Ik heb, nog steeds, mijn honda cr250 uit 1996.
Deze motor start en loopt weer goed maar ik hoor een geluidje dat er niet hoort te zijn. Dus volgens mij tijd om het blok eens te reviseren.
Hier zit nu mijn vraag, is een blokrevisie uit te voeren zonder speciaal gereedschap? En is dit werk uit te voeren voor een leek? Ik kan best wel wat sleutelen aan auto's maar en 2tact blokje is net wat anders hier heb ik eigenlijk geen ervaring mee.
Heeft er iemand een idee wat de revisie zou kosten? dus alle lagers, keerringen, pakkingen vervangen.
Als er iemand is die me wil bijstaan mag het ook laten weten
motorblok revisie
Moderator: ghulst
Ik heb een paar maand terug mijn ktm 250 zelf gedaan, kosten waren totaal ong 750,- met pakkingen, zuiger, drijfstang/big end, krukaslagers.. Enkel de krukaslager + persen big end heb ik laten doen bij de dealer.. Ik was hier op poulietrekkers en een momentsleutel geen speciaal gereedschap voor nodig, voor een Honda durf ik dit niet te zeggen ja/nee..
Maar de cilinder eraf en de toestand van het geheel bekijken lijkt me de eerste stap, en dat je kun je zeker weten zelf
Maar de cilinder eraf en de toestand van het geheel bekijken lijkt me de eerste stap, en dat je kun je zeker weten zelf
Vliegwieltrekker, en misschien carter/krukas-trekker.
Vliegwieltrekker is zeker nodig, die andere trekker ahankelijk van toleranties krukas/carter toleranties.
Om een krukas moer los te krijgen dien je de krukas te blokkeren dmv bv een ander stuk tandwiel(schroevendraaier kan ook ) bla bla
Voor een leek is het belangrijk aan te voelen wanneer iets kapot kan gaan met je actie of wanneer dit technisch noodzakelijk is.
Vliegwieltrekker is zeker nodig, die andere trekker ahankelijk van toleranties krukas/carter toleranties.
Om een krukas moer los te krijgen dien je de krukas te blokkeren dmv bv een ander stuk tandwiel(schroevendraaier kan ook ) bla bla
Voor een leek is het belangrijk aan te voelen wanneer iets kapot kan gaan met je actie of wanneer dit technisch noodzakelijk is.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
GEORGE !!!! foei !!! krukas moer los draaien door de krukas te blokeren met een schroevendraaier tussen de tandwielen???? grrrr die Zen en zn motoronderhoud...huskie schreef:Vliegwieltrekker, en misschien carter/krukas-trekker.
Vliegwieltrekker is zeker nodig, die andere trekker ahankelijk van toleranties krukas/carter toleranties.
Om een krukas moer los te krijgen dien je de krukas te blokkeren dmv bv een ander stuk tandwiel(schroevendraaier kan ook ) bla bla
Voor een leek is het belangrijk aan te voelen wanneer iets kapot kan gaan met je actie of wanneer dit technisch noodzakelijk is.
zoals het hoort :
cilinder en zuiger verwijderen , pistonpen terug in het small-end( kleine oog van de drijfstang) aan tweekanten een klosje hardhout tussen de pistonpen en het carter (gedeelte waar de cilinder op komt ) als je nu de krukasmoer draait zie je dat de drijfstang naar beneden gaat en de pistonpen vastloopt op de houtjes , nu kun je gemakkelijk met een 6 kant dop de boel losdraaien .
maar wat huskie zegt kan ook
maar even antwoord op je vraag , een tweetakt blokje is vrij goed zelf te reviseren , het is wel noodzaak dat je iets handig bent , rustig en netjes sleutelt in een schone opgeruimde omgeving . ik prefereer de keuekentafel , maar nu daartegen ineens fel geprotesteerd wordt hier in huis , heb ik mezelf een grote schuur in de achtertuin belooft .
ps , wat je niet weet kan je altijd hier op het forum vragen he
BIERTAKT crossen en zuupn
Poelietrekker of vliegwieltrekker voor het vliegwiel.
Komplete rechterdeksel verwijderen en een 20 cent muntje tussen primair tandwiel en koppelingshuis klemmen, dan draai je de moer zo los.
Als alles van koppeling en waterpomp, powervalve etc. er af is, dan verwijder je de grondplaat, draai je alle moeren aan de linkerzijde van het blok los en draai je handmatig de moer weer in de krukas aan de zijde van het primair tandwiel.
Een honda blok tik je eenvoudig los: Daar waas de achteras door het blok loopt kun e met een drijver de delen lostikken. Als je dan op de moer tikt die je er weer in hebt gedraaid, is de zaak zo los.
