Door de hevige regenval in het gebied rond Colon waren er een aantal rivieren overstroomd. Hierdoor was de organisatie genoodzaakt om de start te verplaatsen naar het 52 kilometer punt. Tevens had dit als gevolg dat de special stage werd ingekort tot 168 kilometer.
De dag begon goed voor Henk want gelijk had hij het juiste ritme te pakken. De eerste 80 kilometer waren erg snel. Daarna gingen de rijders de bergen in waarbij er veel geklommen en gedaald werd. Door de vele bochten moest er hard geremd worden. Tot overmaat van ramp merkte Henk dat zijn voorrem sponsig begon te worden waardoor hij niet meer voluit kon gaan. Knuiman moest het voorrem hendel tot tegen het stuur in knijpen voordat er iets gebeurde. Omdat het remmen moeilijk ging verloor Knuiman zijn concentratie. Dit had tot gevolg dat hij zich op een stuk route vergiste. Op dit stuk route was een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur van toepassing. Knuiman dacht echter dat hij maar 50 kilometer per uur mocht rijden waardoor hij veel tijd verspeelde. Daarnaast probeerde Henk op dit stuk route het knopje van zijn voorrem in te draaien waardoor hij weer iets meer druk kreeg op zijn voorrem. Het resterende deel van de special stage heeft hij kort achter een andere rijder aangereden en kwam uiteindelijk op een zeventiende plaats binnen.
Ondanks zijn tegenslag is Knuiman tevreden over de eerste etappe:''Het was een leuke dag. Ik had alleen een paar kleine dingen. Ik begon sterk en reed in het begin op een zevende plaats. Helaas kreeg ik in de bergen problemen met mijn voorrem. Dan moet je voorzichtig rijden en dat valt niet mee. Je let niet goed op bij het navigeren en dan maak je een foutje. 1 en 1 is dan 2. Maar ik ben toch wel tevreden en dat geeft zelfvertrouwen. Morgen probeer ik goed te blijven rijden om zo een goede positie te creëren voor de dag erna want dan begint de Dakar Rally pas echt. Joep is nu de motor aan het prepareren en ik ga er morgen het beste van proberen te maken''.
Morgen staat de derde dag op het programma, die loopt van Cordoba naar La Rioja. De special stage in deze etappe is 294 kilometer lang. Vanavond is Henk Knuiman om 23:30 uur te zien in het programma RTL Dakar op RTL 7.
http://www.hknuiman.com/