het midden van het toeren gebied..
Dat het weg gaat bij warm blok komt idd door het uit zetten van het versleten lager..
Maar een goede diagnose krijg je alleen door het blok te splijten, kosten zijn voet en koppakking, vloeibarepakking + verwijderraar..
Rest van de lagers controleren, evt vervangen..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
HELAAS
Ligt een blok in de schuur te wachtten op verdere ontleding, nadat ik met zekerheid, na demontage van kop en cilinder, kon voelen dat er zeker een mm of 2 speling op het lager zit. Nog gewoon draaiend en rijdend stil gezet.
Futurist
Ligt een blok in de schuur te wachtten op verdere ontleding, nadat ik met zekerheid, na demontage van kop en cilinder, kon voelen dat er zeker een mm of 2 speling op het lager zit. Nog gewoon draaiend en rijdend stil gezet.
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hmmm, vervelend nieuws
@ Futurist: Kon je voordat de cylinder eraf was al voelen of er speling op de krukas zat?
Ik zal de olie eens aftappen. Als er veel gruis in zit zit er strond aan te knikker

@ Futurist: Kon je voordat de cylinder eraf was al voelen of er speling op de krukas zat?
Ik zal de olie eens aftappen. Als er veel gruis in zit zit er strond aan te knikker

Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
ja met alleen de pet eraf en dan draaien aan de krukas terwijl je de zuiger tegenhoud dan voel je bij BDP een te lang stilstand van de zuiger.
Futurist
Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Hmmm, ok dus je kan niet controleren of de big end versleten is wanneer het motorblok nog in het frame zit?
Ff voor mijn beeld vorming, de big end lagers, die zitten toch aan de linker en rechter zijde aan de krukas. Aan de linker kant zit het vliegwiel, aan de rechterzijde een tandwiel(primary drive) die de koppeling aandrijft?
Als je het vliegwiel dus een mm op en neer kunt bewegen dan weet je dat het lager versleten is. Of ga je dit nooit voelen doordat de andere delen het op spanning houden?
Ff voor mijn beeld vorming, de big end lagers, die zitten toch aan de linker en rechter zijde aan de krukas. Aan de linker kant zit het vliegwiel, aan de rechterzijde een tandwiel(primary drive) die de koppeling aandrijft?
Als je het vliegwiel dus een mm op en neer kunt bewegen dan weet je dat het lager versleten is. Of ga je dit nooit voelen doordat de andere delen het op spanning houden?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
BIG end lager is het lager van het grote (big) uiteinde (end) van de drijfstang. tegenovergestelde zijde van de zuiger dus. Dit lager zit dus tussen de 2 krukwangen. De lagers die jij nu bedoelt zitten ieder aan een kant van de krukwangen en dragen de krukas in de carters.
Je kan dus op de door jou aangegeven manier niet voelen of het BIG end lager kapot is.
greetz Futurist
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr750-1989- ... IG-05.html
nr 4 en de koperkleur komt van de axiaal lagers 5
vaak is niet alleen het lager kapot maar ook het oog van 2 (drijfstang) en de pen 3 uitgeslagen. Je kan op het plaatje ook zien dat het hele spul geperst zit
Je kan dus op de door jou aangegeven manier niet voelen of het BIG end lager kapot is.
greetz Futurist
http://www.cmsnl.com/suzuki-dr750-1989- ... IG-05.html
nr 4 en de koperkleur komt van de axiaal lagers 5
vaak is niet alleen het lager kapot maar ook het oog van 2 (drijfstang) en de pen 3 uitgeslagen. Je kan op het plaatje ook zien dat het hele spul geperst zit
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Mijn kapote blok had het drijstanglager kapot, zwaar en dof getok rijdend bij een een toeren of 4000..
dat de krukaslagers kapot lopen hoor je niet vaak maar kan me voorstellen dat je die hoort bij stationaire..
Maar begin bij het begin, kijk naar de kleppen en nokkenas en dan steeds dieper..
Na dat je zeker weet dat er niks los zit hangt aan de tuf
dat de krukaslagers kapot lopen hoor je niet vaak maar kan me voorstellen dat je die hoort bij stationaire..
Maar begin bij het begin, kijk naar de kleppen en nokkenas en dan steeds dieper..
Na dat je zeker weet dat er niks los zit hangt aan de tuf

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
de mijne dokte eerst ook, maar dat was een binnenkap tegen een buitenkap van het plastic, raar geluid.. leek ook van het blok te komen..
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Nou ik heb goed en slecht nieuws:
Het goede nieuws is dat er na 1000km geen geen noemenswaardig kleurverschil in de olie te zien was, dus geen koper/zilver kleurige mengsel.
Verder heb ik het blok eruit gelepeld, kop en cylinder eraf om tot de conclusie te komen dat er geen voelbare speling op de drijfstang lager or krukas zit.
De nokkenas had ook geen noemenswaardige slijtage die voor het geluid zou kunnen zorgen.
Dus het slechte nieuws is dat het probleem nog steeds niet gevonden is
Wat nu te doen? Blok gaan splitsen en to-be-sure alle lagers vervangen en een hoop extra geld/tijd kwijt zijn?
Of weer terug in elkaar zetten, met nieuw nokkenaskettingkje zodat die weer een poos meekan?
Iemand tips wat ik nog meer kan onderzoeken nu het blok toch uit elkaar ligt?
Het goede nieuws is dat er na 1000km geen geen noemenswaardig kleurverschil in de olie te zien was, dus geen koper/zilver kleurige mengsel.
Verder heb ik het blok eruit gelepeld, kop en cylinder eraf om tot de conclusie te komen dat er geen voelbare speling op de drijfstang lager or krukas zit.
De nokkenas had ook geen noemenswaardige slijtage die voor het geluid zou kunnen zorgen.
Dus het slechte nieuws is dat het probleem nog steeds niet gevonden is

