Dr650 & 800 info gevraagd

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Floyd
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2009 17:54
Locatie: Sappemeer

Hallo, eerst even voorstellen: Ben Floyd, woonachtig in Sappemeer, blokbouwer en de neiging om dingen te proberen die vrij ongewoon zijn, daar gaan mijn vragen ook over.
Allereerst wil ik ook even aangeven dat ik waarschijnlijk de enige hier op het forum is die eigenlijk (nog) helemaal niks met noppen heeft :oops:

Toch heb ik me aangemeld op dit forum omdat ik bij een project waar ik mee bezig ben stuitte op de Dr800. Het idee is om de cilinder en kop te gebruiken op een carter van andere makelij. Dr 650/800 omdat de boringen mij bevallen, rijwindkoeling en deze motorfiets voorzien is van een bovenliggende nokkenas.

Toch even een aantal vragen aan de Dr-kenners:

Zijn er in de looptijd van de jaren grote motorische wijzigingen doorgevoerd in het motorblok? (Bijv overschakeling van 1 naar 2 nokkenassen, varierende klepgrootes, drastische wijzigingen waardoor niks overzetbaar is, etc, etc?) Dit omdat ik 4 gelijke cilinders/ koppen moet hebben.

Wat zijn de hart-afstanden van de 4 carterdraadeinden, en zijn deze in het 4-kant, en is het m8, m10, of iets anders, en zit er verschil tussen de 650/800/...?

...en alle andere info over de cilinder & kop is welkom.

Ook evt. andere merken/modellen, rijwindgekoeld met bovenliggende nokkenas(sen), 4-kleps, boring van 100-105mm, zijn meer dan welkom!

Ik kan idd ook een motorsloop afstruinen, maar met hetgeen wat ik daar kan vinden lijkt het me erg lastig om zonder enige info van de bijhorende motor 4 gelijken te vinden, vandaar dat ik het hier doe op dit forum, zodat ik gerichter kan zoeken.

Sloopcil. & koppen heb ik ook wel wat voor over!

Ik hoop dat jullie me wat vooruit kunnen helpen.
Alvast bedankt!
Floyd.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Hey Floyd,

Wat ben je van plan dan?

Weet niets van de DR 650 maar wel wat van de 750 en nog wat meer van de 800..

De DR 800 is vanaf het begin tot het eind gelijk gebleven wat betreft de cilinder en kop.. 4 kleppen, enkele nokkenas.
Wel veranderingen in de CDI rond 1996.

De 4 carter bouten zijn bijna in het 4 kant en m10
In de lengte 100mm in de breete 105mm uit elkaar, zit nog wel een andere bout door de cillinder en een paar aan de voet..

Als je eens wil passen en meten dan heb ik een blok open liggen en 2 cilinders en een kop los liggen..

Greetz

Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Floyd
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2009 17:54
Locatie: Sappemeer

Wil mijn bericht plaatsen maar krijg deze melding?
Zat geen URL/Link in!

"URL/Link in bericht niet toegestaan voor gast account of wanneer je minder dan 3 posts hebt gedaan."

Wat doe ik fout (&sorry voor off-topic)
Floyd
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2009 17:54
Locatie: Sappemeer

Moet ik nou eerst 3 berichten plaatsen voordat ik m'n verhaal kwijt kan?
Floyd
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2009 17:54
Locatie: Sappemeer

Sorry Mods ik plaats er even 3, pas het dadelijk wel aan als het lukt...

(edit: is gelukt sorry voor deze wazigheid...)
Laatst gewijzigd door Floyd op vr okt 02, 2009 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Floyd
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2009 17:54
Locatie: Sappemeer

thnx voor je reactie, hier heb ik wat aan!
Ik was al wat bang voor een te grote steekmaat van de draadeinden, heb hier 97mm breed en 80 hoog....

Het gaat hier over een 2ltr Vw boxer motor. Std onderliggende nokkenas, daar wil ik vanaf. Vandaar dat ik als begin kijk naar rijwindgekoelde motoren. Tuurlijk kan het makkelijker in zo'n wagen (zoals subaru gebruiken), maar dit is al tig keer gedaan en ik wil luchtgekoeld blijven. Nostalgie noemt men dit :wink:
Deze blokken hebben orgineel een boring van 94 en slag 71. Nu zijn er boringen te verkrijgen tot 105 (iele cilinderwanden, dat wel) en slag 66 tot 86mm, dus ruimte om wat leuks passend te maken is er wel.
Maar Suz heeft natuurlijk voor een boring 105 gekozen voor een dikke betrouwbare cilinderwand, had ik eigenlijk moeten weten, stom...
Denk dat ik me meer moet richten op de maatgeving van de 650, hopen dat deze wat kleiner uitvalt, iemand een idee hoe deze draadeinden ong. staan? En de boring/slag?

@Zappa: Bedankt voor het aanbod iig!
Grt Floyd.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

cool projekt 8)

hoop dat de 650 wel past :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

hallo floyd kijk eens naar een ktm van voor 1988 hier zit een rotax blok in wat ook gebruikt is door MZ dit is een luchtgekoeld blok met een boring van 100 als je een 560 gebruikt de draadeinden staan vierkant bovenliggende nokkenas riem aangedreven dus makkelijk naan te passen en uiteraard 4 kleppen
voor info en onderdelen kun je zoeken op aart nolen in strijen heeft er veel verstand van en een zolder vol met onderdelen.
De mogelijkheden zijn zeer divers kijk maar eens op powered by rotax
Op marktplaat adverteert regelmatig iemand uit culemborg die ook nog veel onderdelen heeft.

succes
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Afbeelding
Floyd
Berichten: 6
Lid geworden op: di jul 28, 2009 17:54
Locatie: Sappemeer

henk-v schreef:hallo floyd kijk eens naar een ktm van voor 1988 hier zit een rotax blok in wat ook gebruikt is door MZ dit is een luchtgekoeld blok met een boring van 100 als je een 560 gebruikt de draadeinden staan vierkant bovenliggende nokkenas riem aangedreven dus makkelijk naan te passen en uiteraard 4 kleppen
voor info en onderdelen kun je zoeken op aart nolen in strijen heeft er veel verstand van en een zolder vol met onderdelen.
De mogelijkheden zijn zeer divers kijk maar eens op powered by rotax
Op marktplaat adverteert regelmatig iemand uit culemborg die ook nog veel onderdelen heeft.

succes
Strien kom ik wel eens in de buurt! Bedankt voor de tip!
Plaats reactie