motorblok revisie

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

gilbert100

Ik heb, nog steeds, mijn honda cr250 uit 1996.
Deze motor start en loopt weer goed maar ik hoor een geluidje dat er niet hoort te zijn. Dus volgens mij tijd om het blok eens te reviseren.

Hier zit nu mijn vraag, is een blokrevisie uit te voeren zonder speciaal gereedschap? En is dit werk uit te voeren voor een leek? Ik kan best wel wat sleutelen aan auto's maar en 2tact blokje is net wat anders hier heb ik eigenlijk geen ervaring mee.

Heeft er iemand een idee wat de revisie zou kosten? dus alle lagers, keerringen, pakkingen vervangen.

Als er iemand is die me wil bijstaan mag het ook laten weten :wink:
Boerr

Ik heb een paar maand terug mijn ktm 250 zelf gedaan, kosten waren totaal ong 750,- met pakkingen, zuiger, drijfstang/big end, krukaslagers.. Enkel de krukaslager + persen big end heb ik laten doen bij de dealer.. Ik was hier op poulietrekkers en een momentsleutel geen speciaal gereedschap voor nodig, voor een Honda durf ik dit niet te zeggen ja/nee..
Maar de cilinder eraf en de toestand van het geheel bekijken lijkt me de eerste stap, en dat je kun je zeker weten zelf :wink:
huskie

Vliegwieltrekker, en misschien carter/krukas-trekker.
Vliegwieltrekker is zeker nodig, die andere trekker ahankelijk van toleranties krukas/carter toleranties.
Om een krukas moer los te krijgen dien je de krukas te blokkeren dmv bv een ander stuk tandwiel(schroevendraaier kan ook :wink: ) bla bla
Voor een leek is het belangrijk aan te voelen wanneer iets kapot kan gaan met je actie of wanneer dit technisch noodzakelijk is.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR

huskie schreef:Vliegwieltrekker, en misschien carter/krukas-trekker.
Vliegwieltrekker is zeker nodig, die andere trekker ahankelijk van toleranties krukas/carter toleranties.
Om een krukas moer los te krijgen dien je de krukas te blokkeren dmv bv een ander stuk tandwiel(schroevendraaier kan ook :wink: ) bla bla
Voor een leek is het belangrijk aan te voelen wanneer iets kapot kan gaan met je actie of wanneer dit technisch noodzakelijk is.
GEORGE !!!! foei !!! krukas moer los draaien door de krukas te blokeren met een schroevendraaier tussen de tandwielen???? grrrr die Zen en zn motoronderhoud... :roll:

zoals het hoort :
cilinder en zuiger verwijderen , pistonpen terug in het small-end( kleine oog van de drijfstang) aan tweekanten een klosje hardhout tussen de pistonpen en het carter (gedeelte waar de cilinder op komt ) als je nu de krukasmoer draait zie je dat de drijfstang naar beneden gaat en de pistonpen vastloopt op de houtjes , nu kun je gemakkelijk met een 6 kant dop de boel losdraaien .

maar wat huskie zegt kan ook :lol:

maar even antwoord op je vraag , een tweetakt blokje is vrij goed zelf te reviseren , het is wel noodzaak dat je iets handig bent , rustig en netjes sleutelt in een schone opgeruimde omgeving . ik prefereer de keuekentafel , maar nu daartegen ineens fel geprotesteerd wordt hier in huis , heb ik mezelf een grote schuur in de achtertuin belooft .

ps , wat je niet weet kan je altijd hier op het forum vragen he
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Boerr

Met dikke handschoen het tandwiel vasthouden en een luchtsleutel op de moer kan ook nog :P oftewel, er zijn 100 manieren om een kleine revisie te doen.. Misschien zijn een paar mooie how-to's handig op dit forum :idea:
Mario2t
Contacteer:

Poelietrekker of vliegwieltrekker voor het vliegwiel.
Komplete rechterdeksel verwijderen en een 20 cent muntje tussen primair tandwiel en koppelingshuis klemmen, dan draai je de moer zo los.

Als alles van koppeling en waterpomp, powervalve etc. er af is, dan verwijder je de grondplaat, draai je alle moeren aan de linkerzijde van het blok los en draai je handmatig de moer weer in de krukas aan de zijde van het primair tandwiel.

Een honda blok tik je eenvoudig los: Daar waas de achteras door het blok loopt kun e met een drijver de delen lostikken. Als je dan op de moer tikt die je er weer in hebt gedraaid, is de zaak zo los.

Nooit zomaar op de krukas slaan om hem los te krijgen!!
Goed oplette bij verwijderen van linker carterhelft dat er geen ringetje van de bak aan het linker carter blijft ,,plakken"
Tevens opletten dat het laatste ringetje onder de bak niet aan het rechter carter blijft plakken.

Totale kosten:

Drijfstang + persen, zuiger, baklagers, krukaslagers, alle keerringen en pakkingen: Ongeveer 400/450 euro als je Prox gebruikt.
gilbert100

"Drijfstang + persen, zuiger, baklagers, krukaslagers, alle keerringen en pakkingen: Ongeveer 400/450 euro als je Prox gebruikt."

Zij die lagers en keerringen in een setje te koop of moet je alles appart bestellen?
JoeBaR

gilbert100 schreef:"Drijfstang + persen, zuiger, baklagers, krukaslagers, alle keerringen en pakkingen: Ongeveer 400/450 euro als je Prox gebruikt."