Wat nu te doen? Blok gaan splitsen en to-be-sure alle lagers vervangen en een hoop extra geld/tijd kwijt zijn?
Of weer terug in elkaar zetten, met nieuw nokkenaskettingkje zodat die weer een poos meekan?
Iemand tips wat ik nog meer kan onderzoeken nu het blok toch uit elkaar ligt?
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Zuiger speling gemeten?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Nog niet, maar verbruikt weinig olie dus verwacht niet dat dit een probleem zou zijn.
Net nog even met de vorige eigenaar gebeld. Hij herkende het geluid en had het ook al sinds de tijd dat hij de big had, 6 - 7 jaar, 20.000km. Hij heeft er eens door een dealer naar laten kijken en vertelde hem dat het de nokkenasketting is die dat geluid maakt en verder ook geen kwaad kon
Ik heb zo mijn twijfels bij het nokkenas ketting verhaal maar dat hij het geluid ook altijd heeft gehad en er verder geen problemen mee heeft gehad stelt me wel gerust.
Misschien is het weg met een nieuwe ketting en geleiders van de nokkenas en zo niet: jammer dan.
Net nog even met de vorige eigenaar gebeld. Hij herkende het geluid en had het ook al sinds de tijd dat hij de big had, 6 - 7 jaar, 20.000km. Hij heeft er eens door een dealer naar laten kijken en vertelde hem dat het de nokkenasketting is die dat geluid maakt en verder ook geen kwaad kon

Ik heb zo mijn twijfels bij het nokkenas ketting verhaal maar dat hij het geluid ook altijd heeft gehad en er verder geen problemen mee heeft gehad stelt me wel gerust.
Misschien is het weg met een nieuwe ketting en geleiders van de nokkenas en zo niet: jammer dan.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Iemand die trouwens het nokkenas ketting verhaal kan bevestigen/ontkrachten?
Of een ander idee heeft wat het zou kunnen zijn? aangezien het blok nu toch half open ligt kan ik het net zo goed direct controleren.
Of een ander idee heeft wat het zou kunnen zijn? aangezien het blok nu toch half open ligt kan ik het net zo goed direct controleren.
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
-
- Berichten: 8373
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
m'n versleten nok ketting hoorde ik alleen bij een rpm of 4-5000 ..
But RTFM... just messure the f*cking thing
But RTFM... just messure the f*cking thing

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zo. Gisteren weer de boel in elkaar gezet met nieuwe nokkenas ketting + geleiders.
Eerste test (rit), tok is weg.
Dus het was waarschijnlijk toch de nokkenas ketting, maar heel misschien ook een motorophanging punt aan de voorkant. Ik had het idee dat eentje niet zo strak vast zat als de rest
Interessant weetje:
Lengte nokkenas ketting 21 pinnen:
- Nieuwe: 127mm
- Versleten: 128mm
- Service limiet: 129mm
Ik heb nu 2 versleten nokkenas kettingen liggen, beide 128mm, in uitgerekte staat.
Verder heb ik het nodige onderhoud gepleegd aan zwartje:
- Nieuwe voorschijfrem+blokken
- Nieuwe olie+filter
- Achterbrug ketting beschermer
- Nieuwe handvaten
- Nieuwe zuiger clips
- O-ring op primary drive op jullie advies vervangen
- Halfmaan vormige metaal plaatje bij voortandwiel + rubber voortandwiel
- Oude Voorvork van GO!!! erin gezet met sterkere veren.
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuwe bougies
Verdere gecontroleerd en binnen slijtage limieten:
- Zuiger/cylinder
- Nokkenas
- Koppeling
- Big end en krukas lagers.
Dus we kunnen er weer een eind tegenaan!
Eerste test (rit), tok is weg.

Dus het was waarschijnlijk toch de nokkenas ketting, maar heel misschien ook een motorophanging punt aan de voorkant. Ik had het idee dat eentje niet zo strak vast zat als de rest

Interessant weetje:
Lengte nokkenas ketting 21 pinnen:
- Nieuwe: 127mm
- Versleten: 128mm
- Service limiet: 129mm
Ik heb nu 2 versleten nokkenas kettingen liggen, beide 128mm, in uitgerekte staat.
Verder heb ik het nodige onderhoud gepleegd aan zwartje:
- Nieuwe voorschijfrem+blokken
- Nieuwe olie+filter
- Achterbrug ketting beschermer
- Nieuwe handvaten
- Nieuwe zuiger clips
- O-ring op primary drive op jullie advies vervangen
- Halfmaan vormige metaal plaatje bij voortandwiel + rubber voortandwiel
- Oude Voorvork van GO!!! erin gezet met sterkere veren.
- Nieuwe luchtfilter
- Nieuwe bougies
Verdere gecontroleerd en binnen slijtage limieten:
- Zuiger/cylinder
- Nokkenas
- Koppeling
- Big end en krukas lagers.
Dus we kunnen er weer een eind tegenaan!
Suzuki DR 750SK Big '89
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
Innovation distinguishes between a leader and a follower.