Nooit zomaar op de krukas slaan om hem los te krijgen!!
Goed oplette bij verwijderen van linker carterhelft dat er geen ringetje van de bak aan het linker carter blijft ,,plakken"
Tevens opletten dat het laatste ringetje onder de bak niet aan het rechter carter blijft plakken.
Totale kosten:
Drijfstang + persen, zuiger, baklagers, krukaslagers, alle keerringen en pakkingen: Ongeveer 400/450 euro als je Prox gebruikt.
Komplete rechterdeksel verwijderen en een 20 cent muntje tussen primair tandwiel en koppelingshuis klemmen, dan draai je de moer zo los.
Als alles van koppeling en waterpomp, powervalve etc. er af is, dan verwijder je de grondplaat, draai je alle moeren aan de linkerzijde van het blok los en draai je handmatig de moer weer in de krukas aan de zijde van het primair tandwiel.
Een honda blok tik je eenvoudig los: Daar waas de achteras door het blok loopt kun e met een drijver de delen lostikken. Als je dan op de moer tikt die je er weer in hebt gedraaid, is de zaak zo los.
Nooit zomaar op de krukas slaan om hem los te krijgen!!
Goed oplette bij verwijderen van linker carterhelft dat er geen ringetje van de bak aan het linker carter blijft ,,plakken"
Tevens opletten dat het laatste ringetje onder de bak niet aan het rechter carter blijft plakken.
Totale kosten:
Drijfstang + persen, zuiger, baklagers, krukaslagers, alle keerringen en pakkingen: Ongeveer 400/450 euro als je Prox gebruikt.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
"Drijfstang + persen, zuiger, baklagers, krukaslagers, alle keerringen en pakkingen: Ongeveer 400/450 euro als je Prox gebruikt."
Zij die lagers en keerringen in een setje te koop of moet je alles appart bestellen?
Zij die lagers en keerringen in een setje te koop of moet je alles appart bestellen?
gilbert100 schreef:"Drijfstang + persen, zuiger, baklagers, krukaslagers, alle keerringen en pakkingen: Ongeveer 400/450 euro als je Prox gebruikt."
Zij die lagers en keerringen in een setje te koop of moet je alles appart bestellen?
is in een setje te koop .
zuigerset is zuiger met pistonpen en veren
drijfstang kit is drijfstang met bigend lager
krukas lager setje is 2 keer lager met binnenring
pakking set bevat vaak alle pakkingen en O-ringen die
nodig zijn .
bak lagers enkeeringen zijn in een setje te koop maar mijn ervaring is dat bedrijven zoals bijvoorbeeld Laman of Brammer dezelfde kwaliteit SKF lagers en keeringen kunnen leveren maar veel goed koper dan de motor dealers
die dezelfde lagers leveren met alleen een (in jou geval) honda doosje of zakje er omheen die je dus dik betaalt.
alle lagers en keeringen hebben een DIN nummer en zijn zo qua voormaat en speling (c#) te achterhalen.
ervaring is nodig om te kunnen beoordelen welke onderdelen aan vervanging toe zijn en welke nog een tijdje mee kunnen , klakkeloos alles vervangen maakt het reviseren onnodig duur...
BIERTAKT crossen en zuupn
Voor de TS: Kijk hier eens.Boerr schreef:Misschien zijn een paar mooie how-to's handig op dit forum
Bij hun andere video's staat de rest van serie, en nog meer How To's.
Krukaskeerringen apart bestellen, overige keerringen en pakkingen zijn één setje.
Lagers ook redelijk eenvoudig: Oude er uit halen en mee naar de dealer gaan. Meeste zijn ook wel leverbaar via Lasaulec, of neita ( google: Neita) maar lager uitgaande as van het voortandwiel moet je absoluut origineel halen.
Lagers ook redelijk eenvoudig: Oude er uit halen en mee naar de dealer gaan. Meeste zijn ook wel leverbaar via Lasaulec, of neita ( google: Neita) maar lager uitgaande as van het voortandwiel moet je absoluut origineel halen.
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
wat is daar zo speciaal aan dan?Mario2t schreef: maar lager uitgaande as van het voortandwiel moet je absoluut origineel halen.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Daar is rondom een randje uitgefreesd. . . dus tenzij je dat zelf kunt afdraaien, kun je ze alleen origineel kopen.
Kost ook maar 18 euro, dus moeite van het werk niet.
Kost ook maar 18 euro, dus moeite van het werk niet.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
iedereen al bedankt voor alle antwoorden!
binnen een weekje of 2 kan ik eraan beginnen ( heb het nu effe te druk met het werk ) maar tegen dan wil ik alle pakkingen ed hebben.
