Hallo,
Na veel op dit forum en motor-forum gezocht te hebben ben ik er nog niet helemaal achter hoe het zit met keuren en typegoedkeuring.
Stel :
Je hebt een yz250f uit bijvoorbeeld 2005, je bouwt er licht knipperlichten etc. alles wat een motor nodig heeft om gekeurd te worden. Hetzelfde jaar bestond er ook een wr250f. Kan deze yz250f dan gekeurd worden op de typegoedkeuring van een wr250f ?
Groet,
Pieter
Typegoedkeuring en keuren yz250f wr250f ?
Moderator: ghulst
Ik denk dat dat wel kan.
Je moet zelf de typegoedkeuring bij Yamaha Nederland opvragen. Samen met dat papiertje, en je aankoopbewijs van je motor kun je naar RDW gaan om te laten keuren.
Je kunt eens de vraag neerleggen op de website van RDW. Heb ik ook gedaan, binnen een paar dagen werd ik teruggebeld. Ging om een iets ander project, maar de mensen daar waren zeer behulpzaam.
Mocht het allemaal te ingewikkeld of bijna onmogelijk worden, dan moet je even naar Jos van Vugt, die krijgt alles voor elkaar bij RDW.
Je moet zelf de typegoedkeuring bij Yamaha Nederland opvragen. Samen met dat papiertje, en je aankoopbewijs van je motor kun je naar RDW gaan om te laten keuren.
Je kunt eens de vraag neerleggen op de website van RDW. Heb ik ook gedaan, binnen een paar dagen werd ik teruggebeld. Ging om een iets ander project, maar de mensen daar waren zeer behulpzaam.
Mocht het allemaal te ingewikkeld of bijna onmogelijk worden, dan moet je even naar Jos van Vugt, die krijgt alles voor elkaar bij RDW.
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Ik heb trouwens een paar jaar geleden een KTM250SX gehad, die ook later pas voor het kenteken gekeurd is.
Als ik mij niet vergis stond er op de papieren iets als KTM 250 SX/EXC
Als ik mij niet vergis stond er op de papieren iets als KTM 250 SX/EXC
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Heb jij dan de typegoedkeuring aangevraagd voor een exc of een sx ?jwrtuning schreef:Ik denk dat dat wel kan.
Je moet zelf de typegoedkeuring bij Yamaha Nederland opvragen. Samen met dat papiertje, en je aankoopbewijs van je motor kun je naar RDW gaan om te laten keuren.
Je kunt eens de vraag neerleggen op de website van RDW. Heb ik ook gedaan, binnen een paar dagen werd ik teruggebeld. Ging om een iets ander project, maar de mensen daar waren zeer behulpzaam.
Mocht het allemaal te ingewikkeld of bijna onmogelijk worden, dan moet je even naar Jos van Vugt, die krijgt alles voor elkaar bij RDW.
Want op een yzf of sx lijkt mij geen typegoedkeuring te zitten.
Nee de KTM had ik zo gekocht bij de dealer. Die had hem staan als crosser met kenteken. Er zat dus een typegoedkeuring van de EXC op.
Maargoed, dat was een motor uit het jaar 2000. Ook weet ik dat een kenteken regelen in die tijd een stuk makkelijker was dan nu.
Ik neem aan dat dat met jouw yzf ook kan als je de typegoedkeuring van de wr opvraagt.
Op het moment rij ik een Honda CR500R. Die heb ik vorig jaar als crosser gekocht. Bouwjaar 1998.
Ik wilde zelf naar RDW met alle benodigde papieren en de verlichting er op etc.. Door velen werd mij het afgeraden om het zelf te doen. Uiteindelijk heb ik de motor naar Jos van Vugt gebracht. Die heeft hem omgebouwd. De mensen van RDW hebben de motor ter plaatse bij Jos thuis gekeurd. Zoiets kost je een dikke 1000 euro, maar dan heb je het ook voor elkaar!
Maargoed, dat was een motor uit het jaar 2000. Ook weet ik dat een kenteken regelen in die tijd een stuk makkelijker was dan nu.
