In een grijs verleden reed Jean Brucy op een experimentele Honda 250 cc. twee-takt achter toemalige winnar Cyril Neveux op zijn XRV750R aan.
Hij eindigde knap voorin.
Een paar jaar later zag ik in Engeland grijs geïmporteerde noppenfietsen met een van dit ding afgeleid blok. Het ding had daar onder kenners de reputatie als beste trail-bike ooit.
Heb daarna nooit meer iets over dit model noch blok gehoord of gezien; is alleen voor de Japanse thuismarkt in produktie geweest.
Weet iemand iets meer? Ben zelfs het type vergeten, dus zoeken lukt ook niet erg.
Honda Radical 2-stroke
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 16:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Heete hij niet iets van exc 400 ofzo (had dacht ik injectie op 2 takt :! ) er heeft in de moto73 wel eens wat over ingestaan.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 16:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Was een 250 Rudi.
Had inderdaad injectie, maar belangrijker vernieuwing was dat deze motor bij deellast met zelfontbranding liep. Door een variabele klep in de uitlaat werd door een verbeterde vullingsgraad de compressieeindtemperatuur hiervoor hoog genoeg.
Met WOT ging de ontsteking erbij om schade door detonatie te voorkomen.
Dat cruciale zelfontbrandingsdeel ben ik in de motorpers nooit tegengekomen.
Wil graag weten wat er verder met dit principe en dit model gebeurd is. Zou zo'n fiets zelf ook niet vervelend vinden
Had inderdaad injectie, maar belangrijker vernieuwing was dat deze motor bij deellast met zelfontbranding liep. Door een variabele klep in de uitlaat werd door een verbeterde vullingsgraad de compressieeindtemperatuur hiervoor hoog genoeg.
Met WOT ging de ontsteking erbij om schade door detonatie te voorkomen.
Dat cruciale zelfontbrandingsdeel ben ik in de motorpers nooit tegengekomen.
Wil graag weten wat er verder met dit principe en dit model gebeurd is. Zou zo'n fiets zelf ook niet vervelend vinden

Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 16:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Tis nacht en dus een brainwave zowaar!
Het systeem heet Activated Radical Combustion en de PD-fiets de EXP-2.
Daarna was het niet moeilijk:
http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/exp2_tech.html
Dus, Rudy, je had gelijk. De EXP-2 was 440 cc.
De latere productie-versie echter was een 250. Dáár heb ik echter nog niets van kunnen vinden. De zoektocht gaat verder....
Het systeem heet Activated Radical Combustion en de PD-fiets de EXP-2.
Daarna was het niet moeilijk:
http://www.motorcycle.com/mo/mchonda/exp2_tech.html
Dus, Rudy, je had gelijk. De EXP-2 was 440 cc.
De latere productie-versie echter was een 250. Dáár heb ik echter nog niets van kunnen vinden. De zoektocht gaat verder....
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Die twee grafiekjes zeggen veel over een 2takt. Bij stationair vonkt een 2takt dus vaker niet dan wel. Daarmee creeert ie dus een teveel aan mengsel dat hij pas verbrandt als je meer gas gaat geven. Een rookwolk als gevolg.
Als ik mijn 2takt goed heb lopen, dan 4takt hij als ik langzaam rij. Als ik hem armer zou hebben staan, wat dus eigenlijk voor de verbranding beter zou zijn bij stationair, dan is hij erg nerveus. Dus een 2takt tunen is een groot comprise.
Als ik mijn 2takt goed heb lopen, dan 4takt hij als ik langzaam rij. Als ik hem armer zou hebben staan, wat dus eigenlijk voor de verbranding beter zou zijn bij stationair, dan is hij erg nerveus. Dus een 2takt tunen is een groot comprise.

Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Zat aardig in de buurt met mijn exc 400
. Geen tijd omm hele verhaal te lezen (zit op school , ga zo ff leren vor volgende pw om 14:20
)


http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Simpel gezegt gaan hun het vervuilen wat een 2-takt doet dus tegen(met al het milieu verhaal erbij). Ideal voor een trial motor lijkt me.
Ik heb me zelf ook vaker afgevraagt wat er met dat soort technieken gebeurt is. Ik heb ooit ook een verhaal gelezen in de Moto73 over een injectie systeem wat tumic (bedrijf van eigenaar van care inovation team) ontwikkeld had. Ze hebben een injectie op een Honda cr250 gemaakt wat ook nog echt vermogen mee te winnen was (als iemand intresse heeft kan ik artikel wel ff opzoeken).
Aprilia heeft tegenwoordig op een scooter trouwens wel injectie (maar dat werkt met een soort extra hulpzuiger).
Ik heb me zelf ook vaker afgevraagt wat er met dat soort technieken gebeurt is. Ik heb ooit ook een verhaal gelezen in de Moto73 over een injectie systeem wat tumic (bedrijf van eigenaar van care inovation team) ontwikkeld had. Ze hebben een injectie op een Honda cr250 gemaakt wat ook nog echt vermogen mee te winnen was (als iemand intresse heeft kan ik artikel wel ff opzoeken).
Aprilia heeft tegenwoordig op een scooter trouwens wel injectie (maar dat werkt met een soort extra hulpzuiger).
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 16:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
OK!
Tis de CRM250AR. Helaas houdt het daarbij op, want op één stukje tekst voor de Australische markt na kom ik alleen maar info in het Japans tegen en díe taal beheers ik niet.
Tis de CRM250AR. Helaas houdt het daarbij op, want op één stukje tekst voor de Australische markt na kom ik alleen maar info in het Japans tegen en díe taal beheers ik niet.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:

Deze?
Laatst gewijzigd door Rudy op do jun 12, 2003 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 16:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
JA!
Had af-fabriek een wonderlijke kleurstelling met vaag paars, blauw, gele stickers en goudkleurig blok.
Zijn er via het grijze circuit een aantal naar Europa gekomen.
Had af-fabriek een wonderlijke kleurstelling met vaag paars, blauw, gele stickers en goudkleurig blok.
Zijn er via het grijze circuit een aantal naar Europa gekomen.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
De 'bron' in Europa gevonden met hulp van een Honda expert http://www.leisuretrail.co.uk/