Zij die lagers en keerringen in een setje te koop of moet je alles appart bestellen?

is in een setje te koop .

zuigerset is zuiger met pistonpen en veren

drijfstang kit is drijfstang met bigend lager

krukas lager setje is 2 keer lager met binnenring

pakking set bevat vaak alle pakkingen en O-ringen die
nodig zijn .

bak lagers enkeeringen zijn in een setje te koop maar mijn ervaring is dat bedrijven zoals bijvoorbeeld Laman of Brammer dezelfde kwaliteit SKF lagers en keeringen kunnen leveren maar veel goed koper dan de motor dealers
die dezelfde lagers leveren met alleen een (in jou geval) honda doosje of zakje er omheen die je dus dik betaalt.

alle lagers en keeringen hebben een DIN nummer en zijn zo qua voormaat en speling (c#) te achterhalen.

ervaring is nodig om te kunnen beoordelen welke onderdelen aan vervanging toe zijn en welke nog een tijdje mee kunnen , klakkeloos alles vervangen maakt het reviseren onnodig duur...
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Frank!
Contacteer:

Boerr schreef:Misschien zijn een paar mooie how-to's handig op dit forum :idea:
Voor de TS: Kijk hier eens.
Bij hun andere video's staat de rest van serie, en nog meer How To's.
Mario2t
Contacteer:

Krukaskeerringen apart bestellen, overige keerringen en pakkingen zijn één setje.

Lagers ook redelijk eenvoudig: Oude er uit halen en mee naar de dealer gaan. Meeste zijn ook wel leverbaar via Lasaulec, of neita ( google: Neita) maar lager uitgaande as van het voortandwiel moet je absoluut origineel halen.
CrazyWezel
Contacteer:

Mario2t schreef: maar lager uitgaande as van het voortandwiel moet je absoluut origineel halen.
wat is daar zo speciaal aan dan?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Mario2t
Contacteer:

Daar is rondom een randje uitgefreesd. . . dus tenzij je dat zelf kunt afdraaien, kun je ze alleen origineel kopen.
Kost ook maar 18 euro, dus moeite van het werk niet.
gilbert100

iedereen al bedankt voor alle antwoorden!
binnen een weekje of 2 kan ik eraan beginnen ( heb het nu effe te druk met het werk ) maar tegen dan wil ik alle pakkingen ed hebben.
Iemand een idee waar ik het best kan bestellen?

Misschien bij Adje of Rolando??
CrazyWezel
Contacteer:

honda.. Adje! :lol:

@ mario, das nuttige informatie.. dat wist ik nog niet :)
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
gilbert100

Nou Adje, kan je me even laten weten als je deze onderdelen kan leveren?
CrazyWezel
Contacteer:

kun je m misschien beter een mailtje via zn site sturen
http://adfransenmxparts.nl/shop/
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

www.prepworld.nl !
gilbert100

Net een mailtje naar Ad gestuurd, ben eens benieuwd of alles nog te leveren is voor deze motor!
gilbert100

adje ondertussen al gemaild en al reactie terug gekregen.
Onderdelen zijn allemaal nog te krijgen.
Alleen effe wachten tot Ad weer thuis is uit het ziekenhuis en dan sleutelen maar!
gilbert100

Het ziet ernaar uit dat Adje me op deze moment niet kan helpen door zijn gezondheidsproblemen. Hoop natuurlijk dat hij snel weer beter word.

Maar waar kan ik mijn spullen nu het best bestellen? Er is een Honda daeler vlakbij maar origineel spul komt wat duur uit voor een volledige revisie voor deze motor.

Misschien iets voor Rolando?
Mario2t
Contacteer:

Onze Honda dealer hier in de buurt verkoopt ook gewoon Prox als je er naar vraagt. En anders even op de site van Prox kijken. Staan alle dealers in NL wel op.
gilbert100

zal de site van Prox even bekijken...

Heb ook even de filmpjes bekeken die Frank! gepost had.

Revisie lijkt me ( met mijn sleutel ervaring ) wel zelf te doen, enkel de krukas in en uit halen zonder speciale hulpstukken lijkt me niet zo simpel.

Is dit wel te doen zonder die hulpstukken?
Mario2t
Contacteer:

Is goed te doen. Als je maar zorgt dat je niet rechtstreeks op de krukas slaat. Dus moer van het primair tandwiel er in draaien en daarop tikken.
gilbert100

nog effe een update over mijn revisie projectje :D

na lang wachten ( ruim 3 weken ) eindelijk de meeste onderdelen binnen gekregen zoals drijfstang, pakking en keerringenset.

Cilinder is bij de dealer om op te meten en de juiste maat van zuiger kan besteld worden.

Volgens de onderdelenboer zijn zuigers van Prox minder goed als die van wiseco. Iemand ervaringen hiermee?
gilbert100

[quote="Mario2t"]
Een honda blok tik je eenvoudig los: Daar waas de achteras door het blok loopt kun e met een drijver de delen lostikken. Als je dan op de moer tikt die je er weer in hebt gedraaid, is de zaak zo los.

Met deze moer bedoel je de moer van het vliegwiel ( links ) en van de koppelingskorf ( rechts )? Of zie ik het nu fout?
Moer er half opdraaien of iets meer?
Mario2t
Contacteer:

Moer op de krukas, zijde primair tandwiel.
Plaats reactie