Ik neem aan dat dat met jouw yzf ook kan als je de typegoedkeuring van de wr opvraagt.
Op het moment rij ik een Honda CR500R. Die heb ik vorig jaar als crosser gekocht. Bouwjaar 1998.
Ik wilde zelf naar RDW met alle benodigde papieren en de verlichting er op etc.. Door velen werd mij het afgeraden om het zelf te doen. Uiteindelijk heb ik de motor naar Jos van Vugt gebracht. Die heeft hem omgebouwd. De mensen van RDW hebben de motor ter plaatse bij Jos thuis gekeurd. Zoiets kost je een dikke 1000 euro, maar dan heb je het ook voor elkaar!
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Oke, maar die typegoedkeuring. Is dat gewoon een papiertje dat je aanvraagt bij de importeur van yamaha ?
Kan Jos van Vught hem ook op kenteken zetten zonder alles er op te bouwen, dit zou dan een stuk goedkoper moeten zijn ? Als dat voor 1000 euro lukt heb ik het er wel voor over.
Kan Jos van Vught hem ook op kenteken zetten zonder alles er op te bouwen, dit zou dan een stuk goedkoper moeten zijn ? Als dat voor 1000 euro lukt heb ik het er wel voor over.
Natuurlijk kunnen ze dat zonder alles erop te bouwen, maar dan zegt de RDW deze keuren wij niet goed voor de weg.
Je moet je aan bepaalde regels houden als je op de weg wil en dan moet je er gewoon van alles op bouwen.
Als het echt zo makkelijk was om crossers op kenteken te krijgen dan kocht iedereen een crosser en liet hem op kenteken zetten crossers zijn namelijk aanzienlijk goedkoper.
Je moet je aan bepaalde regels houden als je op de weg wil en dan moet je er gewoon van alles op bouwen.
Als het echt zo makkelijk was om crossers op kenteken te krijgen dan kocht iedereen een crosser en liet hem op kenteken zetten crossers zijn namelijk aanzienlijk goedkoper.
CRF450X '08
Ja dat snap ik, alleen dacht dat ik ergens had gelezen dat Jos die spullen er voor het keuren op zet en bij het afleveren weer alles er af haalt.wr450f'05 schreef:Natuurlijk kunnen ze dat zonder alles erop te bouwen, maar dan zegt de RDW deze keuren wij niet goed voor de weg.
Je moet je aan bepaalde regels houden als je op de weg wil en dan moet je er gewoon van alles op bouwen.
Als het echt zo makkelijk was om crossers op kenteken te krijgen dan kocht iedereen een crosser en liet hem op kenteken zetten crossers zijn namelijk aanzienlijk goedkoper.
Aangezien het extra kost om die knipperlichten, licht etc. er voor altijd op te laten zetten.
Klopt , als je tegen Jos zegt dat je er alleen een kenteken op wil hebben en helemaal geen spullen erop dan haalt hij na het keuren alles er weer af.PR21 schreef:
Ja dat snap ik, alleen dacht dat ik ergens had gelezen dat Jos die spullen er voor het keuren op zet en bij het afleveren weer alles er af haalt.
Aangezien het extra kost om die knipperlichten, licht etc. er voor altijd op te laten zetten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Zet er alsjeblieft wel een goede uitlaat op van HGS, LeoVince of Maxtreme die keurig 94 dB halen.
Tijdens de Hart v Brabantrally vielen alle Jos van Vught-baksels negatief op bij de geluidskeuring; ze maakten allemaal (Yamaha's) veels te veel herrie.
De rijders (3 stuks) waaren verontwaardigd; Jos had hun 94 dB beloofd en hun rossen maakten over de 100 dB. Eentje zei zelfs dat hij terug ging naar Jos om een deel geld terug te vragen!
Tijdens de Hart v Brabantrally vielen alle Jos van Vught-baksels negatief op bij de geluidskeuring; ze maakten allemaal (Yamaha's) veels te veel herrie.