Iemand een idee waar ik het best kan bestellen?
Misschien bij Adje of Rolando??
binnen een weekje of 2 kan ik eraan beginnen ( heb het nu effe te druk met het werk ) maar tegen dan wil ik alle pakkingen ed hebben.
Iemand een idee waar ik het best kan bestellen?
Misschien bij Adje of Rolando??
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
honda.. Adje!
@ mario, das nuttige informatie.. dat wist ik nog niet
@ mario, das nuttige informatie.. dat wist ik nog niet
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Nou Adje, kan je me even laten weten als je deze onderdelen kan leveren?
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
kun je m misschien beter een mailtje via zn site sturen
http://adfransenmxparts.nl/shop/
http://adfransenmxparts.nl/shop/
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Net een mailtje naar Ad gestuurd, ben eens benieuwd of alles nog te leveren is voor deze motor!
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
adje ondertussen al gemaild en al reactie terug gekregen.
Onderdelen zijn allemaal nog te krijgen.
Alleen effe wachten tot Ad weer thuis is uit het ziekenhuis en dan sleutelen maar!
Onderdelen zijn allemaal nog te krijgen.
Alleen effe wachten tot Ad weer thuis is uit het ziekenhuis en dan sleutelen maar!
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
Het ziet ernaar uit dat Adje me op deze moment niet kan helpen door zijn gezondheidsproblemen. Hoop natuurlijk dat hij snel weer beter word.
Maar waar kan ik mijn spullen nu het best bestellen? Er is een Honda daeler vlakbij maar origineel spul komt wat duur uit voor een volledige revisie voor deze motor.
Misschien iets voor Rolando?
Maar waar kan ik mijn spullen nu het best bestellen? Er is een Honda daeler vlakbij maar origineel spul komt wat duur uit voor een volledige revisie voor deze motor.
Misschien iets voor Rolando?
Onze Honda dealer hier in de buurt verkoopt ook gewoon Prox als je er naar vraagt. En anders even op de site van Prox kijken. Staan alle dealers in NL wel op.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
zal de site van Prox even bekijken...
Heb ook even de filmpjes bekeken die Frank! gepost had.
Revisie lijkt me ( met mijn sleutel ervaring ) wel zelf te doen, enkel de krukas in en uit halen zonder speciale hulpstukken lijkt me niet zo simpel.
Is dit wel te doen zonder die hulpstukken?
Heb ook even de filmpjes bekeken die Frank! gepost had.
Revisie lijkt me ( met mijn sleutel ervaring ) wel zelf te doen, enkel de krukas in en uit halen zonder speciale hulpstukken lijkt me niet zo simpel.
Is dit wel te doen zonder die hulpstukken?
Is goed te doen. Als je maar zorgt dat je niet rechtstreeks op de krukas slaat. Dus moer van het primair tandwiel er in draaien en daarop tikken.
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
nog effe een update over mijn revisie projectje
na lang wachten ( ruim 3 weken ) eindelijk de meeste onderdelen binnen gekregen zoals drijfstang, pakking en keerringenset.
Cilinder is bij de dealer om op te meten en de juiste maat van zuiger kan besteld worden.
Volgens de onderdelenboer zijn zuigers van Prox minder goed als die van wiseco. Iemand ervaringen hiermee?
na lang wachten ( ruim 3 weken ) eindelijk de meeste onderdelen binnen gekregen zoals drijfstang, pakking en keerringenset.
Cilinder is bij de dealer om op te meten en de juiste maat van zuiger kan besteld worden.
Volgens de onderdelenboer zijn zuigers van Prox minder goed als die van wiseco. Iemand ervaringen hiermee?
-
- Berichten: 194
- Lid geworden op: zo feb 11, 2007 21:49
[quote="Mario2t"]
Een honda blok tik je eenvoudig los: Daar waas de achteras door het blok loopt kun e met een drijver de delen lostikken. Als je dan op de moer tikt die je er weer in hebt gedraaid, is de zaak zo los.
Met deze moer bedoel je de moer van het vliegwiel ( links ) en van de koppelingskorf ( rechts )? Of zie ik het nu fout?
Moer er half opdraaien of iets meer?
Een honda blok tik je eenvoudig los: Daar waas de achteras door het blok loopt kun e met een drijver de delen lostikken. Als je dan op de moer tikt die je er weer in hebt gedraaid, is de zaak zo los.
Met deze moer bedoel je de moer van het vliegwiel ( links ) en van de koppelingskorf ( rechts )? Of zie ik het nu fout?
Moer er half opdraaien of iets meer?
Moer op de krukas, zijde primair tandwiel.