Afgelopen weekend is mijn KTM 250 EXC opzij gevallen in een gigantische plas...
Motor sloeg redelijk snel af, maar bij een eerste nazicht bleek de luchtfilter al vol water te staan.
Carburator stond ook vol water, ik heb intussen bougie al uitgehaald en hem een nachtje onder de verwarming gezet.
Wat is er allemaal nog nodig alvorens ik hem terug in gang zet?
Alle tips zijn welkom...
Hoe verdronken motor herstellen?
Moderator: ghulst
ik probeerde eens over een kanaaltje te springen (toen ik nog lef had)
maar haalde dus niet de overkant helaas , de motor , een KTM lc4 , ging kopje onder .
nadat we hem opgevist hadden hebben we hem afgetapt , want de witte brei dat olie met water is stond tot bovenin de peilstok .
nieuwe bougie erin , en goedkope motor olie , droog luchtfilter en toen starten ....dat uiteraard niet ging ...dus aanslepen en dat ging wel .
de motor een dik uur hoog stationair laten lopen en daarna weer de olie vervangen . dit herhaald en daarna bleef de olie zn normale kleur houden en kon ik aannemen dat het meeste water uit het blok was.
enkele ritten daarna klonk toch het geluid van een rauw big-end ...
maar haalde dus niet de overkant helaas , de motor , een KTM lc4 , ging kopje onder .
nadat we hem opgevist hadden hebben we hem afgetapt , want de witte brei dat olie met water is stond tot bovenin de peilstok .
nieuwe bougie erin , en goedkope motor olie , droog luchtfilter en toen starten ....dat uiteraard niet ging ...dus aanslepen en dat ging wel .
de motor een dik uur hoog stationair laten lopen en daarna weer de olie vervangen . dit herhaald en daarna bleef de olie zn normale kleur houden en kon ik aannemen dat het meeste water uit het blok was.
enkele ritten daarna klonk toch het geluid van een rauw big-end ...
4 strokes only !!
Als je daarna niet meer hebt geprobeerd de motor te starten, prima en met een beetje mazzel is er alleen water aangezogen, maar voor het zelfde geld is er ook zand meegekomen. En als je dan al hebt geprobeerd te starten zit die zooi overal waar je het niet wil hebben.
Dus demonteren die handel, zekere voor het onzekere.
Dus demonteren die handel, zekere voor het onzekere.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Als dit een 2takt is? Dan heb je een probleem als water de cilinder is binnen gekomen. De krukaslagers en bigend hebben nu een nachtje kunnen roesten.QMS schreef:
Carburator stond ook vol water, ik heb intussen bougie al uitgehaald en hem een nachtje onder de verwarming gezet.
...
En de uitwerking hiervan merk je na een x aantal uren vanzelf.
Helaas is het zo dat een motor die te water is geraakt direct weer gestart moet worden, anders heeft er al roestvorming plaats gevonden.
Ps: ben ervaringsdeskundige
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
ai... Ook met een viertakt was de verwarming geen goed idee. Astappen, nokkenas, lagers en cylinderwand kunnen blixemsnel roesten.huskie schreef:Als dit een 2takt is? Dan heb je een probleem als water de cilinder is binnen gekomen. De krukaslagers en bigend hebben nu een nachtje kunnen roesten.QMS schreef:
Carburator stond ook vol water, ik heb intussen bougie al uitgehaald en hem een nachtje onder de verwarming gezet.
...
En de uitwerking hiervan merk je na een x aantal uren vanzelf.
Helaas is het zo dat een motor die te water is geraakt direct weer gestart moet worden, anders heeft er al roestvorming plaats gevonden.
Ps: ben ervaringsdeskundige
Het best had je er meteen een grote kan diesel gemengd met olie en brandspiritus (1:1:1 ofzo) doorheen kunnen gooien.
De diesel zorgt dat het allemaal fijn mengt en dun genoeg is om te spoelen. De olie zorgt dat het vet blijft ivm roest en de brandspiritus lost aanwezig water op.