De rijders (3 stuks) waaren verontwaardigd; Jos had hun 94 dB beloofd en hun rossen maakten over de 100 dB. Eentje zei zelfs dat hij terug ging naar Jos om een deel geld terug te vragen!
Dan zou ik er inderdaad een 94 db uitlaat op zetten, over de 100 db kan echt niet. Maar als Jos beloofd dat ze 94 db zijn....Noppy schreef:Zet er alsjeblieft wel een goede uitlaat op van HGS, LeoVince of Maxtreme die keurig 94 dB halen.
Tijdens de Hart v Brabantrally vielen alle Jos van Vught-baksels negatief op bij de geluidskeuring; ze maakten allemaal (Yamaha's) veels te veel herrie.
De rijders (3 stuks) waaren verontwaardigd; Jos had hun 94 dB beloofd en hun rossen maakten over de 100 dB. Eentje zei zelfs dat hij terug ging naar Jos om een deel geld terug te vragen!
Weet jij trouwens ook hoeveel het kost om hem naar Jos te brengen voor alleen het kenteken.
Pr21,
ik heb ervaring met de rdw. De mijne was echter al een exc uit belgie, maar het verhaal komt op hetzelfde neer.
Mijn motor was dus voor weggebruik ready, maar toch had ik problemen bij de rdw met het uitlaat geluid. De standaard demper, gaf 98db af, waar op de papieren 82db stond
Je begrijpt het probleem. Door wat aanpassingen en een aardige keurmeester kreeg ik hem de tweede keuring op 92db, en dat vond die wel genoeg. Mazzeltje.
Dus als jij die wr papieren krijgt staat daar de hoeveelheid db's op. Hopelijk zijn ze wat realistischer dan die exc papieren.
ik heb ervaring met de rdw. De mijne was echter al een exc uit belgie, maar het verhaal komt op hetzelfde neer.
Mijn motor was dus voor weggebruik ready, maar toch had ik problemen bij de rdw met het uitlaat geluid. De standaard demper, gaf 98db af, waar op de papieren 82db stond
Je begrijpt het probleem. Door wat aanpassingen en een aardige keurmeester kreeg ik hem de tweede keuring op 92db, en dat vond die wel genoeg. Mazzeltje.
Dus als jij die wr papieren krijgt staat daar de hoeveelheid db's op. Hopelijk zijn ze wat realistischer dan die exc papieren.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Brillo pannensponsen, dat ruikt ook lekkerder met die roze zeep die verbrandt.
Stop je uitlaat er helemaal vol mee en misschien haalde je dan wel die 82 dB. Dat is wel uitzonderlijk stil hoor.
Ik vermoed dat die Quantya electro crossers daar niet eens aan komen!
Stop je uitlaat er helemaal vol mee en misschien haalde je dan wel die 82 dB. Dat is wel uitzonderlijk stil hoor.
Ik vermoed dat die Quantya electro crossers daar niet eens aan komen!
huskie schreef:Pr21,
ik heb ervaring met de rdw. De mijne was echter al een exc uit belgie, maar het verhaal komt op hetzelfde neer.
Mijn motor was dus voor weggebruik ready, maar toch had ik problemen bij de rdw met het uitlaat geluid. De standaard demper, gaf 98db af, waar op de papieren 82db stond
Je begrijpt het probleem. Door wat aanpassingen en een aardige keurmeester kreeg ik hem de tweede keuring op 92db, en dat vond die wel genoeg. Mazzeltje.
Dus als jij die wr papieren krijgt staat daar de hoeveelheid db's op. Hopelijk zijn ze wat realistischer dan die exc papieren.
Pr21,
Ik heb de motor naar Jos gebracht met alleen een achterlicht cq kentekenhouder die ik zelf al had aangeschaft.
Jos heeft er een lichtspoel, knipperlichten, spiegels, stille uitlaat en kopplamp opgezet om te laten keuren.
De knipperlichten, spiegels en stille uitlaat heb ik niet van hem gekocht.
