achter remklauw

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
peterkem

hallo allemaal
gisteren nieuwe remblokken gekocht en wilde ze vandaag gaan monteren.
MAAR ik zit na 5 min al met een groot probleem.
de twee inbus bouten waar de twee remblokken mee worden gekaleerd krijg ik er niet uit gedraait , inbus sleutel draait door.
Hoe krijg ik die blokken er nu uit.
en nog een heel raar ding maar daarvoor moeten eerst die blokken er uit en dan neem ik er een foto van de blokken die er uit moeten zijn wel op een heel rare mannier versleten? het kleine blokje aan de kant van het wiel ziet er nog als nieuw uit na een jaar ? het blokje aan de klauw kant is schuin afgesleten en de onderkant van dat blokje op het ijzer en bovenkant zit nog op?????????????????????,,,,
zappa.suzuki

Hey Peter,

Peuter de gaten van de pennen waar de inbus ff goed leeg/schoon.
Sla de inbus sleutel er goed in met een hamer.
Stook de klauw warm/heet met een gasbrander/verfeun.
{heb je die niet, pan kokend water er over]

Stook hem niet te heet maar verhit hem wel goed, alu versreid warmte goed en snel.,
Probeer dan de pennen los te draaien.
Lukt het niet om dat de imbus niet pakt is er nog een link truckje.

Sla er een torxbitje in wat er net niet inpast, beetje geluk heb je dan genoeg grip [ klauw eerst weer warm]

Maar als het bitje breekt heb je een probleem bij de uiteindelijke oplossing... uitboren..

Ben je handig en ervaren met de boor kan je het zelf doen, anders ff langs de motorzaak, ga dan niet naar die luxe zaak maar het liefst naar een crosszaak..
Die doen het snel en rekenen niet de hoofdprijs
de pennen hebben die ook liggen, zijn niet specifiek Suzuki..

Over de slijtage kom ik nog terug.. ga nu ff zelf verder met v-vorkkeeringen en balhoofd lagers vervangen :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
peterkem

this gelukt ik heb er een voledig uitgekregen een iets groter inbus er ingeslagen warm gemaakt en hij kwam los , de anderen heb ik moeten uitboeren das ook mooi gelukt
bedankt zapje
DR 650 1995
zappa.suzuki

Mooi, nu kommen we bij de onregelmatige slijtage..

Zelfs bij m'n net gereviseerde rem slijt het blok aan de buitenkant sneller dan de wiel kant, en ook heel licht schuin.

Dit komt door dat de zuigers aan de buitenkant zitten en daar de meeste druk is, de andere kant word tenslotte door die zuigerdruk tegen de schijf gedrukt om dat de klauw over de pennen glijd.
Ook zal een van de zuigers net wat beter glijden of druk krijgen.

Maar zwaar schuin versleten blokken komt omdat;

1; 1 van de zuigers een stuk minder soepel schuift en dus minder goed terug komt.

Hou iets [steeksleutel]van zeg 2 cm dik tussen de klauw en de zuigers en rem ze naar buiten [ geen blokken er in]
Je zal zien dat er eerst 1 naar buiten komt en dan pas de andere..
Rem door tot dat ze beiden klem tegen je steeksleutel komen..

Spuit ze schoon met remreiniger en poest ze op met een schone doek met remreiniger.
Spuit kettingvet op de stofringen en zuigers en druk ze terug [kettingvet wat de o-ringen niet aanstast tast ook de stof en keeringen niet aan..]

2; de pennen van de bevestigingsplaat waar de klauw aanhangt en op en neer schuift gaan niet soepel op en neer in de rubbers/gaten waar ze in vallen.

Trek de plaat uit de klauw en maak de boel goed schoon, vet de pennen licht in met kettingvet en zorg dat de rubberhoezen de boel goed afdichten, controleer of ze soepel schuifen ..

Ze schuifen nooit makkelijk een groot stuk ivm met vacium trekken van de rubbers, smeer je veel vet op de pennen en in de gaten dan kan er helemaal geen lucht meer in en zitten ze vast doordat ze vacium trekken.

Vet de nieuwe borgpennen voor de remblokken goed in met koppervet of montage pasta en set ze niet muur vast!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
peterkem

ik ben nu de boel aan het op schonen, die twee koperen bussen kwamen er heel moeilijk uit nu alles uitelkaar is alles opschonen . voor die 2 pennen moet ik wachten tot dinsdag om die te kunnen veranderen motozaaken zijn allemaal dicht tot dinsdag

thx sapje
Plaats reactie