Enfin, je cylinder is nikasil op aluminium dus daar zal roest wel meevallen. Je zuigerveer is chroomstaal valt wellicht ook nog wel mee, bovendien blijft ie toch een beetje vet (exc is toch een viertakt ?)
Dat geldt ook voor je bigend. Ik zou 'm alsnog een keer goed spoelen en er dan het beste van hopen. In het begin een keer extra olie verversen.
In geval van een viertakt, weest blij dat ie geen waterslag heeft gemaakt! Dit lijkt mij goed mogelijk wanneer luchtfilter/carb al onder water staan ..Heb het bij motoren alleen nog nooit gehoord, bij auto's al meerdere gezien ravaaage
EXC staat voor de enduro uitvoering van de KTM modellen , dit kunnen zowel 2 als 4 takten zijn .folie schreef:ai... Ook met een viertakt was de verwarming geen goed idee. Astappen, nokkenas, lagers en cylinderwand kunnen blixemsnel roesten.huskie schreef:Als dit een 2takt is? Dan heb je een probleem als water de cilinder is binnen gekomen. De krukaslagers en bigend hebben nu een nachtje kunnen roesten.QMS schreef:
Carburator stond ook vol water, ik heb intussen bougie al uitgehaald en hem een nachtje onder de verwarming gezet.
...
En de uitwerking hiervan merk je na een x aantal uren vanzelf.
Helaas is het zo dat een motor die te water is geraakt direct weer gestart moet worden, anders heeft er al roestvorming plaats gevonden.
Ps: ben ervaringsdeskundige
Het best had je er meteen een grote kan diesel gemengd met olie en brandspiritus (1:1:1 ofzo) doorheen kunnen gooien.
De diesel zorgt dat het allemaal fijn mengt en dun genoeg is om te spoelen. De olie zorgt dat het vet blijft ivm roest en de brandspiritus lost aanwezig water op.
Enfin, je cylinder is nikasil op aluminium dus daar zal roest wel meevallen. Je zuigerveer is chroomstaal valt wellicht ook nog wel mee, bovendien blijft ie toch een beetje vet (exc is toch een viertakt ?)
Dat geldt ook voor je bigend. Ik zou 'm alsnog een keer goed spoelen en er dan het beste van hopen. In het begin een keer extra olie verversen.
wat ik al zei , ik heb de motor meteen weer laten lopen en een keer of drie de olie ververst tot deze weer zijn eigen kleur bleef . toch kreeg ik na een aantal uur het bigend lager te horen.
4 strokes only !!
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Ik heb het 2 keer mee gemaakt zonder nadelig gevolgen. Wel direct de olie zo vaak vervangen tot de olie niet meer grijs werd. Let op 4 takt.
Bij een 2 takt spoelen zie bovenstaande middelen.
Laten staan-is reviseren.
Bij een 2 takt spoelen zie bovenstaande middelen.
Laten staan-is reviseren.
Wordt de olie dankzij slijtage v/d koppelingsplaten niet altijd al grijs? Als ik mijn olie ververs (2takt dan) is deze na enkele uren al grijs.Houten Klaas schreef:Ik heb het 2 keer mee gemaakt zonder nadelig gevolgen. Wel direct de olie zo vaak vervangen tot de olie niet meer grijs werd. Let op 4 takt..
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Goed warm rijden zeker een 15 minuten. En na 15 minuten grijd,vervangen. Ik heb ook steeds filters vervangen.
Het duurde bij mij zeker 5 a 6 keer vervangen en uiteraard de eerste keer carburateur schoonmaken,water uit de cilinder en uitlaat.
Luchtfilterbak schoon en vers filter.
Het duurde bij mij zeker 5 a 6 keer vervangen en uiteraard de eerste keer carburateur schoonmaken,water uit de cilinder en uitlaat.
Luchtfilterbak schoon en vers filter.