Ik heb 1000 euro betaald voor het laten keuren, de lichtspoel en koplamp en de nog te betalen BPM.
Ik heb de motor naar Jos gebracht met alleen een achterlicht cq kentekenhouder die ik zelf al had aangeschaft.
Jos heeft er een lichtspoel, knipperlichten, spiegels, stille uitlaat en kopplamp opgezet om te laten keuren.
De knipperlichten, spiegels en stille uitlaat heb ik niet van hem gekocht.
Ik heb 1000 euro betaald voor het laten keuren, de lichtspoel en koplamp en de nog te betalen BPM.
Current: HONDA CR500 AF 2009
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Een gasgas laten keuren met alles erop en eraan heeft een keer zeeën van tijd gekost aan oerlemans, enkel omdat er endurocross op het type stond. Dat vond een beambte niet goed.
14 uur geloof ik in totaal aan wachttijd
14 uur geloof ik in totaal aan wachttijd
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
Ik kan me er niets bij voorstellen. Een YZ naar een WR laten keuren. Het zijn 2 heel verschillende motoren.
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
nou ja, je hebt iets bijzonders voor jezelf niet dan. Als je al zo'n fiets hebt staan. Vroeger, jaja, had ik een cr 125 ten tijden van het venko gebeuren , en die wilde ik ook naar een enduro laten keuren. Toen ik zag wat een werk en geld dat kostte heb ik het idee laten varen maar goed dat was alweer 25 jaar terug en pas 18 jr ach ja de jeugd
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
Heb net Jos even gebeld. Maar voor een yz250f uit 2005 gaat het 1850 kosten om hem op kenteken te krijgen, dit is meer dan jullie zeggen ?
Hij zegt dat hij een WR kenteken uit duitsland haalt en hem in nederland laat importeren, de framenummers kloppen dan. Weet iemand van jullie hoe dit werkt ?
Hij zegt dat hij een WR kenteken uit duitsland haalt en hem in nederland laat importeren, de framenummers kloppen dan. Weet iemand van jullie hoe dit werkt ?
Klinkt lekker legaal. Op dezelfde manier heeft een vriend van mij zijn motor voor 2.000 minder door te moeten verkopen na een ondoordachte inruilactie. Hij werd eigenaar van een DRZ400 die op papier maar 350 cc bleek te hebben. Een DR350 dus, waarvan achteraf het framenummer overgeslagen bleek te zijn.
Ik zou dit dus niet adviseren als het je enige geld is. Als je een keer aangehouden wordt en die nummers kloppen niet goed of het is duidelijk dat er mee gerommeld is dan kan je'm inleveren. Vraag maar eens aan Frans Verhoeven hoe hoog de boete hiervoor was...
Ik zou dit dus niet adviseren als het je enige geld is. Als je een keer aangehouden wordt en die nummers kloppen niet goed of het is duidelijk dat er mee gerommeld is dan kan je'm inleveren. Vraag maar eens aan Frans Verhoeven hoe hoog de boete hiervoor was...
Laatst gewijzigd door Noppy op za jan 02, 2010 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 153
- Lid geworden op: do okt 09, 2008 22:15
Ik denk dat ze bedoelen dat ze vanuit duitsland voor jouw motor een kenteken met europesche goedkeuring regelen. Met Duits kenteken en CVO is het gewoon invoeren in NL.PR21 schreef:Heb net Jos even gebeld. Maar voor een yz250f uit 2005 gaat het 1850 kosten om hem op kenteken te krijgen, dit is meer dan jullie zeggen ?
Hij zegt dat hij een WR kenteken uit duitsland haalt en hem in nederland laat importeren, de framenummers kloppen dan. Weet iemand van jullie hoe dit werkt ?
Ja maar met een duits kenteken moet je de nummers toch over kloppen in dat frame van de yzf en is het dus illigaal.Bakkertjedeeg schreef:Ik denk dat ze bedoelen dat ze vanuit duitsland voor jouw motor een kenteken met europesche goedkeuring regelen. Met Duits kenteken en CVO is het gewoon invoeren in NL.PR21 schreef:Heb net Jos even gebeld. Maar voor een yz250f uit 2005 gaat het 1850 kosten om hem op kenteken te krijgen, dit is meer dan jullie zeggen ?
Hij zegt dat hij een WR kenteken uit duitsland haalt en hem in nederland laat importeren, de framenummers kloppen dan. Weet iemand van jullie hoe dit werkt ?
Dat overkatten is een misdrijf dus ga ik zeker niet aan beginnen, en dit is inderdaad mijn enige geld.
Klopt allemaal niks van wat hier gezegd wordt. Jos bouwt jouw crosser om naar enduro, zet deze vervolgens in duitsland op kenteken (waar dit gewoon kan met een duitse type goedkeuring) je hebt dan een "duitse" enduro. Deze voer je volgens de europese richtlijnen in in Nederland. Elk voertuig met een europees kenteken kan in nederland een kenteken krijgen ongeacht of er een typegoedkeuring voor is in NL.
Je hebt dan dus op je cross framenummer een officieel kenteken. Ik heb zelfs een keer een CRF via Jos zo omgezet waar het framenummer beschadigd was door een kabel tijdens het crossen. Hebben ze bij het RDW er een nieuw nummer ingeslagen. Helemaal officieel en geen probleem. Wat je er dan zelf op of aan bouwt om hem legaal voor de weg te krijgen moet je zelf weten. Er zijn er genoeg die alleen een koplamp en achterlicht met kenteken monteren en zo gaan rijden. Helemaal legaal voor verzekering en kenteken, maar niet als je aangehouden wordt want dan moet die volgens de RDW richtlijn zijn, maar dat is geen enkele enduro.
Je hebt dan dus op je cross framenummer een officieel kenteken. Ik heb zelfs een keer een CRF via Jos zo omgezet waar het framenummer beschadigd was door een kabel tijdens het crossen. Hebben ze bij het RDW er een nieuw nummer ingeslagen. Helemaal officieel en geen probleem. Wat je er dan zelf op of aan bouwt om hem legaal voor de weg te krijgen moet je zelf weten. Er zijn er genoeg die alleen een koplamp en achterlicht met kenteken monteren en zo gaan rijden. Helemaal legaal voor verzekering en kenteken, maar niet als je aangehouden wordt want dan moet die volgens de RDW richtlijn zijn, maar dat is geen enkele enduro.
Hij vertelde dat hij het liet opsturen uit duitsland en de motor pas nodig had als hij hem ging keuren bij de rdw. Maar je zou dus met alleen de duitse CVO hem kunnen laten keuren in duitsland ?mech schreef:Klopt allemaal niks van wat hier gezegd wordt. Jos bouwt jouw crosser om naar enduro, zet deze vervolgens in duitsland op kenteken (waar dit gewoon kan met een duitse type goedkeuring) je hebt dan een "duitse" enduro
Als je al deze vragen nu eens aan Jos vraagt dat lijkt mij toch veel eenvoudiger, die verteld jou waarschijnlijk precies hoe het zit.PR21 schreef:Hij vertelde dat hij het liet opsturen uit duitsland en de motor pas nodig had als hij hem ging keuren bij de rdw. Maar je zou dus met alleen de duitse CVO hem kunnen laten keuren in duitsland ?mech schreef:Klopt allemaal niks van wat hier gezegd wordt. Jos bouwt jouw crosser om naar enduro, zet deze vervolgens in duitsland op kenteken (waar dit gewoon kan met een duitse type goedkeuring) je hebt dan een "duitse" enduro
Deze 'invoertruc' is gewoon legaal, het gebeurd ook heel veel met motoren die in Nederland geen typegoedkeuring hebben met 25kW.
Ze voeren hem uit naar Duitsland en verkrijgen een typegoedkeuring en voeren hem terug in Nederland.
Zo klinkt het wel eenvoudig, maar er zit redelijk wat papierwerk aan vast en je moet een adres in Duitsland hebben.
CRF450X '08